Kura eller inte? Dagskura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Hej,
Det där med attityden är svårt. Jag tänker precis som det står, har gett henne alla förutsättningar nu ska hon göra jobbet. Jag är inte osäker vid läggning. Från skratt till läggning tar det typ 30 sek. Skratt och bus i 20 min, upp för trappan och bums i säng med tillrättaläggning och ramsa ut. På kvällen är hon nästan aldrig ledsen när hon ska sova. Hon leker vidare i sängen i 20 min innan hon somnar. Isag vaknade hon 7.15 och då av att hennes pappa bortsade tänderna. Hon lekte med sina fötter när jag kom in 15 min senare. På dagarna är det annat. Då är det protester i ca 10-15 min, men aldrig jätteledsen.
Vet du det där låter riktigt bra! du gör ett strålande jobb, 20 minuter skratt på kvällen det är inte helt lätt så jag är väldigt imponerad. Fortsätt med samma fina arbete så kommer det att ge belöning.

:!: Om du analyserar och försöker hitta saker som gått bättre nu än innan kur och saker som ständigt blir bättre och bättre, hittar du något då?

:!: Finns det något ni kan bygga vidare på och arbeta mer med? vadå i sådant fall?

:!: En sak vi har kommit fram till är ju att ni troligtvis borde gagnas av att ta bort ett mellanmål för att istället skapa mer hunger till de större målen. Detta är ju något ni kan börja med på en gång.

:!: I övrigt tänker du börja vara ute mer, jätte bra tycker jag =D> Tänk dig själv hur otroligt trött man kan bli av att vandra i skogen en halv dag mot för att sitta inne och läsa en bok :shock: Det är lite som natt och dag och man förstår då att människan är byggd för rörelse och natur. Ut i skogen och vandra, låt liten utforska själv. Känna på bladen, smaka på barren :D Filt ute i trädgården eller i en park är väl jätte mysigt. Ta med en termos med kaffe till dig och du får en stund lugn och ro 8)
Har du en bärstol eller kanske en babybjörn? isåfall kan ju liten få sitta på ryggen och du kan ge dig ut och utforska miljön runt där ni bor.
Jag har varit benhård med schemat. En gång fick hon sova 10 min längre då det tog 45 min att somna när vi kom hem från stan.
:thumbsup:
Är jag otålig? Nu har det gått tre veckor sedan kurdagens första dag.
Klart man vill ha resultat och gärna snabbt, det är väl så man fungerar som människa. Försök och ta det lite lugnt och bara fokusera på vad ni faktiskt redan åstadkommit. Ni har lagt en fin grund som ni nu bara arbetar vidare med. 3 veckor är ändå inte lång tid alls. Det som beskrivs i SHN är något som många inte uppnår vilket säkerligen kan verka stressande. Försök komma ihåg att kuren och efterarbetet kan ta ett tag och stressa inte för att få resultat idag, imorgon helst igår :shock:
Vi ska som sagt bort nu till helgen, vilket inte är optimalt. Ska dock hålla tiderna och låta henne sova i sin resesäng med hennes madrass och allt. Här är det superviktigt med attityden antar jag.
* Mörkläggning
* Snutte
* Attityd, attityd, attityd......... :mrgreen:

:!: Kolla gärna igenom gamla anteckningar eller skapa nya. Hur många uppvak hade ni innan kur, under kur och efter kur (idag), hur många minuter ni var vaken per natt, hur lång tid läggningar tog, etc
Skriv ner, läs och begrunda. Kanske är det faktiskt så att det är fler förbättringar än du tänker på?

:!: Slutligen, upplever du att liten är mätt när du lägger på kvällen? har hon fått i sig tillräckligt under dagen för att klara 12 timmar natt?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

De två första lurarna gick, som jag skrev tidigare, väldigt bra. Nog för att hon inte jublade när jag la ner henne, men hon somnade på egen hand och sov tiden ut! Den tredje luren var återigen mindre bra. Hon var glad när jag la ner henne. Hjälpte till med tillrättaläggandet och lekte i 15 min i sängen. Sen fick hon nog och började gråta. Det tog aldrig slut och hon blev riktigt ledsen. Jag ramsade tre gånger, vilket inte hjälpte. Hon skrek mer! Hon lugnade ned sig efter 35 min och jag bekräftade (eftersom hon varit så ledsen annars har jag slagit ihop det med beskedet) när hon var på väg att äntligen somna då satte hon igång igen. Jag ville få sista ordet och till slut somnade hon när det återstod 5 min! Inte mycket mer än att väcka henne då.

