Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Men jisses! :lol: Nä inte 2 mil i sträck- vad luddigt jag skrev. Det blev 2,4 mil totalt på en vecka. Men jag funderar starkt på göteborgsvarvet nästa år. Hmm :-k

Manfred10- du lägger upp helt själv. Man behöver inte köra i nummerföljd. Vet att Zuzanna rekommenderar ett pass om dagen. Jag har mina favoriter som jag kör och vissa av passen gillar jag inte alls. Så känn efter vilka du tycker om tycker jag.

:lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofies mor »

Oj, vad längesen jag rapporterade då.. :oops: Hinner inte riktigt hänga här som förut. Jag har fått lite mer jobb nu senaste veckorna, och så håller vi på att flytta ut på landet så all ledig tid går till att packa/packa upp/plantera/rensa ogräs/fixa sandlåda.... Någon regelrätt träning blir det inte av, det hinns helt enkelt inte med för tillfället. Men mycket bära blir det ju, och en hel del fotboll på jobbet. :D Sitter ner nästan bara när jag äter, förut (i lägenheten) blev det hela kvällarna och hela middagsvilotiden, ja vi satt ju nästan jämt där känns det som nu.
Jag har alltså inte helt gett upp, utan återkommer när livet lugnat ner sig lite igen. :mrgreen:

//Sofies mor
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Jag har alltså inte helt gett upp, utan återkommer när livet lugnat ner sig lite igen
Trevligt med landet! :mrgreen: Kör på!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

vad duktiga vi alla är =D> Längesen Linda var här. Hur är det med dig?

9 pass på 6 dagar :)

må: bodyrock(med Zuzana)+ mage 30 min
ti: powerwalk 50 min på morgonen, zwow#15+armhävn 25 min på kvällen
ons: pw 45 min på morgonen, zwow#7+styrka axlar, biceps, mage 35 min på kvällen
fre: zwow#20+bencirkel, mage 35 min på dagen, pw 50 min på kvällen
lö: zwow#9+styrka bröst, rygg, mage 40 min
sö: jogging 7 km

Nu tränar jag inte alltid så här mycket. Nu vill jag formtoppa före semestern. Tycker det är roligt att ha såna här projekt ibland. Sen vet jag att det blir mindre träning på semestern. Men träna kommer jag nog att göra även då. Kan inte vara många dagar utan... :wink:
På fredag ska jag på en kroppsmätning och konditionstest. Det mäts fettprocent och hur mycket muskler man har. Konditionstest på cykel och test för muskelstyrka. Ska bli intressant. Berättar sen resultaten nästa sö. Har gått upp 1-1,5 kg sen vintern, men ser smalare ut, måtten är ungefär samma. Det betyder att jag fått mer muskler, jippii. Just det jag vill :)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Sofies mor: Vissa perioder i livet får man dra ner helt enkelt! Lycka till med allt i flytten! Låter härligt! :D

Tilda :shock: Tilda :o JÖSSES!!! Dig går det inte att hänga på helt enkelt! =D>
När du skriver t.ex zwow#20+bencirkel, mage 35 min. Hur gör du då? Kör du FÖRST ett zwowpass och ökar sedan på det med vad du känner för?
Ja, berätta om kroppstestet på söndag! Intressant!

Jag fick ihop 6 pass denna vecka:
Mån: Pilatesmix 1 tim
Tis:Bodyrock handsfree 20 min
Ons: Pilatesmix 1 tim
Tors ZWOW 6 12 min
Lör: Joggade 1 tim, 15 min.
Sön:Bodyrock workout breakdown 18 min.

Något konstigt hände med foten då jag joggade. I en uppförsbacke kändes det som att det låg en sten i skon under tån bredvid stortån. Stannade till för att ruska ur den, men ingen sten fanns. Däremot var det ömt under tån. Fortsatte springa, men hade lite ont i uppförsbackarna.
I morse när jag klev upp såg jag att jag är helt mörklila mellan stortån och tån bredvid! Och under tån. Har inte direkt ont och tränade idag utan några problem, men jag undrar vad i hela världen det var som hände?! Någon som har någon teori?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Tilda skrev:På fredag ska jag på en kroppsmätning och konditionstest. Det mäts fettprocent och hur mycket muskler man har. Konditionstest på cykel och test för muskelstyrka.
Hejja hejja! =D> var gör man sådana test? Bokar in sig på ett gym?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

:oops: inte ett endaste dugg att rapportera mer än att min mage nu ser ut att vara sisâdär i fjärde mânaden. :evil:

Âter till plankornas förlovade land =D>

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Sen rapport som vanligt men förra veckan så ut så här:

Mån: 75 boxpass på FoS, 13 plankor à 1 min
Tis: Joggade 7 km inkl lite snabba intervaller och backträning, 14 plankor à 1 min
Ons: 22 plankor à 1 min
Tors: 12 plankor à 1 min
Fre: 4,26 km jogging på 25 vilket blir 5.52 min/km, 12 plankor à 1 min
Lör: 14 plankor à 1 min
Sön: 12 plankor à 1 min, här skulle jag ha gett mig ut på en joggingtur men efter Mikas kalas var jag stelfrusen och valde att bädda ner mig under duntäcket på soffan, det var skönt. :D

Plankorna gör jag tre eller fler åt gången med 1 min mellanrum. Men nu börjar jag blir lite starkare så jag får väl minska vilan mellan dem till 30 s till att börja med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

En himla massa plankos SusanD! Bra jobbat! :D

Tilda...Nyfiken som bara den på ditt test! Berätta!!

