11v - ett måste att rapa?
11 v när är bästa tiden att pumpa bröstmjölk
Vår lilla solstråle hade en tuff start med byte av miljö flera gånger pga sjukdom och familjemedlems död, men sedan 2 veckor är vi i hemmets lugna vrå med hund och alla livets utmaningar här nere i Schweiz. Jag tar ensam hand om lillen med undantag för gos från pappas sida. Han kommer dock att prova leva med lillen 2 dgr/ v när jag går tillbaka till jobbet och de andra dagarna söker vi dagmamma.
Har provat SM sedan dess och det fungerar över förväntan. Han äter o sover på regelbundna tider ( ska skapa ny tråd angående uppvak nör han sover dagtid)
Det är dock väldigt svårt att se när han blir trött så jag har valt att lägga honom på fasta tider, även om han då börjar skrika. Vagnade tills han somnade tills förra veckan, nu försöker jag backa ( vagna tills han blir tyst, gå bort, han skriker, jag vagnar i tex 5 sek, sedan backar jagi 10 etc tills han kommer till ro).
Det är framför allt på kvällen han skriker efter jag lagt ner honom, och jag tror det beror på att han fortfarande är hungrig fastän han får lång nattslurk. Så jag vill pumpa extra bröstmjölk och ge honom på försök. Det är dessutom dags att börja införa flaskmatning av mig och sambo så att han lär sig att ta flaskan, eftersom mammaledigheten är slut i slutet av juli o jag ska tillbaks till jobbet 80%.
Har de sista 3 nätterna kurat hinom från det 1:a nattmålet som brukade infalla någon gång mellan 23.30-1.30 och det har gått rätt bra - behövde vagna bara 1 gg första natten, 2 ggr andra och inatt 2 ggr
Schemat som det ser ut idag för att passa med hundpromenader (och med tanke på dagmamma sen)
Vaken 6.30-8.30
Sova 8.30-10.30
Vaken 10.30-12.30
Sova 12.30-14.30
Vaken 14.30-16.30
Sova 16.30-17.30 ( här måste jag ofta vagna 30 min...)
Vaken 17.30-20
Sova natt 20-6.30 (nattmål 3.30)
Låter schemat OK?
Frågan är nu, när ska jag hinna pumpa???
Jag måste ut med hunden, tvätta, laga specialmat till mig etc när lillen sover
Om jag går upp tidigare kanske det inte finns mjölk kvar nör han ska ha frukost..
Ska jag pumpa på sen kväll ( när jag ju egentligen vill sova nu när jag kurat bort 1 nattmål
tacksam för förslag
Har provat SM sedan dess och det fungerar över förväntan. Han äter o sover på regelbundna tider ( ska skapa ny tråd angående uppvak nör han sover dagtid)
Det är dock väldigt svårt att se när han blir trött så jag har valt att lägga honom på fasta tider, även om han då börjar skrika. Vagnade tills han somnade tills förra veckan, nu försöker jag backa ( vagna tills han blir tyst, gå bort, han skriker, jag vagnar i tex 5 sek, sedan backar jagi 10 etc tills han kommer till ro).
Det är framför allt på kvällen han skriker efter jag lagt ner honom, och jag tror det beror på att han fortfarande är hungrig fastän han får lång nattslurk. Så jag vill pumpa extra bröstmjölk och ge honom på försök. Det är dessutom dags att börja införa flaskmatning av mig och sambo så att han lär sig att ta flaskan, eftersom mammaledigheten är slut i slutet av juli o jag ska tillbaks till jobbet 80%.
Har de sista 3 nätterna kurat hinom från det 1:a nattmålet som brukade infalla någon gång mellan 23.30-1.30 och det har gått rätt bra - behövde vagna bara 1 gg första natten, 2 ggr andra och inatt 2 ggr
Schemat som det ser ut idag för att passa med hundpromenader (och med tanke på dagmamma sen)
Vaken 6.30-8.30
Sova 8.30-10.30
Vaken 10.30-12.30
Sova 12.30-14.30
Vaken 14.30-16.30
Vaken 17.30-20
Låter schemat OK?
Frågan är nu, när ska jag hinna pumpa???
Jag måste ut med hunden, tvätta, laga specialmat till mig etc när lillen sover
Om jag går upp tidigare kanske det inte finns mjölk kvar nör han ska ha frukost..
