Schemahjälp bebis 4,5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Viggo09

Schemahjälp bebis 4,5 mån

Inlägg av Viggo09 »

Av alla metoder jag läst om tycker jag AW verkar vettigast och därför har vi också kört lite standardmodell-stil med min dotter från första början. Har dock lite frågor och är lite borttappad bland alla kurer och verktyg, så jag tar gärna emot synpunkter och hjälp! :)

Vårt schema

7.30 godmorgon! MÅL 1 Amning+lek i babygym (ensam, men i köket med andra)
09.00 sova cirka 45-60 minuter ute i vagnen
10-11.45 socialt umgänge, MÅL 2(smakportioner+amning 11.00)
11.45-14.15 sova ute i vagnen (promenad)
14.15-16.15 socialt umgänge, MÅL 3 (smakportioner+amning 15.00)
16.15-16.45 sista powernappen inför natten

16.45-18.30 socialt umgänge, mys, babygym, MÅL 4 (amning 17.30)
18.30-19.00 ligga naken på en filt, babymassage
19-19.30 bad, pyjamas, mys
19.30-20.00 MÅL 5 amning i mörkt sovrum

20.00 God natt

Så, dagtid sover hon 4 h och nattetid 11,5 h. (detär tanken)
Hon är nu 4,5 mån och har alltid sovit bra på dagen. Nuförtiden är det dock väldigt svårt att lägga henne och ofta hinner hon gråta mkt före hon somnar. Till nätterna somnar hon bra. Hon vaknar och ammas första ggn kring 03.00, vilket jag tycker är ganska ok. Resten av den tidiga morgonen är sedan lite krångligare och det är det jag skulle vilja ha hjälp med. Ammar henne då runt 03.00, sedan vaknar hon ganska ofta runt 05.00 och ibland vill hon ta morgon redab 06.00! Vi strävar till att stiga upp först 07.30, men inland är det ju lite knepigare om hon vaknat tedan 06.00. Och ifall hon vaknar så tidigt blir det krångel med hela dagens rutiner.

Vi använder mörkläggningsgardiner för att få det mörkt i rummet.

Alla kommentarer välkomna! Vi vill alltså ha längre morgnar och ifall man skulle få bort det andra nattmålet på tidig morgon skulle det vara super! :)

Tacknpå förhand!! :)
Lilla prinsessan föddes 06/01-2012
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Schemahjälp bebis 4,5 mån

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan! :D
Välkommen hit till forumet! Här finns mycket bra hjälp att få :D

Först undrar jag om du funderar på att köra en SHN-kur eller om du vill fortsätta ha kvar nattmålet vid 03 ett tag till? Om du vill ha kvar nattmålet ett tag till och fortsätta med standardmodellen så kan jag be admin att flytta över dig till forumkategorin Späda o Små där du kan få ypperlig hjälp på det ämnet :D

Så länge så tycker jag att ni kan jobba på med smakportionerna. När tekniken väl har satt sig något så kan man komma upp i ganska rejäla mängder mat ganska fort, bara man håller koll på att magen hänger med. Och med större mängder mat så brukar ofta sömnen komma som ett brev på posten :wink:
Viggo09 skrev:Vi använder mörkläggningsgardiner för att få det mörkt i rummet.
Hur mörkt är det i rummet? Är det så mörkt att man inte kan se handen framför sig? Det är nämligen så mörkt det behöver vara för att de små inte ska vakna till tidigt på morgonen och tro att det är dags att stiga upp 8) Här finns bra mörkläggningstips

Vi börjar där så får vi se hur vi går vidare sedan :D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Tack! :) nattmålet kring 3 är helt ok, det behöver inte bort ännu. Men det andra målet gärna!

Det är mörkt i rummet, men dock inte så mörkt att man inte skulle se sinegen hand! Måste jobba på den saken!

