Morgonpigg snart 5 år

Skriv svar
Tutan

Morgonpigg snart 5 år

Inlägg av Tutan »

Hej på er! :D

Storebror har visat sig vara den morgonpigga sorten - precis som jag och hans morfar. Tyvärr är det inget som jag riktigt uppskattar när han tassar upp på natten eller vaknar ungefär en timme innan väckarklockan ringer. Vi har natt 19.30-07.00. Han och brorsan delar rum. Han har inga problem att somna utan det går rätt fort (han är kvällstrött som jag, det också :wink: ).

Det började väl i vintras när han kunde komma upp på natten och mena att det var monster i sovrummet. Det tog löste han och jag genom att spreja "monsterspray" i rummet. Då gick det bra att fortsätta sova. Sen har det fortsatt att han kommer upp. Ibland nån gång på natten. Ibland nån gång vid 6-tiden. Är det på natten så är det oftast nån läskig dröm han haft. På morgonen kan det handla om vad som helst - bajsnödig är hans favorit. Riktiga trotsfrågor med andra ord. Tidigare har vi gått med honom tillbaka in och stoppat om. Det har vi slutat med nu. Så lite underhållning som möjligt tänker jag.

Nu när jag även har en liten som jag nattammar så är jag givetvis rädd om den begränsade sömnen som jag får. Därför märker jag på mig själv att jag blir irriterad på honom när han kommer tassandes i sitt ärende. Jag tror inte jag låter så trevlig när jag kort säger att han ska gå och lägga sig igen och somna om tills klockan ringer. DÅ är det morgon. :evil:

I morse kom han upp tre gånger mellan kl 5 och kl 7. Jag är rätt säker på att han inte somnat däremellan (det hade jag...). Mörkläggningen i deras sovrum är bra, däremot kan han ju luras att det är morgon ute i hallen där den tidiga morgonsolen lyser in så här års, när han tassar upp.

Jag läste här i nån tråd om att man ska låta barnet själv stänga av klockan när den ringer. Nån som kan utveckla den tanken? Idag stänger jag eller pappan av den då den står utanför barnens rum.

Vad kan man göra?

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Morgonpigg snart 5 år

Inlägg av Tin »

Hej Ida,
min lilla är förvissa inte lika stor som din, bara snart 2,5, MEN vi hade samma problem med tidiga uppvak entid trots bäcksvart i rummet.

Vi gjorde tidigare precis som du med klockan, den stod utanför litens rum, när den ringde gick jag eller pappa in till liten med ett glatt uppvak men vi stängde själva av klockan och ställde ifrån oss den. Klockan fick liksom ingen verkan tyckte jag och kunde inte begripa varför.

Så en dag fick jag för mig att göra som forumet, herregud varför gör man inte bara det från början ;). Så klockan står fortfarande utanför rummet, och vi bär in den när klockan ringer men håller fram den till liten med tjo och tjim och ber liten stänga av på knappen högst upp åsså kramas vi.
(Har ni ingen bra och enkel stäng av knapp för barnfingrar så gå ut och köp den tillsammans med 5-åringen, då får h*n vara med och bestämma lite).

Nåväl, en vecka senare efter denna lilla justering vaknade inte liten tidigare längre!!!! På nåt sett blev det tydligt för liten att det är klockan som bestämmer, jag tänker att det blir samma för in lilla.

I övrigt har du helt rätt i att så lite underhållning på morgonen som möjligt är bästa medicin.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill bara säga att det är INTE dags att dra ner på sömnen för en pigg 5 åring. De behöver fortfarande sina 12 timmars "förutsättningar" MIn son är 5,5 och sover mellan 10,5 och 11,5 tim/natt i snitt. Men han ligger och snackar i sin säng tills klockan ringer. När den ringer går han upp och stänger av den själv (den är utanför rummet) och sen går han in på sitt lekrum och leker lite lego. Så kan vi vuxna komma upp när det passar oss lite mera. Speciellt är det så på helgen. På vardagar går vi alla upp när hans klocka ringer.

Så tänk förutsättningar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Tin och Torsmamma! :D

Nej, att dra ner på sömnen finns inte på kartan. Han är ju kvällstrött och att hålla honom vaken längre skulle inte vara någon hit.

Jag ska redan imorgon bitti låta honom stänga av klockan :thumbsup: .

Ida
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
perfekt.

