Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
bäck

Re: Hjälp till SM på orolig 7veckors dotter

Inlägg av bäck »

Hej igen igen!

Här lever livet loppan och lillan mår bra. Vi har kört med tre månaders schema i några dagar nu och det accepteras ganska smärtfritt! Dessutom har hon flyttat in i eget rum för några dagar sen och det fungerar jättebra! Nu har till och med jag fått börja sova lite också :wink: !

Det är dock fortfarande en del krångel med matningen. Hon har ju den senaste tiden inte riktigt fått tillräckligt med mat i sig, tror jag. Det märks genom att hon ibland hinner vakna innan mig på nätterna. Jag brukar ju annars ta upp henne 3.30 för att mata (vi har natt kl 20-08) - det har ju nu hänt några gånger att hon vaknar redan kl 2 och är hungrig. Det är ganska tydligt att det under dagen till dessa nätter inte har ätits tillräckligt.

Det som händer när vi ska äta är att hon först äter effektivt och fint i ungefär fem minuter och därefter börjar hon kasta huvudet fram och tillbaka, är sur och skriker och vill absolut inte ta bröstet i munnen mer. Ibland hjälper det ifall jag reser mig upp och står och hoppar samtidigt, men inte alltid. Jag har testat mörkt rum, sjal över huvudet och olika platser i lägenhet, olika ställningar men det hjälper inte riktigt. Hon vill inte suga mer efter de där ca fem minutrarna. Kan detta vara en ökningsperiod även fast hon på ett sätt beter sig tvärtemot (alltså inte vill suga, trots att hon ju logiskt sett borde suga mer) - eller vad kan det bero på?
Jag försöker ge henne flaska med ersättning istället efteråt och det accepteras för det mesta.

Jag pumpar mina bröst för att se om det fortfarande är mjölk i dem eller inte, ibland är det och ibland är det inte.. Känner mig en smula förvirrad av det här - är det någon som har erfarenhet av något liknande kanske?

En annan sak: Det fungerar bra med buffningen nuförtiden - men jag har en fråga. Man ska ju inte ta upp när hon är ledsen utan lugna på plats, hur gör ni vid 45 minuters lurarna? Sigrid vaknar ju nästan alltid av sig själv där omkring, men ibland efter 40 minuter. Det går fort och hon hinner nästan alltid börja gråta lite, skulle ni då lugna henne i sängen innan ni tar upp, även fast hon ändå ska upp då? Jag har upplevt att hon ju liksom gråter så lite när hon vaknar att hon bara börjar gråta lite mer ifall jag först buffar henne och sen tar upp henne. Vad tänker ni?

Många solar från oss till er!
Mamma till lilla Sigrid född 22 februari, 2012. Bor i Umeå.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej svejs!

Det är vanligt att det strular med maten runt två-tre månaders ålder. Många ungar har fullt upp med att upptäcka världen då och då är det lite trist att äta :wink: Jag är inte mycket för att man ska finna sig i saker, men i det här fallet brukar det bara vara att traggla på. Fortsätt variera mellan de trix som funkar och var inte rädd att börja fylla på med vanlig mat :D Börja med att amma och när du märker att du inte får i mer så erbjuder du lite fruktpuré. Så har jag gjort i alla fall 8) :D

Ang. att ta upp ur sängen så bör du lugna först. Aldrig ta upp ledsen utan gärna glad :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
bäck

Inlägg av bäck »

Hej Tetz och tack för snabbt svar!

Jag fortsätter trixandet såklart! Vad tänker du om att hon får flaska med ersättning när hon vägrar bröstet? De senaste dagarna har hon fått flaska vid 2-3 av målen, efter ihärdiga försök vid bröstet först. Är lite rädd för att hon plötsligt bara vill ta flaskan, men vill ju samtidigt mätta hennes hunger naturligtvis..

Började du med fruktpuré redan vid 3 månader eller är det bäst att vänta till 4 månader som det brukar sägas?

Tetz

Inlägg av Tetz »

Rent logiskt tänker jag att att det viktigaste är att ungen är mätt, men samtidigt vet jag att hela mammahjärtat skriker åt en att värna amningen :roll: Men om du ammat allt som går i, så har du ju gjort det du kan. Och hon måste ju få bli mätt...

