Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaFrankie

Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Hej igen säger jag!

Älskar det här forumet då jag praktiskt taget levde här inne innan och under kurandet av min älste son Frankie (som ända sedan dess sovit vart som helst, hur som helst, hur tryggt som helst alla sina timmar om natten, och lurar på dan) som är en helt underbar, posetiv matglad liten två åring snart :)

Nu har lillebror Sid anlänt för en vecka sedan och jag har läst på barnaboken och kört standard modellen från dag ett och jag vill ju verkligen att det ska fungera även om det inte riktigt gör det än och nu tror jag nog jag vill ha lite hälp eftersom jag liksom inte får till det helt och är rädd att jag ändå liksom gör något fel.

Sid blev alltså en vecka igår. Stor matglad kille. Han vill alltså ha mycke mat...men inte alltid ännu mera. När han vaknar lägger jag honom till bröstet, redan efter första slurken verkar han mest vilja somna om igen (säkert därför han inte sovit sina 2 1/2 timma och fortfarande är trött men inte mätt) Så jag rapar ihärdigt för att få honom att kvickna till och kämpar med att lägga honom till bröstet igen...för han vill inte ha (verkar det som iallafall) Han släpper taget, skriker, jag lägger upp honom mot kinden och lägger till bröstet igen så fort han tystnar och det upprepas tills han slutligen tar bröstet och jag lyckas iallafall truga i honom lite till. Jag brukar lägga honom på rygg i bäbigymmet efter rapen för att få kvickna till i lugn o ro. Efter det går skötningen som oftast bra med massa leenden och älskar o ligga o titta på bilder och sånt jag hängt upp i badrummet. Andra slurken vill han nu gärna ha efter en kortare umgänges tid men helst bara en gång och sedan somna (fast då skulle han ju vakna efter 5 min eller så) så jag trugar och trugar och proppar i honom så gott jag kan tills han ser så gott som medvetslös ut. När jag verkligen inte får i honom någe mer, får inte liv i honom iallafall för att få i någe mer (kämpar alltid på i minst en halvtimme) så lägger jag honom på mage med alarm? Men här kan han minsann vakna varpå jag proppar honom ännu mer full, lägger honom igen med förhoppningen om att han ska sova lääänge. Men icke! Jag har fått till en 2,5 timmas lur några enstaka gånger förutom dom två första dagarna när han sov bra men för det mesta vaknar han, om inte redan efter några minuter efter 1 knapp timma.
Om han vaknar efter bara några minuter brukar jag truga lite till, han vaknar igen efter någon min och jag trugar igen. kan bli typ 4 trugningsförsökt till istället för som Anna skriver ETT kristillägg. Jag är rädd att alla dessa gånger ner i vagnen, upp ur vagnen med extra slattar hit och dit förvirrar men det känns som att läggningen är enda alternativet att få honom och vakna så jag kan trycka i lite till :(
Hur ska jag göra här egentligen? Är han så otrygg på att det kommer någe mera, eller är det sugandet han vill åt? Är det risk här att lilla vännen använder mig som napp? Eller är han slö, liksom som att han vill dricka lite, sova 30 min o sen dricka lite till som med fri amning? Hur får jag honom då att gladeligen ta emot alla för, huvud och efterrätter?

Vill tillägga att han sover bra på nätterna med två kortare amningssessioner.
Jag vill också lägga till att tillväxt period 1 har tagit sin början och det har väl också tagit oss ur balans eftersom han inte blivit mätt..Alls! och hur ska lilleman sova då? trodde kanske att han skulle somna av utmattning tillslut, men icke. Tror det blev typ 4 timmars tuttande åt gången igår på de tomma brösten med max 40 min vila emellan. Men då tuttar han iallfall för glatta livet medan jag som ovan beskrev att han liksom blir lite sur på allt trugande...som att jag vill inte ha någe mer!! och börja skrika för det.

