Vaknar 20-30 minuter innan det är dags att gå upp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MaryMo

Vaknar 20-30 minuter innan det är dags att gå upp

Inlägg av MaryMo »

Hej!
Har en go liten tjej på 7 månader drygt som vi nu försöker kura... Vi är nu på dag 2 och samtliga lurar samt morgnarna vaknar hon 20 minuter före dags att gå upp. Det tar antingen 15-20 minuter eller en timme cirka att få henne att somna varje gång. Hon brukar få ligga kvar ensam och utan hjälp så länge hon är tyst och nöjd, men sen kan hon börja skrika och snabbt bli ledsen och eftersom man inte ska ta upp henne ledsen eller arg och hon inte ska sova längre än utsatt tid undrar jag lite hur jag ska göra. Alltid försöka ha henne kvar till klockslaget och försöka hinna ta henne så sent som möjligt utan att hon hinner bli ledsen? Ett vågspel... Flera tips och idéer någon?

Dessutom låter hon arg ca fem minuter och sedan jätteledsen, trots buffande och ramsande. Till slut ger hon hulkande upp. (Anna borde inkludera tejp för brustna hjärtan med boken...) :shock:
MaryMo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dag 2 :?: Var är ditt tålamod, din målmedvetenhet :?: :?:

:D Tejp för brustna hjärtan :?: Vet du inte varför du gör detta :?: Tror du att det är för att plåga henne :?: Eller tror du att du gör henne en tjänst och bevakar hennes intressen, ungefär som när du ger henne mat :?:

Du skriver: "Dessutom låter hon arg ca fem minuter och sedan jätteledsen, trots buffande och ramsande. Till slut ger hon hulkande upp."

:?: :!:

Din uppgift är att lugna barnet där hon ligger. Du har verktygen. Läs på och använd dem, men framför allt - inse at du måste veta exakt vad du gör och varför och kunna förmedla Attityden av Självklarhet - annars ska du inte försöka göra kuren alls :evil:

Den måste genomföras med tilltro, samma tilltro som du ska ha till både dig själv och lilla barnet :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MaryMo

egentliga frågan

Inlägg av MaryMo »

Den egentliga frågan jag har handlar om att jag har svårt att bestämma mig för om jag ska försöka få henne att somna om eller använda den där kvarten varje sovomgång, och då blir det alltid åt det tidigare hållet. Jag hinner inte få henne att komma till ro förrän det egentligen är dags att gå upp, t.o.m. senare, och skrikande barn är det ju förbjudet att ta upp, eller hur?

Alltså behöver jag råd angående det lite för tidiga vaknandet...
Har läst boken, jag vet inte hur många gånger! Sambon och jag peppar varann och är så självklara vi kan vara! Polletterna trillar dock långsamt på vår tös... Tejpen var menad som en blinkning... Självklart är det tufft för föräldrarna med alla känslor, men det SKA gå!

Sen en annan fråga; i boken står det att man ska gå ut och bort och sedan vara där på stört i början. Har lite svårt att få ihop det. Är det OK att greja med något utanför dörren?

Ytterligare en: I boken ska man ut på ramsan och ramsa utanför dörren, helstinte vid sängen, men på DVD:n visas det hur både du Anna och föräldrar ramsar vid sängen. Också detta gör mig lite osäker. Vi gör nu både och beroende på hur hon skriker.

För övrigt somnade hon om själv flera gånger inatt!

Kram,
MaryMo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lugn, lugn :D

På dvd:n ramsar jag vid sängen och det är fullt ljus. Helt fel på alla sätt. MEN det hade att göra med inspelningstekniska skäl. Som du säkert hör på filmen säger jag: "Vi måste släcka" och "Vi måste gå". Det är vad som står i boken som gäller :wink:

"Självklart är det tufft för föräldrarna med alla känslor, men det SKA gå"... :shock: Meaning :?: :!:

Ni måste lugnt och fint förstå att det är en tillgång för lilla barnet att få sova, inte en påfrestning. Det är bara att se till er själva :shock: :!: :lol: ''

"Har lite svårt att få ihop det. Är det OK att greja med något utanför dörren? " Ja, det kan man säga. Står mycket om andra ljud i huset och om musik :lol: i boken.

Budskapet för lilla barnet är PÅ NATTEN SOVER MAN :wink: och för de ömma föräldrarna: varning för överkoncentration. (DS Krogätaren i Tips på vägen/Tips och inspiration :idea: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"