Sover dåligt på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mandarin

Sover dåligt på natten

Inlägg av mandarin »

Hej! Jag är en ung mamma till en liten Dexter som är född 10mars 2012 så han är lite drygt tio veckor. Känner mig väldigt ensam och när jag hittade hit kändes det som detta kanske var något för oss. Känner att jag inte har någon ordning och struktur och alla säger bara att man ska följa barnets rytm och sova när dem sover men jag har fått svårt att somna och komma ner i varv och på dagarna sover han sällan mer en 1,5 timme i stöten och nån gång kan han sova upp till 4timmar så växlar kraftigt, ibland är det bara 20minuter. Mitt problem är främst nätterna, för några veckor sedan hade han en kort period där han sov 5timmar i sträck men på senaste tiden har han kunnat vakna efter 20minuter och inte kunnat somna om utan hela tiden har skriket eskalerat och så får han tutten och han verkar inte särskilt hungrig utan snuttar bara och somnar om och så kan det vara samma visa om en timme igen och så håller det på, enda gången han verkar trött och sover djupt är på morgonen då han kan sova till tio och vilja fortsätta sova men jag skulle hellre sova på natten och gå upp skapligt. Han sover i våran säng och det enda sätt jag fått honom att somna är genom att amma honom, ibland kan han somna om av sig själv. Han släpper dock inte gärna tutten och ibland undrar jag om han äter eller jag är napp. Napp vill han inte ha. Han sover ganska oroligt tycker jag. Har försökt amma honom riktigt mätt på dagen som jag läst här. Han är ganska stor och lång och växer mycket. Han är väldigt envis och har en stark röst, på dagarna vill han gärna att det rör sig och en dag fick jag gå med honom i babysele nästan hela dagen och så fort man stannade så blev han kinkig. Jag skulle gärna vilja ha rutiner och få ordning på nätterna, känner mig ensam om att ha det såhär och undrar om det går att få bättre, är rädd att jag ska prova något och stå där helt rådvill medan han gallskriker men känner att det är ohållbart nu då jag sover illa, får ont i kroppen och stör mig på minsta lilla ljud, är rädd att min sambos snarkningar ska väcka lillen osv osv... vi bor i en etta, två vuxna, lillkillen och två små hundar så är trångt, men finns det hjärterum..
Blev lite rörigt skrivet men försöker ta hand om lillen samtidigt. Vore så tacksam för hjälp och tips, kan tillägga att vi lägger oss runt 22 och då badar jag honom innan och tar på pyjamas som rutin. På dagen kan man ibland lägga honom i vagnen och han kan somna själv så han borde veta hur man gör. Är så mycket som snurrar i huvudet, är glad att jag hittade hit! Mvh// Amanda och Dexter
Mamma till Dexter född 2012-03-10
Irmasmamma

Re: Sover dåligt på natten

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Amanda och varmt välkommen hit till forumet!! :D

Stort grattis till din lille guldklimp! :heart:

Vad skoj att du hittat hit. :D
Har du Barnaboken? Om inte så råder jag dig att skaffa snarast! Det är den vi utgår ifrån när vi ger råd här på Späda och små och jag lovar att den kommer att vara guld värd i många år framöver. :wink:

Hur sover liten? På mage med larm?

Känner du till Standardmodellen? Den finns beskriven i Barnaboken. Den går ut på att man som vuxen tar ledningen och tar över ansvaret för litens mat och sömn. Visar hur det funkar i den här världen helt enkelt, istället för att begära att en alldeles sprillans ny liten världsmedborgare ska visa vägen ;-)

Standardmodellen (SM) kan man börja med redan med nyfödda, så eftersom din lille herre redan är 2,5 mån så skulle jag råda dig att kolla in den här länken: SM i raketfart

Det bästa är att du läser på lite och återkommer så fort frågor uppkommer! Vi finns här. :D
Medan du väntar på Barnaboken (om du inte redan har den) så finns massor av bra läsning här på forumet under vanliga frågor.

Kram! :heart: Maria
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej Maria!
Tack så mycket, så glad för svar!
Ska beställa boken genast idag, tycker allt låter så vettigt och är så jag skulle vilja vägleda min lilla herre om jag bara ska klara att hålla mig lugn och självsäker!

