Älskar det här forumet då jag praktiskt taget levde här inne innan och under kurandet av min älste son Frankie (som ända sedan dess sovit vart som helst, hur som helst, hur tryggt som helst alla sina timmar om natten, och lurar på dan) som är en helt underbar, posetiv matglad liten två åring snart
Nu har lillebror Sid anlänt för en vecka sedan och jag har läst på barnaboken och kört standard modellen från dag ett och jag vill ju verkligen att det ska fungera även om det inte riktigt gör det än och nu tror jag nog jag vill ha lite hälp eftersom jag liksom inte får till det helt och är rädd att jag ändå liksom gör något fel.
Sid blev alltså en vecka igår. Stor matglad kille. Han vill alltså ha mycke mat...men inte alltid ännu mera. När han vaknar lägger jag honom till bröstet, redan efter första slurken verkar han mest vilja somna om igen (säkert därför han inte sovit sina 2 1/2 timma och fortfarande är trött men inte mätt) Så jag rapar ihärdigt för att få honom att kvickna till och kämpar med att lägga honom till bröstet igen...för han vill inte ha (verkar det som iallafall) Han släpper taget, skriker, jag lägger upp honom mot kinden och lägger till bröstet igen så fort han tystnar och det upprepas tills han slutligen tar bröstet och jag lyckas iallafall truga i honom lite till. Jag brukar lägga honom på rygg i bäbigymmet efter rapen för att få kvickna till i lugn o ro. Efter det går skötningen som oftast bra med massa leenden och älskar o ligga o titta på bilder och sånt jag hängt upp i badrummet. Andra slurken vill han nu gärna ha efter en kortare umgänges tid men helst bara en gång och sedan somna (fast då skulle han ju vakna efter 5 min eller så) så jag trugar och trugar och proppar i honom så gott jag kan tills han ser så gott som medvetslös ut. När jag verkligen inte får i honom någe mer, får inte liv i honom iallafall för att få i någe mer (kämpar alltid på i minst en halvtimme) så lägger jag honom på mage med alarm? Men här kan han minsann vakna varpå jag proppar honom ännu mer full, lägger honom igen med förhoppningen om att han ska sova lääänge. Men icke! Jag har fått till en 2,5 timmas lur några enstaka gånger förutom dom två första dagarna när han sov bra men för det mesta vaknar han, om inte redan efter några minuter efter 1 knapp timma.
Om han vaknar efter bara några minuter brukar jag truga lite till, han vaknar igen efter någon min och jag trugar igen. kan bli typ 4 trugningsförsökt till istället för som Anna skriver ETT kristillägg. Jag är rädd att alla dessa gånger ner i vagnen, upp ur vagnen med extra slattar hit och dit förvirrar men det känns som att läggningen är enda alternativet att få honom och vakna så jag kan trycka i lite till
Hur ska jag göra här egentligen? Är han så otrygg på att det kommer någe mera, eller är det sugandet han vill åt? Är det risk här att lilla vännen använder mig som napp? Eller är han slö, liksom som att han vill dricka lite, sova 30 min o sen dricka lite till som med fri amning? Hur får jag honom då att gladeligen ta emot alla för, huvud och efterrätter?
Vill tillägga att han sover bra på nätterna med två kortare amningssessioner.
Jag vill också lägga till att tillväxt period 1 har tagit sin början och det har väl också tagit oss ur balans eftersom han inte blivit mätt..Alls! och hur ska lilleman sova då? trodde kanske att han skulle somna av utmattning tillslut, men icke. Tror det blev typ 4 timmars tuttande åt gången igår på de tomma brösten med max 40 min vila emellan. Men då tuttar han iallfall för glatta livet medan jag som ovan beskrev att han liksom blir lite sur på allt trugande...som att jag vill inte ha någe mer!! och börja skrika för det.
Hugha! Ja, vi har alltså ingen vidare rytm men hur lång tid brukar det ta att få ordning på det? Läste någon om att hålla dom helt vakna i de 11/2 timmarna med mat o social tid. Alltså, han är ju vaken under socialtiden och på skötbordet... nöjd och glad och ler redan i massor. men så fort jag lägger honom till bröstet sluter han ögonen. Han är givetvis soppas vaken att han ligger och puppar men inte mer än så. ska han vara ännu mer vaken då?? han dåsar ju mer än gärna om jag skulle låta honom..typ som om han ber att få sova på mig men blir sur så fort han blir nerlagd. Så man får liksom kittla på kinden, under örat, och röra bröstvårtan i munnen hela tiden för att han ska hålla sig vaken på bröstet och inte dåsa till helt.
Ja, som sagt... jag vet inte riktigt vad jag gör för fel ??
I förmiddags sov han 40 minuter i sin säng och nästa lur tog vi en promenad på. För jag viste att han inte var tillräckligt mätt, dessutom var han vaken igen så jag beslöt mig för att säta honom i bilbarnstolsinsatsen och gå ut och gå, varpå han somnade nästan omdelbart, sov 1 timma i vagnen rullandes och en timma ståendes när vi kom hem så det var väl typ bra.. fast jag vill ju inte behöva rulla honom först och desutom sov han ju då på rygg. Nu sover han igen.. och har faktiskt sovit sammanlagt 1 timma och tjugo minuter...men då gav jag en kristilldelning efter 15 min, men bara en denna gång. Hör att han gnyr nu så kanske dags att vakna?
Hoppas att någon orkar läsa allt detta långa, men jag ville liksom förklara ungefär hur han fungerar. Kanske ska säga också att han är född vecka 42 +2 så...behöver han kanske mindre sömn då? men samtidigt har han ju inte ork att va social mer än 30 min.
Han vägde 4295 när han kom ut så han är stor och kräver masssa mat antar jag... kan det va det som har stört? HAn är ju som sagt bara en vecka och mjölken rann till först dag 4 och sedan var det ju ganska bra i några dagar (förutom ett konstant släppande av bröstet när man försöker ge påfyllning) innan det var för lite mjölk igen.. som igår när han låg o sög hela tiden (o ja, då sover han ju inte)? Ja, lite hjälp hade iallafal varit jätte uppskattat. Han är alltså svårnerlagd i egen säng eller vagn men dåsar mer än gärna på en. Skriker inte direkt mycket, eftersom jag plockar upp honom direkt...enda gången han skriker är när "han inte verkar vilja ha mer" ...alltså...när jag får kämpa med att truga.. och han släpper.. jag tar upp han mot min kind, lugnar lägger till igen.. mycket frustrerande. För ja, varför vill han inte ha någe mer om han inte är mätt?? För mätt kan han väl inte va, för då hade han väl sovit? (detta skrikandet pågick inte igår när brösten kändes tomma)
Sååå tacksam för hjälp!!