Ska jag pumpa på sen kväll ( när jag ju egentligen vill sova nu när jag kurat bort 1 nattmål
tacksam för förslag
Mamma till Solstrålen född 29 mars 2012 där SM påbörjades vid 9 v
Ett liv i paradiset är en familj i harmoni
11 v uppvak under dagens sova-perioder
Hej igen,
Tänkte ta och slå samman lite frågor som har anknytning till varandra i varje ny tråd som jag skapar för att inte skapa förrvirring för mig själv....lite glömsk av sömnbrist...och vill ju snabbt kunna hitta alla goda råd jag vet jag kommer att få
Se min tråd jag nyss postat om pumpning för att få veta lite mer om vår situation
Solstrålen har alltså schemalagts efter observation av vad han önskar men även efter vad vår familj behöver för tider, bara beroende på att mammaledigheten är ynka 14 veckor här i Schweiz o jag måste blrja planera för vårt vardagsliv. Han har väl inte fptt igenom alla sina önskemål om man säger så...men han sover självmant bra på nätterna
Så efter att ha sovit 30 min eller 1 timme så vaknar han oftast till, lätt arg eller lätt skrik.
Jag går då in o vagnar - vid varje skrik. Bara om jag ser att han kanske bara håller på att vända sig låter jag bli att vagna
Jag har dessutom, måste tillstås, fuskat lite fram tills nyligen då jag vagnat honom till sömns, bara för att ha tid att hinna packa ur och upp allting vi kom hem med från Sverige för 2 v sen. Men nu backar jag dubbelt så lång tid som jag vagnar, och han lugnar sig normalt efter 3 vagndrag upp till 7 minuter
Gör jag rätt som "tvingar" honom att somna om, och gör jag det på rätt sätt?
Vaken 6.30-8.30
Sova 8.30-10.30
Vaken 10.30-12.30
Sova 12.30-14.30
Vaken 14.30-16.30
Vaken 17.30-20
Tänkte ta och slå samman lite frågor som har anknytning till varandra i varje ny tråd som jag skapar för att inte skapa förrvirring för mig själv....lite glömsk av sömnbrist...och vill ju snabbt kunna hitta alla goda råd jag vet jag kommer att få
Se min tråd jag nyss postat om pumpning för att få veta lite mer om vår situation
Solstrålen har alltså schemalagts efter observation av vad han önskar men även efter vad vår familj behöver för tider, bara beroende på att mammaledigheten är ynka 14 veckor här i Schweiz o jag måste blrja planera för vårt vardagsliv. Han har väl inte fptt igenom alla sina önskemål om man säger så...men han sover självmant bra på nätterna
Så efter att ha sovit 30 min eller 1 timme så vaknar han oftast till, lätt arg eller lätt skrik.
Jag går då in o vagnar - vid varje skrik. Bara om jag ser att han kanske bara håller på att vända sig låter jag bli att vagna
Jag har dessutom, måste tillstås, fuskat lite fram tills nyligen då jag vagnat honom till sömns, bara för att ha tid att hinna packa ur och upp allting vi kom hem med från Sverige för 2 v sen. Men nu backar jag dubbelt så lång tid som jag vagnar, och han lugnar sig normalt efter 3 vagndrag upp till 7 minuter
Gör jag rätt som "tvingar" honom att somna om, och gör jag det på rätt sätt?
Vaken 6.30-8.30
Sova 8.30-10.30
Vaken 10.30-12.30
Sova 12.30-14.30
Vaken 14.30-16.30
Vaken 17.30-20
11v - ett måste att rapa?
Hej igen från en strålande eftermiddag när Alpernas 4000 m toppar glittrar i fjärran, och Solstrålen har sovit så gott sista timman....
Vill bara fråga om att rapa är ett MÅSTE?
Han gör det ibland, väldigt ljudligt och ibland med lite spya, men ibland kommer ingenting fastän jag försöker i över 20 minuter
Han verkar glad o nöjd ändå...
Vill bara fråga om att rapa är ett MÅSTE?
Han gör det ibland, väldigt ljudligt och ibland med lite spya, men ibland kommer ingenting fastän jag försöker i över 20 minuter
Han verkar glad o nöjd ändå...
Re: 11v - ett måste att rapa?
Välkommen hit Suellyn och grattis till sonen!
