Jag har är välsignad med en dotter på dryga fyra månader. (Har försökt fylla i min profil men har inte lyckats ännu, ska försöka igen).
Jag helammar henne sedan födsel. Jag har sedan dryga veckan börjat att ge henne smakpotioner då jag tycker att hon verkar hungrig och har haft flera uppvak de sista tiden. Jag har därför gett henne två gånger på natten också. Hon sover på mage men några gånger har hon snott sig på rygg sparkat av sig täcket. Jag har då försiktigt lagt tillbaka henne ibland med protester och fått ramsa henne (ibland upp till någon timme).
Vi följer ett dagsschema som jag justerat fram och tillbaka men det är det här hon faller tillbaka till hela tiden. Det funkar riktigt bra!
07.00 God morgon (till Fragglarnas "dansa och häng med....*
09.00 Sova (2 tim)
11.00 Vaken äta, mysa, magträna (1,5 tim)
12.30 Sova (1 tim)
13.30 Vaken äta, mysa, magträna (2 tim)
15.30 Sova (30 min)
16.00 Vaken, äta mysa, bada (3 tim)
18.30 Nattslurk
19.00 God natt
För att "förhindra" att hon vaknar och frustar (när hon ligger kvar på magen och inte har snott runt) har jag börjat ställa klockan för att förekomma henne. Detta har kanske resulterat att hennes "inre klocka" ställt in sig på två nattmatningar varje natt och det är inte min önskan. Jag och min man vill att hon ska sova på nätterna och äta på dagen. Som mamma och "matbanken" så går naturligtvis tankarna till "tänk om hon är hungrig". Eftersom jag ammar så är det omöjligt att veta hur mycket hon får i sig då jag inte kan räkna mml. Hon protesterar verkligen mot nappflaskan och jag har försökt ALLT och lite till så helt lätt är det inte och jag vet att ska hon kunna sova en hel natt måste hon kunna äta mycket på dagen.
De gånger som hon nu har vaknat och jag har försökt förekomma henne och "snabbt" tagit upp henne och har då märkt att hon har blivit jätterädd. Hon spänner hela kroppen och bara trånar efter (tröst) och bröstet. Det är som om hon har "sovit" men ändå gnytt men tokvaknat när jag lyft upp henne och blivit ännu räddare. Sekunden efter att jag lyft upp henne har jag tänkt "nej" men inte kunnat "ångra" mig och stoppa tillbaka henne i sängen (har känslan sagt iallfall) utan jag har låtit henne äta, rapat och lagt tillbaka henne stilla och så har hon somnat vidare. Sen har hon vaknat efter ca 3 timmar igen. Jag har aldrig gett henne bekräftelsen efter nattmatningen utan alltid (sedan hon föddes) varit "tyst" på natten. Utom gånger då hon vaknat före kl. 00.00. Då har jag ramsat henne. Inte alla gånger det biter utan jag har stridit.
Så igår tänkte jag att nu måste jag verkligen sätta in operation MAT på schemat. Varje måltid trugade jag i henne gröt och välling. Jag läste igenom SHN-boken (igen) och kände mig preppad att återta vakten för såhär kan vi ju inte hålla på. Sambon är med på spåret också så jag är inte ensam.
I natt så hade jag innan bestämt mig för att ge henne "bara en gång" för att jag som sagt inte hundra på att hon får i sig ordentligt på dagarna. Sambon skulle ta första vakten fram till kl. 03.00 skulle hon inte få någonting. Vaknade hon innan dess skulle hon ramsas. Hon låg själv i sitt rum och när jag skulle gå upp för att amma henne hade hon redan vaknat. Då körde jag igång operation lugna. Det tog en timma med hysteriskt skrik, frågor och gnäll där i mellan. Jag gav henne en tydlig bekräftelse vid dörröppningen när hon till slut tystnade och hon somnade sedan vidare. Sen stod jag där kl. 04.00 på morgonen och tänkte NU kan jag väl ändå inte gå in och ge henne. Bara 3 timmar kvar till väckning. Hon hade alltså bara vaknat en gång och det var just då jag hade tänkt att ge henne. Operation mat kanske hade lyckats ändå?!
Så jag gick tillbaka och la mig igen (fast somna om kunde jag inte då öronen var radarinställda på det där "gnhu i huuu uuuu". Inte ett ljud. Så jag var superglad när jag kl. 07.00 gick in och väckte Sessan som sov så djupt och gott att det till och med var svårt att väcka henne.
Min fundering är alltså, ska jag köra vidare på inga måltider på nätterna nu och sluta vara skrämseltanten trots att hon kanske behöver mat? Räcker det med det med ett fåtal små skedarna gröt och några klunkar välling hon får i sig samt helamningen för att hon ska klara en hel natt utan uppvak för hungrig mage?
Förmodar att vi får ta några strider nätterna framöver om detta ska funka trots att denna natt gick förhållande vis bra. Jag vill ju inte ge henne dubbla budskap men samtidigt inte att hon vaknar massor för att hon är riktigt mätt?!
Tacksam för massor med inspiration och synpunkter!
Hälsningar
T