Jag fattar inte. Idag var vi ute tre gånger och verkligen lekte! Kanske för att jag tog bort mellisen innan? Jag gör verkligen precis som man ska så jag känner mig lite förvirrad och demotiverad. Inget annorlunda med attityden var det heller. Snarare bättre med tanke på att resten av dagen gått så bra.

Visst har det blivit bättre än innan kuren. Då var jag ute på promenad tre gånger om dagen för hon sov bäst i vagnen. När jag försökte hemma sov hon inte alls och skrek och skrek. Hon trivs mycket bättre i sin säng. Nu är hon inte ledsen på samma sätt utan kan ligga glad och greja i 45 min på morgonen.

Det där med att få uppnår det som beskrivs i shn undrar jag över. Är det för att det faktiskt är svårt som förälder att genomföra? Kan alla barn sova så otroligt säkert som beskrivs?

Jag tänker absolut inte lägga av, men försöker så klart få svar på varför det inte satt sig ännu och varför hon fortfarande inte är helt trygg. Vad kan jag göra mer än idag? Jag kör med husljud, säker läggning, följer schemat, är ute (iaf en gång om dagen), busar, ser till att hon äter...

Har hört att det kan ta någon månad så jag tror ju fortfarande att det går, men ibland känns det lite tyngre.

Kanske skjuta en kvart på sista luren och göra den till 20 min? Innerst inne vet jag att det är den lätta vägen, men jag vet inte vad mer jag kan göra än att vara ute mer och ha tålamod.

/Elson
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
De två första lurarna gick, som jag skrev tidigare, väldigt bra. Nog för att hon inte jublade när jag la ner henne, men hon somnade på egen hand och sov tiden ut! Den tredje luren var återigen mindre bra. Hon var glad när jag la ner henne. Hjälpte till med tillrättaläggandet och lekte i 15 min i sängen. Sen fick hon nog och började gråta. Det tog aldrig slut och hon blev riktigt ledsen. Jag ramsade tre gånger, vilket inte hjälpte. Hon skrek mer! Hon lugnade ned sig efter 35 min och jag bekräftade (eftersom hon varit så ledsen annars har jag slagit ihop det med beskedet) när hon var på väg att äntligen somna då satte hon igång igen. Jag ville få sista ordet och till slut somnade hon när det återstod 5 min! Inte mycket mer än att väcka henne då.
Alltså när jag läser detta så hittar jag inga tokigheter utan kan bara berömma för bra jobb. Först två fina lurar och sedan en krånglande men där du ändå lyckades med en ramsdiskussion som liten tog till sig så väl att hon till och med somnade. Riktigt riktigt bra jobb! =D> =D> =D> Desto fler gånger detta händer ju störra är sannolikheten att hon kommer att börja sova även tredje luren.
Jag fattar inte. Idag var vi ute tre gånger och verkligen lekte! Kanske för att jag tog bort mellisen innan? Jag gör verkligen precis som man ska så jag känner mig lite förvirrad och demotiverad. Inget annorlunda med attityden var det heller. Snarare bättre med tanke på att resten av dagen gått så bra.
Jätte bra, du ger förutsättningarna och mer därtill men sova måste hon göra själv. Du kan lixom inte sova åt henne hur gärna du än vill. Hon kände sig säkerligen ganska utsövd efter två ordentliga lurar och ville helt enkelt hellre vara uppe och leka. Som förälder vet du att det är bättre om hon sover så att hon orkar leka även de sista timmarna på kvällen, men liten resonerar inte så. Liten tänker inte speciellt långt alls utan vill bara vara uppe just nu för hon är ganska pigg :shock:
Det där med att få uppnår det som beskrivs i shn undrar jag över. Är det för att det faktiskt är svårt som förälder att genomföra? Kan alla barn sova så otroligt säkert som beskrivs?
Jag menade att många inte uppnår det som beskrivs i boken fullt så snabbt som det där står angivet. Däremot så lyckas väldigt många med kuren även om den tar längre tid. Sen möter vi såklart heller inte alla kurande föräldrar utan bara dom som hänger här i forumet eller på workshops och liknande.
Jag tycker mig märka att ganska många föräldrar behöver lite mer tid på sig än de i boken angivna veckorna, detta kan stressa många till att nästan hetsa fram kuren. Kuren måste få växa fram både för barn och vuxna. Att inte uppnå målen kan ju även kännas som ett misslyckande för den specifika föräldern vilket jag tycker är otroligt trist när det i själva verket är så att de föräldrar som försöker kura faktiskt vill ge sitt barn en otroligt stor gåva.