Flytta över mig bara till rätt forum om jag yrar på fel ställe :)

Tack igen! :)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Varmt välkommen till Späda och små! :heart: :D

Jag håller helt med Norahsmamma, mer (riktig) mat på dagen och becksvart på natten så har ni snart fått ordning på de tidiga morgnarna.

Schemat ser helt ok ut tycker jag, måltiderna är fint fördelade över dagen. Får jag vara petig så är normala sömnrytmnpass 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2 h och 3 h, så det är lämpligt att fördela lurarna på så sätt. Ett klassiskt schema är 45 min - 2 h - 45 min och sedan vid 5 månader drar många ner eftermiddagsluren till 20 min.

Har du Barnaboken? En riktig guldgruva som räcker många år framöver, jag använder den som uppslagsbok så fort jag undrar något.

Och så till teknikaliteterna. Skulle du kunna lägga in dotterns födelsedatum i din signatur? Det underlättar för oss som svarar.

:heart:
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Hej,

tack för era svar. Har justerat schemat så att min dotter sover ca 45-2-45 och tro det eller ej, igår natt sov hon 12 timmar (med 1 amning). Helt super! Har fixat mörkläggningsgardiner och det är faktist kolsvart i rummet nu.

Jag har ännu några frågor. Om min dotter vaknar 6.30 och vägrar somna om och vi bestämt oss för att stiga upp 7.30 - vad gör jag då? Är det så att jag inte skall ta upp henne ur sängen utan låta henne underhålla sig själv? Om jag då gör det och vi stiger upp en timme efter att hon egentligen vaknat, då är hon ju redan övertrött när det är dags att sova första turen 09.00? Skall man ändå hålla fast vid den tiden?eller skall man då lägga barnet lite tidigare?

En anna fråga gäller den sista powernappen. Det har varit väldigt svårt att få henne att komma till ro då kring 4 - halv 5. Jag har prövat lägga henne tidigare/senare, men ändå har detta varit knepigt. Om vi säger att hon enligt schemat skall sova sin sista powernap klockan 17.00 och jag börjar lägga henne redan 16.50 (eftersom jag vet att det tar tid) kan det ibland hända att hon inte somnat heller klockan 17.15... Hur skall man tänka då? Är det 45 minuter från och med 17.00 eller 45 minuter fråm och med att hon somnar?¨

Åter igen tacksam för svar :)

Jag har inte barnaboken men har hört mkt positivt om den och skall nog läsa den. :)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Viggo09 skrev:
tack för era svar. Har justerat schemat så att min dotter sover ca 45-2-45 och tro det eller ej, igår natt sov hon 12 timmar (med 1 amning). Helt super! Har fixat mörkläggningsgardiner och det är faktist kolsvart i rummet nu.
Underbart!! :D Härligt jobbat!! =D>
Viggo09 skrev:Om min dotter vaknar 6.30 och vägrar somna om och vi bestämt oss för att stiga upp 7.30 - vad gör jag då? Är det så att jag inte skall ta upp henne ur sängen utan låta henne underhålla sig själv? Om jag då gör det och vi stiger upp en timme efter att hon egentligen vaknat, då är hon ju redan övertrött när det är dags att sova första turen 09.00? Skall man ändå hålla fast vid den tiden?eller skall man då lägga barnet lite tidigare?
Håll fast vid tiderna oavsett säger jag! Det är enda sättet för att liten ska kunna bli sin egen lilla Skalman! :D
Här hemma har vi en liten som oftast vaknar för tidigt och ligger och babblar. Men hon får alltid vänta på att klockan ringer, stänga av "själv" (väckarklocka hett tips förresten!) och sedan vara vaken fram till tiden för nästa lur. I början var det ibland svårt att hålla henne nöjd när hon blev supertrött, men nu känns det som att hon skulle klara sig hur länge som helst! :D
Viggo09 skrev:En anna fråga gäller den sista powernappen. Det har varit väldigt svårt att få henne att komma till ro då kring 4 - halv 5. Jag har prövat lägga henne tidigare/senare, men ändå har detta varit knepigt. Om vi säger att hon enligt schemat skall sova sin sista powernap klockan 17.00 och jag börjar lägga henne redan 16.50 (eftersom jag vet att det tar tid) kan det ibland hända att hon inte somnat heller klockan 17.15... Hur skall man tänka då? Är det 45 minuter från och med 17.00 eller 45 minuter fråm och med att hon somnar?¨
Om hon inte somnar inom marginalkvarten så korta luren till närmaste naturliga sömnpass (20 min i det här fallet) för att inte störa rytmen alltför mkt.
Viggo09 skrev:Jag har inte barnaboken men har hört mkt positivt om den och skall nog läsa den. :)
Ja gör det!! :D Finns inget jag varmare kan rekommendera! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Hej igen,