Min vecka:
måndag Pilatesmix 1 tim
ons: Bodyrock handsfree 20 min
tors: zwow 9, 10 min
Fre: Joggade 45 min
Sön: Pilatesmix 1 tim

Lägger från denna vecka ner att springa 1 mil. Jag tycker det är dööötråkigt att springa så länge och VILL inte! Bara en belastning, och det ska vara kul också är det ju menat...Löp-passet ändrar jag till 45-50 min.

Jag är bister. :cry: Detta är den 10:e veckan med PT-upplägg och jag har gett allt! Tränat enligt schema, ätit mellanmål, bra mat osv. Men inte någonting på vågen! Och inte någonting på måtten! :twisted: :cry:
VARFÖR??
Vad kämpar jag för? :?: Jag är ju som en uppsvullen björkstock - särskilt med denna vidriga uppsvällda gravid-mage också! Trivs inte alls och vill krypa ur mitt skinn! Jag tränade ju 5 pass i veckan även innan PT-samtalet. Har ju gjort det sedan oktober, och innan dess 3-4 pass/vecka i många ÅR! Nu har jag ändrar träningen enligt min PT, men det händer ju INGENTING :!:
Nästa vecka går jag in för strikt GI-kost för att se om DET kan hjälpa på traven en smula. Jag vet sannerligen inte vad jag ska göra! :cry:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

anna skrev:Jag är ju som en uppsvullen björkstock - särskilt med denna vidriga uppsvällda gravid-mage också!
Har inte stenkoll på dig... men har du testat att utesluta gluten och mjölkprodukter, ALLA mjölkprodukter? Under minst 2 veckor....

Jag var med i viktväktarna en kort period och de påpekade hur viktigt det är att ÄTA UPP alla sina kalorier per dag, alltså det antal man ska äta för att gå ner i vikt i normal takt. Äter man mindre i tron om att man ska "banta extra" så stramar kroppen åt förbrukningen i stället.

Jag har tränat som vanligt i veckan.
3 löppass a 40 minuter+3 styrkepass, cirkelträning a 15-20 minuter.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Vet ni, det blev inget test :( Skulle gå dit med min syster men hon blev jätteförkyld så vi kunde inte gå. Men vi tar ett nytt försök efter sommaren. Det är på ett gym som testet görs. Finns kanske inte på alla gym, men de största har säkert.

5 pass + 1 powerwalk

Ti: gammalt bodyrockpass+ armhävn, mage 30 min
Ons: zwow14 + mage 20 min
To: zwow18 27 min
Fre: pw 45 min på morgonen, jogging 7 km på kvällen
Sö: bodyrock+ kettlebellcirkel 30 min

Anna, jag kan göra så att jag kör först ett zwow pass på 10 min sen genst efter en bencirkel med olika benövningar 10 min och sen magövningar 10 min. 30 min intensiv träning, med bara lite vila mellan övningarna.
Men vad tråkigt att du inte får resultat av din träning. Kosten har ju stor betydelse också. Funderar också på gluten och mjölkprodukter. Vet en väldigt duktig pt som man kan anlita online. Alltså du träffar inte henne utan ni har kontakt per mail. Kolla på bodycomf.blogg.se Bra blogg har hon också.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen!

Anna, det här har jag oxå läst och tagit till mig! En kostrådgivares svar på träna eller inte på fastande mage i hopp om att bränna mer fett..... det kostar ofta mer än det smakar!
Somutgångspunkt är blodsockret lågt för alla på morgonen, efter nattens fasta. Kortisolet stiger alltid på morgonen, det är det vi vaknar av. Går man ut och går/ spri ger på fastande mage, stressar man binjurarna att kompensera energibristen (ingen mat) genom att insöndra mer kortisol. Det stiger blodsockret av, vilket är en överlevnadsmekanism. Men. Onödigt med mer kortisol i omlopp än nödvändigt, eftersom det bryter ned muskelmassa och binder in fett kring buken. Så använder man morgonpromenader för att bränna fett ( som många gör, man kan teoretiskt bränna lite mer på tomma glykogendepåer OM man nu orkar hålla samma tempo som när man ätit lite) är det lite synd. För mindre muskler ger minskad förbränning... Jag rekommenderar ingen att träna på fastande mage ELLER vänta mer än 45 minuter från uppstigning till att äta - träning eller ej. Det kan räcka med lite nötter och 1/2 frukt. Och så äter man den riktiga frukosten efter träning/promenad.
Höga nivåer av kortisol bildas oxa vid stress, det är ett "kamp och flykt-hormon"

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Manfred10: Jag äter absolut inga små "svältportioner". Jag vet ju att kroppen reagerar på att lagra fett då. Dock heller inga jätte-lass, högst normala skulle jag tro.