Vi har slagit ihop dina frågor till en tråd, så att det blir lättare för oss att svara dig. Principen "Ett barn - en tråd" använder vi för att ha ordning och reda, och dessutom kunna läsa igenom tråden för att ge råd som funkar med just er historia
Hur gammal är din lille son? Gå in under Kontrollpanel (högst upp i högra hörnet), sedan under Profil hittar du "Ändra signatur". Där skriver du när din son är född så kan vi snabbt se hur gammal han är och anpassa råden därefter
Dina frågor om schemat har jag lite svårt att svara på innan jag vet hur gammal han är, men fyll i signaturen så ska jag ta mig en titt
Morgonmjölken är oftast fetare än kvällsmjölken, så pumpa gärna ur efter första amningen. Din mjölkproduktion har anpassat sig efter din sons aptit, så det kommer att ta ett par dagar för brösten att hänga med så det finns mer att pumpa ur.
En del barn rapar mer och andra mindre. Försök rapa honom under och efter varje matning, och om han inte rapar men ändå verkar nöjd så är allt ok. Gå efter hur han verkar må
Och sist med inte minst: Vilket strålande jobb du gör! =D>
Du gör helt rätt när du backar vid vagningen, och du verkar redan kunna lyssna av honom.

Vi har slagit ihop dina frågor till en tråd, så att det blir lättare för oss att svara dig. Principen "Ett barn - en tråd" använder vi för att ha ordning och reda, och dessutom kunna läsa igenom tråden för att ge råd som funkar med just er historia
Och sist med inte minst: Vilket strålande jobb du gör! =D>
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hej Tetz och varmt tack för din förklaring om bara 1 tråd, samt dina svar.
Jag har från början fyllt hans födelsedag som är den 29 mars 2012, ser du den nu under min signatur i de 3 inläggen?
Idag var han jättetrött och behövde bara några minuterr vagnande till både lunch och kvällsläggningen! Han orkade inte ens äta min pumpade mjölk...
Jag har från början fyllt hans födelsedag som är den 29 mars 2012, ser du den nu under min signatur i de 3 inläggen?
Idag var han jättetrött och behövde bara några minuterr vagnande till både lunch och kvällsläggningen! Han orkade inte ens äta min pumpade mjölk...
-
SaraMilana
Hej!
Varmt välkommen hit säger jag också!
Schemat ser helt ok ut tycker jag. Om jag räknat rätt är det 15,5 timmars sömn per dygn, 16 timmar är rekommenderat. Här är ett exempelschema:
Jag hoppas att du fått svar på alla dina frågor, skriv gärna igen annars!

Varmt välkommen hit säger jag också!
Schemat ser helt ok ut tycker jag. Om jag räknat rätt är det 15,5 timmars sömn per dygn, 16 timmar är rekommenderat. Här är ett exempelschema:
Det är ju inte lång tid förrän det är dags för ett tremånadersschema, så funkar schemat okej så skulle inte jag ändrat något i det nu.Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Jag hoppas att du fått svar på alla dina frågor, skriv gärna igen annars!
Hej SaraMilana
Skönt att höra att schemat verkar ok - han sov nästan till 7 i morse så då fick han 16 h!
3 frågor:
1) jjag vagnar honom vid varje läggning eftersom han börjar skrika strax efter jag lagt honom. Backar så att jag inte fastnar, o han sover oftast inom 2-10 min.
Ska jag vagna vid varje ljud som inte betyder att han bara håller på att vända sig, eller bara när han är riktigt sur o skriker?
2) tips på hur man kan få honom att skratta
3) tips på hur man kan få honom att ta flaska - vi har en Medela Calma napp som användes 1:a veckan - o han grinar illa när vi provar även om han får en tesked med mjölk innan
Skönt att höra att schemat verkar ok - han sov nästan till 7 i morse så då fick han 16 h!
3 frågor:
1) jjag vagnar honom vid varje läggning eftersom han börjar skrika strax efter jag lagt honom. Backar så att jag inte fastnar, o han sover oftast inom 2-10 min.
Ska jag vagna vid varje ljud som inte betyder att han bara håller på att vända sig, eller bara när han är riktigt sur o skriker?
2) tips på hur man kan få honom att skratta
3) tips på hur man kan få honom att ta flaska - vi har en Medela Calma napp som användes 1:a veckan - o han grinar illa när vi provar även om han får en tesked med mjölk innan
-
SaraMilana
Hej igen! 