Hugha! Ja, vi har alltså ingen vidare rytm men hur lång tid brukar det ta att få ordning på det? Läste någon om att hålla dom helt vakna i de 11/2 timmarna med mat o social tid. Alltså, han är ju vaken under socialtiden och på skötbordet... nöjd och glad och ler redan i massor. men så fort jag lägger honom till bröstet sluter han ögonen. Han är givetvis soppas vaken att han ligger och puppar men inte mer än så. ska han vara ännu mer vaken då?? han dåsar ju mer än gärna om jag skulle låta honom..typ som om han ber att få sova på mig men blir sur så fort han blir nerlagd. Så man får liksom kittla på kinden, under örat, och röra bröstvårtan i munnen hela tiden för att han ska hålla sig vaken på bröstet och inte dåsa till helt.
Ja, som sagt... jag vet inte riktigt vad jag gör för fel ?? :(

I förmiddags sov han 40 minuter i sin säng och nästa lur tog vi en promenad på. För jag viste att han inte var tillräckligt mätt, dessutom var han vaken igen så jag beslöt mig för att säta honom i bilbarnstolsinsatsen och gå ut och gå, varpå han somnade nästan omdelbart, sov 1 timma i vagnen rullandes och en timma ståendes när vi kom hem så det var väl typ bra.. fast jag vill ju inte behöva rulla honom först och desutom sov han ju då på rygg. Nu sover han igen.. och har faktiskt sovit sammanlagt 1 timma och tjugo minuter...men då gav jag en kristilldelning efter 15 min, men bara en denna gång. Hör att han gnyr nu så kanske dags att vakna?

Hoppas att någon orkar läsa allt detta långa, men jag ville liksom förklara ungefär hur han fungerar. Kanske ska säga också att han är född vecka 42 +2 så...behöver han kanske mindre sömn då? men samtidigt har han ju inte ork att va social mer än 30 min.
Han vägde 4295 när han kom ut så han är stor och kräver masssa mat antar jag... kan det va det som har stört? HAn är ju som sagt bara en vecka och mjölken rann till först dag 4 och sedan var det ju ganska bra i några dagar (förutom ett konstant släppande av bröstet när man försöker ge påfyllning) innan det var för lite mjölk igen.. som igår när han låg o sög hela tiden (o ja, då sover han ju inte)? Ja, lite hjälp hade iallafal varit jätte uppskattat. Han är alltså svårnerlagd i egen säng eller vagn men dåsar mer än gärna på en. Skriker inte direkt mycket, eftersom jag plockar upp honom direkt...enda gången han skriker är när "han inte verkar vilja ha mer" ...alltså...när jag får kämpa med att truga.. och han släpper.. jag tar upp han mot min kind, lugnar lägger till igen.. mycket frustrerande. För ja, varför vill han inte ha någe mer om han inte är mätt?? För mätt kan han väl inte va, för då hade han väl sovit? (detta skrikandet pågick inte igår när brösten kändes tomma)

Sååå tacksam för hjälp!!

:heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Irmasmamma

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Irmasmamma »

Hej MammaFrankie och varmt välkommen till Späda barn och små!

Stort grattis till lillebror! :D

Jag vill börja med varna dig för att gå i den berömda fällan "kurade-första-barnet-och-nu-ska-all-bli-perfekt-från-dag-ett". :wink:

Mitt främsta råd är att ta det piano! :D
Din plutt är en MINIMAL plutt än så länge, och det är fint att du har SM-tänket i bakhuvudet redan, men det går inte att ha några större ambitioner eller förväntningar över huvud taget under smekmånaden.
Mat vid minsta pip är det som gäller. Du kan absolut försöka hålla vaken vid bröstet, men pressa inte för hårt, det kan bli till priset av övertrötthet.
Vaknar liten efter fem minuter, då är det mat efter fem minuter som gäller. Så många ggr som liten behöver.
Sen kan det mycket väl vara så att din mjölkproduktion inte riktigt hänger med i svängarna än, och då kan det vara väldigt bra att efterjaga med ersättning innan liten blivit alltför trött på att suga. Och kanske pumpa ur brösten sista stunden istället.

Det du skriver om att han ibland bara skriker vid bröstet fast han är uppenbart hungrig är jättevanligt. Det är oftast övertrötthet som ibland kan avhjälpas med en powernap på 5 eller 20 min, och sen fortsätta äta efter det. Det kan också vara så att han blir arg på att mjölken kommer för långsamt, och då kan det som sagt vara idé att ge honom flaska INNAN han hunnit ledsna totalt.
Se också avsnittet "Den nyfödda tycks vägra äta" i BB.

