Bra madrass till spjälsäng?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Nancy

Bra madrass till spjälsäng?

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Vi har en spjälsäng från IKEA (Gulliver) och till den IKEA:s tjocka resårmadrass och bäddmadrass.

Jag tycker att madrassen är väldigt hård och bäddmadrassen tunn. Funderar på hur bra stöd lilla bebiskroppen egentligen får i den säng vi valt :?

Frågor:
:arrow: 1. Spelar sovställning någon roll för val av hårdhet/material på madrass? Barnaboksbarn sover ju gott på magen (om man inte gympar till rygg natten lång... :wink: )
:arrow: 2. Hur hård/mjuk bör en spjälsängsmadrass vara för att den skall kunna användas från nyfödd till ca 3 år? (förstår att frågan är svår men kanske någon vet?)
:arrow: 3. Vad har Ni andra för madrasser? Är ni nöjda med dem ni har?

Jag blir jätteglad för svar även om man inte kan svara på just alla frågorna :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Oj, det kanske bara är vi som använder madrass i spjälsängen :?: :? :P Tänk om jag har missuppfattat hela SHN-metoden... :lol:

Skämt åsido (lättroad efter trevlig dag med mycket bus :lol: ), lyfter min fråga igen för jag är ruskigt nyfiken på vilken typ av madrass ni andra har till era barn :D
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi har också gullivers spjälsäng. Till den har vi skumgummi madrassen från IKEA (vet inte namnet), den som liksom är "bubblig" på ena sidan. Sen när vi tog bort larmet så har vi även IKEA's tunna bäddmadrass över. Det funkade inte att ha den när vi hade larmet men nu känns det bra att ha den över.

Har tyvärr inga svar på dina övriga frågor.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

NancyDrew skrev:Frågor:
1. Spelar sovställning någon roll för val av hårdhet/material på madrass? Barnaboksbarn sover ju gott på magen (om man inte gympar till rygg natten lång... )
2. Hur hård/mjuk bör en spjälsängsmadrass vara för att den skall kunna användas från nyfödd till ca 3 år? (förstår att frågan är svår men kanske någon vet?)
3. Vad har Ni andra för madrasser? Är ni nöjda med dem ni har?
Då ska vi se... :-k Vi använder oss av exakt samma madrasskombination som du, så:

1.För oss spelade det ingen roll, vi tog inte ens med det i beräkningarna.

2. Själv tyckte vi att den tjocka madrassen var alldeles för hård för en nyföding :lol: , så vi började med den tunnare varianten (men inte den osm är bubblig på ena sidan, utan en annan som inte verkar finnas längre -5 cm tjock var den i alla fall), och använde den till Saga blev lite tyngre. Då bytte vi till kombinationen vi har nu; tjock resårmadrass med tunn bäddmadrass från IKEA alltså.

3. Ja... se tidigare svar :D

Oj oj, Gud ska veta att jag också funderade på det här med madrassval till förbannelse... :roll: :lol: Nu undrar jag varför :?: :!: Det finns ju ändå inte så mycket att välja på...
lillan

Inlägg av lillan »

Ja ni...

Jag köpte en begagnad spjälsäng men köpte en madrass till den på jysk...

Den är 5 cm tjock ( tror jag ) + en tunn bäddmadrass ( följde med på köpet )

Billigt var det och har fungerat utmärkt, hon sover då som en stock :lol:

Såååå jag måste säga att vi är nöjda, fast jag ska tillägga att jag har inte tänkt i de banorna som du gör...*ler* *kanske man skulle det*..

Fast jag funderar mycket på val av kudde...( mitt i alltihopa hära..*L* )

:arrow: När börjar man med det? Kommer knappt ihåg när jag köpte mina andra barns första kudde...

:arrow: Och vilken sort? Tjock, platt mitt emellan?..

Ja...lite andra funderingar mitt i allt, om ni ursäktar :oops:

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo, här är en till med Ikea-säng.
Vi har den bubbliga madrassen.

Jag tror inte att den bubbliga är så dyr så ett tips är ju att lägga den ovanpå resårmadrassen - om du nu redan har en menar jag, och tycker att det känns hårt.

Själv kan jag bara sova på rygg i en för hård säng, allt annat får jag ont i kroppen av.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tackar och bugar för alla svar :D (skönt att man faktiskt SKA ha madrass :wink: )

:D Tack /LO för tipset om att lägga skumgummimadrass ovanpå resårmadrass. Skall genast kolla pris på IKEA:s hemsida.

lillan; innan vi lade Leia på mage använde vi en spjälsängskudde vi köpt på Minimundus. Tycker den är bra och lagom mjuk :D

Sagomamma; ja det är lätt att hitta saker att snöa in sig på... Madrassen är bara den senaste i raden av alla mina nojjor :oops: 8) :D
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"