Jag började redan vid tre månader med puré, oavsett rekommendationerna :wink: Vi hade helt överdjävligt mattrassel så jag såg ingen annan väg att gå. Och då har min minstingen aldrig ammats utan fått flaska från start.

Känn efter ordentligt hur du vill göra och vilka konsekvenser de olika alternativen kan få.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
bäck

Inlägg av bäck »

Tjuhej alla fina, nu är jag här på forumet igen med en liten uppdatering och nya funderingar..

Vi kör på med 3 månaders schemat och det funkar väldigt bra, tycker jag. Dagslurarna är helt fria från skarvar nu! Trodde aldrig att det skulle hända, men nu vaknar hon oftast till lite i skarven, gnyr lite, flyttar huvudet lite och somnar om! Det är så fint att se att hon har lärt sig det. Från de korta 45minutrarna vaknar hon fortfarande med gråt, vilket jag önskar att hon slapp (kan man göra något åt det?). Jag får henne lugn innan jag tar upp henne, det brukar räcka att säga Godmorgon och låta glad, så slutar hon att gråta. Hon vaknar alltid när det har gått mellan 40-45 minuter av sig själv, så det är ingen grund till buffande där.

Vad jag dock fortfarande inte har helt koll på är läggningarna! Som jag har skrivit tidigare så har jag ofta lagt henne väldigt sömnig. Det är ju lite dumt eftersom att jeg egentligen vill att hon ska öva sig så mycket som möjligt på att somna själv. Jag vill gärna bli bättre på detta, men har inte velat snurra till det innan jag är helt säker på precis HUR det ska göras. Jag har slutat med att mata henne sömnig på dagen, men istället går jag ofta runt med henne på axeln ett tag tills hon är väldigt, väldigt trött eller har henne en stund i gungan tills hon ser sömnig ut. Hur gör ni andra? Tar ni bara upp den lilla finingen och lägger bums ner i säng, även fast han/hon verkar pigg? De gånger jag har gjort det så ska jag buffa väldigt länge innan hon faller till ro och det är därför jag ofta bär eller gungar en stund istället. Hon sover inte när jag lägger ner henne, men hon är väldigt sömnig och därför gör hon inte så mycket motstånd, gnyr bara en stund innan hon somnar.

På kvällarna brukar hon bli så sömnig under nattslurken att jag lägger ner henne. Då sover hon nästan. Jag skulle gärna höra lite tips till nattritual. Gör ni andra något inne i det mörka rummet eller går ni först dit precis innan läggningen? Som det ser ut nu brukar jag gå in med Sigrid i rummet när det är rätt så mörkt, vi lyssnar på lite musik och jag går runt med henne på axeln och vyshar lite, sen får hon lite mjölk i några minuter bara och sen lägger jag ner henne. Är detta hållbart eller borde jag ändra det redan nu? (Sigrid är 14 veckor)

Om jag ska smyga in ramsan "bakvägen" redan nu, när är det då den ska sägas helt precist? Är det när hon ligger i sängen och håller på att somna eller när hon redan sover?

Kramar! :heart:
bäck

Inlägg av bäck »

En sak till: Jag har läst flera gånger på forumet att folk "bara" kör 10 timmars natt när de är tre månader. Vi kör ju 12 - 45 - 2 - 45 nu, och Sigrid vaknar ofta för tidigt. Kan det vara så att hon inte är klar till 12 timmars natt? Jag vet att jag har skrivit om detta tidigare och fick svaret mer mat, men jag upplever verkligen inte att hon kan äta mer på dagen. Amningen hade ju en liten kris här för ett tag sedan, men det är bättre nu igen - och ändå vaknar hon för tidigt ganska ofta. Ungefär 1 timme för tidigt, brukar det vara när det händer. Eller en halv.

Och en sista sak: Har ni märkt skillnad på sömnen beroende på vilken tid ni gör natt? Vi har natt kl 20 nu, skulle hennes sömn kunna bli bättre om vi lade henne kl 19 kanske?

