Dagslurskrångel och solfjädern

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin Svedberg

Dagslurskrångel och solfjädern

Inlägg av Karin Svedberg »

Har precis suttit och läst på om krångel med dagslurar här på forumet, men får inte riktigt svar på det jag undrar.

Sovtiderna för vår 9 mån son är:
19-7 natt
10-12 fm-lur
15-15.45 em-lur

En liten lägesrapport först bara:
Nätterna fungerar toppen numera :) Han somnar lugnt och stillsamt oftast på ca 15 min, grymtar till någon gång före midnatt, men somnar om själv (är troligtvis inte ens riktigt vaken). Ibland vaknar han till och pratar lite någon kort stund under vargtimmarna fortfarande men blir aldrig ledsen. Vi ramsar från sängen direkt och efter ett tag somnar han om. Oftast sover han till 7 men enstaka morgnar vaknar han strax före. Det är inget som stör utan vi gör morgon då.

:?: Em-luren=inga problem: vi går alltid ut med honom i vagnen då. Det funkar alltid, skönt att sova ute! Det som händer numera är att fm-luren krånglar. Han kan ibland vakna redan efter 20 minuter och är naturligtvis riktigt ledsen eftersom han inte alls fått tillräkligt med sömn. Det vi gör då är att ge en lugn betryggande ramsa x4 för att sedan låta honom kunna somna om. Vid några tillfällen har det funkat, men de flesta gånger och idag t ex fungerade det inte alls. Jag ramsade ytterligare några gånger men efter ca 45 minuter av gnäll, bitvis tystnad och ibland gråt, intalade jag mig att nu kommer han nog inte kunna somna om. Jag avaktade tills han inte var ledsen och gick sedan in och tog upp honom (han låg då ner vilket gjorde mig undrande om han trots allt skulle kunnat somna om.... :? )

1) Är det fel att ta upp: i så fall hur länge ska man försöka få honom att somna om?

2) Har vid något tillfälle gått in en gång och gjort solfjädern, men vilka protester!!!! På natten (vid kris) har jag lyckats få honom sömntung av solfjädern, men dagtid blir han bara arg och vrider sig , ålar och skriker. Han vill inte alls tycks det! Denna krisåtgärd tycks inte funka dagtid, vad göra? Hålla kvar längre tills den tar (i upp till 10 minuter som det står att man ska kunna göra) eller skippa den helt?

3) Vid 9 månader kan man ju enligt SHN boken dra ner till 14 timmars sömn, så jag skulle kunna dra ner på fm-luren till 1½ (det är tänkt att den vid 1 års åldern ska bli efter-lunch-vilan). MEN tänker jag: ska jag vänta tills vi inte behöver ingripa alls under vargtimmarna och han sover 7-19?

Tacksam för råd :heart:

Karin
PS. Jag är såååååå glad för det här forumet. :) Har hjälp enormt som komplement till SHN-boken DS.
Mamma till Albin född 050415
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :D Jag är glad att DU är glad :lol: och pris och beröm för fantastiskt jobb :lol: :lol:

Ja, han låg ner och skulle förmodligen somnat om till slut. Det är lite för-mycket-trafik-varning här :evil: Lite mer förtroende för hans förmåga att lösa sina "livsakriser" själv skulle inte skada :lol: Han vet ju vad som gäller nu.

Så öva upp ramsan och lita på den :!: Det är den som ska ta över. Solfjäder och buff etc etc blir bara störande på dagen. Du ska alltså helst inte vara där. Alls. Tycker han förmodligen :wink:

1. Så ja, det är fel att ta upp. Ramsa och håll tiden (med marginalkvart åt endera hållet) :idea:

2. Ha lite mera tålamod, känn lite mer förtroende, iakktta och se hur han löser sina livskriser, han fixar det :!: Ramsa och GÅ, gör andra ljud, musik :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Karin Svedberg

Tack för ditt svar! :)

Ibland känner jag mig lite korkad..... :oops: när jag läste ditt inlägg insåg jag snabbt att naturligtvis är det så det ska gå till! Låta honom vara.....ge honom förtroende....backa ännu mer även på dagen alltså! Inga konstigheter alls, det är bara vi som tydligen är lite långsamma i inlärningen..... Men vi blir bättre och bättre och snart sitter detta som en smäck!!

Och jag kan inte tacka dig nog Anna! :heart: :heart:
Din bok har förändrat hela min syn på föräldrarrollen. Jag inväntar med spänning på att få Barnaboken levererad hem. Men den är ju slut överallt!!! (Du är poppis :wink: !) Kan du inte sälja den via din hemsida? (Förlaget kanske inte tillåter det....)

Kram
Karin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack igen :D Du är så rar :lol: Och Attityden av Självklarhet sitter där den ska - då är resten bara transportsträcka, tro mig :lol: :lol: :lol:

Barnaboken kan man ju rekvirera via mig (hemsidan) som själv köper hem den från förlaget. Det både stör och smickrar att den är slut på så många håll. Men bokhandlarna tar inte hem (fler) böcker längre om inte folk frågar efter dem. Så därför måste man tjata och förhöra sig... :!:

:D Du gör mig så glad :lol:

:D Och lilla älsklingen också. Det är tydligt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Karin!
Kan bara tala om att jag bytte schema för Emma för några veckor sen från 3 till 2 lurar och har dem samma tid som du!

Första 2 dagarna vaknade Emma arg som ett bi kl 11 och undrade var hennes lunch var och varför hon fortfarande låg kvar i sängen :twisted:
Hade mamma glömt henne?
Jag talade om för henne att jag inte hade det men att hon skulle fortsätta sova nu istället :-) (=ramsa x4). Hon sov inte mer någon av dessa dagar på fm luren men var ömsom arg/tyst/sjungandes/pratandes fram till tolv då jag stormade in som att jag inte hade sett henne på ett kvartal 8) :lol:
Så länge hon inte är ledsen gör jag ingenting.