Han har hittils sovit på rygg bredvid mig men har en gammal barnvagn i lägenheten som jag nu satt andningslarm i. Ska försöka studera och få ihop ett chema.
Försökte mata mycket igår och lägga honom i vagnen för natten, jag vagnade och han somnade på 15minuter men sedan vaknade han efter 20minuter och skrek och lyfte huvudet hela tiden, jag vagnade och försökte vara bestämd i 50minuter innan jag gav upp och han hamnade i våran säng igen. Men det var ju bara ett första försök och behövs ju lite mer förarbete. Är bara rädd för hur länge han ska kämpa emot, han kan ta paus 20minuter och sedan fortsätter orkestern och vet inte om man då ska hålla på hela natten och så blir jag då orolig att han trots allt ska vara hungrig, om inte innan så kanske efter allt skrik.
Men ska plugga på och är glad att veta att ni finns där!
Mvh// Amanda
mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej Maria!
Tack så mycket, så glad för svar!
Ska beställa boken genast idag, tycker allt låter så vettigt och är så jag skulle vilja vägleda min lilla herre om jag bara ska klara att hålla mig lugn och självsäker!

Han har hittils sovit på rygg bredvid mig men har en gammal barnvagn i lägenheten som jag nu satt andningslarm i. Ska försöka studera och få ihop ett chema.
Försökte mata mycket igår och lägga honom i vagnen för natten, jag vagnade och han somnade på 15minuter men sedan vaknade han efter 20minuter och skrek och lyfte huvudet hela tiden, jag vagnade och försökte vara bestämd i 50minuter innan jag gav upp och han hamnade i våran säng igen. Men det var ju bara ett första försök och behövs ju lite mer förarbete. Är bara rädd för hur länge han ska kämpa emot, han kan ta paus 20minuter och sedan fortsätter orkestern och vet inte om man då ska hålla på hela natten och så blir jag då orolig att han trots allt ska vara hungrig, om inte innan så kanske efter allt skrik.
Men ska plugga på och är glad att veta att ni finns där!
Mvh// Amanda
mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej!
Vill inte verka desperat och tjatig men idag gick vi upp vid åtta och han åt i ca en timme enligt beskrivning med en del trugande tills han slutligen verkade arg och inte ville ha bröstet längre, han är alltid trött på morgonen också, sedan var vi sociala en stund innan jag la honom på mage i vagnen och la honom tillrätta samt la handen enligt beskrivning och gick, han gnällde en del och slutade sedan och kom tillrätta av sig själv så jag behövde inte vagna, han har nu sovit ca 20 minuter och hoppas det fortsätter. Han lyfter alltid huvudet och somnar med det ner i madrassen, är det okej? På dagarna är han lättare att få att somna, dock varierar längden på sömnen men på natten blir han mer hysterisk, han har sovit bredvid mig sedan bb så är ju vad han är van vid. Hoppas komma till rätta med det här, har börjat må dåligt när kväll och natt närmar sig och längtar efter att kunna koppla av i sängen med en tidning och att bara kunna ligga och prata i lugn och ro med min sambo och somna lugnt och gott och inte vara rädd för vad som komma skall!
Tack!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen!

Du verkar inte alls desperat och tjatig! :D Bara som en jättebra mamma som vill ta ansvar för familjens liv, vardag och välbefinnande! :heart:

Bra att liten ska få börja sova på mage.....man sover mycket skönare och djupare på det sättet! Om han är van att sova på rygg så kan det ju såklart ta några pass innan han fattar nymodigheten.

När du vagnar är det VÄLDIGT viktigt att du slutar INNAN liten somnat. Verktygen ska bara lugna, inte söva. Annars är det lätt att hamna i diverse träsk och liten tror att han måste vagnas/buffas/solfjädras eller vad det nu handlar om för att kunna somna/somna om.
Själv tyckte jag också att vagningen var lite knepig eftersom min lilla viftade på huvudet hela tiden, och då ville jag såklart inte vagna tillräckligt "knyckigt". Så vi gick över till buffning istället, det funkade bättre för oss. Med det inte sagt att du ska ge upp vagningen redan, men jag vill bara säga att det finns flera vägar till Rom! :wink:

När du väl bestämt dig för att införa SM så är det viktigt att du är konsekvent och INTE tar upp liten ur vagnen/sängen. Om du gör det så signalerar du att det är farligt att ligga där, och följdaktligen kommer inte liten att våga känna sig trygg där nästa gång heller....