Hep hep
bäck

Inlägg av bäck »

En sak till: Jag har läst flera gånger på forumet att folk "bara" kör 10 timmars natt när de är tre månader. Vi kör ju 12 - 45 - 2 - 45 nu, och Sigrid vaknar ofta för tidigt. Kan det vara så att hon inte är klar till 12 timmars natt? Jag vet att jag har skrivit om detta tidigare och fick svaret mer mat, men jag upplever verkligen inte att hon kan äta mer på dagen. Amningen hade ju en liten kris här för ett tag sedan, men det är bättre nu igen - och ändå vaknar hon för tidigt ganska ofta. Ungefär 1 timme för tidigt, brukar det vara när det händer. Eller en halv.

Och en sista sak: Har ni märkt skillnad på sömnen beroende på vilken tid ni gör natt? Vi har natt kl 20 nu, skulle hennes sömn kunna bli bättre om vi lade henne kl 19 kanske?

Hep hep :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vad fint ni jobbar på! =D>

Detta med vysjandet och bärandet skulle jag dra ner på bums om jag var du! :wink: Vi har alltid sett till att lägga en så vaken och glad bebis som möjligt, för att maximera hennes chanser att lära sig att varva ner och tryggt somna på egen hand. :D Gärna "skrattet till go'nattet" dag som natt. Lek och bus och gapskratt och så flyger vi in i sovrummet och POFF ner i sängen, släck lampa, säg ramsan en gång (som verktyg kan den börja användas först runt 4 mån) och sen ut och gör husljud! :D

Menar du att ni har 12-timmarsnatt utan mat? Det är lite för tidigt för de flesta 3-månaders....

Vi hade natt 19.30-07.30 förut, men lillan vaknade nästan alltid 07. Så nu har vi gett med oss och kör 19.15-07.15 istället, så snackar hon en kvart på morgonen, men hinner inte bli ledsen.
Jag tror att 19-07 är det som passar de flesta små bäst!
Har ni becksvart i rummet förresten?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Du är så klok och du jobba på så fint! =D> :heart:
bäck skrev:Vi kör på med 3 månaders schemat och det funkar väldigt bra, tycker jag. Dagslurarna är helt fria från skarvar nu! Trodde aldrig att det skulle hända, men nu vaknar hon oftast till lite i skarven, gnyr lite, flyttar huvudet lite och somnar om! Det är så fint att se att hon har lärt sig det.
UNDERBART! Skarvar är asjobbiga, skönt att de är borta! :D
bäck skrev:Från de korta 45minutrarna vaknar hon fortfarande med gråt, vilket jag önskar att hon slapp (kan man göra något åt det?). Jag får henne lugn innan jag tar upp henne, det brukar räcka att säga Godmorgon och låta glad, så slutar hon att gråta. Hon vaknar alltid när det har gått mellan 40-45 minuter av sig själv, så det är ingen grund till buffande där.
Jag tycker du gör helt rätt, och allt man kan göra. Jag är själv är ofta rätt irriterad när jag vaknar efter att ha sovit en kort stund, så jag har förståelse för din dotter :wink: :lol:

Ang. läggningarna :arrow: Jag ser inga problem med att du kollar av om hon verkar sovklart innan du lägger. Hon somnar ju av egen kraft och klarar till och med sina skarvar själv trots en ringa ålder, så lägg ingen energi på att ändra nåt förrän du har behov av det :-D Om bara ca två månader så kommer din lilla unge att vara mycket piggare och då kan kanske du inte ser samma tecken på trötthet. Då kanske du får omvärdera hur du kollar av "statusen". Min minsting kan verka hur pigg som helst trots att det är sovdags, men i samma sekund som jag tar på henne sovpåsen börjar hon gnugga sig i ögonen :heart:
bäck skrev:Som det ser ut nu brukar jag gå in med Sigrid i rummet när det är rätt så mörkt, vi lyssnar på lite musik och jag går runt med henne på axeln och vyshar lite, sen får hon lite mjölk i några minuter bara och sen lägger jag ner henne. Är detta hållbart eller borde jag ändra det redan nu?
Fundera ut vilken målbild du har för kvällsläggningarna! Ju fler ingredienser som behövs för att hon att hon ska kunna komma till ro, desto trassligare kan det bli :wink: Hon är endast tre månader så det är verkligen ingen panik med att ändra nåt, men det kan nog vara bra att korta ner rutinen på sikt.

