Jag minns inte att jag hade hört talas om Anna Wahlgren innan jag desperat lade händerna pâ Sova Hela Natten-boken vâren 2008.
Vâr Storebror var dâ knappa sex mânader och jag höll pâ att gâ under av trötthet. Frân att ha sovit "bättre och bättre" - även om nätterna aldrig gick över sex timmar och i bästa fall mellan 12 och 6, sâ vaknade han nu oftare och oftare, det vände när han närmade sig 4 mânader om jag minns rätt. Jag fattade inte vad som var fel, min bebis fick ju precis allt han behövde: närhet, tröst, napp, och amning sâ ofta han ville.
Hans första mânader var ljuvliga. Pâ dagarna tog jag honom i sjalen när vi gick ut, dels för att fâ lite luft men främst för att han skulle sova. När vi var hemma lâg vi och tittade igenom ett antal säsonger av Desperate Housewives, han pâ mitt bröst där han fick amma precis som han ville. Eller sâ lekte vi i vâr stora säng. Otroligt mysigt var det, men det gick över mitt förstând hur man kunde ha flera barn och hur man kunde fâ nâgonting gjort hemma överhuvudtaget.
Under ett Sverige-besök köpte jag alltsâ mitt ex av SHN-boken och läste. Först trodde jag att Anna Wahlgren helt enkelt fabulerade. Fâ en bebis att sova pâ fasta tider?

Sen läste jag igen och insâg att min lilla helammade guldklimp pâ snart sex mânader antagligen var hungrig. Och att det var upp till mig att ta ledningen och visa hur det gick till här i världen. Jag köpte pâ mig en massa grötpulver och âkte tillbaka till Paris, lika trött men med ett spirande jävlar anamma.
Det blev aldrig nâgon kurning. Jag var helt chockad över hur mycket lättare allting blev med bara tanken pâ ett schema och riktiga mâltider. Nappen hängde kvar och läggningarna var fortfarande utdragna, men mysiga. Jag var âter i mitt himmelrike, utsövd dessutom.

När jag sedan blev gravid med Mellanbror sâ insâg jag att jag inte skulle kunna ta hand om den blivande lillebrodern som jag tagit hand om Storebor. Hemma i Sverige, gravid i femte mânaden, införskaffade jag min Barnabok. Antagligen mitt livs bästa köp nâgonsin. Jag läste och blev överväldigad, pâ gott och ont. Mycket kändes 'för mycket'. När jag läste raderna "Man kan rädda de tre första âren" första gângen sâ tänkte jag igen att den där Anna Wahlgren verkligen fabulerade. Stanna hemma i tre âr

Med vilka pengar dâ
Sen läste jag igen. Och igen. Aldrig har jag funderat sâ mycket pâ hur jag ville leva mitt liv och vilken förälder jag ville vara som dâ.
När Mellanbror föddes sâ var andningslarmet inhandlat och magläge blev det sâ fort vi kom hem frân BB. Lillkillen visade sig vara en dröm att sköta. Han njöt av sin sömn, det syntes, och efter nâgra veckor sov han âtta timmar i rad nattetid. Livet hemma med de tvâ smâ var fantastiskt. Syskonkapitlet lästes igen och jag iakttog mina smâ med târar i ögonen.
Mycket av min enorma tacksamhet till Anna kommer just av kontrasten med att ha först tagit hand om Storebror enligt gällande officiella râd och sedan haft Barnaboken som stöd med nummer tvâ. Deras första mânader gâr inte att nämna pâ samma dag. Forumet upptäckte jag inte direkt, det tog nâgra mânader till. Sen var jag fast. Jag plöjde allt som stod under lânga morgonamningar när resten av huset sov och blev snart en aktiv medlem.
Utan Barnaboken och forumet skulle jag antagligen inte ha vâgat drömma om ännu en liten bebis sâ tätt inpâ den förra. Men när jag blev gravid med Lillebror sâ var det verkligen bara lycka inför det som väntade. Rädd var jag däremot för förlossningen. Storebror hade fötts med buller och bâng tre veckor för tidigt. Jag har inga exakta minnen, men jag vet att jag fick lustgas och att jag skrek att hela rummet gjorde ont. Efterât var jag helt euroforisk över att faktiskt ha fött ett barn sâ smärtan glömde jag direkt.
Inför Mellanbror sâ tänkte jag att det nog kommer att gâ bra, att jag ju gjort det förut sâ det kunde ju inte bli värre. Men den födseln var precis sâ fruktansvärd som Mellanbror är underbar. Allt gick för fort, jag tappade helt kontrollen och sprack sâ att jag inte kunde sitta pâ tvâ veckor. Ingen bedövning alls hanns med den gângen. Pâ fullt allvar sa jag till min man att jag aldrig mer skulle föda barn.

Som tur är glömmer man ju smärtan till sist.
Gravid med nummer tre kändes det alltsâ helt nödvändigt att verkligen förbereda sig.
Jag införskaffade Anna Wilsbys bok och DVD 'Innan du föder' och parallelläste med Barnaboken. Och tränade avslappning och andning pâ allvar. När BF närmade sig var jag uppspelt som ett barn pâ tivoli - ÄNTLIGEN skulle jag fâ föda, pâ riktigt. Det blev en helt otrolig födsel och det är verkligen nâgot jag önskar att alla kvinnor ska fâ vara med om; att föda själv pâ egna villkor. Jag säger som Anna: Stackars männen som aldrig fâr föda barn. :^o
Lillebror blev inte lika fint standardmodellerad som Mellanbror, jag fick inte till det alla gânger med tvâ ganska sâ smâ storebrorsor i sällskapet. Men han fick magläge, ledning och ständiga bevis pâ att livet omkring pâgick precis som vanligt även om det nu var dags för honom att sova. De första mânaderna var intensiva, men hormonerna (eller vad det nu är) gjorde att jag orkade med och för det mesta njöt jag av tillvaron (inte lika mycket njutning kvällstid, men det kan man läsa mer om i
min trâd om Lillebror om man orkar

). När han väl började sova sina tolvtimmarsnätter han ocksâ (innan tre mânader

) kom min egen trötthet ikapp. Och dâ kunde jag ju sova i kapp mig jag med. 8)
Precis som Cony säger sâ har jag inte känslan av att jag gör "som i boken" (vilket jag inte alltid gör), men det Anna främst har lärt mig är att lyssna mer till min egen röst än till alla râd man fâr. Och väldigt, väldigt ofta är min egen röst i samklang med Annas ord om barn.
Idag är jag hemma pâ heltid med tre underbara ungar och det skulle inte ha funnits pâ kartan om det inte vore för Anna.