Du får lyssna på hur det låter. Låter det som lite knöl och böl och nånting han kan reda upp själv, så låt honom försöka med det. "Fastnar" skriket eller om det låter ledset ska du absolut vagna!Suellyn skrev:jjag vagnar honom vid varje läggning eftersom han börjar skrika strax efter jag lagt honom. Backar så att jag inte fastnar, o han sover oftast inom 2-10 min.
Prutta mage, kittlas, titta speglar, leka tittut!Suellyn skrev:2) tips på hur man kan få honom att skratta![]()
Prova en annan flaska! Medela Calma är svår att dricka ur. Vi har använt Dr Browns flaskor och dem är vi jättenöjda med. Eller en vanlig MAM-flaska som finns lite var stans. Låt pappa prova som inte luktar mat och ha bröstmjölk i flaskan. Och sist men absolut inte minst - koppla på attityden av självklarhet!Suellyn skrev:3) tips på hur man kan få honom att ta flaska - vi har en Medela Calma napp som användes 1:a veckan - o han grinar illa när vi provar även om han får en tesked med mjölk innan
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Suellyn,
vill bara säga att du är i mycket goda händer och lite pepping, ni har en strålande trevlig framtid framför er.
Odla bara lite av det där jag inte har.... Tålamod.
Fortsätt på er fantastiska resa nu.
vill bara säga att du är i mycket goda händer och lite pepping, ni har en strålande trevlig framtid framför er.
Odla bara lite av det där jag inte har.... Tålamod.
Fortsätt på er fantastiska resa nu.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej alla glada mammor
Ville bara rapportera att solstrålen sover bättre och bättr under natten och vi är snart där att han sover själv till kl 4 utan några kortare uppvak tack vare tips om ändring i schemat från Susan
Nu håller vi
7 vaken
9.15-10 sova
10-12 vaken
14-16.15 vaken
16.15-17 sova
17-19 vaken
19-7 sova (nattmål 4)
Han kan vänta 1-15 minuter på bröstet när han vaknar vid 10, annars vill han ha mat direkt!
Pappa och jag har lyckats mata honom med MAM flaska 3 ggr med minsta nappen för 0 mån, men sedan 3 dar är det störtvägran...och jag vet att han behöver lite extra mat...så vad göra? Om vi använder napp med större hål forsar det fram eftsom han suger så hårt och då storkar han. Vi har provat att mata direkt när han vaknat vid 14 då han ju brukar vara som mest hungrig.
Tills dess att han lär sig ta flaska hur kan jag ge honom vatten när vi har det jättevarmt?
Tacksam för alla förslag
Ville bara rapportera att solstrålen sover bättre och bättr under natten och vi är snart där att han sover själv till kl 4 utan några kortare uppvak tack vare tips om ändring i schemat från Susan
Nu håller vi
7 vaken
9.15-10 sova
10-12 vaken
14-16.15 vaken
16.15-17 sova
17-19 vaken
19-7 sova (nattmål 4)
Han kan vänta 1-15 minuter på bröstet när han vaknar vid 10, annars vill han ha mat direkt!
Pappa och jag har lyckats mata honom med MAM flaska 3 ggr med minsta nappen för 0 mån, men sedan 3 dar är det störtvägran...och jag vet att han behöver lite extra mat...så vad göra? Om vi använder napp med större hål forsar det fram eftsom han suger så hårt och då storkar han. Vi har provat att mata direkt när han vaknat vid 14 då han ju brukar vara som mest hungrig.
Tills dess att han lär sig ta flaska hur kan jag ge honom vatten när vi har det jättevarmt?
Tacksam för alla förslag
Snyggt jobbat! =D> =D> =D>Suellyn skrev:Ville bara rapportera att solstrålen sover bättre och bättr under natten och vi är snart där att han sover själv till kl 4 utan några kortare uppvak tack vare tips om ändring i schemat från Susan
Om nästa nappstorlek är för stor, så kan du prova att göra hålet på 0mån-nappen liiiiiite lite större med hjälp av en nål.Suellyn skrev:Pappa och jag har lyckats mata honom med MAM flaska 3 ggr med minsta nappen för 0 mån, men sedan 3 dar är det störtvägran...och jag vet att han behöver lite extra mat...så vad göra? Om vi använder napp med större hål forsar det fram eftsom han suger så hårt och då storkar han. Vi har provat att mata direkt när han vaknat vid 14 då han ju brukar vara som mest hungrig.