Vi hade ganska trassliga läggningar, och framför allt sista matningen. Så då fick vi mata i mörka sovrummet i några veckor, därefter i soffan i dunkel och från ca fem månader kunde vi mata i köket när vi hade middagsgäster och sedan direkt lägga henne i sängen och ramsa ut :D Det är så vi vill ha det.
bäck skrev:Om jag ska smyga in ramsan "bakvägen" redan nu, när är det då den ska sägas helt precist? Är det när hon ligger i sängen och håller på att somna eller när hon redan sover?
Säg ramsan lite diskret när du går ut från rummet så den är det sista hon hör innan hon somnar. Det går jättebra att göra så redan nu :D
bäck skrev:Har ni märkt skillnad på sömnen beroende på vilken tid ni gör natt? Vi har natt kl 20 nu, skulle hennes sömn kunna bli bättre om vi lade henne kl 19 kanske?
Väldigt individuellt skulle jag säga. En del är inte redo för att ha så lång natt, medan en del får stabilare morgnar när de läggs tidigare. Här får du nog prova dig fram :D

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Ja, som du ser, två ganska olika svar! :D Alltså kan flera sätt vara "rätt". :wink: :mrgreen:

Läste visst lite slarvigt på frågan om ramsan... :oops: Där är Tetz :heart: svar mer adekvat! :P

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
bäck

Inlägg av bäck »

Hej igen båda två (och andra)

Tusen tack för båda era svar! Det är härligt att höra hur olika man kan göra. Och inspirerande, inte minst för ett gammalt kontrollfreak som mig, för då tvingas jag ju bestämma helt själv, haha! Det finns ju såklart inga helt exakta regler och det är ju både svårt och lätt, om ni förstår vad jag menar.

Men TACK alltså, det hjälper verkligen att höra era funderingar!

Mht 12-timmars natt så menade jag inte att vi kör 12 timmar helt utan mat. Jag ammar henne oftast 1 gång och ibland, dock sällan, så vaknar hon innan mig (jag har satt klockan till 3.30) och om hon vaknar redan vid 2 tex, så brukar jag ta upp henne en gång till vid 4-tiden, för annars klarar hon sig inte hela vägen till morgonen och jag har inte känt mig klar att buffa om natten (mest för min egen skull, känner mig fortfarande så sliten efter de första månaderna som var ganska sömnlösa - innan vi började få till det med SM!! och innan magläget började användas). Men meningen är alltså: godnatt 20.30, mat 3.30, godmorgon 8.00.

..., och när jag undrade om 12-timmars nätterna så var det mer om de små liven generellt sett är klara till att sova 12 timmar utan vakentid (hon brukar inte vakna direkt när jag tar upp och ger mat). Eller om det är vanligt att de har lust att vara vakna efter tex 11 timmar. Men ja, det är säkert individuellt som Tetz säger. Jag tror att vi fortsätter lite till med 20-08, och om hon fortsätter att envisas med tidiga uppvaknanden så kanske vi ändrar till 19.30-7.30, tycker bara att min kära man ska ha lov att hänga lite mer med gullplutten innan hon skickas till john blund om kvällarna!

Idag låg Sigrid och sa ljud i tio minuter innan hon somnade och då tog jag mig själv i att tänka "härligt, nu övar hon!" och sen efteråt tänkte jag "coola ner, tänk på nåt annat!" till mig själv. Så kan det ju snurra på i en gammal mammas hjärna. Eller ung mamma, ska det väl vara. Nu ska vi äta middag!

Tack igen!!! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det lâter som att ni har det underbart. :heart:

Visst är det bâde svârt och lätt det här, helt klart. :lol: Men att formulera tankar och bolla med andra gör det ofta lättare att se skogen och inte bara träden. 8)

Vi bollar gärna vidare om du har fler funderingar :D

bäck

Inlägg av bäck »

Hej igen alla kompisar!

Nu känner jag att det är dags för en liten uppdatering. Jag vill så gärna dela med mig!

Vi har det så otroligt fint. Jag trodde aldrig att vardagen skulle kunna bli så harmonisk. Men det är verkligen många pusselbitar som har fallit på plats under de sista månaderna.

Sigrid är nu sex månader gammal. Vi började med mat för ungefär 6 veckor sedan. Lite sent kanske (alltså om man tänker på AWs rekommendationer) men det var först då som det föll sig naturligt. Det första min lilla goding fick smaka på var banan. Hon såg så otroligt gullig ut! Nu äter hon mat till alla mål, med efterföljande flaska ibland. Jag ammar bara på morgonen och till nattslurken.

