"Skrämmer" jag bara 4 månaders vid nattamning?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tierra

"Skrämmer" jag bara 4 månaders vid nattamning?

Inlägg av Tierra »

Hej och ett stort tack till Anna Wahlgren och alla moderatorer och för vad ni gör för våra små liv och deras livsguider.

Jag har är välsignad med en dotter på dryga fyra månader. (Har försökt fylla i min profil men har inte lyckats ännu, ska försöka igen).

Jag helammar henne sedan födsel. Jag har sedan dryga veckan börjat att ge henne smakpotioner då jag tycker att hon verkar hungrig och har haft flera uppvak de sista tiden. Jag har därför gett henne två gånger på natten också. Hon sover på mage men några gånger har hon snott sig på rygg sparkat av sig täcket. Jag har då försiktigt lagt tillbaka henne ibland med protester och fått ramsa henne (ibland upp till någon timme).

Vi följer ett dagsschema som jag justerat fram och tillbaka men det är det här hon faller tillbaka till hela tiden. Det funkar riktigt bra!

07.00 God morgon (till Fragglarnas "dansa och häng med....* :lol: ) Äta morgonfix
09.00 Sova (2 tim)
11.00 Vaken äta, mysa, magträna (1,5 tim)
12.30 Sova (1 tim)
13.30 Vaken äta, mysa, magträna (2 tim)
15.30 Sova (30 min)
16.00 Vaken, äta mysa, bada (3 tim)
18.30 Nattslurk
19.00 God natt

För att "förhindra" att hon vaknar och frustar (när hon ligger kvar på magen och inte har snott runt) har jag börjat ställa klockan för att förekomma henne. Detta har kanske resulterat att hennes "inre klocka" ställt in sig på två nattmatningar varje natt och det är inte min önskan. Jag och min man vill att hon ska sova på nätterna och äta på dagen. Som mamma och "matbanken" så går naturligtvis tankarna till "tänk om hon är hungrig". Eftersom jag ammar så är det omöjligt att veta hur mycket hon får i sig då jag inte kan räkna mml. Hon protesterar verkligen mot nappflaskan och jag har försökt ALLT och lite till så helt lätt är det inte och jag vet att ska hon kunna sova en hel natt måste hon kunna äta mycket på dagen. :lol: Så det i sig blir ju lite frustrerande.

De gånger som hon nu har vaknat och jag har försökt förekomma henne och "snabbt" tagit upp henne och har då märkt att hon har blivit jätterädd. Hon spänner hela kroppen och bara trånar efter (tröst) och bröstet. Det är som om hon har "sovit" men ändå gnytt men tokvaknat när jag lyft upp henne och blivit ännu räddare. Sekunden efter att jag lyft upp henne har jag tänkt "nej" men inte kunnat "ångra" mig och stoppa tillbaka henne i sängen (har känslan sagt iallfall) utan jag har låtit henne äta, rapat och lagt tillbaka henne stilla och så har hon somnat vidare. Sen har hon vaknat efter ca 3 timmar igen. Jag har aldrig gett henne bekräftelsen efter nattmatningen utan alltid (sedan hon föddes) varit "tyst" på natten. Utom gånger då hon vaknat före kl. 00.00. Då har jag ramsat henne. Inte alla gånger det biter utan jag har stridit.

Så igår tänkte jag att nu måste jag verkligen sätta in operation MAT på schemat. Varje måltid trugade jag i henne gröt och välling. Jag läste igenom SHN-boken (igen) och kände mig preppad att återta vakten för såhär kan vi ju inte hålla på. Sambon är med på spåret också så jag är inte ensam.

I natt så hade jag innan bestämt mig för att ge henne "bara en gång" för att jag som sagt inte hundra på att hon får i sig ordentligt på dagarna. Sambon skulle ta första vakten fram till kl. 03.00 skulle hon inte få någonting. Vaknade hon innan dess skulle hon ramsas. Hon låg själv i sitt rum och när jag skulle gå upp för att amma henne hade hon redan vaknat. Då körde jag igång operation lugna. Det tog en timma med hysteriskt skrik, frågor och gnäll där i mellan. Jag gav henne en tydlig bekräftelse vid dörröppningen när hon till slut tystnade och hon somnade sedan vidare. Sen stod jag där kl. 04.00 på morgonen och tänkte NU kan jag väl ändå inte gå in och ge henne. Bara 3 timmar kvar till väckning. Hon hade alltså bara vaknat en gång och det var just då jag hade tänkt att ge henne. Operation mat kanske hade lyckats ändå?!
Så jag gick tillbaka och la mig igen (fast somna om kunde jag inte då öronen var radarinställda på det där "gnhu i huuu uuuu". Inte ett ljud. Så jag var superglad när jag kl. 07.00 gick in och väckte Sessan som sov så djupt och gott att det till och med var svårt att väcka henne.