Hoppas ni får en bra natt med få uppvak och att liten sover fram till utsatt tid
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Resan gick bra och hon sov som hon skulle, men det blev andra bullar när vi kom hem. Efter att lillan i några dagar ej sovit den sista luren är jag inne på två sovstunder. Vad tror ni om följande schema?

7.30 godmorgon
7.45 gröt
9.30 mellis ersättning
10.00- 11.00 sova
11.30 lunch
14.30 välling
15.00-16.30 sova
17.45 middag
19.00 kvällsslurk
19.30 sova

Det är fyra timmar mellan lurarna , vilket kan vara mycket för en sjunånaders. Problemet har hittills varit att hon inte velat sova 16.30-17.15 alls och då varit vaken från 14.30 till 19.30! Dock på hott humör.

Tänkte sätta igång typ imorgon så tacksam om någon haf synpunkter
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

jag skulle vilja avråda från att korta ner till 2 lurar redan nu :wink:, detta gör man oftast först när barnet är uppemot 9-10 mån :wink: Hon behöver fortfarande en liten power nap sent på em för att orka kvällen ut.

Ha en 20-minuters på eftermiddagen som en förutsättning istället, dvs blir den av så blir den av :wink: .

Det rek att man delar in sovpassen i intervaller om 20, 45, 90, 120 min. Detta för att de flesta barn har en "skarv" efter 45 min som gör att de går upp i ytlig sömn och då är lämpliga att väcka (en 20-min blir som en "power nap" då som sagt). Väcks man efter 30 el 60 min är man precis inne i sömncykenl och kan lätt bli missövd, ngt som såklart påverkar resten av dagen och förutsättningarna för övriga lurar.

12+45+1.5 (el 2 tim) +20 kanske skulle vara ngt (?). Och inte mer än 2.5 tim emellan sovpassen, annars riskerar man att bli för övertrött och då kan det vara rent omöjligt att somna.
T ex:
kl 10 - sova 45 min
12.30 sova 1.5 el 2 tim
16.45 - sova 20 min, el iallafall ligga i vagnen el sängen och få FÖRUTSÄTTNINGARNA för att kunna sova

sen tror jag det blir bra med ca 2.5 vakentid på det innan det är nattning :)

Det finns en annan vits med att tänka som jag gör oxå, nämligen den att längsta luren ligger så mkt mitt på dagen som möjligt eftersom det är den luren man sparar till sist, när barnet är ca 11-13 mån. Snart, i ganska rask takt, kommerju era fm- och em-lurar att kortas ner samt att ryka och då är det viktigt att den enda luren man har kommer relativt "snabbt" på dagen...ca 5 tim är lagom att vänta från det att man klivit upp för dagen, det är iaf min erfarenhet.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Elson

Inlägg av Elson »

Tack för svar!

Behåller schemat men kortsar ner den sista luren :D
Nat

Inlägg av Nat »

blir bra de!
Elson

Då var det dags igen!

Inlägg av Elson »

Hej!