Attityden ska liksom vara: det är ju klockan som bestämmer morgon, då är det ju ingen ide att ropa på mamma eller att springa in till mamma. Mamma bestämmer ju inte när dagen börjar! Så förklara nogsamt hur världsordningen fungerar och att att förhandling med mamma från och med nu är lönlöst, mammas dag börjar ju när klockan ringer den med. ;)

Tutan

Inlägg av Tutan »

Tin skrev:Mamma bestämmer ju inte när dagen börjar!
:thumbsup:
Tin skrev:mammas dag börjar ju när klockan ringer den med.
Fast jag brukar alltid gå upp 20 min innan deras morgon börjar för att hinna duscha... :wink:

Inget spring de senaste fem nätterna/mornarna :D . Men några lugnare perioder har det varit ibland emellanåt. Han har fått stänga av klockan själv. Första morgonen var han på alerten och sprang ut och stängde av klockan. Två mornar nu har jag fått gå in med klockan så han fått stänga av den.

Tack för tipset igen! [-o<
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
vad underbart att det går så bra. Heja heja. =D>

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej igen!

Nej, nu går det bakåt, och han har dragit med dig lillebror i fnurran också. :x

Storebror har börjat gå lillebrors ärenden efter att vi sagt ramsan vid läggning. Typ "Pontus vill ha vatten/gosedjur/läsa saga". När inte vi ville läsa nån saga började storebror att berätta sagor där i mörkret. Lite gulligt kan man ju tycka men efter 15 min gick jag in och avbröt. Efter det är snacket igång... Senaste kvällarna är det inte sagor som gäller utan allmänt prat. Igår blev de båda bajsnödiga efter en stund - och bajsade på potta respektive toa. Idag prövade dem tricket igen. Inget bajs = irriterad mamma! Lillebror är inne i trotsen med VILL INTE/NEJ/ALDRIG I LIVET som återkommer i det mesta som måste göras, även sova.

Det är en ny situation för oss. :shock: Ska man acceptera lite prat brorsorna emellan innan de somnar? Hur ska man avbryta i så fall? :?

Senaste nätterna har de somnat ca 1 timme senare än vanligt. De ljusa kvällarna spelar kanske in också på de pigga gossarna.

Storebrors nattvandring har återkommit nån gång. Att få hjälp att ta bort en myra under tröjan och att byta täcke mot en filt ansåg han så viktigt mitt i natten att mamma skulle väckas igår natt :evil: .

Kvällsrutinerna flyter väl inte på riktigt så som vi föräldrar önskar i och med lillasyster som ibland äter, är övertrött, ska bada eller sova vid deras läggning - samt att lillebrors trots kräver sina knep och tålamod. Lite stökigt och tjatigt har det nog blivit...

Råd? :-k

Ida :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så här på sommaren tar det ett tag för Melatoninet att komma igång så man känner sig trött. Jag har faktiskt gjort så att jag då lagt 30 min tidigare på kvällen så de har tid på sig att varva ner.

Det är mitt hetaste tips och att sen använda ramsan för att få tillbaka till sängen och stopp på allt spring.

Visst en chans eller två kan man få, men sen är det stopp. :evil:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

I dag var mina smàkillar och bajsade tillsammans. :lol: Efter gonatt och sov sà gott. :roll:
Här gàr vi med pà en toasväng efter läggning och vatten ocksà. Vi làter de ligga och prata med varandra ett tag innan vi säger till att det snart är gonatt. Om de inte avslutar själv säger vi helt enkelt att nu är det gonatt och dà är det färdigpratat. Ibland fàr man pàminna med en ramsa.

Nattspring är tröttsamt för alla.
Hjälp till när det är nödvändigt, verkligen nödvändigt.
Om han vill ha en filt, sà ordnar ni det i morgon, om han har en myra i tröjan kan du ramsa den ocksà.

Eftersom det är trots i luften fàr ni vara väldigt konsekvent, bàde med nattspring och urflipp i sovrummet.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Torsmamma och miniz! :D
Ni förstärkte mina tankar om detta kvällsbus.

Summasummarum:
:!: Lägga tidigare
:!: Ett toabesök och vatten
:!: Avbryta pratet om de inte slutar själva, påminna ev med ramsa
:!: Konsekvent hålla oss till rutinerna
:!: Endast nödvändigt på natten

I natt kom storebror upp för en läskig mardröm han haft. Då har jag läst här tror jag att man kan avleda tankarna genom ett toabesök (så slipper han komma upp för det en stund senare också). Så det gjorde vi. Funkade bra. Sen kom han upp för han hörde nåt som pep. Jag följde med och lyssnade (tänkte att det var nån leksak som fått "liv"). Vet ni vad det var för pip han hörde? Några fåglar! :D Så fick storebror den erfarenheten - att småfåglar kvittrar, ibland lite väl mycket, tidiga sommarmornar. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"