Förbereder för kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Idun

Förbereder för kur

Inlägg av Idun »

Hejsan,

Tänkte kura min 7-månaders tjej snart och har lite frågor.

1. Skall man ha slutat amma helt innan man kurar? Stämmer det att barnet bör få i sig ca 2 barnmatsburkar el motsvarande + 2 gröt- eller vällingportioner samt äta minst 5 ggr/dag?

2. Funderar på om jag skall kura i vårt rum eller hos syskonet. Vad rekommenderar ni (och skall storasyster sova på madrass på golvet hos oss 1 vecka ifall vi kurar hos storasyster)?

3. Är det några risker att kura en sådan stor bebis på mage (PSD är för mindre bebisar, eller)?

4. Kan man vagna första nätterna och sedan flytta över i spjälsäng eller tycker ni man skall vara konsekvent hela kuren (vagnen blir för varm under varma sommarnätter men funkar bra vid svalt väder)?

5. Kan man promenera ute en lur om man låter barnet somna i stillastående vagn?

6. Om barnet vaknar efter 20 el 30 minuter på dagluren, kan man skarva genom att vagna eller ska man sikta på att lugna och ramsa? Lilltjejen är inte mycket av en dagsovare, ser många timmar av klagomål framför mig...

7. Kan man ransonera lurarna 1tim+1tim+30min?

Mycket frågor, och jag är tacksam för svar [-o< :) .

Mvh/ Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Nat

Re: Förbereder för kur

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Varmt välkommen hit!!!
1. Skall man ha slutat amma helt innan man kurar? Stämmer det att barnet bör få i sig ca 2 barnmatsburkar el motsvarande + 2 gröt- eller vällingportioner samt äta minst 5 ggr/dag?
Du behöver absolut inte ha slutat amma för att kunna kura, däremot behöver man ha som målsättning att flera av dagens mål skall vara annan mat än BM. Ett exempel är att köra 6 måltider i stil med nedanstående förslag:
frukost: bröstmjölk
Mellis: en flaska välling eller ersättning
Lunch: riktig mat/burk eller hemlagad
Mellis: bröstmjölk plus gröt, fil, smoothie, turkisk yogurt, omelett, frukt, bär, smörgås
Middag: riktig mat/burk eller hemlagad
Nattslurk: bröstmjölk
2. Funderar på om jag skall kura i vårt rum eller hos syskonet. Vad rekommenderar ni (och skall storasyster sova på madrass på golvet hos oss 1 vecka ifall vi kurar hos storasyster)?
Kura barnet i dennes egna rum och flytta temporärt ut storasyster tills liten sover hyfsat bra.
3. Är det några risker att kura en sådan stor bebis på mage (PSD är för mindre bebisar, eller)?
Det får du diskutera med din kontakt på BVC. Här rekommenderar vi alltid magläge med andningslarm men det är förälderns eget val hur denne vill göra. Det vi ser är att barn klart föredrar magläget och sover längre och djupare än de som kuras på sidan eller rygg.
4. Kan man vagna första nätterna och sedan flytta över i spjälsäng eller tycker ni man skall vara konsekvent hela kuren (vagnen blir för varm under varma sommarnätter men funkar bra vid svalt väder)?
Så konsekvent som möjligt. Välj sovplatser för varje tupplur och behåll dessa.
5. Kan man promenera ute en lur om man låter barnet somna i stillastående vagn?
Yes, gör det i undantagsfall så att inte barnet vänjer sig vid att vagnen skall rulla för att kunna sova. Vagnträsk är inte skojiga.. :shock:
6. Om barnet vaknar efter 20 el 30 minuter på dagluren, kan man skarva genom att vagna eller ska man sikta på att lugna och ramsa? Lilltjejen är inte mycket av en dagsovare, ser många timmar av klagomål framför mig...
Dygn 1 är det ok att både ramsa, vagna, solfjädra och buffa. Efter dygn 1 är det bara ramsa och möjligtvis i nödfall en solfjäder som gäller. All vagning och buffning hör till dygn 1.
7. Kan man ransonera lurarna 1tim+1tim+30min?
Förstår inte frågan :?: :?: :?:

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Idun

Inlägg av Idun »

Tack snälla för svaren :D .

Jo, jag funderar på att lägga lurarna som hon har nu, men bara förlänga, alltså 1 timme kl. 10.00, 1 timme kl. 13.30 och en haltimme kl 17 (hon sover generellt 30 minuter i taget på dagen). Natten går 19.30 - 7.30. Jag har sett här att många har en längre lur och en kortare under dagen (1.5 + 45). Finns det fördelar med en sådan uppdelning?

