Oroliga kvällar för en tvåmånaders kil

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
juni

Oroliga kvällar för en tvåmånaders kil

Inlägg av juni »

Hej!
Jag har varit och läst här på forumet med jämna mellanrum men inte skrivit något förrän nu. Min äldste son är 17 månader och kurades när han var ett halvår och har sen dess sovit gott och ordentligt. Minstingen är två månader och den här gången tänkte jag att jag skulle göra rätt från början. Och det fungerar väl sisådär. Dagarna går utmärkt. Kvällarna är långa och oroliga. På nätterna sovs det fyra timmar i sträck ungefär. Han sover mellan 11.30 och 13.30 på dagen och sedan inte alls förrän han är alldeles utmattad vid tiotiden på kvällen... Nu har jag skaffat en innevagn som han ska få sova i tills jag fått det hela att fungera bättre. Jag har skrivit ihop ett schema som jag väldigt gärna skulle vilja ha synpunkter på:

06.30-8.00 mat och vaken -->sova 2 timmar
10.00-11.30 mat och vaken-->sova 2 timmar
13.30-15.30 mat och vaken-->sova 45 minuter
16.15-18.00 mat och vaken-->sova 20 minuter
18.20-19.30 mat och vaken-->sova natt
nattmål ca 03-->sova vidare till morgonen

De två sista sovpassen kommer jag nog att verkligen få jobba med. Och naturligtvis timmarna innan nattmålet. Lägger jag honom för tidigt? Han är orolig på kvällen men egentligen inte särskilt trött. Är det för korta sömnpass framåt kvällen?

Ett problem är att tillvaron med livsglad storebror är utmattande för en så liten. Oftast är jag ensam på kvällarna med båda, så det är svårt att ge honom det lugn han skulle behöva vi sextiden. Men sista timman skulle ju bara vara lillebrors eftersom den store somnar smidigt vid halvsju.

En fråga till: jag har verkligen svårt att få honom att somna in för natten. Kan jag vagna honom då? Eller se det som ett tecken på att läggtiden inte går ihop med hans egen rytm?

Tänkte köra igång redan ikväll för såhär kan han inte ha det på kvällarna längre.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :D Vi har i princip samma schema till vår lille minste som alldeles snart är åtta veckor. Förutom att han vid andra luren sover 2,5 timme så att allting förskjuts en halvtimme. Han sover natt mellan 20 och 03.30.

Kör på tycker jag. Det är inte så svårt som man får för sig nu när dom är såhär små. Att han är orolig och vaken på kvällen betyder ju inte att han behöver vara vaken ännu längre. Jag hjälper ofta till med vagning vid sista luren för att han alls ska kunna somna då. Och sover han inte orkar han inte äta och klarar inte av att somna för natten senare... Vid 45- minutaren är vi oftast ute och går.

Jag känner igen det där med en intensiv storebror och utmattad minsting :wink: Sista matningen stänger jag in honom och mig i sovrummet där det är tyst och mörkt för att han annars har alldeles för mycket på gång i lilla hjärnan och bara skriker.

Lycka till- det kommer att gå jättebra!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, siri :D

:D Välkommen är du :D

:D Känner du dig inte nöjd med schemat på slutet, så dra dig inte för att ändra. Ge det sedan en vecka att sätta sig. Man får ju gå efter lilla barnet när man "spikar" ett schema. Men man kan förstås också "köra över" lilla barnets impulser hej vilt, om det nu passar familjen bättre; små barn anpassar sig förr eller senare till precis allt man anser nödvändigt. Det är den makt man har, på gott och ont: små barn är vanedjur och hjälper till så fort de fattat galoppen och den berömda polletten trillat ner. Det som spökar nu är mest din egen osäkerhet :evil: :!:

3-3.30 är ingen "bra" tid - det vore bättre om du kunde hjälpa honom till åtta timmars sömn och ta morgonslurken vid 4-5 (bestäm vilket :!: ).

Dags att styra upp, alltså. Han ska känna att det är du som bevakar hans intressen och vet hans behov förebyggande :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
juni

Inlägg av juni »

Tack så mycket för svar, siri och Anna :D

Jag prövade att gå undan helt med lillebror sista målet. Han fick ligga i mörkt rum och äta flaska och då fick han faktiskt i sig dubbelt så mycket som vanligt. En annan sak är att han är så otroligt kvällstrött. Igår lade jag honom redan vid 19 och han somnade direkt! Antagligen har han varit övertrött alla kvällar han skrikit så sent och länge...

Men då undrar jag: om jag lägger honom så tidigt blir det ju nattmål redan vid 03, räknat efter åtta timmar. Är det bättre att trots allt hålla honom vaken ett par timmar längre på kvällen för att kunna mata 04, 05? Eller kan jag ge honom flaskan i halvsömnen runt 22.30 för att få åtta timmar sammanhängande fram till 6.30?

Alldeles säkert är det min egen oro som spökar :oops: Storebror var intensiv, stark och högljudd redan från början. Och har hela tiden av sig själv sovit hur bra som helst. Den här nya sorten är mer åt det milda och storögda hållet. Och verkar vänta på att jag ska visa hur man gör när man äter och sover. Rimligt men ovant och jag håller på att lära mig ledning så gott det nu går :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej juni :D
Hade liknande funderingar som du då vi först kom i kontakt med detta forum. Skulle jag väcka vid 22 eller 3 :?:

Jag SKULLE kunna ge dig rådet att bara besluta dig och vara konsekvent därefter men jag dristar mig till att ge följande råd:

Oavsett vilket du väljer så måste DU känna dig trygg med det du gör. Prova båda alternativen (ger nog inga livslånga men för en så liten bebis :wink: ) och väljs först därefter vilket du tyckte passade Er alla bäst.

