Kvällar med trasslande 4-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olgapolga

Kvällar med trasslande 4-veckors

Inlägg av Olgapolga »

Hej!
Nu är lillan här o hon har hunnit bli 4-veckor (i morgon), storebror har hunnit bli 2 år.
Vi har kört SM från dag 1 med båda barnen o det har fungerat jättebra.
Jag har dock en liten fundering angående lillasyster o kvällarna. Hon brukar vakna o vilja ha mat vid 20 - 20,30. Som under dagarna så blir hon trött efter ca 1,5 timma. Då kan hon somna i famnen. Men så fort jag försöker lägga henne i vagnen så vaknar hon o är allmänt missnöjd (trött gissar jag). Om jag skulle lyckas lägga henne så vaknar hon i alla fall nån timma (max) senare. Jag har tolkat det som att det blir sena kvällsmålet/tidiga nattmålet o matar i henne så mkt hon vill ha, oftast även lite ersättning då jag upplever att mjölken inte riktigt räcker till. Sen börjar cirkusen! Det är så gott som omöjligt att få henne att somna efteråt. Jag har provat allt känns det som, hon kan inte komma till ro. Denna cirkus kan hålla på till 23,30 o ibland lite till innan hon slocknar av ren utmattning.
Vad göra? När brukar de sova över 22-målet?
Fördelen med det sena läggandet är att vi bara har 1 nattmål vid ca 3 - 4. men jag vill ha trevligare kvällar för oss allihop.

Några tips o råd?
Mamma till Teo född 10/5 -10 och lillasyster född 17/4-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Kvällar med trasslande 4-veckors

Inlägg av Sarisparis »

Hej Olgapolga och välkommen in till Späda och Smâ :D

Grattis till dottern! :heart:
Olgapolga skrev:Vi har kört SM från dag 1 med båda barnen o det har fungerat jättebra.
Härligt att höra! :D Visst är det skönt att ha en plan i bakhuvudet, även om dagarna inte alltid klaffar helt precis?
Olgapolga skrev:Jag har dock en liten fundering angående lillasyster o kvällarna.
Kvällarna brukar vara det svajigaste med smâ bebisar. Hos oss har det lugnet ner sig frân ca 2 mânader, och knepet har hela tiden varit tidigare läggning.

:?: Hur ser dagarna ut? Fâr ni in fyra SM-pass under dagen? Skulle du kunna ratta lite sâ att hon inte vaknar sâ sent som 20-20.30 inför sista mâlet?
Precis som du säger, sâ tror jag att hon dâ är trött efter den lânga dagen och alltsâ blir det struligt med matandet. Om du skulle kunna köra sista mâlet nâgon timme tidigare sâ borde ni kunna fâ till en tidigare kväll.
Jag har alltid haft badet som hâllpunkt pâ kvällarna, det inledde nattningen. Alltsâ riktigt skönt bad följt av mycket mat och sen hopp i säng. När man väl lagts för natten sâ är det MÖRKT (svart), eventuella pâfyllningar och annat sköts i sâ mycket mörker som gâr och inget annat roligt händer.

Om du orkar kan du läsa i min trâd om vâr Lillebror hur vâra kvällar utvecklade sig, just med tanke pâ kvällstrassel och storasyskon som ocksâ ska ha sitt.

:heart:
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Tack för tipsen. Ja, jag misstänker oxå övertrötthet på kvällen. Igår gick det riktigt bra. Hon åt o åt. Somnade sedan i min famn kl 22. Det gick att lägga henne i vagnen o sen sov hon till 3 inatt. Väldigt skönt.
Ska försöka börja kvällsmålet vid 19,30 idag o hålla tummarna för att vi får ordning på kvällarna nu.

// Johanna
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej!

Nu är det kväll igen o vi har nu tagit natt (försöker ialla fall). Jag har en liten fråga ang buffning/vagning. Är lillasyster för liten för att jag ska använda de vrktygen när hon har svårt att komma till ro pga övertrötthet? Eller ska jag ta upp henne o försöka mata mer när hon skriker? Har försökt med mat men tycker inte det funkar, hon bara fortsätter beklaga sig.

// Johanna
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Olgapolga skrev:Hej!

Nu är det kväll igen o vi har nu tagit natt (försöker ialla fall). Jag har en liten fråga ang buffning/vagning. Är lillasyster för liten för att jag ska använda de vrktygen när hon har svårt att komma till ro pga övertrötthet? Eller ska jag ta upp henne o försöka mata mer när hon skriker? Har försökt med mat men tycker inte det funkar, hon bara fortsätter beklaga sig.

// Johanna
Framförallt är det mer mat som gäller för såna här små pyttisar, men om hon ätit massor, absolut inte vill ha mer och enbart verkar övertrött så tycker jag absolut att du kan vagna lite för att hon ska komma till ro....

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Dagen efter :)
Lillasyster somnade vid 22-tiden efter lite hjälp med buffning/lätt solfjädring. Sov sedan till 2,30 då hon åt massor!
Vaknade igen vid 5,30 utan att vara hungrig, kunde bara inte komma till ro. Tillslut fick hon komma upp i min säng där hon sedan låg o gruffade o grymtade, slumrade till då o då. Kl 7,30 gick vi upp o hon låg nöjd o glad vaken i vagnen tills jag fått på mig kläder. Ska kanske tillägga att hon blivit förkyld o riktigt snorig, är nog därför hon vaknar o inte kan komma till ro.

Jag ska sikta på tidigare kvällar hädanefter, det verkar vara det som funkar.

// Johanna
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt jobbat där! =D>

Tråkigt med förkylning, hoppas liten är bättre nu och att det fortsatt funka så fint med sömnen!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"