Svårt att få till nattsömnen med 3 månaders kille

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sprallan

Svårt att få till nattsömnen med 3 månaders kille

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Sist jag skrev här var när min dotter var en liten strulis för ca 2 år sedan. Hon har varit en perfekt AW unge sedan dess och bara skänkt oss glädje. Nu är det sonens tur att vara en strulis.
Vi trodde så klart att denna gången har vi koll, tji fick vi :D . Även han fick en tuff start med AB0 immunisering och inlagd på sjukhus under första veckan med ersättning och solterapi från start. Gjorde att amningen inte fick någon chans att fungera och efter 2 v gav jag upp den helt, han blev bara hungrig och övertrött. Nackdelen med immuniseringen är att de måste väckas hela tiden för att få mat eftersom solning gör att de lätt blir uttorkade, känns som att man rubbar alla sömnmöjligheter från start. Hur som helst de första 3 v lät vi han styra, nästa 5 försökte vi verkligen hitta hans schema. Vi matade som tokar! Tack och lov för det, annars tror jag han hade kunnat bli riktigt besvärlig. Så våra kunskaper har kommit lite till nytta ändå :wink:

Vid 8 v bestämde vi oss för ett fast schema. Vi kom också på att vi lite glömt bort honom som person och bara var så fokuserade på att få honom "perfekt" vilket gjorde att vi kände oss misslyckade när det inte fungerade. Gick igenom kvällstrassel, bråk med mat, skarvar, vagnträsk osv men tyckte ändå att det till sist började likna något.

Sen dess har det skett lite förändringar i hans schema eftersom han har skarvat otroligt mycket, alltid efter 45 min.

Nu ser hans schema ut så här:

07 vakna ( mat runt 8)
09,15 sova 45 min
11 mat
11,45 sova 3 h (sover nu utan någon skarv)
14,45 mat
16,45 sova 45 min
mat 18 + kvällsslurk vid ca 19,30 (totalt ca 300ml på kvällspasset)
20 Sova natt
03,30 nattmål

På dagen är han klockren nu. Han äter ca 200 ml vid varje mål och lika mycket på natten.

Nu till problemet.
Det är på natten vi har strul, han har vargtimmar mellan 1 och 3 varje natt. Han sover i vagnen på mage med larm. Vid 1 börjar han bli gnällig och hetsar snabbt upp sig till skrik och hysteri, som vi har svårt att bryta. Vi vagnar några gånger, skakar handtaget och lägger oss igen men han blir oftast bara mer arg. Kan somna till korta stunder och framåt 3 brukar han somna in lite längre för att sedan få mat runt halv fyra, fyra tiden. Sen brukar han oftast sova gott till det är dags att vakna (ibland skarv som han oftast klarar själv vid 6 tiden).

Jag har själv svårt att somna om och lagom tills man kan det så drar han igång igen, jag är oftast vaken mellan 2 och 4 h per natt vilket inte känns ok.
Vi har försökt olika metoder, buffa, solfjäder, har tagit in dammsugaren på natten osv men han är otroligt envis, den lille rackaren. (vi upplever att vi har svårt att få något av dessa metoder att riktigt fungera.) Tycker inte att det ena hjälper bättre än det andra därför kör jag bara vagningen nu plus att han helt enkelt får skrika lite.
På dagen är han med oss i våra sysslor, ligger en hel del själv, får vara ute, ligga på mage osv. så det känns som om han får det han behöver då, kan i alla fall inte komma på mer att "roa" honom med.

Har läst här mycket och Barnaboken har många vikta hörn :wink: men hittar inte riktigt rätt i denna frågan. Har ni några tips till mig? Oavsett vad så kommer vi att fortsätta kämpa, för till sist ska han också bli lika perfekt AW unge som syrran är :) , det är vi övertygade om.Behöver nog bara lite uppmuntran på vägen.

Stort tack för att ni finns! Vi är riktiga AW fans! Ser på hur andra har det så jobbigt under åren med småbarn, vi har bara det skoj med en tjej som sovit som en liten gris genom sjukdom och utvecklingsperioder. Tjoho för när hela familjen får sova bra.

MVH Sprallan
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
SaraMilana

Re: Svårt att få till nattsömnen med 3 månaders kille

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lille sonen och varmt välkommen tillbaka! :D Det låter som att ni trots en tuff start fått till en väldigt bra tillvaro för gossen, vad härligt! Bra jobbat! =D>

Schemat ser bra ut tycker jag. 12-45-2-45 är ju ett klassiskt 3-månadersschema, men att ha en längre långlur och kortare natt borde ju funka det med.

Det mesta sömntrasslet hos småfolk brukar bero på att mer mat behövs (som ni ju vet ;)). Mängden ersättning ser jättebra ut, men det är ju inte något man står sig på någon längre tid. Många på forumet väljer att tjuvstarta med smakisar runt 3,5 månader. Vi började vid 3 månader och 1 vecka och det var det bästa vi gjort, sedan föll allt på plats! Spana in Mer mat åt småfolket!
Sprallan skrev:Stort tack för att ni finns! Vi är riktiga AW fans! Ser på hur andra har det så jobbigt under åren med småbarn, vi har bara det skoj med en tjej som sovit som en liten gris genom sjukdom och utvecklingsperioder. Tjoho för när hela familjen får sova bra.
\:D/ =D> :-D

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sprallan och varmt välkommen säger jag med!