Jag vill börja med att tacka alla som stöttade oss i kurandet av vår äldsta dotter. Det förändrade våra liv! Det tog tid innan allt satte sig. Egentligen ända tills vi drog ned antalet lurar på dagen. När vi drog ner till en lur blev livet en dröm :D . Idag älskar hon att sova! Jag är så otroligt glad att vi fortsatte trots skeptisism från andra. Vårt barn är i särklass den säkraste sovaren vi känner till (förutom en kurad kamrat). Vi var lite oroliga för hur det skulle gå när vi tog bort spjälsängen då lillasyster ska ärva den men det har hittills funkat. Hon är inte uppe och går eller så och väntar i sängen tills vi kommer in på morgonen. Hoppas det håller i sig!

Nu är det dags för lillasyster! Hon sover riktigt dåligt på nätterna... Vi vet så klart att det är napp och ryggläge som förstör... Hon sover ok på dagarna men bara utomhus. Inomhus går typ inte. Nu ska det bli ändring på det! På fredag är det dags! Då är hon sex månader. Storasyster sover borta de två första nätterna så hon får sova ostört (och kanske inte bli rädd ifall det blir lite skrik). Hur har ni gjort med äldre syskon när de ska lägga sig samtidigt? Tror att det kan ta tid även för lillasyster att förstå galoppen och är rädd för att allt ramsande och gråt kommer att skrämma henne sedan när hon ska sova hemma igen...

Så här tänkte vi med schemat. (tiderna är svåra att ändra på då vi måste hämta och lämna på dagis)

7.30-19.30 natt
07:45-08.00 välling
9.45-10.00 puré/ersättning
10.00-10.45 Sova 45
11.30-12.00 lunch hämta Ella 12.30
13.00-14.30 Sova 1,5
14.45-15.15 gröt
16.45-17.30 Sova 45
17.30-18.00 middag
18.00-19.00 bad/bus
19.15 slurk
19.30 god natt

Vad tror ni?

Sedan har jag läst boken igen och har lite frågor trots att jag gått tillbaka och läst mina tidigare inlägg och svar. Minnet är kort : ) Går jag in och buffar direkt när barnet vaknar första dygnet, eller ska jag ge henne en chans att somna om själv eller bara ramsa? I boken står det att man ska vara där DIREKT och buffa innan barnet hinner jaga upp sig. Tror att hon kommer att vara superledsen... Inte buffa vid första tillrättaläggandet om hon inte är ledsen, bara ramsa ut?

Vi har försökt att lägga henne på mage men hon reser på hela överkroppen då (är jättestark). Ska vi hålla ned henne med solfjäder ett tag tills kroppen mjuknar eller låta henne vara efter tillrättaläggandet?

Kommer säkert poppa upp fler frågor innan fredag.

Hej svejs!
Manfred10

Re: Då var det dags igen!

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen tillbaka! :mrgreen:
Elson skrev: Jag vill börja med att tacka alla som stöttade oss i kurandet av vår äldsta dotter. Det förändrade våra liv! Det tog tid innan allt satte sig. Egentligen ända tills vi drog ned antalet lurar på dagen.

:mrgreen: :thumbsup: :sleep:

Hur har ni gjort med äldre syskon när de ska lägga sig samtidigt?

Jag har kört SM med småsyskonen från början så gemensam läggning har aldrig varit något problem. Men låt storasyster ha eget rum eller tvärtom till lillasyster är färdigkurad och flytta ihop dem sen, ELLER så bestämmer ni er för att det kommer att gå bra och fortsätter med kuren i samma rum, men då får ni inte darra på manschetten om det blir protester utan upprätthålla attityden. 8)

Så här tänkte vi med schemat. (tiderna är svåra att ändra på då vi måste hämta och lämna på dagis)

7.30-19.30 natt
9.45-10.00 puré/ersättning
10.00-10.45 Sova 45
13.00-14.30 Sova 1,5
14.45-15.15 gröt
16.45-17.30 Sova 45
17.30-18.00 middag
18.00-19.00 bad/bus
19.15 slurk
19.30 god natt

Vad tror ni?

Ser ju bra ut. 15 h sömn och bra med mat. Liten flagga för att lunchen ligger långt från långluren, viktigt att hon är riktigt mätt innan hon ska sova. Men ni vet bäst själva hur hon funkar.

Går jag in och buffar direkt när barnet vaknar första dygnet

Ja! :D

I boken står det att man ska vara där DIREKT och buffa innan barnet hinner jaga upp sig. Tror att hon kommer att vara superledsen... Inte buffa vid första tillrättaläggandet om hon inte är ledsen, bara ramsa ut?