Och som sagt, ta det lugnt och glöm inte bort att njuta av den lille parveln också! :D
Kom ihåg att han också måste få ta sin tid att förstå hur världen funkar, även om mor hans råkar vara påläst och förberedd till tänderna... :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åhh...jag nästan liksom gråtskrattar när jag läser ditt svar när du har så rätt.
Jag har helt klart gått in i fällan :oops: .. kanske mest därför att man är så rädd att göra fel o förvirra min lilla miniman. Man vill så väl o gärna att det ska bli rätt.

Ditt råd med att ta det piano och njuta den lilla parveln ska jag ta till mig nu o köpa hem lite ersättning om brösten krisar igen.

Förrut när jag trodde han vaknade sov han faktiskt 2 1/2 timma ... var utvilad och åt såå bra efteråt. godingen!
Antar att allt är perfekt precis som det är :)

Tusen tack för ditt svar :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och varmt välkommen. :D
Om du visste vad många vi är som gått i den där berömda fällan...jag med :roll: :lol:
Lycka till med njutandet nu så styr vi upp det hela mer och mer så småningom. Sikta på mat mat och mat nu i början så blir det så bra så :wink: .

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till nykomlingen! Tänk så härligt med en lillebror i huset. Jag instämmer med de tidigare i tråden, njut så mycket du bara kan och orkar, låt det ta den tid det tar med mat och sömn. Du har standardmodellen för ögonen och då kommer du hamna på rätt spår så småningom, så oroa dig inte för den saken.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åh tusen tack alla för era fina svar :heart:

Var på BVC idag och miniman har gått upp 600 g på en vecka :) Vilken liten brottare! Inte undra på att mjölkfabriken har svårt att hänga me :)

Idag har jag försökt fokusera på att bara njuta.. O va mycket enklare allting går då!!

Tack alla fina igen :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

MammaFrankie skrev:
Var på BVC idag och miniman har gått upp 600 g på en vecka :) Vilken liten brottare! Inte undra på att mjölkfabriken har svårt att hänga me :)
Underbart!! :lol: Heja miniman!! =D>
MammaFrankie skrev:Idag har jag försökt fokusera på att bara njuta.. O va mycket enklare allting går då!!
Gratulerar till en bra o viktig insikt. :D :heart:
Ser fram emot att ta del av fortsättningen på ert äventyr så småningom!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Nu är miniman två veckor och en dag :)

Och jag kämpar för att stilla överlevnadsångest så gott jag bara kan.

Lilleman (storebror) Frankie klassedes ju som kolikbarn och därför smyger sig oron fort fram innom mig när miniman skriker upp sig :oops: för jag erbjuder ju massa mat, mycke mat och ännu mera mat. Jag vet att denna oron inte gör varken mig eller miniman någon tjänst så jag försöker stoppa undan den så gott det går.
Men nu iallafall några frågor så jag inte är på väg åt fel håll ändå i all min välmening (?).

Jag tycker liksom vi är på väg åt fel håll med kortare å kortare lurar, och kortare nöjda vakenminuter.

1. När miniman vaknar...ska jag ta upp honom så fort han harklar sig då...eller vänta tills jag verkligen vet att han är vaken? Ibland låter han nämligen en del men sommnar om igen och då känns det ju taskigt att dra upp honom om han vill sova vidare?.. men för det mesta är väl harkel, harkel tecken på uppvak och eftersom jag vill stilla hans överlevnadsångest så gott jag kan är det då bättre att ta upp honom ifalla att så han inte hinner känna någon ångest?