SaraMilana :heart: har gett finfina svar, lägger bara till en personlig tanke om nätterna.
Sprallan skrev:Vid 1 börjar han bli gnällig och hetsar snabbt upp sig till skrik och hysteri, som vi har svårt att bryta. Vi vagnar några gånger, skakar handtaget och lägger oss igen men han blir oftast bara mer arg. Kan somna till korta stunder och framåt 3 brukar han somna in lite längre för att sedan få mat runt halv fyra, fyra tiden.
:roll: Sâ natttrött som jag är sâ hade jag nog matat tidigare än 3.30 för att minska denna nattcirkus. Vem vet, han kanske sover vidare fram till morgonen i alla fall? :wink:

Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej!
Tack för era svar, det är ett väldigt stort stöd att ha er hjältar här!!

I går kväll bestämde jag mig för att jag skulle mata honom vid ett när han vanligtvis börjar strula. Så jag ställde klockan, gick upp och fixade maten och tog upp honom innan han hann blinka. Men han spottade och fräste och ville absolut inte ha någon mat.
Mamma trugar och trugar men nehe icke så nicke, så lätt skulle det inte vara :wink: Gullungen blev arg, jag gav napp och ner i säng igen. Han somnade gott om och sov till 3 (dock ingen sömn för mig, var klarvaken hihi). Då var han däremot hungrig och åt som en tok. Japp tänkte jag nu blir det sova av men han började strula redan vid 04,30, fast då var jag så trött så jag bara ignorerade honom och det funkade nog :) Vid strax efter 6 behövde han dock lite hjälp på traven för att sedan vakna 7,15.
Har tidigare testat att "fylla på" vid 22 men då åt han dåligt hela dagarna sen så det var inget bra alternativ.

När jag läste era inlägg så kom jag på att det var ungefär så här med stora loppan också och när hon väl började få i sig lite riktig mat så gick allt mycket bättre. Så idag har det mosats banan och tryckts in :D . Har gått riktigt bra, flera tsk ner i lilla magen (lilla och lilla den är ganska stor för han väger 7,5 kg) :wink: . Så nu har jag varit i affären, handlat bananer till en hel apkoloni och länsat hyllorna med 4 månaders smakisar. Nu ska det börja matas ordentligt!

Återkommer säkert med lite fler frågor på vägen. Mat mat mat mat!!!!!!

MVH Sprallan
MVH Sprallan

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Sprallan skrev: Mat mat mat mat!!!!!!
Hurra!! Härligt! :P \:D/
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej igen!
Här går det bättre och bättre. Sömnen har blivit gradvis bättre på natten. Han strular alltid vid ett men börjar klara det själv, sen är det mat vid 3.15 för att sedan vakna ca 06.30. Det märks att maten börjar göra skillnad.
Har gått toppen från start med mat, han äter glatt :D !
Har dock några frågor. Har läst en del i BB men hittar inte riktigt de svar jag söker.
Redan nu efter 1,5 v med "smakportioner" äter han som en tok och smakisarna har nästan blivit fulla mål. Jag ger han mat en gång på fm och en gång på kvällen. Gröt med fruktpuré är en hit!
Nu till frågorna:
1. Är det OK att ge gröt båda målen nu i början el ska jag variera mer? Tänker även på om där kan vara något i gröten som det kan bli för mycket av (nestles havregröt) för lilla magen? Dock verkar magen må väldigt bra hittills.
2. Är det för tidigt att ge fulla mål och skippa ersättningen?
3. Han vill ofta inte gärna ha ersättning efter gröten. På kvällen får han gröt vid 18 , somnar vid 20 men vaknar ofta efter 45 min och vill då ha lite till (kvällslurken går inte ner innan). Tips?
4. Ska jag kanske överge ersättningen för majsvälling alt börja mixa. Får en känsla av att han inte håller sig mätt på ersättning för ofta är han gnällig redan efter 3 h och vill då både ha och inte ha mat dvs lite hungrig men inte tillräckligt?

MVH Sprallan
MVH Sprallan

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Kul att liten gillar mat! :D
Sprallan skrev:1. Är det OK att ge gröt båda målen nu i början el ska jag variera mer? Tänker även på om där kan vara något i gröten som det kan bli för mycket av (nestles havregröt) för lilla magen? Dock verkar magen må väldigt bra hittills.
Så länge magen mår bra så ser jag inga problem med att fortsätta. Dock så består ju gröt av snabba kolhydrater som man inte är mätt på så länge och så kanske det kan vara kul att prova något annat smaskigt? Och så en rejäl klick smör i både mat och gröt, det mättar fint.
Sprallan skrev:2. Är det för tidigt att ge fulla mål och skippa ersättningen?
Vi började med smakisar vid 3 månader och 1 vecka och vid 4 månader var det bara mat som gällde. Så länge magen fungerade bra så såg jag inga problem med det, jag såg bara en nöjd och glad unge. ;) Kanske kan du erbjuda ersättningen som måltidsdryck?
Sprallan skrev:3. Han vill ofta inte gärna ha ersättning efter gröten. På kvällen får han gröt vid 18 , somnar vid 20 men vaknar ofta efter 45 min och vill då ha lite till (kvällslurken går inte ner innan). Tips?
Kanske kan du införa grönsakspuré till middag och sedan ge gröten som nattslurk?
Sprallan skrev:4. Ska jag kanske överge ersättningen för majsvälling alt börja mixa. Får en känsla av att han inte håller sig mätt på ersättning för ofta är han gnällig redan efter 3 h och vill då både ha och inte ha mat dvs lite hungrig men inte tillräckligt?
Börja med en fjärdedel majsvälling och öka gradvis!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"