Tack!

/Idun
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
klockan

Inlägg av klockan »

Hej Idun,

rekommenderade längder på sovpassen är 20 min, 45 min, 1.5 tim, 2 tim. Detta då barnen går upp i ytsömn efter 45 min och är svårväckta efter 60 min.

Vid 7 månader brukar de flesta behöva en liten power nap på em för att stå sig ända tills det är dax att lägga sig för natten, risken för att man är övertrött minimeras även den (övertrötthet är en större bov än man kan tro).

Om inte 45 min passar så kan ju 20 min vara ett bra intervall. 3 lurar/dag för en 7-månaders skulle jag rekommendera för att komma upp i den 14.5 tim de behöver/dygn.

T ex: 12+45+1.5+20. 20-minutarn kan ju vara en förutsättning, dvs blir det inget sova så blir det inte, men det skall erbjudas. Vi hade 12+45+1,5+45 i den åldern, men då hade vi tröttisar, har man lite piggare barn tror jag att en PW på em kan vara tillräckligt som sagt. Ingen sömn efter kl 17 skulle jag oxå vilja tillägga, allt för att hon ska vara så trött som möjligt när det är dax att gå och sova för natten.

Man lägger den längsta luren mitt på dagen eftersom den är den man sparar till sist och då blir det mest naturligt att ha den där.
Idun skrev:hon sover generellt 30 minuter i taget på dagen
Tänk på att detta gäller nu. När ni börjar kuren är det annat som gäller eftersom det är ni vuxna som tar ledningen och visar vägen. :) Barn som sover dåligt/för lite om nätterna blir övertrötta och lite lätt speedade och har ofta svårt att sova längre sammanhängande pass på dagarna, känner igen det där med "30-minuterspass" :wink: . Men så snart nätterna börjar sätta sig kommer hon ha ork att sova ordentligt på dagtid oxå.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Idun

Inlägg av Idun »

Tack för långt och informativt svar, klockan :D !

Jag kan nog ge det ett försök i alla fall, med en lång lur. Så illa sover hon inte nu - hon somnar 19.30 och sover till ca 4.30-5-snåret, där jag har en amning som ligger kvar och spökar. Jag försökte vagna bort den vid 6 månader (jag har haft stora problem med matning, astma osv och försökte komma tillbaka på SM-spåret vid 5 månader, så jag vagnade bort matningarna vid 12 och 03 då, men 05 var kvar), men magen kurrade så rejält att jag tog ett rejält steg tillbaka och satsade stort på matning och regelbundna tider istället. Tänkte att ingen människa kan sova vare sig dag eller natt om man är underviktig och magen kurrar konstant!

Hon klagar inte speciellt mycket när hon vaknar på natten, utan ligger mest och väntar (jag tar upp henne då hon är tyst). Inte heller somnar hon efter amingspaus, utan ligger tyst ett bra tag efter, kanske är hon vaken uppemot en timme per natt. Inte bra förstås, men jag ville i alla fall förklara hur det ligger till. Den här vakenperioden har irriterat mig ett tag, man vill ju vara konsekvent :oops: , men samtidigt har jag oroat mig för hennes vikt.

Jag funderade på att kanske prova enbart solfjäder när jag flyttar över från vagn till spjälsäng (har bestämt mig för detta)? Hon brukar inte protestera någon nämnvärt på kvällen och då lägger jag henne ändå vaken och nöjd? Just nu sover hon i vagn, och hon gillar fasligt när jag vagnar litegrann på dagen, tystnar med en gång fast hon skrikit innan. Mitt största problem är egentligen att jag inte velat ta konflikten med henne när hon vaknar på dagen (plus att jag tänkt att hon kanske är hungrig lilla livet :roll: ), utan plockar upp henne efter hennes halvtimme sålänge hon är någorlunda tyst. Buffning kanske bara blir mer underhållning #-o ?

Åsikter?

Mvh, Idun
klockan

Inlägg av klockan »

Jag tror att ni ska ta och satsa mer på mat dagtid. Kör hårt, för visst är det som du säger - en kurrande mage ger ingen ro att somna, spec inte sådär tidigt på morgonen när man inte ätit på nästan 12 tim. 5 mål/dag med 3-3.5 tim mellanrum, gröt/välling,puré/frukt. Ös på bara!

Låter ju helt OK i övrigt, förmodligen tack vare att ni kört SM tänker jag :D . Men det är nog maten som saknas skulle jag tro... Ni kan ju köra på som ni gör nu, allt i fina AW-tänkets anda, och se till att komma upp i ordentliga mängder mat dagtid innan ni kör en kur el ngn slags minivariant om det är det som behövs (avs att sova igenom vargtimmen etc). Då är chansen att lyckas större och ni kan klara er genom ev fnurror på ett hel annat sätt oxå eftersom magen är mätt :thumbsup:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Idun

Inlägg av Idun »

Tack klockan :D !