Min fundering är alltså, ska jag köra vidare på inga måltider på nätterna nu och sluta vara skrämseltanten trots att hon kanske behöver mat? Räcker det med det med ett fåtal små skedarna gröt och några klunkar välling hon får i sig samt helamningen för att hon ska klara en hel natt utan uppvak för hungrig mage?

Förmodar att vi får ta några strider nätterna framöver om detta ska funka trots att denna natt gick förhållande vis bra. Jag vill ju inte ge henne dubbla budskap men samtidigt inte att hon vaknar massor för att hon är riktigt mätt?!

Tacksam för massor med inspiration och synpunkter!

Hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
Tetz

Re: "Skrämmer" jag bara 4 månaders vid nattamning?

Inlägg av Tetz »

Hej Tierra och varmt välkommen hit! :D Stort grattis till dottern :heart:

Stora applåder till att ni redan har fått till en finfin rytm =D> =D> =D> Det som återstår är lite finlir, och det kommer att gå utmärkt :D
Tierra skrev:Min fundering är alltså, ska jag köra vidare på inga måltider på nätterna nu och sluta vara skrämseltanten trots att hon kanske behöver mat? Räcker det med det med ett fåtal små skedarna gröt och några klunkar välling hon får i sig samt helamningen för att hon ska klara en hel natt utan uppvak för hungrig mage?
Nja, det är inte många fyramånaders som klarar sig hela natten på endast bröstmjölk/ersättning. Det brukar behövas mer än någon sked gröt.

Min äldsta sov över nattmaten när hon var fyra månader, men min yngsta behövde till fem månader på sig. Eftersom din lilla sover gott och är nöjd, så är det ingen panik med att ta bort sista nattmålet på ett par veckor. Men jag skulle nog inte bjuda på mat mer än 1 gång per natt :wink: 8) Öka gärna på med skedmaten!
Tierra skrev:Hon sover på mage men några gånger har hon snott sig på rygg sparkat av sig täcket. Jag har då försiktigt lagt tillbaka henne ibland med protester och fått ramsa henne (ibland upp till någon timme).
Testa en sovpåse! :D Min lilla sover jättegott i sin och vaknar aldrig av att hon fryser. Vi har köpt våra på IKEA, finns i två storlekar: 0-6 respektive 6-18 månader.
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=sovp%C3%A5se

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för tipset! Det ska jag prova.

Fast det var ju just det där med att ge henne mat utan att skrämma livet ur lillhönan och hamna i en nedåtgående spiral! Hon är så mycket mer "medveten" nu när jag tar henne på natten. Svårt men jag förmodar att vi får jobba vidare med matningarna dagtid o ta en del frågor på nätterna framöver. Målet är vi ju klar över och även om vägen dit ser enkel ut "på papper" så krävs det ju en helhjärtad insats för att klara det. Så det är bara att fortsätta höja gevärspipan och håller vakten. :lol: och operera mat (och mys) dagtid.

T
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tierra skrev:Fast det var ju just det där med att ge henne mat utan att skrämma livet ur lillhönan och hamna i en nedåtgående spiral!
Många små låter och har sig fast de fortfarande sover, så avvakta och lyssna av. Det tog rätt lång tid för mig att lära mig mina barns sovljud, och jag klantade mig mer än en gång... :lol: Det hör liksom till.

Om du bestämmer dig för att ta upp och mata så prova att först stryka henne över ryggen eller lägga dina händer på hennes rygg, så kanske hon vaknar till lite lugnare :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tierra

Inlägg av Tierra »

Så tacksam för dina svar Tetz! Du har helt rätt! Gråten skiljer sig åt och tanken är ju inte att trösta gråten utan faktiskt hjälpa henne att sova på en mätt mage.

Men jag måste bara få berätta om i natt då jag slog av allt vad alarmklockor heter (förutom väckningen). Jag fortsatte operation MAT nämligen och tyckte att hon fått i sig bra med mat igår. Hon sov mellan 19.00-06.30 (målsättningen på 12 tim) och inte ett pip där imellan!! När hon drog igång gick sambon in och vände på henne (hon hade hamnat på ryggen, ramsade och hon somnade om!!!) Glada gick vi in en halvtimme senare och väckte en glad och utvilad tjej. Lycka!