Alltid parkera och buffa lugn sen ramsa ut, är hon redan lugn när ni lägger tillrätta så buffar du bara några gånger för att markera, SOV ZZZZ, avslutar med solfjäder och går ut med ramsan. Ingen hets och stress, lugnt och metodiskt men stadigt om du är med? Inget hams och slams, tydliga handfasta verktyg, men det vet ni sen ni kurade stora syster :wink:

Vi har försökt att lägga henne på mage men hon reser på hela överkroppen då (är jättestark). Ska vi hålla ned henne med solfjäder ett tag tills kroppen mjuknar eller låta henne vara efter tillrättaläggandet?

Det måste ni själva känna, kanske fungerar sidan bättre? Oavsett vad ni bestämmer måste ni hålla er till det. Det är svårt att buffa lugn och ni inte kan hålla om henne så att säga, alltså måste hon ligga ner i sängen när ni använder verktygen. När liten fixar att somna själv får de däremot ändra sig hur många gånger de vill i sängen efter tillrättaläggandet, men ska du som sagt använda verktygen för att lugna är det himlans svårt om liten inte ligger ner.

Kommer säkert poppa upp fler frågor innan fredag.

Välkommen åter! :D

Hej svejs!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Tusen tack för svar. Storasyster har eget rum. Jag tänkte ifall det blir problem med vargtimmarna, vilket det var för henne. De har rummen bredvid varandra. Är rädd att både väcka och skrämma storasyster om jag står och ramsar och hojtar utanför syrrans rum.

Har gjort några justeringar på schemat. Nu är det nästan identiskt storasysters gamla.

Första mellisen är flyttad till 9.00 för att inte bråka med lunchen-
Andra mellisen ligger nu direkt efter långluren, dvs 14.30.
Middagen ligger 18.00. Kanske kan behövas något precis innan luren som nu ligger 16.30.

Alltså
7.30-19.30 natt
9.00 puré/ersättning
10.00-10.45 Sova 45
13.00-14.30 Sova 1,5
14.30 gröt
16.30-17.15 Sova 45 (liten slurk?)
18.00 middag
18.30 bad/bus
19.15 slurk
19.30 god natt

Storasyster sov typ aldrig den sista luren. Annan bebis, kanske inte behöver bli ett problem denna gång.

Sedan var det där med kiss och bajs. Lillasyster har kissat ned sängen varje natt i två veckors tid. Ibland även bajsat vid fem på morgonen. Hur göra vid kur? Absolut inte plocka upp så klart men ska man byta blöja, pyjamas och sängkläder i samband vid en buffning eller när hon sover (hon lär ju vakna). Svårt att sova i kiss liksom... Lustigt. Spelar ingen roll vilken typ av blöja eller hur ordentligt den sitter. Alltid blött i sängen framåt vargtimmarna...

Imorgon drar vi igång!

/Elson
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Elson skrev:
Tusen tack för svar. Storasyster har eget rum. Jag tänkte ifall det blir problem med vargtimmarna, vilket det var för henne. De har rummen bredvid varandra. Är rädd att både väcka och skrämma storasyster om jag står och ramsar och hojtar utanför syrrans rum.

Storasyster är väl van ramsor om hon är kurad? 8)

Har gjort några justeringar på schemat. Nu är det nästan identiskt storasysters gamla.

Första mellisen är flyttad till 9.00 för att inte bråka med lunchen-
Andra mellisen ligger nu direkt efter långluren, dvs 14.30.
Middagen ligger 18.00. Kanske kan behövas något precis innan luren som nu ligger 16.30.

Alltså
7.30-19.30 natt
9.00 puré/ersättning
10.00-10.45 Sova 45
13.00-14.30 Sova 1,5
14.30 gröt
16.30-17.15 Sova 45 (liten slurk?)
18.00 middag
18.30 bad/bus
19.15 slurk
19.30 god natt

Storasyster sov typ aldrig den sista luren. Annan bebis, kanske inte behöver bli ett problem denna gång.