Jag stod igår och gjorde hemmagjorda skorpor av osötat dinkellimpa, tänkte försöka med det under måltiderna så hon inte tröttnar :wink: .

Jag har också bestämt att köra magläge med larm (skaffade ett igår), de har ju varit väldigt hårda med ryggläge på bvc, men när min bvc-ssk sade att anledningen att spädbarnsdödligheten ökar är att AW förordar magläge blev jag lite förbannad och sade att AW faktiskt rekommenderar andningslarm. De vet inte varför spädbarnsdödligheten ökar, men med tanke på att ingen jag känner använder SHN, men ALLA samsover med duntäcken hursomhelst :evil: så tror jag mer på det senare. Dessutom är lillflickan 7 månader nu, så chansen ligger väl på 1/50000 att något ska hända. Sedan kan hon ju vända sig om hon hellre ligger på rygg, hon är ju rörlig som bara den.

Ska också prova Olivers schema (-1tim) från SHN-boken, med tanke på att min sista lur kommer för sent. Provade att lägga henne en kvart tidigare idag (09.45) och hon somnade som en stock.

Bara för att kolla - 45-minuterslur är alltså ta upp 45 min från att hon somnat, eller hur?

Tack! /Idun
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Bara för att kolla - 45-minuterslur är alltså ta upp 45 min från att hon somnat, eller hur?
Ja! I alla fall under kuren... då är det vikitgt att du håller på tiderna så att de får sätta sig i kroppen! Men skulle liten av någon anledning ta 25 minuter på sig att somna så tar du ändå upp henne när schemat säger vakna. Kanske bjuda på 5 minuter av marginalkvarten. Om man annars låter tiden dra iväg för att få till sömnpassen så har man snart förskjutit hela schemat. Tanken är förstås att genom att hålla på tiderna får liten en ny möjlighet att sova "full tid" vid nästa lur igen och gör så förhoppningsvis. "Bjussar" man tillbaka på förlorad sömn under kuren, hamnar man lätt i en ond cirkel och har snart vakna nätter igen för att det sovs för mycket på dagen etc. Så ja, du ska väcka efter 45 minuters sömn! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Idun

Inlägg av Idun »

Okej, tack Manfred10 :D !

Dåså! Schemat är spikat (tog ett schema från schematråden till slut som passade lilltösens morgontrötta mönster bättre), sängen är redo och jag kör på tisdag. Återkommer om problem uppkommer 8) .

Tack för all hjälp!

/Idun
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: kör så det ryker! Och LÄS, LÄS, LÄS på mer!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Idun

Inlägg av Idun »

Hej igen!

Jag började kuren i onsdags kväll, behövde peppa mig själv och läsa på en dag till samt snickra ihop ett schema jag till slut själv kunde bli helt övertygad var rätt på alla fronter. Det har gått så bra nu :D att jag undrar om jag kanske kan gå och lägga mig ikväll och inte ställa klockan på 4.30 som jag gjort de senaste dagarna (hon vaknar inte innan dess)? Såhär har det sett ut:

Natt 1:
19.30 Läggning med solfjäder (kort minignöl under denna) + ramsar ut x1, dödstrött, somnar på stört (läggning är inget problem för oss i vanliga fall heller)
04.55 Minignöl – ramsa x1. Tyst
05.50 Vaknar med yl – ramsa x2
Mer gnöl – ramsa x2
Suger på tummen/minignöl – bekräftelse
Host/gnöl – bekräftelse
Tyst
06.23 Harklar sig (låter vara)
06.36 Småprat, blir gnöligt – upplysningsramsa
Mer gnöl – ljud i huset
06.49 Tyst, men gymnastik mot spjälorna – mer ljud i huset
06.59 Mer prat/frågor – upplysningsramsa + gör frukost i köket
07.05 Tyst
07.15 Småprat – äter frukost +ser på morgon-tv
07.30 Väcker sovande bebis!

