Här går det snabbt framåt med lillasyster i familjen! Efter en tuff period där storasyster inte sovit i sin egen säng och lillasysters vagn burits upp och ner för trappan varje kväll är vi nu äntligen på rätt bana igen, storasyster sover i sin egen säng precis som hon brukar och hela familjen mår bättre
Även lillasyster har börjat sova i sin egen säng på fm-sovning, em-sovning och natten. Hon sover middag ute i vagnen.
Nu till det som inte funkar, eller snarare våra utmaningar som jag behöver lite tips på. Lillasyster är 6 mån om ca en vecka och hennes schema ser ut så här:
7.30 morgon, amma
ca 8 frukost med familjen i form av fruktpuré
9.00 sova 45
12.00 sova 2 h
14.30 grötmellanmål
16.00 sova 45min
19.30 sova natt
DEt funkar sådär och det som ställer till det är maten, ungen vill ju inte äta när jag tycker det och inte så mycket som jag vill. Det går långsamt framåt med maten, på morgonen äts fruktpuré med ganska god aptit men det är inga större mängder, lillasyster är trött och vill helst bara suga på fingrarna, detta beror förmodligen på att lillasyster tycker att dagen börjar vid halv sju-sju-tiden istället för halv åtta som mamma tycker...
När hon väl kommer i säng, ofta med marginalkvart, dvs 8.45, bökas det runt en hel del innan hon somnar, vaknar ofta av sig själv efter 30 min och ja, då kan det vara så att man är lite hungrig...
Då har jag försökt med gröt för att hon ska bli ordentligt mätt, gnäll, gnäll, då vill hon ha bröstet.
Jag har såklart provat med bröstet först men det ger ingen skillnad i mängden mat hon får i sig.
Hon är VÄLDIGT envis, vill hon inte ha bröstet så vill hon inte, samma med maten.
Sova ute i vagn 2 timmar funkar nästan alltid jättebra
Provar med gröt vid mellis men ingen större mängd där heller.
Hon tycker om allt hon fått smaka men hon äter inte så mycket.
Förmiddagen är mkt gnäll för att hon är trött och hon verkar vara så att är hon trött går det före hunger, det känns som att vi kört fast lite grann med mat och sovning.
Jag vet att jag inte får i henne tillräckligt med mat på dagen för att hon ska kunna sova bra på natten. Men tror mig, jag försöker på alla sätt jag kan komma på.
Hon är väldigt svårmatad sista målet och hon har även väldigt svårt för att komma till ro. Ofta får jag truga minst 3 gånger innan hon äter och när vi sedan lagt henne i sängen vänder hon sig, vi vänder tillbaka o låtsas som ingenting. Sen nästa gång vi hör missnöje har hon ibland satt sig upp i sängen!
Dagtid finns utevistelse, passiv social delaktighet, bus och annat, hon förflyttar sig runt i långsamt tempo, mest bakåt men precis börjat ta små krypsteg framåt
Vi använder ramsa och på kvällen brukar min man buffa henne lugn.
Men hon vaknar ca 23 o är hungrig, en gång till på natten, ibland ett, ibland två eller tre, och sedan igen allt mellan 5 och 7...
Härom kvällen vaknade storasyster kl 21 och 21.30, då väcktes lillasyster som kom på att hon var hungrig, hon åt rejält och sov sedan till kl ett.
sista vägningen på bvc hade hennes kurva planats ut både vikten o längden, hon mår ju bra men behöver mer mat och bättre nattsömn, jag vet bara inte hur???
Jag har schemat men när hon inte vill äta kommer det av sig lite. just nu försöker jag få i henne så mycket som möjligt.
Ja inte så att jag försöker tvinga henne såklart men så att hon får mycket möjligheter att bli mätt under dagen. När hon vaknar på natten äter hon och somnar sen direkt, förutom om klockan är halv sju, då tycker hon att det är morgon, så hennes dag startar oftast då, helt omöjligt att få henne att somna om känns det som.
Ja jag kommer inte riktigt helt i fas helt enkelt och undrar om någon har lite tips och råd till mig?
Tack på förhand!
Mvh LAMY