Nu är det bara att kriga vidare dagtid med nappflaskan och gröten!

Hälsningar

T
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D> Superbra jobbat! Så skönt för alla inblandade, inte minst för lilltjejen.

Tetz

Inlägg av Tetz »

Heja heja!! =D>

Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för uppmuntrande ord!

Inatt utmanar vi ödet eftersom vi åkt till annan ort och hälsat på farmor och farfar...lite protester vid läggningen. Mycket nya ljud/nervös mamma?! Mörkläggning av sovrummet och fortsatt mycket mat idag. Vi får se!

Hälsningar

T
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Tierra! :D
Vill bara önska välkommen hit och grattis till guldklimpen!

Ni jobbar på så fint! :D =D>

Hur har helgen gått? :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tierra

Inlägg av Tierra »

Hej och tack för välkomnande ord!

Tack det har gått bra! Som sagt lite gnäll (frågor) igår vid läggningen men sen sov hon till 06.30 så jag ramsade en omgång och gick upp och slamrade i köket-hon somnade om och sov tungt vid väckningen 30 minuter senare. Ja, det är lycka!

Nu har hon sovit fyra hela nätter sen jag slutade att ge henne nattetid (det här kanske jag ska skriva i ett nytt inlägg) så jag måste kanske justera schemat något så att hon sover sitt "långpasset" på eftermiddagen istället (hon har alltid sovit lägre på fm sedan jag vid 3 månaders ålder ramlade över SHN-boken, fick nya glasögon, och styrde upp vårat liv efter ett schema. (Inte en dag för sent) Å hon har hela tiden fallit tillbaka på mer sömn på förmiddagen.

Idag var det nämligen omöjligt att få henne att somna om efter redan en timmes uppvak! Hmmm Jag jobbade istället stenhårt med att hålla mattiderna mot för sovtiderna som faktiskt blev helt omkullkastade idag. Hon blir dessutom 5 månader i slutet av månaden så då försvinner ju 30 minuter så en schemajustering blir ju aktuell framöver. Vi fortsätter att lära känna varandra och lära oss för varje dag som går. Hursomhelst värmer det en mammas hjärta när ens barn sover och dessutom är mätt och och känner sig trygg nog att sova själv. Att dessutom få chansen att koppla sina tankar och funderingar hit är juhelt fantastiskt! :)

Så tack igen!

Hälsningar

T
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig rapport, tack för att du delar med dig. :D
Tierra skrev:Nu har hon sovit fyra hela nätter sen jag slutade att ge henne nattetid (det här kanske jag ska skriva i ett nytt inlägg) så jag måste kanske justera schemat något så att hon sover sitt "långpasset" på eftermiddagen istället
GRATTIS till de fina nätterna =D>
Ja, jag tycker att dagarna blir "bättre" med lângluren efter lunch - en rejäl paus mitt pâ hâllet liksom. Om fm-luren blir lânglur sâ blir det lätt övertrötthet under eftermiddagen sen, har jag märkt här hos oss i alla fall. Att ha lângluren pâ plats efter lunch frân start är rätt praktiskt ocksâ eftersom den kan hänga kvar i flera âr sen, man plockar bara bort de andra smâ lurarna allt eftersom.
Tierra skrev:Hon blir dessutom 5 månader i slutet av månaden så då försvinner ju 30 minuter så en schemajustering blir ju aktuell framöver.
Sömntimmarna och schemaförslagen är ju riktlinjer, ingen absolut sanning. Det är alltsâ inte tänkt att du ska kapa 30 min alldeles exakt pâ femmânadersdagen. När man har ett schema sâ märker man pâ barnet när det är dags att dra ner nâgonstans; tidiga morgnar, skarvar, lângt insomnande... Dâ är det bra att ha sitt "nästa" schema klart, att man inte lägger morgonen klockar fem bara för att barnet nu vaknar dâ, utan att man kanske istället skippar fm-luren om det nu är vad mamma har i huvudet. :wink:
Tierra skrev:Hursomhelst värmer det en mammas hjärta när ens barn sover och dessutom är mätt och och känner sig trygg nog att sova själv.
:heart: ja, visst är det underbart. Bra jobbat! =D>
Tierra skrev:Att dessutom få chansen att koppla sina tankar och funderingar hit är juhelt fantastiskt! :)
Vad roligt att du tycker det. :D Häng kvar och rapportera, vi vill veta hur det gâr. =D>

Tierra

Inlägg av Tierra »

Hej och tack för feedbacken!