2.Jag läste på någon annans tråd att man kunde fylla på och lägga ner igen om miniman vaknar inom 1,5 timmar och ta upp och börja om på ny kula med hela målet efter 1,5 timma.
Så jag har försökt annamma det... men här kommer mina problem.
Första målet på bröst 1 går smidigt men han är mer sovande än vaken känns det som ibland. Och efter ihärdigt rapande kan det va svårt att få i honom någe mera (andra omgång på bröst 1) så ibland går vi direkt på skötningen.
Andra omgången mat efter skötningen är ett riktigt trassel. Miniman är trött och vill "inte ha" utan skriker så fort han får syn på bröstet och ännu mer om det råkar sig in i munnen. Jag tar upp och lugnar...varpå han blir lugn ganska så omgående men så fort jag lägger till bröstet igen börjar han skrika varpå jag får lugna igen. Så fort jag lugnar sluter han ögonen för att somna men är givetvis inte i närheten av varesig mätt eller trött för om jag lägger ner honom börjar han skrika med det samma. Om han får somna till lite i famnen verkar det som om han har lugnat ner sig nog för att sedan ta bröstet ...men då är han ju samtidigt ännu mer sömnig och slö och orkar inte få i sig många droppar och om jag envisas med att väcka mera kommer gråten...hugha! Hur gör jag här?
Miniman är mer trött än hungrig verkar det som men inte nog trött för att sova ordentligt.

Samtidigt verkar det ju som att jag får i honom mat enligt vågen.

Idag har han nästan inte sovit någonting och eftersom jag var tvungen att hämta på dagis oc åka och handla känns det som att allt blev en endaste karusell. Miniman är helt enkelt jätte missnöjd idag och skriker upp sig lätt och fort men vill inte äta och får därför inte heller sova. Den mest lyckade luran var i morse på 30 min då han vaknade, jag tog upp o fyllde på - han vaknade efter typ 10 min, - jag tog upp fyllde på och så hölld det på tills vi hade fått ihop 1,5 timmar och då tog jag upp honom i bärsjalen så hela vilan iaf trots alla vakna, äta blev 2,5 timmar. Är detta en bra ide? Vet liksom inte men eftersom han vaknar hela tiden på den där 1,5 timmen så har han ju väldigt nyss och ofta ätit när jag tar upp honom och börjar om på ny kula...är det därför han inte vill se bröstet på matning nr 2...därför att han är mätt?? Istället för två stora mål med skötning o allt blir det här massa små mål istället typ var tionde minut (ska säga också att dessa små extra slurkar han får när han vaknar inom 1,5 timma är lugna och harmonsika...här äter han)... känns som en enda ond cirkel? Eller är det ok att smekmånaden ser ut så här?

Jag önskar jag kunde bara strunta i allt och bara njuta men jag är väl orolig att jag gör fel och att jag inte ska lyckas stilla hans ångest :( Värst är när han skriker på bröstet... försöker va lugn och lägga min frustration åt sidan men så svårt när han inte kan sova, inte äta, inte va vaken inte nånting verkar bra då.

Hoppas jag kan få några kloka råd vad gäller detta? Jag vill ju lyckas få en glad miniman :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kära du :heart:

Hinner inte skriva så långt nu, vill bara ge dig några uppmuntrande ord på vägen. :D
Miniman har tur som har kommit till en sån fin mor, som kommer att ge honom en så bra start i livet. :heart:

Jag tror att du behöver försöka slappna av och släppa tankarna på "rätt och fel" under smekmånaden. Det viktigaste är att miniman får sin hunger stillad och det ordentligt. Det tycker jag att du verkar sköta exemplariskt! :D

Oroa dig inte över för mycket snuttätning och snuttsovning, det kan vara så med såna här pyttisar! Jag lovar att det räcker att du har SM i bakhuvudet just nu, så kommer du att styra skutan rätt så fort miniman är redo för det!
Du kan absolut vänta tills du är säker på att han är helt vaken innan du tar upp och matar! "Minsta pip" kan ibland vara lite missvisande då vissa småttingar har en hel del ljud för sig i sömnen :wink: :P

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tusen tack för goa stöttande ord :heart:
Dags för mor att ta ett djupt andetag kanske, å släppa ner axlarna :roll:

Idag har vart en fin dag med mycket mindre skrik på bröstet .. Hurra för mamma o mini :)

Nu ska jag gå å lägga örat på kudden :sleep:

Tack :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

MammaFrankie skrev: Dags för mor att ta ett djupt andetag kanske, å släppa ner axlarna :roll:
Låter som en utmärkt plan. :wink:
MammaFrankie skrev:Idag har vart en fin dag med mycket mindre skrik på bröstet .. Hurra för mamma o mini :)
Hurra, hurra och applåder!!! =D> \:D/
Heja er! :D

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Jag förstår inte.. ??
Miniman Sid går inte att lägga ner idag, eller . Har generellt vart svårare under dagarna då han bara går att lägga ner korta , korta stunder innan han vaknar igen medan han på natten sover i vagnen mellan amningarna.

