Sist jag skrev här var när min dotter var en liten strulis för ca 2 år sedan. Hon har varit en perfekt AW unge sedan dess och bara skänkt oss glädje. Nu är det sonens tur att vara en strulis.
Vi trodde så klart att denna gången har vi koll, tji fick vi
Vid 8 v bestämde vi oss för ett fast schema. Vi kom också på att vi lite glömt bort honom som person och bara var så fokuserade på att få honom "perfekt" vilket gjorde att vi kände oss misslyckade när det inte fungerade. Gick igenom kvällstrassel, bråk med mat, skarvar, vagnträsk osv men tyckte ändå att det till sist började likna något.
Sen dess har det skett lite förändringar i hans schema eftersom han har skarvat otroligt mycket, alltid efter 45 min.
Nu ser hans schema ut så här:
07 vakna ( mat runt 8)
09,15 sova 45 min
11 mat
11,45 sova 3 h (sover nu utan någon skarv)
14,45 mat
16,45 sova 45 min
mat 18 + kvällsslurk vid ca 19,30 (totalt ca 300ml på kvällspasset)
20 Sova natt
03,30 nattmål
På dagen är han klockren nu. Han äter ca 200 ml vid varje mål och lika mycket på natten.
Nu till problemet.
Det är på natten vi har strul, han har vargtimmar mellan 1 och 3 varje natt. Han sover i vagnen på mage med larm. Vid 1 börjar han bli gnällig och hetsar snabbt upp sig till skrik och hysteri, som vi har svårt att bryta. Vi vagnar några gånger, skakar handtaget och lägger oss igen men han blir oftast bara mer arg. Kan somna till korta stunder och framåt 3 brukar han somna in lite längre för att sedan få mat runt halv fyra, fyra tiden. Sen brukar han oftast sova gott till det är dags att vakna (ibland skarv som han oftast klarar själv vid 6 tiden).
Jag har själv svårt att somna om och lagom tills man kan det så drar han igång igen, jag är oftast vaken mellan 2 och 4 h per natt vilket inte känns ok.
Vi har försökt olika metoder, buffa, solfjäder, har tagit in dammsugaren på natten osv men han är otroligt envis, den lille rackaren. (vi upplever att vi har svårt att få något av dessa metoder att riktigt fungera.) Tycker inte att det ena hjälper bättre än det andra därför kör jag bara vagningen nu plus att han helt enkelt får skrika lite.
På dagen är han med oss i våra sysslor, ligger en hel del själv, får vara ute, ligga på mage osv. så det känns som om han får det han behöver då, kan i alla fall inte komma på mer att "roa" honom med.
Har läst här mycket och Barnaboken har många vikta hörn
Stort tack för att ni finns! Vi är riktiga AW fans! Ser på hur andra har det så jobbigt under åren med småbarn, vi har bara det skoj med en tjej som sovit som en liten gris genom sjukdom och utvecklingsperioder. Tjoho för när hela familjen får sova bra.
MVH Sprallan