Dom två dagarna la jag henne 30 minuter tidigare på em luren så hon fick sova ikapp lite.

3:e dagen vaknade hon till utan att jag gjorde något, hon somnade om.
4:e dagen sov hon hela luren och har sen dess inte vaknat någon gång :-)

Kämpa på och låt honom vara, lovar att det här går över, han är bara lite förvirrad juh :-)
Dessa råd kommer från en med de största vargarna som kommer efter typ första lurens krångel.. Tänka framåt. Vaddå?!?! :lol:
Nu har jag lärt mig en gång för alla:
Lugna ner mig och lita på att Emma klarar det själv galant utan mamma

Tjohej
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Karin Svedberg

Tack Tessan! :)

Bra tips! Jag tar åt mig av dem (särskilt det där med att utnyttja marginalkvartarna på em). I går sov han sina 2 timmar och idag visserligen "bara" 1h 20 min, men jag lät honom vara tills sov-tiden var slut. I morgon går det säkert ännu bättre.

Kram
Karin
Karin Svedberg

Hej igen!

Jag har åter en fundering angående kurning av dagslurarna. I går vaknade Albin efter 1 h 20 min, inte ledsen utan pratandes. Jag ramsade hurtigt på en gångX4 och lät honom sedan vara. Han kröp omkring runt i sängen och pratade tills jag kom in vid utsatt tid (glad över återseendet!) I dag fungerade det dock inte riktigt lika bra. :(

I morse försov vi oss (väckarklockan ringde inte) och vaknade 7.30 istället för 7. Jag tror att detta påverkade fm-luren för han somnade inte förrän 10.40 (istället för 10). Han var inte alls ledsen utan lekte runt i sängen tills han somnade. Men sen: Efter prick 45 min ringde telefonen och jag misstänker att det var detta som väckte honom. Han gnällde till. Jag ramsade snabbt som tusanX4, satte på musik och lät honom vara. Till en början var han lugn, pratade, ömsom gnällde, tjaffsade. Men efter ca 20 minuter började han gråta. Det var då ca 15 min kvar till lurens slut, jag ramsade en gång till och lät honom vara. Han lugnade sig direkt, men fortsatte gnälla. Så tystnade han till vid några minuter i 12 och jag trodde att han var på väg att somna om. Var beredd på att väcka efter 5 min eller 20 (och utnyttja marginalkvarten). MEN så börjar han gråta igen efter någon minut, och allt häftigare. Det jag gjorde då var att gå in och ta upp honom, tiden hade ju gått ut så att säga, men det kändes jättefel! Han satt upp och tårarna sprutade. Då föll jag tillbaka i ömkande lite i stället för att vara strålande glad. :oops: Hur skulle jag ha gjort?

:?: Försökt med ramsan ytterligare en gång och hållit i till 12.15? Men hur gör jag om han ändå inte somnar om (även om man utnyttjar marginalkvarten) utan är ledsen ända in tills man ska gå in? Ska man ändå storma in och vara glad för återseendet?

:?: Skulle jag tagit upp honom då han tystnade strax före 12 trots att han inte somnade om?

Undrande
Karin
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej,
ny som jag är här (ska "kura" vår son Bastian nästa helg, tänkte läsa på ordentligt så att både mamma och pappa kan allt om vargen först :D ) så har jag ivrigt sökt efter Barnaboken och den finns på internetbokhandlarnas hemsidor också :)

Köpte min på Bokus och önskar att jag hade den för 6 månader sen när min son föddes. Äntligen lite sunt förnuft!

Måste även säga att det känns otroligt tryggt att påbörja kuren när detta forum finns där man kan få hjälp och stöd att skrämma bort sina egna vargar! :!:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Karin! :D
Den regeln jag själv använder mig av är att låter hon inte ledsen gör jag ingenting.
Om hon vaknar och pratar, frågar, skäller så låter jag Emma vara. Tror att det är vi som stör mer än hjälper när de vaknar till.
Och du.. Om det någon gång går så långt att du känner att det håller på att gå åt pipsvängen :shock:
Lugna honom med ramsan utanför och storma sen in och plocka upp honom som att ni inte har setts på 10 år som Anna skriver i barnaboken.
Strunta i om det var 30 minuter för tidigt. Det lappar du med marginalkvartar till nästa lur och nästa dag är allt som vanligt igen!!
Själv kände jag ett tag att jag var så fokuserad på att Emma skulle sova exakta minuter att hela min värld rasade samman om hon inte gjorde det.

Nu när jag är cool, är hon cool.
Idag vaknade hon 11.20 (ska sova till 12) vilket hon inte gjort på 2 veckor. Jag lät henne vara och hon blev lite ledsen efter 10 minuter, kikade in och då låg hon på rygg och hade fastnat med foten mellan spjälorna.
Jag la henne tillrätta och gick ut.
Visserligen somnade hon inte om men jag ramsade aldrig...Hon låg då och sjöng, pratade, frågade, var tyst fram till 5 i tolv då jag hämtade henne.
Sen fick jag ju nu vara lite mer aktiv med henne innan nästa sömn, lite trött var hon men inte jätte..
La henne nu kl 14.45 istället för 15 så sover hon ikapp!

Det jag vill försöka säga är att försök att inte bli stressad över att han inte sover hela luren och backa :!: . Han kommer att fatta galoppen själv och somna om för att sen inte vakna upp alls :lol: :wink:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"