Nu har han efter många om och men efter att ha skrikit på bröstet tagit det och ammat, ammat och ammat.. Lägger jag ner honom vaknar han med det samma, jag försöker ge han bröstet igen.. Ifall han är hungrig? Men han vill inte ha. Får ta en powernap på 20 min i famnen .. Vet inte om det är det han behöver efter att ha snosat på bröstet men efter det ammar han igen iallafall... Ammar, ammar o ammar.. Men försöker jag lägga ner honom vaknar han. Han kan ju omöjligt va hungrig? Så nu har han hängt på mig typ hela dan.. Är detta att rekomendera? Eller spelar inte det heller någon roll under smekmånaden? Ska jag hellre gå ut och gå med han eller ska han va i famnen?

Lite svårt är det iallafall när man har storebror som också behövs tas hand om

Tror jag håller mig lugn iallafall

Tacksam för svar :heart:

Kram
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Det låter som att miniman precis har genomgått Den Egentliga Födelsen. :D Det är då man får räkna med att det blir som mest svajigt ett tag, men då gäller det att stå tryggt och stadigt som förälder.
Denna period fram tills man får spika ett schema runt två månader upplever många som den tuffaste (inkl jag själv) men minns då att det är övergående. Du kommer att klara detta utmärkt!! :D

Och ni är fortfarande kvar i smekmånaden någon vecka till, då är allt tillåtet (sova i bärsele, somna i rullande vagn m.m. :P ).

Du upplever att miniman omöjligen kan vara mer hungrig, men tro mig - det kan han!! 8)
Det tar ett tag att lära sig äta snabbt och effektivt, och du bör absolut låta honom äta så länge han vill under 1,5 h. Om en powernap kommer emellan skulle jag ev låtit måltiden förlängas ytterligare om han fortfarande vill äta mer.
Men håll honom vaken vid bröstet!! Det kan krävas hårt jobb..... Jag minns att jag kunde lägga ner lillan säkert 20 ggr på rygg på hårda bordet för att hon skulle vara vaken under hela måltiden..... :roll:

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Tack Irmas mamma :heart:

Har påbörjat att svara två gånger men aldrig fått iväg det :? ... ont om tid :roll:
Hoppas det kommer iväg tredje gången gilt :)

Ja, här är det ordentligt svajigt så jag förstår inte själv hur jag kan hålla mig så lugn...men är tacksam så länge det känns så :)

Mini är te veckor och två dagar idag...så fort det går :)
Vi levde RIKTIG smekmånad förra veckan då jag försökte släppa krav och måsten på hur en dag ska se ut. Mat vid minsta pip har gällt här:) men dessvärre verkar min lilla miniman bli mer och mer missnöjd :cry:

Jag har nån fråga på ditt förra svar och sen någon typ av beskrivning om hur dagarna sett ut nu och så hoppas jag på lite tipps om hur vi ska köra på härifrån :)

Som jag sagt så började Sid skrika på bröst 2, efter skötningen. Detta var först bara kvällstid men har även det problemet dagtid nu, speciellt på förmiddagen (då man kan tänka sig att han ska vara utvilad efter natten). Han verkar få panik bara av att titta på bröstet ibland, som att det äcklar honom och då är det svårt att pressa :( Jag lugnar som Anna beskriver (barn som verkar vägra äta) Powernap hjälper ibland men måltiderna blir låååånga och jag har svårt att hålla honom vaken.

Fråga 1
Du skriver att man kan håla vaken genom att lägga på bord.
Men detta är svårt. Mini är ju jätte arg och när han väl har tagit bröstet är jag kanske lite rädd att störa. Jag liksom märkar att han slutar puppa och vill somna men när jag försöker väcka honom blir han jätte arg och hela karusellen med att inte ta bröstet är igång igen. riktigt svårt hur gör jag?

