hemma i Norden med sömnproblem...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

hemma i Norden med sömnproblem...

Inlägg av mrs tall »

Hej igen.. Nu är vi då och gästar vänner i Norden och vår lilla Skrutt är helt upp och ner. Detta trots att jag började tidsomställningen redan i NY och flyttade 4 h på schemat... Problemen började på planet där hans nattsömn blev störd av att han var tvungen att ligga på ett säte brevid mej (fick inte en sådan där säng som man kan ha framför sätet :evil: ). Han gnölade och sprattlade mest hela tiden och jag buffade för att hålla honom lugn och sovande. Gav dessutom napp fram och tillbaka för öronen, eftersom jag inte ville mata under resan eftersom det var "natt" då. (Tänkte att gnölandet kunde ha att göra med att han fått lock för öronen..)

Nu har vi varit framme i två nätter och nätterna är ett virrvarr av uppvak. Han vaknar varje timme (punkligt som alltid... :roll: ) men somnar om genast om jag ger nappen. Inatt sov han 4 h på raken vilket var bättre än natten innan då han vaknade varje timme hela 10 h passet igenom.

Vad tror ni jag kan göra för att underlätta det hela för honom? Förmodar att det är jetlag, men är lite rädd att vi fastnar med nappen när jag ger den åt honom så ofta. (den har varit ett krisredskap som använts väldigt sparsamt. Nu har jag gett den för att störa hans sömn så lite som möjligt. Rätt eller fel?) Vagna? Eller vänta på bättre tider, låta honom vänja sig vid tidsomställningen för att sedan kolla hur det ser ut? Vill ju inte störa hans sömn mer än absolut nödvändigt nu när allt är upp och ner. Vet ju av erfarenhet att det inte är roligt med jetlag! :(

Lurarna fungerar som vanligt (oftast ett lätt uppvak efter 45 min), förutom dom lurarna som infaller under den tid som det är natt i NY. Då sover han som en stock och är jättesvår att väcka.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Usch, stackars lilla Skräpet :D

Jetlagen är ju dessutom åt "fel" håll - en tröst i eländet är ju att det säkerligen blir lättare när ni kommer tillbaka.

Jag tycker nog man får ta till de tricks och knep man har här, utan att se alltför långt fram. Nappen är ingen fara - han är så liten att du lätt tar bort den när tiden kommer. Vagna som hjälp att komma i ro är inte fel heller. Håll principen i huvudet bara - att lugna barnet där det ligger.

Jag tror det fortsätter snabbt att gå framåt nu. Men det är "lustigt" att se hur tiderna verkligen satt sig som berget, redan. Trots dina fina förbedelser!

Lycka till och måtte allting snart bli njutbart och bra för er alla :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

tack!

Inlägg av mrs tall »

Tack för snabbt svar! Tidsschemat har faktiskt varit underbart, och det har varit skönt att kunna göra precis vad man velat eftersom knodden sover som en stock på dom tider han skall! Allt blir så mycket enklare än om man skulle behöve gissa sig fram till vad som händer näst. Folk kan inte tro att en sådan här liten redan sover nätterna igenom (vanligen alltså...)!

Nätterna här i Norden får vi dock inte riktigt ordning på, men jag tar inte så allvarligt på det. Han får nappen när han behöver den och så tar vi bort den när vi kommer hem igen.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :wink: Pussa på lilla näsan från mig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"