Tiden går fort, snart är sonen 3 månader och natten kan förlängas till 10 tim. Då är varken 22-mål eller vargtimmesmål aktuellt längre så gör vad som bäst tiden fram tills dess tycker jag. Med beslutsamhet och attityd fixar du detta fint :D
juni

Inlägg av juni »

Tack NancyDrew :D

Ja, helt själviskt så känns det som att sen kvällsmatning vore bättre :roll: Storebror går upp halvsju och jag skulle aldrig lyckas somna om innan dess om jag ger mat vid fyra, fem.

Jag kör på det.

Fast jag antar att det blir en hel del skjuta varg efter tre inatt :wink:

Å vad jag saknar att man inte kan använda ramsan på dom här smågrisarna. Blir det bökigt för storebror någon gång så vet jag precis vilka tonfall och vilken tystnad som tar. Ska sluta gnälla nu.

Attityd var det ju.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej svejs!
Emma var också jättetrött.. Jag la henne kl 20, tog upp mer eller mindre i sömnen i mörkt sovrum kl 22 och gav henne mat. La ner henne igen och hon sov till kl 6, åtta timmar alltså!

För mig kändes det bättre än att börja härja mer med vargtimmen än vad de själva kan göra :-)

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
juni

Inlägg av juni »

Vi satt och diskuterade igår och kom fram till att nattmål vid 04 antagligen skulle gå smidigast just nu. Så kan man ju vända på det sen när han sover säkrare.

Lille skrutt vaknade flera gånger inatt och var som mest vaken en timma i sträck. Han blir tyst genast när jag vagnat några drag men blir inte lugn i kroppen och mottaglig för sömn. Till slut ger jag ofta upp och buffar och då slappnar han av så att han kan ligga och böka och gruffa sig till sömns efter ett tag. Kanske går det lika bra att buffa? Men det verkar lättare att fastna och svårare att backa och dra ner på lugnandet.

Hur som helst gick det bättre än jag trodde. Jag kunde väcka skruttet 04 och han somnade om ganska snabbt efter maten och sov fram till 07. Nytt schema blir istället:

07.00-09.00: mat o vaken :arrow: sova 1,5
10.30-12.00: mat o vaken :arrow: sova 2
14.00-16.00: mat o vaken :arrow: sova 1,5
17.30-20.00: mat o vaken o sova 20 minuter i mitten :arrow: sova natt
04: nattmål, sova vidare 2,5

Vad skönt att ha hittat hit och få känna att struktur inte är skamligt.

Nu sover lilla skruttet förmiddagslur och jag ska äta gröt med det stora.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D
juni

Inlägg av juni »

Två små uppvak inatt och sedan väckte jag vid 04 :D

Undrar bara: är det fel att vagna helt kort och sedan avvakta flera minuter om han inte verkligen skriker upp sig. Det funkade så bra inatt att lyssna av när det var dags att dra några tag. Men det innebär ju samtidigt att en liten nioveckors unge får ligga där själv och skrika... Tänk om jag bara inbillar mig att jag hör när han är ledsen eller sur eller ber om hjälp eller blir förbannad?

Eftermiddagsluren är svår att få till trots att han är jättetrött. Jag brukar buffa istället för att vagna då. Likadant när han har svårt att komma till ro inför natten. Förvirrande eller okej?
br

Inlägg av br »

Härlig kommentar Juni: "Vad skönt att ha hittat hit och få känna att struktur inte är skamligt"

Det är precis så jag känner ibland, att jag får skämmas när jag säger att det är lillgrisens sovtid! ELler att barnen går och lägger sig kl 19 (stackars barn brukar många småmumla och himla med ögonen) en del mumlar inte ens utan säger högt att det är synd om våra barn :cry:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu letar du bekymmer där inga finns, tycker jag :roll: Du hör ju vad han försöker "säga" (och han har massor med sätt att säga det på, men fortfarande "bara" genom skrik, om det nu ska vara kommunikation, och det ska det ju :!: ).

Lita på din förmåga att lyssna av och handla adekvat därefter, dvs ge rätt svar :!: Du märker på hans reaktion av lättnad, äntligen och till slut, att du gör rätt. Du märker vad som verkligen lugnar honom. Då gäller det bara att inte överarbeta utan mer och mer odla förtroendet för lilla barnets egen förmåga här i världen. Som är stor, när han väl slipper Vargen :idea:

Meningen är att man ska lugna lilla barnet, om och när så krävs. För det finns verktygen, som man tar till efter uppenbart behov och med fungerande resultat. Märkvärdigare behöver det inte vara och får inte bli :wink: :!:
juni

Inlägg av juni »

Tack!

Det var bara det att svärmor sov här inatt och förfasades över hur det lät. Och erbjöd sig att vanka omkring med lilla stackaren istället :shock: :wink:

Nåväl. Det här går så förunderligt utmärkt att jag inte borde ha behövt fråga.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Visst, om svärmor tog natt efter natt efter natt :roll: så skulle hon se att lilla barnet verkligen inte blev lugnare av vankande (=räddning undan farliga Vargen). Verklig trygghet är något annat... :idea: :lol:

Pris och beröm, du är så duktig :wink: :lol: Så skönt för lilla älsklingen :!:
juni

Inlägg av juni »

Det mesta sitter alldeles som det ska nu :D

Men en sak hänger kvar. Ett tvåtimmarsuppvak mitt i natten som jag inte får bukt med. Det är enda gången jag vagnar för alltid annars somnar han numera alldeles av sig själv efter puss på huvudet och litet vagnskak. Jag har antagligen fastnat ganska ordentligt i nattvagnandet.

Hur gör man då? När man egentligen inte kurar eftersom han är så liten?

Backar antar jag. Men konkret och praktsiskt?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"