Något som funkar bra om liten är arg är HUSLJUD! Dammsugare, slammer med disk, musik, telefonsamtal m.m. Liten hör att ni finns utanför och vaktar och kan somna lugnt och tryggt :D
Det var först när vi förstod vikten av husljud här som vi började kunna komma ifrån buffningen.

Bra att du ska beställa boken!! Fortsätt läs, läs, läs på forumet tills den kommer!

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till din lilla nykomling!

Jag skuttar in i tråden för att skriva lite om husljud, ett trevligt ämne. Vi bor två vuxna, fyra barn i åldrarna 1 till 6 år och så två hundar som roar sig med att skälla om de hör någon som eventuellt skulle kunna tänkas passera vårt hus som är 63 kvm stort eller litet som man så vill.

Här frodas husljuden och tyst är det sällan så alla små får lära sig sova i en symfoni av diverse höga och låga ljud. Men det är en trygghet, de hör att världen pågår runt omkring dem och att någon säkerligen är vaken och håller vakt.

När våra barn varit riktigt små, under fyra månader har de sovit i barnvagnen både dag och natt. På dagarna har vagnen stått i köket som sitter ihop med vardagsrummet och mitt i detta har livet pågått som bäst. Och småttingen har sovit som en stock.

Så var inte rädd för att ljud ska störa lilla barnet, för det är tvärt om, blir det tyst är det dags att börja oroa sig och då vaknar småttingen eller sover väldigt oroligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej igen! :)
Väntar med spänning på min bok barnaboken och har försökt läsa här så fort jag fått en lucka över, det ger mig lite styrka! Så gulligt av er att ni engagerar er och svarar och hjälper, guld värt när man känner sig ensam och förvirrad!
Jag har börjat smått med sådant jag känner mig trygg med för att inte misslyckas och då signalera fara. Jag försöker amma mycket i en timme och endast låta honom vara vaken i två timmar och så har han tre sovstunder på dagen då jag vagnar honom tills strax innan han sover, det är dock sällan han somnar utan att vagnas först men behöver oftast inte hålla på länge. Han sover en timme, två timmar och slutligen 1timme igen oftast vaknar han till och måste vagnas om. Märker att detta fungerar även om jag inte vågat ta hela steget än och infört detta på nätter, är så rädd för att inte lyckas och inte klara att känna självklarheten och övertyga honom om att sova tryggt i vagnen och inte bredvid mig. Som det är nu så brukar han somna ganska snabbt på kvällen (tyvärr genom amning) och sedan brukar han vakna efter ca 20min till en timme och så får jag försöka söva om honom (med amning) och så fvortsätter det, en bra natt vaknar han bara varannan timme och högst kanske tre timmar. Har förstått här att det mesta beror på mat och mättnad men tycker jag tankar i honom mycket och ibland när han vaknar verkar han knappt hungrig utan mer snuttig. Och ibland är han bara spänd och vill ingenting, inte äta inte sova, har försökt lägga honom på mage några gånger och buffa honom då och ibland har det fungerat och han har sovit någon timme, ibland fem minuter. Vill ju kunna ge honom trygghet i sig själv men vågar inte tro att jag ska klara det och tar lätt till bröstet på natten, många säger att min son är aktiv och nyfiken och att det kanske är därför han sover oroligt för han har mycket att bearbeta. Åh vad jag längtar efter barnaboken, önskar jag ska kunna få till något som fungerar hela dygnet så jag ska känna mig lika trygg på natten som på dagen.

Lillen blir tre månader i morgon och jag helammar honom och är så osäker på hur jag ska kunna veta att han får i sig tillräckligt och är riktigt mätt, försöker truga i honom så mycket jag kan, ibland kräks han även en del.

