Vår kurade gosse sover utmärkt hemma, och borta när vi är med. Han är nu 19 månader och började på dagis förra måndagen. Ledsen när jag lämnar men verkar komma över det ganska snabbt och tycks trivas. Äter bra gör han också men det där med att vila middag fungerar öht inte.
Vad ska vi göra?
Schemat innan han började såg ut såhär och fungerade utmärkt:
07 vakna, blöjbyte, välling
08 frukost
12 lunch
13-14.30 sova
15.45 frukt
18 kvällsmat
19 sova
Dagis har såklart helt andra tider. Han kommer dit lagom till frukost kl. 08, vilket han äter. Lunch serveras 11.30 och han äter bra då med, men sedan är det vila på madrass redan kl. 12 (hur de nu hinner få i alla ungarna mat på så kort tid) och då vill sonen inte alls ligga kvar på madrassen på golvet utan kliver av och vill busa.
Fick förslag om att sätta in spjälsäng men då det är ont om dagisplatser i vår kommun går vi nu på ett tillfälligt dagis och personalen måste flytta alla saker in i ett enda rum när dagen är slut och önskar ju inte lägga en spjälsäng till listan om de inte måste.
Dagispersonalen verkar inte ha några tips utan tycker vi ska se tiden an veckan ut.
Jag hoppas det finns någon som kan komma med tips om hur vi ska komma tillrätta med det här. Jag hämtar kl. 16 och då är han ju helt slut och somnar i bilen.
Kan inte somna på dagis - HJÄLP
Hej!
Finns det nån möjlighet att han kan sova ute? OM han kan sova i vagn tänkte jag...
Eller, kan personalen lägga han lite senare??? el. MÅSTE han sova just då?
på mitt jobb brukar vi tillmötesgå föräldrarna så gått det går...och är det så att barnet inte kan somna vid just den tiden så brukar vi lägga senare...( ofast i samrådan då med föräldrarna...)
En tanke bara...
mvh lillan
Finns det nån möjlighet att han kan sova ute? OM han kan sova i vagn tänkte jag...
Eller, kan personalen lägga han lite senare??? el. MÅSTE han sova just då?
på mitt jobb brukar vi tillmötesgå föräldrarna så gått det går...och är det så att barnet inte kan somna vid just den tiden så brukar vi lägga senare...( ofast i samrådan då med föräldrarna...)
En tanke bara...
mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja du...som sagt som Anna W säger...du är juh inte där...
MEN genom att du har det schema hemma så är han van det...OCH det kan göra mycket, mera än vad man tror, att han inte somnar på förskolan...( när det passar verksamheten och personalen )
Jag tycker dock att du ska prata med personalen och säga hur du gör, vilka tider du har...så kan det gå att lösa...
Har som sagt inskolat många små liv...ingen har än vägrat sova
BARA man lyssnar på föräldrarna för det är såååååååååååå viktigt, för ni är dock proffs på erat/a barn...
lillan
MEN genom att du har det schema hemma så är han van det...OCH det kan göra mycket, mera än vad man tror, att han inte somnar på förskolan...( när det passar verksamheten och personalen )
Jag tycker dock att du ska prata med personalen och säga hur du gör, vilka tider du har...så kan det gå att lösa...
Har som sagt inskolat många små liv...ingen har än vägrat sova
BARA man lyssnar på föräldrarna för det är såååååååååååå viktigt, för ni är dock proffs på erat/a barn...
lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05