Hjälp med schemaförslag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hermione

Hjälp med schemaförslag

Inlägg av Hermione »

Har tvillingpojkar på snart 6 månader och kör med AWs utmärkta schemaförslag för 4-månaders barn. :) Dvs 11 timmar natt, två lurar på 1,5h och två på 45 minuter. Vi har inte kurat men planerar att göra det för vi vill bli av med napp och slippa uppvakningar på dagar/nätter. Vill nu också ändra schemat, för de vaknar ofta lite väl tidigt. Vore bra med 3 lurar, morgon kl 7 och natt kl 19:30. Men sen får jag inte till det riktigt. Den enda schemalagda aktiviteten som jag har under veckorna är att gå på mammajympa en gg/vecka kl 10:30-11:30, men sen behöver man ca 40 minuter åt bägge hållen för restid, ombyte etc. Det är barnpassning medan jympapasset pågår vilket känns som en välbehövd lyx. Jag får dock inte riktigt till ett schema där detta passar in med deras mat-och-sovtider. Jag skulle ju kunna mata dem när jag kommer till jympan men det känns lite stressigt. Har också funderat på om de skulle sova hela tiden mellan kl 10-12 men då förlorar man ju lite poängen med barnpassningen - som jag tror är ganska stimulerande för dem. Fast det kanske är bästa lösningen???

Hur långa vakenperioder klarar 6-månaders och hur långt kan man max ha mellan måltiderna? Vi har börjat med välling, gröt och barnmatsburkar, men jag ammar också fortfarande en hel del.

Förslag mottages tacksamt!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej!
Jag har ingen lösning, men eftersom jag själv tycker att det är bra att kolla in andras schema när jag gör nytt så kopierar jag in det som vi införde när Isak var 6 månader (och som vi för övrigt fortfarande har drygt en månad senare).

7.00 – Morgon. Frukost: babysemp
9.15-– 10.45: Sova 1,5 timme
10.45 – Lunch: Puré
13.15 – 14.00: Sova 45 min
14.00 – Mellanmål: babysemp
16.15 – 16.45: Sova 30 min
16.45 – Middag: gröt
18.45 – Nattslurk: babysemp
19.00 – Sova natt

Det håller ju så klart inte med den tid du har att passa, men jag bruakr tycka att det är bra att utgå från något. Kanske kan man byta plats på fm-luren och mitt-på-dagen-luren på något sätt. Isak klarar 2,5 timme vakentid och lätt 3-4 timmar mellan målen. Hoppas du hittar nån bra lösning.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack Kattis för ditt schema. Ja, det är bra att utgå från något. Kul att läsa i din SHN-dagbok också. Vi hoppas kunna börja kura nästa helg...

Nånting sånt här kanske det blir för oss:

7:00 - Morgon. Frukost: amning, ev välling
9:00-9:45 - Sova 45 min
10:00 - Mellanmål
12:00-14:00 - Sova 2 timmar
14:00 - Lunch: puré eller gröt, babysemp
16:15-17:00 - Sova 45 min
17:00 - Mellanmål
19:00 - Nattslurk: amning, välling
19:30 - Sova natt

Det blir till att mata när vi kommer till jympan och gå promenad under första luren. Kanske att lunchen och första mellanmålet ska byta plats, men när jag jympar går det inte att ge lunch kl 10 men det kanske funkar att bara ge mellanmål den dagen och lunch i vanliga fall??
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"