Som det är nu somnar vi ca 22 men tror ni man skulle kunna få liten att somna kl 20 och vakna 07 utan att han kommer vakna mitt i natten och vara pigg eller vakna jättetidigt på morgonen?

Är så tacksam för tips och hjälp och få ordning i en förvirrad frågvis mammahjärna som vill få till vardagen och skapa trygghet och känna självklarheten!
Mvh// Amanda
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
mandarin skrev:Jag har börjat smått med sådant jag känner mig trygg med för att inte misslyckas och då signalera fara. Jag försöker amma mycket i en timme och endast låta honom vara vaken i två timmar och så har han tre sovstunder på dagen då jag vagnar honom tills strax innan han sover, det är dock sällan han somnar utan att vagnas först men behöver oftast inte hålla på länge.
Det här är en jättebra början! Det tar ett tag för minimänniskor att fatta galoppen. Och det tar minst lika länge för mamman att hitta sin nya roll och komma underfund med hur hon vill ha det :wink: :D
mandarin skrev:Åh vad jag längtar efter barnaboken, önskar jag ska kunna få till något som fungerar hela dygnet så jag ska känna mig lika trygg på natten som på dagen.
Jag var också orolig inför kvällar/nätter med båda mina barn. Jag hade jättesvårt att slappna av eftersom jag inte visste vad det skulle bli för natt. Det vet man såklart aldrig, men det är skönt när allt stabiliserat sig om några månader :D
mandarin skrev:Som det är nu somnar vi ca 22 men tror ni man skulle kunna få liten att somna kl 20 och vakna 07 utan att han kommer vakna mitt i natten och vara pigg eller vakna jättetidigt på morgonen?
Det tror jag absolut! Men det kan ta några dagar eller vecka.
mandarin skrev:många säger att min son är aktiv och nyfiken och att det kanske är därför han sover oroligt för han har mycket att bearbeta.
Han är alldeles säkert nyfiken och aktiv (och tur är väl det! :D ) men desto viktigare blir det att sova gott mellan vakenpassen. Lägg honom på mage under vakenpassen och ge honom roliga saker att titta på, så att han är trött både fysiskt och mentalt när han ska sova.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vill bara kika in och heja på lite: Heja, heja!! :D
Åh, vad fint ni jobbar på!! =D> \:D/

Angående det här med nätterna:
Precis som du säger så är det viktigaste av allt för att liten ska våga somna och sova tryggt och gott, att mammas Attityd finns på plats. Ibland är det lättare sagt än gjort, men jag tycker att du verkligen ska våga lita på att liten kan, vill och behöver sova på natten och somna själv utan tutte precis som på dagen. Ni har ju fått in så fina rutiner dagtid, varför inte fortsätta på samma sätt på natten?
Att liten sover så fint på dagarna indikerar att han får i sig tillräckligt med mat också, så den oron kan du släppa tycker jag. :wink:
Dessutom kommer han att äta ÄNNU bättre på dagarna om han inte får småsnutta nätterna igenom = bättre nattsömn = en god cirkel! :D

Om och när du bestämmer dig för att sluta amma till sömns på kvällen/natten så får du räkna med lite extra frågor: "Ska det vara så här nu, mamma? Vågar jag lita på att du håller vakt även nu på natten?"
Då gäller det att svara med samma betryggande svar som vanligt: korta, stadiga vagntag med budskapet. "Jag finns här! Du kan sova tryggt och säkert! :heart:

Här får du lite mer läsning, om du inte redan läst dessa (tål att läsas igen isåfall :wink:):

Säkerhet är trygghet

Sova Hela Natten på safari

Synd om lilla barnet?