För tre veckor sedan flyttades hon över från sin vagga till sin spjälsäng. Hon ligger i eget rum sedan tre månader tillbaka, så det var ju egentligen ingen större grej att flytta säng. Men för att vara ärlig hade jag verkligen bävat för detta! Till saken hör att vi använt oss av vagningstekniken och vagnat vaggan. Det låter kanske lite konstigt, men det är hjul på vaggan så vi har kunnat putta den på samma slags sätt som man gör när man vagnar. Och detta har vi gjort FÖR MYCKET. Faktiskt varje kväll och till alla dagsläggningar också, för att få henne att somna. Av någon anledning har jag varit rädd för att införa ramsan och tänkt att det ju inte är nån mening med att börja införa den så länge jag inte tror på att det kommer funka (attityden!!!).

När Sigrid skulle flyttas över till spjälsängen så visste jag ju att detta med vagnandet/hjulandet skulle bli ett minne blott. Spjälsängen har ju inga hjul och det ska den inte ha heller! Nu skulle det vara slut på att dröja sig kvar inne i rummet tills hon slutat gråta/klaga (vi har inte vagnat henne tills hon sover, men alltid tills hon tystnat och vi har tyvärr inte gått ut ur rummet emellan - ibland har hon nog somnat förresten.., men oftast har vi slutat vagna när hon blivit lugn). Jag var nervös! MEN jag tänkte nu smäller det! Det kommer funka! Och så bäddade jag jättemysigt och ammade henne i mörkt rum innan jag lade ner henne. Jag markeringsbuffade några gånger, sa ramsan (som jag försökt att smyga in under de två veckorna innan) och gick ut och satte dörren på glänt. Hon somnade! Hon klagade i typ 30 sekunder och sen somnade hon! Haha! Gissa om jag blev paff? Jag tror nog att vårt kvardröjande där inne med hjulen och hennes klagande har hängt ihop! Jaja. Man lär så länge man lever. Har tänkt mycket på det som AW skriver i boken om att många föräldrar gör allt de kan för att slippa höra barnet gråta och tror bestämt att vi har handlat egoistiskt i denna fråga. Som tur är verkar Sigrid inte ha fått några men för livet, så jag förlåter oss!

Alla läggningar har inte gått så lätt efter att spjälsängen introducerades. Men det gör verkligen inte så mycket. Jag känner mig så glad för att vi har vågat gå över till sängen och för att vi har börjat lämna rummet fort efter vi har lagt ner henne. Skratt till godnatt, puff ner i sängen, ramsa ut och avvakta! Nej förresten, jag buffar en liten stund också. Men bara för att markera, inte länge alls. Buff, buff, buff och sen ramsa på väg ut.
Det verkar dock inte som att ramsan har satt sig ännu. Och ibland går vi in och buffar henne en gång eller två, ifall hon inte kan falla till ro själv. På sikt vill jag såklart sluta med detta, men jag tar en sak i taget just nu. Det går så otroligt mycket lättare med läggningarna nu, än för bara några veckor sedan att jag inte ser någon grund till att klaga. Skrattet till godnattet, som jag aldrig har använt mig av tidigare – funkar verkligen. Det är lustigt så många saker som jag liksom hela tiden har tänkt att ”ja, det låter ju bra – men det skulle aldrig funka för oss” när jag har läst om det i bb eller här på forumet. Men när man väl vågar försöka och gör det helhjärtat så funkar det ju faktiskt oftast för en själv också!

Jag har blivit mer modig när det gäller att hålla mig borta och Sigrid har (med åldern tror jag) slutat att skrika upp sig lika mycket. Hon ligger oftast och klagar en stund men oftast så somnar hon helt själv!!!

Här på senaste har hon dock dragit igång en härlig vändningscirkus! Jag hör ju på skriket att hon skriker upp i luften och inte ner i madrassen, så då har jag gått in och vänt henne, buffat några gånger och ramsat ut. Det är lite sent kanske, men hon har inte lärt sig att vända sig från rygg till mage ännu (vi övar flitigt!) - hon har länge kunnat vända sig från mage till rygg, men det är först här på sistone som hon plötsligt har börjat praktisera det i sängen, konstigt nog. Det lustiga är att hon ibland faktiskt lyckas somna om på ryggen. Hon har ligger där inne i mörkret och hojtar, jag avvaktar, hon tystnar och när jag har kikat in efter tio minuters stillhet så har hon legat på rygg och sovit som en stock. Det är nytt och mycket förvånande, men naturligtvis väldigt praktiskt (funkar långt ifrån alltid dock...).

