mamawayne skrev:Tack Alma!
Sov han då på rygg i sittvagnen fastspänd eller hur gjorde du?
Hej!
Japp han sov på rygg och sida, och vi förlängde vagnen med en skiva också. Spännen mm har vi aldrig kört med, när vi var hemma sov han i skuggan med en hink på marken under fotändan så att den bara tippade en liten bit ned om han vaknade och ville gå ur själv.
mamawayne skrev:
Min son vill helst sova på magen så han liksom viker dig dubbel i vagnen och somnar så tillslut, de gånger jag har provat. Han skulle säkert gilla det mer om han kunde ligga på mage, fast det funkar ju inte med spännet. Utan spänne skulle han ju hoppa ur hur lätt som helst.
Jag tror att det skulle kunna gå att ordna en annan spänningsanordning, men den behövs väl egentligen bara om han vaknar och man inte har uppsikt över vagnen?
Vår son viftade med skynket/täcket vi hade över och ropade, och så sprang vi ut eller öppnade för honom om vi har ute.
mamawayne skrev:
Det är ju svårt att få det mörkt i vagnen också, hur gjorde du där? Risken är ju att det blir väldigt varmt om man täcker för mer lakan och så? Eller kunde han sova fast det var ljust?
Detta var ett litet pussel, men gick att lösa. För det första uppsökte vi alltid skugga på sommarhalvåret. Sedan hade jag svart duk eller tjock filt som jag hängde över handtaget på vagnen och över suffletten - det gav ganska mycket luftrum. Över detta en vit duk så att det inte skulle samlas så mycket värme. Denna stoppades till sidorna när han skulle somna, och när han somnade lättade jag på alltihop så det ventilerade.
När han somnat och om vi gick i sol och värme höll jag vita duken på med luftning på sidorna.
Man gick med en hel filtvagn... Vi höll lunchsömn till dess han var 4,5 så det skapades en rutin som funkade ganska bra. På vintern när det var smällkallt gjorde jag små luftglipor nedåt. Han var aldrig kall när han vaknade och ju äldre han blev desto mer vågade jag riskera att han blev kall, började ta av kläder innan sömn och låta honom sova med fårskinn.
Fårskinnssömnen på vintrarna utan overall och skalkläder tyckte han var så mysig att det bidrog till att vi kunde hålla lunchsömn länge.
Innan han somnade stoppade jag den lite