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!

mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej igen!
Tack för era fina svar, så tacksam för att ni tar er tid!
Igårkväll tänkte jag att nu ska lillen somna i egen säng bredvid våran och så tänkte jag buffa honom lugn om det behövdes. Jag såg till att jag var ordentligt tankad med mat och trött och la honom på mage i hans vagnsdel och han protesterade så klart och jag buffade, det tog ca 25min med en del protester och så sov han gott, då var klockan ca 21.50, klockan 22.20 brakade allt lös och herrn började återigen protestera med mer beslutsamhet och jag försökte vara ännu mer beslutsam och buffade på och tänkte att han kan somna själv, han behöver det och hans föräldrar behöver det också för att få ett vuxenliv. Jag kämpade på men det gjorde han med, var spänd och sprattlig och så fort jag slutade tog det en halv sekund så var han i farten igen. När klockan var 00.30 orkade jag inte mer, han var så långt ifrån lugn och redo för sömn man kan bli trots envist buffande och försök till att lugna och jag kände mig då helt gråtfärdig, jag tog upp honom (vet att det var fel men tror jag hade kunnat hålla på natten lång och hans protester och spändhet bara eskalerade) Försökte då amma till sömns i min säng men han bara fortsatte sprattla medans han åt och när han var klar var han som klarvaken och upp i varv, vet inte om han då var övertrött men jag var nog detsamma och bad min sambo ta över för jag mådde pyton, han somnade inte då heller med slutligen runt klockan två så lyckades jag amma honom till sömns och vi somnade och allt kändes hopplöst och misslyckat.

Jag gjorde mitt bästa men tvekar nu stort och vet inte hur jag ska gå vidare, känner mig ensam och undrar om det är såhär det ska vara. Min son är underbar men är endå svårt att glädjas i vardagen när nätterna är en mardröm.

Tack för ni finns!
Mvh// Amanda
Cony

Inlägg av Cony »

Läs trådarna Irmasmamma länkade till, där finns massor med bra som du behöver läsa. :)

Är det riktigt mörkt i ert sovrum? (Jag själv visste inte vad mörkt innebar innan jag hittade till det här forumet. Mörkt som i kolmörkt ska det vara!)

Sen var det det här med mat... Jag citerar ur min egen tråd från när vår son var 3 månader:

"Nu är Bobo tre månader, och vi kör på tremånadersschemat + en påfyllning i sömnen klockan 22-23.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
22.30 Påfyllning
04.00 Nattmål

För två veckor sen började Bobo vakna både en och två och tre gånger för mycket på natten, jag tänkte direkt MER MAT! (Helt AWfierad som man är). Hade dessutom upplevt att brösten varit ovanligt trötta den senaste tiden. SÅ. Ersättning blev lösningen. Nu ger vi "BabySemp 1 EXTRA" så mycket han orkar 16.15-17.15 och sen ammar jag "nattslurken". Påfyllningen får han ersättning. När vi började göra såhär blev hans nätter mycket bättre."

Jag tycker du verkar kämpa på fint, ingen tvekan om att du kommer få till det här! Läs läs läs allt vad du orkar. :thumbsup: (Och låt sambon läsa också...) :D
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kära du :heart:

Nu tar vi nya tag!
Jobbar ni på mycket med husljud? Skall verkligen inte underskattas! Liten får känna sig trygg och överkoncentrationen från de ömma minskar.

Mörker som Cony skrev, mycket viktigt på natten.

Tänk att liten ska vara alldeles "skidbacketrött" inför natten, späcka dagen med frisk luft: utevistelse i vaket tillstånd, och minst en av lurarna utomhus.
Magläge så mycket det bara går! Ner på golvet med er och åla utan strumpor! Minst 10x5 min per dag! :D
Social delaktighet är superviktigt för att liten ska vara nöjd, att få vara med i händelsernas centrum utan att VARA händelsernas centrum! :wink: Vika tvätt, dammsuga, diska, bädda m.m......

Kramar! :heart:
mandarin

Inlägg av mandarin »

Hej!
Tack återigen för svar! Jag tvivlar tyvärr ibland på om min son verkligen går att lära att sova utan mig, han har aldrig lyckats somna för natten utan mig och dem gånger jag försökt få honom att somna på annat sätt än tutte eller min sambo har försökt natta så har det blivit oändliga nätter med skrik eller inte kunnat somna djupt.

Jag tror säkert jag har för mycket överkoncentration, även på dagtid har jag ibland fått stå och vagna många gånger, svårt att veta hur mycket skrik och hur länge som är ok utan att han bara varvar upp och inte kommer till ro för det. Ibland kan man bara lägga ner honom och han somnar men oftast är det nu protester och har börjat fundera på om jag kanske gör för länge/mycket ibland och om han verkligen somnar av sig själv, så fort jag slutar börjar han nämligen skrika. Försöker prata i bakgrunden och sjunga så han ska höra att man är där.