Lur 1 09.45 – 10.30 inte ett pip
Lur2 13.00 – 14.30 sov, gnölade ett par gånger men somnade om enligt maken utan åtgärd (jag stupade på soffan, märkte ingenting)
Lur3 16.30 – 16.50 gnöl (trött!) + arga protester, sov 10 min i vagn, fick verktyga

Natt 2
19.30 Superkort läggning med solfjäder + ramsar ut x1. Småprat i 15 minuter, somnar.
04.45 Gnöl, ingen åtgärd (hade somnat till på soffan (!), men det gick bra).
05.30 Sängen knakar till lite. Det är dödstyst.
06.30 Fortfarande dödstyst. Börjar känna mig överflödig. Dotter nr 1 (!), som kommit upp för toa-besök och undrar vad jag håller på med, skickas tillbaks i säng.
06.55 Vaknar + gnölar lite – ramsar lätt x1 i förbigående, går iväg och lagar frukost i köket. Frukost och morgon-tv. Det är tyst.
07.30 Väcker. Var vaken men tyst och slumrig.

Så, jag undrar alltså om jag kan sova nu med babypassaren på? Jag tänkte också involvera maken i läggningen så att jag inte är den enda som kan lägga henne, vågar jag göra det och ända bara sova med babycom eller ska jag vara uppe en tidig morgon till för säkerhets skull? Hur gör jag det på bästa sätt om han aldrig lagt henne förut?

Tack snälla!

/Idun
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! Skriver på min telefon så var beredd på stavfel ;-). Har han aldrig lagt henne skulle jag nog vänta till uppföljningsveckan. eller så instruerar du maken att göra exakt som du har gjort de första nätterna. och han får inte darra på manchetten.;-) var beredd på extra frågor från liten. och dessa besvaras med ramsa förstås lämpligen från pappa . ALLT ÄR PRECIS SOM VANLIGT DU KAN SOVA SÅ GOTT MIN SKATT! Typ....:-) du kan sova tror jag men var beredd och lyssna till uppvaken . avvakta och lämna över till liten en stund men behövs en betryggande ramsa så måste ni finnas där pappa då förslagsvis så kan du sova.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Idun

Inlägg av Idun »

Hej!

Tack för svar och goda råd! Jag bestämde mig för att ta även denna morgon, pappa får vänta till senare, och det var tur för jag fick ett ordentligt vargtimmesuppvak att ta hand om. Konstigt att det hela fungerade igår men inte idag :?: . Värsta morgongnölet, har gjort ljud i huset efter första ramsa och upplysningsramsa, men somnar inte om förrän över en timme. Verkar som jag får campa på soffan ett tag till #-o .

Om det tar så lång tid att somna om på morgonen, ska jag försöka byta strategi? Var det fel av mig med upplysningsramsan?

Såhär såg det ut idag:

05.23 Smågråt - ramsa x1. Tyst
05.40 Gymnastik i spjälsängen
05.47 Mera gymnastik och gnöl - upplysningsramsa + ljud i huset
06.00 Gymnastik + gnöl - ljud i huset
06.10 Mycket gnöl! - Pysslar i köket, visslar och städar
06.40 Somnat om äntligen

Tack!

Idun
Idun

Inlägg av Idun »

Obs, fel där.

06.42 Skriker till ordentligt (frustrerad) - Jag går visslande ut och diskar i köket (det här är ju inte klokt!)
06.55 Har äntligen somnat om.

:evil: :(
Idun

Inlägg av Idun »

Okej, hjälp :shock: !

Idag har lurarna gått sådär, fick ramsa ordentligt vid alla läggningar, och tredje luren sov hon inte alls på, plockade upp henne när hon pratade argt till slut för hon var tvärilsk och skrek som bara den och argt prat var så lugn jag kunde få henne med ramsan (jag ramsade då hon blev ledsen efter hon avreagerat sig ilskan förstås).

Kvällsläggningen var hon igen mycket upprörd, hon vred sig när jag lade ned henne så jag fick lägga tillrätta två gånger innan jag hann få till en solfjäder och gå ut med ramsan. Sedan var hon arg som bara den, och blev ledsen till slut. Jag ramsade en hel del (varannan minut), men kunde inte få henne lugn, och fick gå in och solfjädra. Det tog lång tid (kändes det - kanske stod jag i en-två minuter) innan hon andades lugnt. Jag gick ut med ramsan och fick inget svar.

Nu vet jag inte hur jag ska hantera natten :?: . Såhär svårt har det inte varit någon dag :!: Min man hävdar att hon är lite trög och inte fattat galoppen förrän nu. Ska jag behandla natten som en natt nr 2 (alltså börja om från början med minikuren), eller ska jag behandla det som ett återfall (när det aldrig varit såhår dåligt under kuren...?). Dvs, ska jag vara där på stört inatt eller ska jag avvakta när hon vaknar? Jag vet inte vad det är som pågår, längre :( . Ska jag solfjädra mer eller hålla igen på den som jag gjort hittills?

Tack snälla!

/Idun
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"