:?: Skulle ni välja att vända henne om på mage när hon somnat på rygg? Har gjort det några gånger, men ibland har det bara gjort att hon har vaknat? Har bara en känsla av att hon inte sover like djupt på rygg – har ni erfarenheter av detta?

:?: Och hur sjuttsingen ska jag få henne till att lära sig att vända sig om på mage? Så fort jag lägger henne på mage på golvet så vänder hon sig om till rygg. Det går seriös max två minuter! Jag vänder henne igen och samma procedur upprepas. Det är gulligt och naturligtvis så förstår jag att allt tar sin tid – men kanske har ni tips om hur man skyndar på den här processen? Det är som sagt inte alltid som hon lyckas somna om på egen hand på rygg – och jag vill helst slippa vända tillbaka henne.. Har provat att lägga attraktiva leksaker en bit ifrån som hon ska kämpa för att komma åt, men hon vill så mycket hellre leka på rygg att hon inte kämpar tillräckligt för att vända sig om. Då tar hon bara tag i sina fötter och leker lite med dem istället, gullpluttan. Alltså, detta är ju inget problem i sig – men ja, vill ändå höra om ni har några tips?

Jag har fortfarande inte vågat mig på att använda enbart ramsan för att lugna. De få gånger som hon blivit ledsen och jag har varit tvungen att gå in så har jag alltid börjat med att buffa lite. Jag vet ju att man på sikt bara ska göra det i absolut nödfall. Men innan jag ger mig på att hålla mig borta från buff och bara koncentrera mig om ramsan, så vill jag gärna fråga er hur man liksom börjar.

:?: Ska man bara gå in och säga ramsan som svar när liten gråter och är ledsen eller även när liten är väldigt arg? Naturligtvis så börjar man med att avvakta, men ibland behövs det ju ett ingripande? Och hur övar man sig på ramsan, när det är så sällan som hon gråter efter läggning?

I förra veckan var hon sjuk. Hon hade hög feber och grät mycket. Flera gånger grät hon så mycket att hon började hosta och kräktes. Vi tog upp henne från sängen väldigt fort flera gånger – detta gjorde att jag var totalt nojjig och tänkte att nu har jag ”förstört” allt, ”hon kommer aldrig att kunna somna själv igen och aldrig våga vara kvar i sängen” – men så fort hon blev frisk så var vi tillbaka i de gamla goda vanorna igen! Det är så skönt att ha rutiner att gå tillbaka till! Och jag försöker att hela tiden lära mig att lita mer på mig själv och inte ha för stor respekt för de råd som ibland i min hjärna känns som regler. Det vill jag gärna dela med andra där ute! Man måste anpassa allt detta till egna förhållanden!!!

Jag har haft så svårt för att tro på mig själv i perioder och istället förlitat mig helt på det jag läst, men det börjar bli bättre nu. Samtidigt är jag mer tacksam än någonsin för att jag valde att gå efter standardmodellen, redan när Sigrid var fem veckor gammal. Hon började ju sova 12 timmars nätter utan mat, helt utan någon kur redan en vecka efter maten var introducerad ordentligt (när hon var dryga fyra månader!). Det kom helt av sig själv!!!

Ja, jag skriver och skriver nu. Men tänker att kanske är det intressant för någon? Har fått så mycket här i forumet och vill gärna dela med mig så mycket jag kan. Man vet aldrig om det är nån där ute som varit i liknande situation och undrar över hur det kan bli i framtiden? Jag har ju, som bekant, oroat mig en massa i onödan! Visst finns det saker som jag fortfarande ska bli ”bättre” på - men överlag så har vi det ju så fantastiskt fint.

När jag började skriva här för en stund sedan hade jag en massa fler frågor. Men de minns jag inte just nu. Så nu tror jag bara att jag skickar iväg det här och så återkommer jag när de andra frågorna har poppat upp igen.