för och främst måste jag säga att det känns otroligt bra att man har ett ställe att vänta sig till när man har frågor! Så tack för att ni orkar lyssna, läsa igen och ge tips & råd!

Jag har flyttat ut dottern till eget rum för 3 dagar sedan. Förkortade lurarna på dagen så att hon sover 45 min- 2 h- 45 min och det fungerar väldigt bra. På kvällarna somnar hon utan gråt (har hon gjort så gott som alltid), så så långt fungerar det. Vi äter nu 4 ggr per dag, gröt om mornarna och potatis till lunch och middag.

Jag kommer att börja jobba till hösten och är livrädd att jag skall behöva springa upp och ner med dottern då. Därför tänkte jag ändå använda mig av SHN-kuren. Någon natt förra veckan vaknade hon bara 1 ggn, men som inatt har vi varit uppe säkert 8 ggr.

Läste sova hela natten-boken, men har ändå en hel del frågor i huvudet. Vet inte hur jag skall bygga upp kuren eftersom hon somnar väldigt bra. Det ända jag vill ha bort är nattmålen. Kan ni ge mig råd om hur jag skall göra? Dottern sov i vagnen inatt och när hon vaknade vagnade jag tills klockan 04.00 (från 20.00) då jag först ammade. Gjorde jag rätt då? Kan man tänka SHN-kuren så? Tänkte att det är någon lindrigare version av SHN, eller en modifierad sådan. Min dotter sover och somnar alltså bra (sover då med napp), men jag vill ha bort nattmålen. Hade henne i vagnen eftersom det är lättare att vagna än buffa mitt i natten när man själv är astrött.

Istället för att ramsa brukar jag säga "schh, schh" och det fungerar helt bra. Vad tycker ni jag skall göra? Skall jag kura henne på detta sätt, vagna när hon vaknar för att äta på natten? Hur vet jag att hon på riktigt ätit så mycket att hon klarar hela natten utan mat? Att hon inte påriktigt är superhungrig och blir bara ledsen när jag inte matar henne?

Åter igen, tack för svaren ni ger! <3
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Om liten äter mat 3-4 ggr per dag och hon får äta så mycket hon kan och vill så är hon redo att sova hela 12-timmarsnatten utan mat enligt min mening! Och då rekommenderar jag en "regelrätt" SHN-kur. Så starta en tråd inne på kurforum vettja, där får du superproffshjälp! :D

Lycka till!

Ps. Jag rekommenderar verkligen ramsan, den är kungen av verktygen. Och mycket lättare att föra en dialog med olika tonfall osv. än med "sch".... :mrgreen:
Viggo09

Trasslande schema bebis 5,5 månad

Inlägg av Viggo09 »

Hejsan!

Vi har alltid (hittills) haft ett fungerande dagsschema och lillen har sovit samma tid varje dag. Nu plötsligt krånglar schemat, hon vill inte sova hela luren på dagen och jag får inte ihop det inför kvällen.. Hjälp! Hur skall jag göra?