Skippa slurken innan sista luren, viktigt att det får gå tillräckligt lång tid mellan målen så hon orkar äta sig mätt när det verkligen är matdags. Erbjud sömnen! Sover hon i vagn eller i säng?

Sedan var det där med kiss och bajs. Lillasyster har kissat ned sängen varje natt i två veckors tid. Ibland även bajsat vid fem på morgonen. Hur göra vid kur?

Märkligt tycker jag?! Kanske ni behöver en större blöjstorlek? Byt blöjan det sista ni gör innan hon lägger sig så måste den ju hålla tätt för kiss?! :shock: :roll: Blöjbyxor håller inte lika tätt som vanliga blöjor är min erfarenhet. Behöver man byta gör man det i sängen. Sängkläder är ju trixigare för då måste man ju rimligtvis plocka upp liten. Så se över blöjorna ordentligt innan ni börjar så ni klarar er från kisset. Oavsett vad du gör på natten så gör det i så lite belysning som möjligt. Jag har oxå ett litet bäddtips om du inte redan kommit på det själv. :D Det där obehagliga plastlakanet som man har för att skydda madrassen från olyckor är inte så trevligt att sova på för då blir liten oftast fuktig av svett/kondens från den egna kroppen som inte tar sig från kroppen utan hamnar i fuktspärren, jag bäddar alltid med en dubbel fleecefilt eller tjockt badlakan under lakanet (mellan lakanet och plastlakanet om du är med?) för att slippa den där hemska fukten som inte heller kan vara så skön att sova på.
ha lathunden framför ögonen HELA tiden! Lycka till! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elson

Inlägg av Elson »

Ok. Tar bort slurken.

Lillasyster sover ni i vagn dagtid men tänkte köra alla lurar i säng från och med nu. Det är det som varit problemet, att inte kunna sova i säng dagtid.

Jättekonstigt med kisset, jag vet. Hade aldrig några problem med storasyster. Lillasyster väger 9 kg och är riktigt knubbig. Har blöjor för 7-15 kg så det borde ju funka. Fattar inte... Hon sover ofta på sidan, kanske därför??? Kanske gå upp en storlek iaf.

Tack för tipset med bäddningen.

Har boken framför mig hela tiden. Är min bibel :) Andra natten ska man ju vara väldigt restriktiv med buffningen. I Annas exempel med Emma buffar hon ganska mycket där vid fem-tiden samt buffar någon gång även tredje natten. Bara känna av sitt eget barn antar jag. Om mycket ledsen, buffa, men inte för mycket så hon inte vänjer sig. Helst ingen buffning efter första dygnet?

/Elson
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Elson skrev:Ok. Tar bort slurken.

Inför eftermiddagsluren, ja. Hon bör klara sig från mellisen.

Lillasyster sover ni i vagn dagtid men tänkte köra alla lurar i säng från och med nu. Det är det som varit problemet, att inte kunna sova i säng dagtid.

Ok! :mrgreen:

Jättekonstigt med kisset, jag vet. Hade aldrig några problem med storasyster. Lillasyster väger 9 kg och är riktigt knubbig. Har blöjor för 7-15 kg så det borde ju funka. Fattar inte... Hon sover ofta på sidan, kanske därför??? Kanske gå upp en storlek iaf.

I så fall borde ju storleken vara ok. Kanske testa att ha body på henne på natten som liksom "håller upp och åt" blöjan bättre?

Tack för tipset med bäddningen.

Har boken framför mig hela tiden. Är min bibel :) Andra natten ska man ju vara väldigt restriktiv med buffningen. I Annas exempel med Emma buffar hon ganska mycket där vid fem-tiden samt buffar någon gång även tredje natten. Bara känna av sitt eget barn antar jag. Om mycket ledsen, buffa, men inte för mycket så hon inte vänjer sig. Helst ingen buffning efter första dygnet?

Ja så är det, men det gäller att känna av sitt barn, snåla INTE med buffen första natten, lugnet ska sätta sig. Behöver du buffa natt 2 är det ok men som sagt var restriktiv och lyssna av.