Han sover alla sina lurar ute och är även ute mycket i vaket tillstånd, han får både ligga själv i rörelsernas centrum samt även mycket uppmärksamhet i form av sällskap och lek. Han är inte förtjust i att ligga på mage men låter honom göra det endå tills han börjar kinka så han får vänja sig. Han är trött när vi lägger oss och somnar oftast lätt men så tar det en halvtimme och då börjar problemen.

Inatt har jag mer eller mindre varit napp, han sparkar och slår och skriker om han inte får ha tutten i munnen och jag får ligga på sidan hela natten och får ont i ryggen och blir ängslig av oron över hur sömnen ska bli och om det ska vara så här i flera månader till. Min sambo är inte särskilt engagerad utan snarkar på och är inte så intresserad av att lösa detta och är svårt för mig själv, är inte så stark och är svårt ensam. På bvc säger dem att han är en tillväxtperiod, att jag ska ge honom napp(vilket han inte vill ha), jag har fått tips av andra att mata mycket på dagen och ge ersättning men det vill han inte ha och han växer å bajsar så det sprakar så tror han är mätt, tror bara han är snuttig.
Han är ju bara 3månader så kanske bara är att stå ut och låta honom hållas, får bara höra att det är såhär att ha barn. Vill inte behöva sluta amma för att slippa snuttande, hade inte klagat om han vaknade varannan timme och ville äta men att ha konstant snuttande nätterna igenom känns inte okej men klarar inte skrik en hel natt, det gör ju ont i hjärtat.

Mvh//Amanda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mandarin :D

Varmt välkommen säger jag ocksâ. :heart:

Jag tycker att du jobbar pâ jättebra, du kommer att ha igen det sen. En liten tanke slog mig, när det är sâ där mycket trassel med sömnen sâ är det lätt att man känner att ALLT handlar om sömnen. :shock: Kommer han att somna? :roll: Kommer han att vakna nu igen? :roll: âh nej nu vaknar han, nu är ALLT förstört :evil: och sâ kan det rulla pâ. :?

Mitt tips för att vända steken rätt är att skifta fokus och lägga allt krut pâ vakenpasset. Bestämma dig för att när han vaknar sâ ska ni, förutom mat och byten och sânt nödvändigt, absolut hinna dammsuga hela hemmet, putsa alla speglar, dammtorka i alla hörn (välj lämpligt alternativ :wink: ), helst till glad och hög musik med en glad och motiverad mamma som visar lilleman hur det gâr till här i världen. När det sen blir sovdags sâ är det ju för att han är TRÖTT efter att ha jobbat sâ mycket och varit med om sâ mycket skoj sâ nu är det faktiskt BARA sömn som behövs för att livet ska vara pâ topp.
Pâ det en snabb och lugn läggning (eventuellt en kvardröjande solfjäder som markering innan man gâr), sen UT och pâ med husljud och musik (livet pâgâr precis som innan, men nu är det dags för mig att sova :heart:).

Som du säger själv sâ är överkoncentration en jättevanlig bov, som är svâr att komma ifrân eftersom man vill sin lilla unge sâ otroligt väl. Man är ju faktiskt beredd till ALLT för att han ska mâ bra. :heart: Men det där mâste man lära sig att behâlla inombords sâ att lillen inte fâr klart för sig att allt stâr och faller med hans dagsform. Mamma stâr stadigt vad som än händer och jag kan lite pâ att han vet vad jag behöver eftersom jag ännu är för liten för att veta själv.

Länkarna Irmasmamma tipsade om är helt suveräna, att läsa FLERA gânger. Jo, jag lovar, men läser saker annorlunda när man läser för andra och tredje gângen. :wink:

Jobba vidare du, sâ kan du snart skörda frukterna. Lycka till :thumbsup:

PS Kan du gâ in under Kontrollpanelen/Profil/ändra signatur och lägga in lillens födelsedatum? Blir sâ mycket lättare att ha koll pâ âldern. Tack! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"