Ibland som sagt, så får han en powernap i 20 min när protesterna blir för mycket, varpå han oftast vaknar själv. Men han är inte alls sådär pigg och matglad som Anna beskriver. Han tar möjligtvis en portion men sedan är det färdigt igen... han vill bara sova och blir jätte arg om jag försöker hålla honom vaken och truga mer och ser jag det som om han är mätt och lägger honom vaknar han snart igen för en ny portion. Han vill helt enkelt små smuttaäta och småsmutt sova :roll: Så långa mål med 2 till 2 1/2 timmas sömn som följd excisterar sällan för att säga nästintill aldrig här.

fråga 2.
Jag har inte pressat så hårt eftersom det varit smekmånad men nu börjar väl den va slut?? eller kan man förlänga den lite om det behövs?
Tänker att vi är långt ifrån 2 timmars vakenhet med pasiv social delaktighet och allt det där och ännu längre ifrån att ta bort ett nattmål eftersom vi inte har en tydlig nattrytm (se nattrytm lite längre ner). eller dagsrytm för den delen.
Några ideer?

Lite mer beskrivning....

När han vaknar ger jag honom mat. För det mesta vill han bara ha en omgång ur bröst 1. kniper ihop läpparna om jag erbjuder omgång två så vi har gått direkt på skötningen där han oftast är nöjd och jätte mysig men den varar inte länge förrens tårarna kommer igen (ca 15 min). Vet inte om jag ska säga tårar... för han låter mer förbannad!! högljudd protest på att något inte är som han vill!! Då brukar jag tänka att det är dags för påfyllning igen... eftersom han bara åt en omgång ur bröst 1... och om han äter här och inte protesterar så är det en portion...sen börjar han protestera....typ...jag vill sova!! men är inte nog mätt för det och inte nog utsövd för att äta!?!?! hm?
Jag trugar så gott det går varpå han sover en kortis som följd, jag tankar på med förhopning om att han ska sova lääänge men det blir bara en kortis igen och så vill han bli påtankad igen. Under dessa tanka måltiderna äter han bra och har inga problem att ta bröstet så därför går han ju upp bra (var på bvc igår och mini har gått upp 1,2 kg sedan födseln och kurvan pekar rakt uppåt:))...för äter gör han!!! smuttar imellan smuttsovande!! Och skriker mer och mer där imellan när vi ju ska ha mys stund :( Så han är ju inte nöjd fast vågen säger det :(

Eftersom han inte får nån lång sammanhängande sömn tänker jag att vi liksom kommer in i en ond cirkel?

Fråga 3
hur jag ska få till den goda rytmen så min lilla mini blir en glad liten skit? Hur mycket ska man pressa honom till en god cirkel?

På natten har mini sovit bra men också det har börjat bli sämre.
Från start vaknade han någon gång mellan 24:00-01:00 och mellan 03:00-04:00
med natten kl 22 och morgon 07:00
Sedan förra veckan började han vakna ännu en gång vid typ 05och efter det verkar han sova lite oroligare fram till 07:00.
Han äter bara ur ett bröst åt gången, efter rapen och blöjbyte är det omöjligt att få i honom någe mer så jag har lagt honom igen.
Igår natt vaknade han 4 ggr och inatt vaknade han nästan 1 gång i timman mellan 24:00 och 04:00 sedan 06:00 och morgon 07:00.
Så förmiddagarna har börjat bli som kvällarna...kinkiga...när det är då han ska vara utvilad och glad. eftermiddagarna har varit bäst hos oss och dom gångerna vi har fått till en längre matomgång och längre lur har varit då.

Egen reflektion är...
kanske han börjar ta morgon tidigare(?).. eftersom han nu har börjat vakna vid typ 05 och sover oroligare efter det tänker jag att kanske jag ska försöka ta upp honom
06:30 istället för 07:00
funderar på om han ligger vaken och filosoferar nöjt medan mamma sover som en stock och lagom till att jag kommer upp är han redan trött igen och sur dessutom ??

Jag har målet i sikte :) och det känns bra!! och försöker tänka att jag ska skynda långsamt och så småningom ska mini börja förstå vad jag försöker kommunicera även om det är tufft nu.Försöker ha i bakhuvudet att detta är som du sa en svajig period och kanske får det gå lite utför innan man kommer på spår.