/Elson

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elson

Inlägg av Elson »

19.32 Tillrättalägger, buffar, solfjäder, ramsar ut. Lillasyster leker. Tystnas, Hon reser sig (överkroppen).
19.35 Gnöl, gråt. Gå in och buffar och ramsar ut. Tystnad.
19.37 Jätteledsen.
19.37 Buffar ca 4 min. Ramsar x6. Lugnar ned sig. Sömntung.
19.43 JÄTTELEDSEN
19.45 Ramsar. Fortsatt ledsen. Jag avvaktar.
19.48 Något lugnare, ny fart, lugn. Ledsen.
19.52 Buffar, blir lugn. Livskris vid utramsning.
19.53 Påminelseramsa. Skrik, lugn, skrik, lugn, gnöl. Snytningar, prat???. TYSTNAD
19.58 Bekräftelseramsa
20.37 Mummel, somnar om själv.
21.36 Läte i sömnen?
21.41 Läte i sömnen?
22.29 Rörelser. Dags? Nej
23.30-2.30 Mummel och prat i sömnen lite då och då.
2.30 Vaknar på riktigt. Buffar och utramsning, gråt, lugn, flämt, småprat, sjunger?. Tystnad.
2.34 Bekräftelse
2.38 Grymt, flämt, tyst, bekräftelse
2.43 Gnöl, ledsen, går in och buffar. Blir jätteledsen vid utramsningen. Ramsar x3, blir lite lugnare. Klagosång, lugnar ned sig, klagan, protest.
2.49 Jag ramsar-hon lyssnar. Fortsatt gråt, klagan, lugn, klagan, snyft, tystnad. Jag bekräftar 2.54.
3.00 Lite klagan, gråt. Jag går n och buffar. Hon gråter vid utramsning, snyft, gråt, tystnad.
3.07 Ramsar x3. Snyft, gnöl, snyft, gråt, snyft, tyst. Jag bekräftar 3.11
3.13 Snyft, gråt, jag ramsar, snyft, flämt, snyft, flämt. Tystnad. Jag bekräftar 3.17
3.20 Drar igång. Jag går in och buffar. Blir ledsen när jag slutar! Ramar ut. Lugn, snyft, tystnad. Jag bekräftar 3.24
3.27 Klagan, snyft. Jag ramsarx3, gråt, snyft. Jag går in och buffar och hon blir ledsen vid utramsningen. Lugn, snyft, gråt, ramsa, snyft, tystnad, gråt, snyft, jag avvakar, gråt, jag ramsarx2, tyst, gråt. Jag går in och buffar, ramsar, mer gråt, snyft, jag ramsar.
3.43 Tystnad och jag bekräftar men då drar hon igång igen, snyft, tystnad.
3.48 Bekräftelse, snyft och sedan gråt, tyst, bekräftar, snyft, tyst, bekräftar, snyft, nytt gråt!, ramsar, mer gråt, MYCKET GRÅT, in och buffarx2, gråter vid utramsning, snyft, gråt, tystnad.
3.53 Bekräftelse, snytande ramsa. Hon kan inte bestämma sig huruvida hon ska vara ledsen eller sova. Hon är trött! Så här håller vi på till 4.00 då jag bekräftar får snyft till svar och jag bekräftar igen efter en tystnad.
6.03 Pip, somnar om själv
6.47 Vaknar, men är lugn, leker, kryper och pratar. Jag avvaktar till 7.30 då det är god morgon! Hoppas hon inte tjurar till innan!

Feedback emottas mest tacksammast. Överkoncentration var jag rädd för ett tag så jag började dra ned på buffandet. Rätt? Är spänd och hoppfull inför inatt.

/Elson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag vill bara börja med att säga att du jobbat på så fint i natt och att du använt bekräftelseramsan även om jag ser att den "väckt upp" igen. Ibland frestas man att strunta i bekräftelsen för att man inte vill väcka upp liten men det kommer du ha trefalld tillbaka och ramsan kommer att bli verktygens verktyg.

Hurvida man buffar för mycket eller ej kan bara du avgöra, du lyssnar av och agerar efter det och bara du ingriper med attityden av självklarhet så spelar det inte så stor roll om man råka gå in en gång för mycket.

Fortsätt detta fina jobb! Ha målet framför ögonen, snart är ni där!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"