Vi kan gå in på dagens kost t.ex:
Frukost (i några dagar har jag kört GI-frukost) 1 assiett med 3 skivor rökt skinka, 1/2 avocado, sallad, tomat, rödlök, 1 klick creme fraiche, 1 kopp thé med en skvätt grädde.
Lunch: På restaurang, beställde in en LCHF-tallrik med kyckling, bacon, grönsaker, fetaost, oliver, creme fraiche
Mellanmål (efter träning) 1 glas sockerfri smoothie (naturell yoghurt, mjölk, lite grädde, hallon)
Middag: 1 hamburgare (utan bröd) grönsaker, hemlagad dressing, några klyftpotatisar.
Kommer troligen ta 1/2 äpple senare vid 22-tiden.

Att vara utan mjölkprodukter skulle jag tycka vore VIDRIGT!! Sambon fick en allergichock av penicillin i vintras och blev då rekommenderad att avstå mjölkprodukter (även laktosfria) i 2 veckor. Jag fick ju hänga på eftersom jag lagar maten, och måste säga att mat utan grädde är inte i min smak! :shock: Jag märkte dock ingen skillnad på min mage då, den blev inte plattare. Till saken hör ju att vi har en genetisk "put-mage" i familjen, men jag lyckades få bort den med GI/LCHF-kost! Men nu är den där, trots kost och den är större än någonsin!

Såg att du skrivit igen. Jag tränar aldrig på fastande mage på morgonen. Om jag tränar på morgonen äter jag frukost först, och väntar sedan c:a 1/2-1 tim innan jag tränar. Intressant det du skriver dock, för det har man ju trott är bra - att träna direkt på fastande mage!

Tilda: Vad TRÅKIGT med testet... :cry: Hade varit kul att höra vad de sa!
Duktig med träning har du varit som vanligt! :D
Jag kollade på sidan med pt:n online, men såg att det kostar 750:-/månad. Jag har tyvärr inga ekonomiska förutsättningar till det... :cry:

Jag ska rådfråga min pt, lite uppföljning per mail ingick sa hon.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Ja, visst kostar det. Men läs hennes blogg, gamla inlägg. Jag har fått väldigt mycket bra tips både om träning och kost därifrån. Jag är verkligen ingen expert men skulle säga att du kunde höja på andelen protein. Kan skriva exempel på vad jag äter senare idag. Hoppas du får råd av din pt, hon borde ju veta.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Exempel på hur jag äter en dag

Frukost 381 kcal
havregrynsgröt med banan- och äppelbitar, blåbär
en skiva fullkornsknäckebröd, smör
ett kokt ägg
en kopp te

Lunch 473 kcal
en kokt potatis
en klick turkisk yogurt
keso
lax i ugn
grönsallad

Mellanmål 147 kcal
kvarg blandat med naturel yogurt
en klick osötad äppelmos
en kopp kaffe med mjölk

Middag 487 kcal
lax i ugn
en klick turkisk yogurt
keso
stekt blomkål

efter träning 318 kcal
proteinshake (pulver+mjölk)
en halv banan

Kvällsmål 301 kcal
kvarg, naturel yogurt
osötad äppelmos
en klick jordnötssmör

Totalt 2107 kcal den dagen ( av 2086, så gick lite över den dagen)

Ibland blir det mindre, ibland mer. Vill du ha koll på kalorier rekommenderar jag ShapeUp. Finns som gratisversion och sen en med mer funktioner som kostar. Man måste ju då väga allt man äter och sen är det bara att knappa in allt. Den visar också hur många gram kommer från protein, kolhydrater och fett. På dagen jag skrev åt jag 185 g protein ( 78 g rekommenderat) 155 g kolhydrater ( 313 g rekommenderat) och 80 g fett ( 58 g rekommenderat) Så jag äter mer protein, mindre kolhydrater och mer fett än rekommendationerna för en person med min längd och vikt ( är 157,5 cm lång och väger 51 kg) . Så skulle jag vilja gå ner i vikt äter jag ca 500 kcal mindre dagligen.
Nu håller jag inte koll på kalorier och mängder dagligen, men det var roligt att kolla hur man äter.
Så, anna, prova registrera allt du äter några dagar, en vecka. Ganska inressant men passar inte mig att hålla järnkoll på hur jag äter hela tiden. Men jag är nöjd med vikten just nu. Vet hur jag ska äta för att må bra.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"