sluta använda napp bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Viggo09

sluta använda napp bebis 5 mån

Inlägg av Viggo09 »

Efter en hel natt utan napp bestämde jag mig för att ta bort den helt och hållet. Första natten gick ju galant! Sedan började krånglandet. Hon sover i vagn nu så att jag kan vagna henne när hon vaknar. Hon somnar halv 8, vaknar oftast till kring 12, jag vagnar och hon somnar själv efter en stund. Det är sedan kring 2 som det blir riktigt jobbigt och inatt skrek hon hysteriskt efter nappen i 45 minuter. Jag gick in, ramsade, vagnade, gick ut (väntade några minuter), gick in , samma procedur i 45 minuter och sedan somnade hon. Hon har så svårt att hitta ron utan nappen och jag håller på att ge upp och behöver råd, tips och pepp! Tänkte jag kunde hitta det här! :) :)

Jag försöker vänja bort nappen dagtid också, men det är ännu svårare.. vldigt mkt skrik tills hon somnar. Jag har svårt att föreställa mig att hon nånsinn kommer kunna "somna utan gråt" utan nappen. Är det ens möjligt? (så känns det nu)

Dagarna har annars gått bra, hon sover 12-45-2-30, så det är under kontroll. Det är bara nätterna som krånglar. Känner att jag behöver hjälp, annars så lätt att ge upp o lägga nappen i munnen...

Tack på förhand!
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
Anna09

Re: sluta använda napp bebis 5 mån

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!

Bra att du tar bort nappen - den största sömnstöraren. Även om du inte känner annat än tvärt om just nu... :wink:

Nu har du tagit bort den och håll dig till en strategi - dvs nu efter första natten utan napp kan du minska på vagnandet. Gå in och vagna KORT, skaka och gå UT med ramsan. Ramsa inte inne hos henne, jag tolkade din text som att du ramsade där inne. Ramsan skall vara svar utanför dörren.

Ramsa sedan i olika tonfall beroende på frågor tills hon lugnar sig, då ger du henne skööön bekräftande ramsa som avslutning. Börjar hon fråga då igen, börjar du om med de olika tonfallen och avslutar med bekräftelsen så fort du får att hon lugnar ner sig. Ramsan är ett samtal och ditt stensäkra budskap är att man sover ännu bättre utan napp än med, det skall inte råda någon tvekan om det i din röst. Uppmuntrande, betryggande, bestämt om hon låter tveksam, frågande eller arg i den ordningen ändrar du ditt tonfall för att möta henne.

Du skall se att din attityd försätter alla hennes orosfrågor om du bara bestämmer dig.

In och lägg mjukt men säkert tillrätta vid första uppvaket inatt, vagna sedan med självklarhet men sluta och ge henne ett skak direkt du märker att första frågan lagt sig och lugnat sig - sedan går du med en uppmuntrande ramsa. Ända från tårna skall den kännas hos dig i form av säkerhet och glädje. Sen kör du som ovan så skall du se.

Tveka inte, ramsa så länge du behöver - tills hon lugnar sig. Det kan ta sin stund, men om du bestämmer dig så kommer hon finna trygghet i tonfallen på din ramsa.

:thumbsup:

Sen backar du efterföljande nätter till att enbart ramsa henne, kortare och kortare - dvs färre och värre verser. Lita på att hon kan själv.

:D 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Tack för svaret. Jo, har ramsat inne hos henne förr, har missförtsått mig. Har läst "sova hela natten"-boken men har endå en hel del på oklart.

Okej, jag går in och vagnar kort, (tills hon tystnar?), går ut och ramsar. Om hon börjar gråta när jag går ut, skall jag vända om och vagna igen eller bara gå ut ramsande? Hur länge skall jag vänta utanför dörren förrän jag börjar vagna + gå ut ramsande igen? Skönt att man kan vända sig någonstans! :D
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

läs gärna mitt svar igen och lyssna av hennes gråt - skrik/gråt är frågor. Hela SHN bygger på frågor och svar.

Läs boken igen och igen - den måste sitta. Det är förståelsen för hur man använder verktygen målmedvetet som gör hela grejen, liksom sin egen säkerhet.

Du skall inte vända om direkt om hon börjar gråta när du är på väg ut, då förmedlar du att hon har helt rätt i sin tvekan, hon kan inte vara ensam och somna om på egen hand utan nappen... är du med på svaret du ger i så fall?

Du behöver inte vagna tills hon tystnar, det räcker tills hon lugnat sig. Då går du ut ohc fortsätter ramsa tills hon är lugn. Om du mitt i ramsan går in och vagnar igen, bränner du ramsans effekt om man säger. Dvs tvekar i din säkerhet och i dina svar.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"