Förr hade vi schemat 12-45-2-30
Nu plötsligt vaknar hon tll i sömnskarvet på dagen och sover endast 30-45 minuter! Åh! Har några dagar gungat vagnen tills hon somnat igen men det har tagit minst 15-25 minuter! Så vårt schema är nu 12-45-30(45)-30... och det tycker jag är lite väl lite. Hur skall jag göra? Om hon sover sådär kort mitt på dagen, blir det att hon sover sista powernapen för tidigt... skall jag ha uppe henne längre än 2 h på dagen? (risk för gnäll finns)

Förr såg schemat ut såhär

07.30 godmorgon!
09-9.45 morgonlur
12-14 dagslur
16-16.30 eftermiddagslur

Kommentera gärna om ni tycker jag har upp henne för korta pass osv... kanske det är något sånt som påverkar hennes trassel.

Tacksam för hjälp!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag slog ihop ditt inlägg med din gamla tråd. Det blir enklast så för oss som svarar, så har vi all historik på samma ställe!

Nästan alltid när det skarvas är det mer (riktig) mat som behövs. Vad äter lillkillen? Mer mat åt småfolket! :)

(Det kan också vara så att det är dags för en schemaförändring, men jag tror inte att så är fallet den här gången.)

Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Ok tack! Hon äter potatis, morot & batat kl 11 och 15. Sedan äter hon gröt till kvällen. Kanske jag borde ge henne ännu mer till lunch och se om det hjälper.. Eller borde jag mata senare? Matar 11, hon sover 12.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ojsan hoppsan, lilltjejen ska det ju vara, inte lillkillen. :oops:

Här har vi lagt lunchen så nära långluren det bara går för att undvika skarvar. En rejäl klick smör (eller kallpressad rapsolja) i maten mättar fint och länge. Låt henne avgöra när hon har ätit färdigt, sluta inte mata för att tex burken är slut! :D
Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Ok tack för tipset! :) när äter din tjej-hur tätt på långluren? Kanske jag imorgon borde pröva mata henne just 15 min innan jag lägger henne. :) problem med sömnskarv har hon alltid haft, men omöjligt att söva om henne har det aldrig varit. T.ex. nu var jag tvungen att lägga henne en timme tidigare, eftersom alla tider justerades pga kort dagslur. Det var en grinig tjej! Vet dock inte hur jag gör till natten nu när hon troligen kommer vara vaken 3,5 h före natten. Kan bli för länge, hmm..
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Att starta måltiden en kvart innan långluren låter lite tight om inte din plutt är världens snabbaste ätare!? :wink:
Men absolut lägga maten så nära som är möjligt. Här har det alltid hoppats i bingen direkt från matstolen!

Sen skulle iaf jag vara ännu noggrannare med att hålla schemat trots skarvar och tidiga uppvak. Det är liksom då barnen blir som egna små skalman till slut. Min erfarenhet är att börjar man ta upp/lägga en timme tidigare här eller där så blir det hela väldigt rörigt i slutändan :shock:
Med undantag för kvällsläggningen, där kan man gott lägga 15-30 min tidigare, det brukar oftast främja resten av natten plus ev tidiga morgnar. 

Viggo09

Inlägg av Viggo09 »

Min dotter äter faktist ganska snabbt, men inte nu mera när jag ger henne mera mat, haha :) skarvet på dagen har blivit lättare att "komma över" och hon kan oftast somna om igen. Skönt! Tack för tipset med maten, nu ärer vi just strax före dagsvilan!

På dagen sover hon ca 3 h 15 minuter och oå batten skulle jag vilja att hon sover 12. Hon har (av ng orsak) börjat vakna redan halv 7 om mornarna, efter en nattsömn på 11 h. Min fåga är hur exakt jag kan vara med tiden? Kan jag förvänta mig att lilleb sover exakt 15,15 timmar per dygn. Att hon skall sova 12 h på natten?

Hade en kompis som blev chockad över att dottern sov 11 h och ville veta hur i hela fridens namn jag fått henne att sova så länge. :) blir väl kanske att dela med mig tipsen. Tack igen! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"