Tankar, tack och hälsningar från oss i Umeå.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Busvisslingar och applåder! =D> :-({|= :heart: Vägen fram till att hitta sin egen variant av föräldraskap är omtumlande och härlig. Tack för att vi får följa med dig och titta in i er vardag!

:arrow: Förändring föds ur frustration. Börja gärna träna ålning med lillan genom att lägga henne på mage och locka med leksaker en liten bit framför henne. Pappan får gärna vara bakom henne och hålla emot hennes fötter så hon puttar sig framåt. Genom att visa henne allt skoj man kan ha på mage blir hon förhoppningsvis intresserad av vända sig från rygg [-o<

Om inte annat så kan du locka henne med något spännande som hon kan följa med blicken, och som du håller snett ovanför henne. Förstår du? Lite snurrig beskrivning :oops: :lol:

:arrow: Jag har försökt avvakta vid vändningscirkus, för att låta bebis lära sig att somna om på rygg. Fortsätt träna på vändningar dagtid, och känn efter vad som funkar bäst nattetid.
bäck skrev: Ska man bara gå in och säga ramsan som svar när liten gråter och är ledsen eller även när liten är väldigt arg? Naturligtvis så börjar man med att avvakta, men ibland behövs det ju ett ingripande? Och hur övar man sig på ramsan, när det är så sällan som hon gråter efter läggning?
Bara när liten är LEDSEN, RÄDD eller har FASTNAT i gråten ramsar man. Och det gör man utanför dörren, inte i rummet. I övrigt avvaktar man. För egen del har jag också fegat lite med ramsan, men till slut kommer en sån där kväll när man inser att man förlänger skrikandet genom att gå in. DÅ kommer attityden till att ramsa, i alla fall för mig.

Stor kram :heart:
bäck

Inlägg av bäck »

Hej igen alla kloka och fina!

Livet snurrar på och märkliga saker har börjat hända!

Sigrid har äntligen lärt sig att vända sig från rygg till mage också. MEN inte när hon ligger i sängen uppenbarligen. Faktiskt så har det bara blivit värre med vändningscirkusen i sängen. Det är värst när hon läggs ner. Jag lägger ner henne på mage och efter en hundradelssekund ungefär ligger hon på rygg och skriker. Jag vänder henne om på mage igen, samma sak. De sista dagarna har jag gått ut fastän att hon ligger på rygg, men det har resulterat i att hon på bara ett par minuter och utan större förvarning, har skrikit så mycket att hon börjat hosta och spytt! Min lilla plutta. Det är verkligen inte roligt det här. Igår kväll skrek hon och grät återigen så att hon spydde. Vi hann precis få upp henne så att det kom på golvet istället för i sängen ännu en gång. Men det blir ju en del trafik i och med detta och inte minst, undantag - vad det gäller att ta upp henne ur sängen. Det har vi ju verkligen undgått annars. Med några få undantag medan hon var sjuk, men det gick jättebra i en vecka efter det. Detta nya kom bara plötsligt här för några dagar sen...

Hon vaknar även plötsligt på nätterna och gråter på det mest olyckliga sättet. Det tar 10 sekunder så har hon gråtit upp sig. Jag hinner knappt in till hennes rum innan hon gråter och är olycklig och låter som att hon håller på att spy igen. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag har ju varit så glad för att hon fått sova så bra, men de senaste dagarna har det varit som bortblåst. Och så blir jag så rädd för att etablera en massa dåliga vanor, nu när vi ju har klarat allt så fint, så länge! Hon har inte sovit en hel 12-timmars natt på snart en vecka nu - och det var ju annars väldigt etablerat hos henne..

På dagarna är hon jätteglad. Hon är inne i en fas var hon lär sig sjukt mycket nytt varje dag och skrattar nästan från morgon till kväll. Hon är underbar!

Jag gör mitt bästa för att tänka att allt snart återgår till det normala igen. Hon har både fått två tänder och vaccination här den senaste veckan, så kanske är det det som spökar? Jag är bara så rädd för att hon håller på att utveckla sömnproblem. Får vi tillbaka 12-timmars nätterna? Varför är hon plötsligt så rädd när hon vaknar? Det låter verkligen som att hon har ångest, men hon är ju bara dryga sex månader och hon är ju glad på dagen?

Kramar och goda tankar till er alla där ute!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"