Sked eller matningskopp brukar funkaSuellyn skrev:Tills dess att han lär sig ta flaska hur kan jag ge honom vatten när vi har det jättevarmt?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tack för tipsen!
Han drack lite vatten idag från sked och första smakisen någonsin (1/3 banan) blev en SUCCE!!! Tror jag nöjer mig med det för idag...provar flaskan imorgon!
Han drack lite vatten idag från sked och första smakisen någonsin (1/3 banan) blev en SUCCE!!! Tror jag nöjer mig med det för idag...provar flaskan imorgon!
-
Irmasmamma
Underbart!!Suellyn skrev: Han drack lite vatten idag från sked och första smakisen någonsin (1/3 banan) blev en SUCCE!!!
Här har pipmugg varit en succé för en liten flaskvägrare! Fast den får BARA innehålla vatten!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Ska köpa pipmugg!!!
Han åt massa banan idag igen och sedan ÄNTLIGEN lite från flaskan efter att ha gråtit i 10 minut, la honom med kinden mot mitt bröst ochc trugade...
SKa köra på varje kväll nu...pumpar extra bröstmjölk vid 22 för att ge
Har en annan fråga som gäller ENSAMLEK
Har testat det 3 mornar efter frukost o social delaktighet på köksbordet när jag äter frukost
Han vaknar 7, och sen lägger jag hinom i vagnen 8:30 och han har fixat 15 min, 20 min och 45 min tills läggningsdax 9.15 - han gillar det helskarpt
Undrar nu om ensamleken kan förläggas till mellan 11-12 för att sedan göras längre och längre allt eftersom fm luren blir kortare?
Vi skulle nämligen gärna gå ut en långrunda med hunden och Solstrålen på morgonen efter frukost när han är vaken och innan jag måste iväg till jobbeg. Hinner ju umgås mer med honom då!!!
Vad säg ni?
Han åt massa banan idag igen och sedan ÄNTLIGEN lite från flaskan efter att ha gråtit i 10 minut, la honom med kinden mot mitt bröst ochc trugade...
SKa köra på varje kväll nu...pumpar extra bröstmjölk vid 22 för att ge
Har en annan fråga som gäller ENSAMLEK
Har testat det 3 mornar efter frukost o social delaktighet på köksbordet när jag äter frukost
Han vaknar 7, och sen lägger jag hinom i vagnen 8:30 och han har fixat 15 min, 20 min och 45 min tills läggningsdax 9.15 - han gillar det helskarpt
Undrar nu om ensamleken kan förläggas till mellan 11-12 för att sedan göras längre och längre allt eftersom fm luren blir kortare?
Vi skulle nämligen gärna gå ut en långrunda med hunden och Solstrålen på morgonen efter frukost när han är vaken och innan jag måste iväg till jobbeg. Hinner ju umgås mer med honom då!!!
Vad säg ni?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Suellyn
Skönt att flaskan börjar accepteras :thumbsup: Hos oss fick vi aldrig nâgon ordning pâ det, det blev gröt och riktig mat istället och det gâr det med. Och länge leve bananer! 8)
Vad gäller ensamlek sâ är det ju upp till var och en att hitta den stund pâ dagen som funkar bäst för alla inblandade. Men det viktigaste bör vara lillens form, han ska vara utvilad, mätt och belâten (vilket smâ SM-barn ofta är, och alldeles särskilt efter frukost
). Men inget hindrar att ha det mitt pâ dagen, eller pâ eftermiddagen. Jag tror dock att det är bättre med en fast tid som hâlls varje dag, sâ att det blir en riktig rutin.

Skönt att flaskan börjar accepteras :thumbsup: Hos oss fick vi aldrig nâgon ordning pâ det, det blev gröt och riktig mat istället och det gâr det med. Och länge leve bananer! 8)
Vad gäller ensamlek sâ är det ju upp till var och en att hitta den stund pâ dagen som funkar bäst för alla inblandade. Men det viktigaste bör vara lillens form, han ska vara utvilad, mätt och belâten (vilket smâ SM-barn ofta är, och alldeles särskilt efter frukost