Ja, idag firades det här hemma med en hel veckas (6.st) helnätter, underbara morgnar och en mycket gladare tjej på kvällarna.

Jag har justerat dagarna och har numera kortpass på förmiddagen och låter henne sova längre på em. Det blev stor skillnad på de sista 3 timmarna innan läggdags. Du har helt rätt i att tiderna är riktlinjer och mycket riktigt ska jag följa Lillans signaler och behov. Jag är väl bara så glad att jag har någonting som funkar att utgå ifrån att jag, iallafall just nu, följer råden rätt så slaviskt.... :D

Idag tog jag "striden" med dagdurarna också. Jag har nästan alltid gått en promenad så fort det har varit dags för sovperioderna dagtid (då jag har hund som jag samtidigt passar på att rasta). Hon har somnat gråtande i vagnen efter några minuter men då till en vagn i rörelse! Helt fel-jag vet!!

Men nu när nätterna funkar så bra har jag varit rädd för att "protester" vid dagarnas sömnperioder skulle resultera i övertrötthet och på så sätt svårare nattsömn. Men så tänkte jag att "nej" nu får det vara nog med detta hon måste ju (vi vill ju) kunna sova inomhus, dagtid i vagnen utan rörelse också. Jag har ju verktygen och jag börjar "förstå" de olika gråten nu och när jag ska "svara" henne så att hon förstår. Hon somnade på ramsa (dagsramsa) på 7 minuter efter lite protester. På långpasset vaknade hon till och fick övertygas med ännu en ramsa och bekräftelse och somnade om!!. Så underbart!!! Stackars hunden bara! :lol:

Nu närmar sig ju semester och sommar vilket innebär släktbesök och stugvistelser med vänner. Det känns därför extra viktigt att jobba vidare med detta så att vi och Lillan är trygga nog att fortsätta i samma hjulspår. För det är ju en sak här hemma och tuffare när man ska iväg, sova borta eller andra äventyr. Ska nämligen åka bil i 10 timmar i början på juli....det får bli en ny tråd...;

Varma hälsningar

T
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Så fint ni jobbar, underbart! =D> =D> =D>

Ett tips för långresa i bil är att åka nattetid och starta när det är läggdags! :D

Tierra

Inlägg av Tierra »

En lägesrapport om fortsatta amningsfria nätter. Semestern är i full gång och vi reser runt i landet mer vår lilla Sessa. Det är stundtals jobbigt och tufft att försöka hålla tiderna men andra gånger helt ljuvligt och mycket enkelt. Och eftersom vi går in helhjärtat och får en glad tjej på dagarna och ett sovande barn på nätterna så kör vi på. Alla dagar fungerar inte klockrena och flera gånger har hon vaknat mitt i lurarna och protesterat högljutt nästa genom hela sovtiden med en frustrerande mamma ramsandes i faggorna.

Jag har (sedan jag skrev inlägget) gett henne en gång, en natt vilket var "dundertabben- á la mammi". Hon hade ätit så dåligt under dagen och jag fiskade upp henne mitt i natten då jag hörde henne ligga och smaska (töstigt tyckte jag!!). Å det som hände var att hon blev livrädd stackarn och de två kommande nätterna vaknade hon några gånger, vilket inte hänt innan-Suck!

Så det var en kort lägesrapport. Sammanfattningsvis så har jag dragit erfarenheten att hon behöver sova på nätterna äta mer på dagtid och slippa ha en orolig mamma i sovrummet på nätterna.... :D

Hälsningar

T
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för lägesrapport!! :D

Ja, resor kan ju ställa till det för de små liven. :roll:

Själv har jag upplevt att det bästa är när jag ramsar så sparsamt som möjligt - för att verkligen signalera att allt är som vanligt! För hemma ramsas det ju nästan aldrig!! Och som du skriver, liten läser ju lätt som en plätt av att mamma är stressad och frustrerad över att sömnen inte funkar som vanligt....vilket leder till riktiga frågor (för det första gnölet kanske inte alls var några frågor egentligen, men mamma ville gärna ramsa ÄNDÅ, för att liksom påskynda insomnandet :oops: #-o och då vädrar ju liten VERKLIGEN fara!!!)
Känns det möjligen igen? :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"