Råd för 3 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: Råd för 3 veckors bebis

Inlägg av Tetz »

Det låter som om det är dags att dra ner på dagsömnen! :D

Antingen kan du korta ner eftermiddagsluren till 20 minuter, eller så kortar du ner lunchluren till 1,5 h :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
iris_sibirica

Inlägg av iris_sibirica »

Hej igen!

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev och mycket har hänt :D
och så behöver jag råd för lillebrors sömnvanor.

Lite historik:
lillebror är nu 7 månader.
För ca 1 vecka sedan gjorde vi en minikur för att få bort nattmålet. Vi tänkte även att vi skulle få in ramsan (som vi inte använt oss av innan). Det hela förlöpte väldigt bra. Natt 1 vaknade han vid 5 och efter buff och ramsning i ca 40 min kunde vi väcka honom 07. Upplevde honom som rätt förvirrad och ganska ledsen. Natt 2 var lite struligare och det var buff och ramsning mellan 02-04 men sedan sov han tills vi väckte honom. Natt 3 sov han hela natten =D>

Sådär ja tänkte vi.........men men :?

De följande mornarna har han börjat vakna vid 06. Vi har svarat med ramsa och husljud vilket inte fungerat speciellt bra :( Mycket skrik.
Natten till idag vaknade han kl 04 :shock: och svarade inte alls på ramsa eller på våra husljud (måste nog vara den barnfamilj med det mest väl dammsugna huset :D )
När varken ramsa eller husljud har någon effekt (och här avvaktar vi verkligen) så har vi gått in. Saken är den att han tystnar så fort man kommer in i hans rum (som för övrigt är helt mörklagt) så buffning är inte nödvändig. Däremot har vi lagt honom tillrätta och placerat händerna över ryggen, gett ett svagt tryck för att sedan ramsa oss ut. Dock skricker han upp sig innan man ens hunnit ut genom dörren. Så har vi börjat om med husljud, avvakta, ramsa, avvakta, ramsa etc som inte har effekt denna gång heller. Han skrik är ihärdigt och ändrar varken tonfall eller i intensitet vid ramsa/husljud. Så vi har gått in igen och ser att han ligger och blundar och vrider fram och tillbaka på huvudet och är svintrött men kommer inte till ro. Då har vi stått en längre stund med händerna på hans rygg och tryckt med en jämn puls och samtidigt andats högt och lugnt. När vi kännt att han är sömntung så har vi ramsat ut och då äntligen kommer han till ro.
Ikväll så var det precis samma procedur vid läggningen (vi är jättenoga med att busa och skratta innan läggning). Vid lurarna på dagen så är det också skrik och bråk ca 10 min innan han kommer till ro.
Istället för att använda ramsan som verktyg känns det som vi har fastnat i detta beteende. För det känns nästan som en ritual som vi måste gå igenom för att få honom att sova :? .
Ikväll vid läggningen så kände vi att vi inte riktigt visste vad vi skulle göra när varken ramsa eller husljud gav någon effekt och det kändes inte rätt att stå inne hos honom så länge som jag gjorde (typ 3 min). Men som det är nu så är det så som vi kan få honom att komma till ro. Ramsan reagerar han överhuvudtaget inte på :(

Puh, det blev en lång utläggning men jag känner att vi kört fast och inte vet hur vi kommer vidare. Så....
:arrow: hur får vi till en harmonisk läggning utan skrik
:arrow: hur ska vi arbeta för att få ramsan som vårt främsta verktyg

lite info om dagarna:

07 morgon 300ml välling
08:45 sova 45min
10:15 gröt samt fruktpuré
11:30 sova 1,5 timme
13:30 grönsakspuré (1 burk) samt fruktpuré
15:45 sova 20 min
16:45 gröt samt fruktpuré
18:30 ca 200 ml välling
19 godnatt!

Är tacksam för svar och en guidning ut ur detta :D
Mamma till Iris 080902 & Imre 111019
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det låter som att ni har fått till det finfint med nätterna! =D> =D> =D>

Insomningstrasslet kan såklart bero på en massa olika saker, det är svårt att säga vad. Här har insomningen strulat när det är tänder på gång. Men även under åttamånadersångesten och när det har varit dags att kapa bort lite sömn dagtid. Läs på om åttamånadersångesten i Barnaboken och fundera på om schemat är bra eller om det är dags att byta till två lurar. Viktigast är som alltid att bibehålla lugnet och tala om för barnet med Attityden att allt är som det ska.

Tricket för att få ramsan att sätta sig är att låta ramsan få sista ordet. När han lugnar sig och tystnar ger du en lugn ramsa som bekräftar att han gör rätt. Förmodligen blir han tvärarg igen, men då är det bara att fortsätta ramsdiskussionen och sen bekräftelseramsa igen när han lugnat sig. Sen när du känner att ramsan "tar" kan du baka ihop bekräftelseramsan med vanliga ramsan och bara låta sista versen bekräfta.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"