Jag vet inte riktigt vad det är jag frågar här men det är väl mer en generell beskrivning av hur saker och ting ser ut och jag hoppas kunna få lite goda råd om hur jag ska gå vidare här ifrån?
Vissa pass sover han bra, vissa dagar är bättre än andra men vi svajar rejält skulle jag villja påstå. Ingen rytm och mycket skrik :(

Ett långt meddelande igen. Hoppas ni kloka orkar läsa och råda :) :heart:
Evigt tacksam för hjälp :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

MammaFrankie skrev: Ja, här är det ordentligt svajigt så jag förstår inte själv hur jag kan hålla mig så lugn...men är tacksam så länge det känns så :)
Skönt att du kan hålla dig lugn! =D> Jag tror att du vet innerst inne att denna period inte kommer att vara för evigt.... :wink:
MammaFrankie skrev: Fråga 1
Du skriver att man kan håla vaken genom att lägga på bord.
Men detta är svårt. Mini är ju jätte arg och när han väl har tagit bröstet är jag kanske lite rädd att störa. Jag liksom märkar att han slutar puppa och vill somna men när jag försöker väcka honom blir han jätte arg och hela karusellen med att inte ta bröstet är igång igen. riktigt svårt hur gör jag?
Det finns ju "mildare" sätt än att lägga på ett bord också....tex killa under fötterna, dra i bröstvårtan som om du skulle dra ut den, blåsa i ansiktet.....

Min lilla var också oerhört missnöjd och gallskrek ofta vid bröstet (som du beskriver, verkade hata att ligga där :shock: )
I de värsta perioderna funkade det för oss att jag gick omkring och ammade, eller satt under en filt.
Här kan du också läsa Tips för mycket små mattrasslare
MammaFrankie skrev: fråga 2.
Jag har inte pressat så hårt eftersom det varit smekmånad men nu börjar väl den va slut?? eller kan man förlänga den lite om det behövs?
Jag tänker att smekmånaden kan gott vara just en månad lång. Så ni är inte helt ute ur den, men på väg. Kanske du kan börja ge lite sovhjälp i form av vagning el buffning när liten vaknar i skarvarna? Men i första hand fortfarande fylla på med mat för att stilla överlevnadsångesten.
MammaFrankie skrev: Tänker att vi är långt ifrån 2 timmars vakenhet med pasiv social delaktighet och allt det där och ännu längre ifrån att ta bort ett nattmål eftersom vi inte har en tydlig nattrytm (se nattrytm lite längre ner). eller dagsrytm för den delen.
Några ideer?
Två timmars vakenhet kan man STRÄVA efter, men det är inte många skruttar som klarar det i den här åldern. Pressa inte för hårt och ha inte för höga ambitioner när det gäller umgänget! En mysig kvart på skötbordet tycker jag låter alldeles förträffligt! :D
MammaFrankie skrev:(var på bvc igår och mini har gått upp 1,2 kg sedan födseln och kurvan pekar rakt uppåt:))...för äter gör han!!! smuttar imellan smuttsovande!! Och skriker mer och mer där imellan när vi ju ska ha mys stund :( Så han är ju inte nöjd fast vågen säger det :(
Ibland kan det faktiskt vara så att snuttätning ger en större viktökning än ordentliga mål, men aldrig den där sköna mättnadskänslan (jfr småätning för vuxna). Så fortsätt mata på under 1,5 timme (vet jag att du gör.... :wink: )
Det infaller en ökningsperiod runt 3-4 veckor och då brukar de små kunna trassla en hel del vid bröstet. Oklart varför.... :roll: Mjölken kommer för långsamt? För fort?
Har du testat att mjölka ur och ge lite på flaska istället?
MammaFrankie skrev:Fråga 3
hur jag ska få till den goda rytmen så min lilla mini blir en glad liten skit?
Du ska fortsätta jobba så här fint som du gör och ha TÅLAMOD!!! :heart:
MammaFrankie skrev:Jag har målet i sikte :) och det känns bra!!
Heja, heja!!!! :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"