Lillasyster 111105

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LAMY

Re: Lillasyster 111105

Inlägg av LAMY »

Hej på er!

Här går det snabbt framåt med lillasyster i familjen! Efter en tuff period där storasyster inte sovit i sin egen säng och lillasysters vagn burits upp och ner för trappan varje kväll är vi nu äntligen på rätt bana igen, storasyster sover i sin egen säng precis som hon brukar och hela familjen mår bättre :D

Även lillasyster har börjat sova i sin egen säng på fm-sovning, em-sovning och natten. Hon sover middag ute i vagnen.

Nu till det som inte funkar, eller snarare våra utmaningar som jag behöver lite tips på. Lillasyster är 6 mån om ca en vecka och hennes schema ser ut så här:
7.30 morgon, amma
ca 8 frukost med familjen i form av fruktpuré
9.00 sova 45
12.00 sova 2 h
14.30 grötmellanmål
16.00 sova 45min
19.30 sova natt

DEt funkar sådär och det som ställer till det är maten, ungen vill ju inte äta när jag tycker det och inte så mycket som jag vill. Det går långsamt framåt med maten, på morgonen äts fruktpuré med ganska god aptit men det är inga större mängder, lillasyster är trött och vill helst bara suga på fingrarna, detta beror förmodligen på att lillasyster tycker att dagen börjar vid halv sju-sju-tiden istället för halv åtta som mamma tycker...
När hon väl kommer i säng, ofta med marginalkvart, dvs 8.45, bökas det runt en hel del innan hon somnar, vaknar ofta av sig själv efter 30 min och ja, då kan det vara så att man är lite hungrig...
Då har jag försökt med gröt för att hon ska bli ordentligt mätt, gnäll, gnäll, då vill hon ha bröstet.
Jag har såklart provat med bröstet först men det ger ingen skillnad i mängden mat hon får i sig.
Hon är VÄLDIGT envis, vill hon inte ha bröstet så vill hon inte, samma med maten.
Sova ute i vagn 2 timmar funkar nästan alltid jättebra :D
Provar med gröt vid mellis men ingen större mängd där heller.
Hon tycker om allt hon fått smaka men hon äter inte så mycket.
Förmiddagen är mkt gnäll för att hon är trött och hon verkar vara så att är hon trött går det före hunger, det känns som att vi kört fast lite grann med mat och sovning.
Jag vet att jag inte får i henne tillräckligt med mat på dagen för att hon ska kunna sova bra på natten. Men tror mig, jag försöker på alla sätt jag kan komma på.
Hon är väldigt svårmatad sista målet och hon har även väldigt svårt för att komma till ro. Ofta får jag truga minst 3 gånger innan hon äter och när vi sedan lagt henne i sängen vänder hon sig, vi vänder tillbaka o låtsas som ingenting. Sen nästa gång vi hör missnöje har hon ibland satt sig upp i sängen!

Dagtid finns utevistelse, passiv social delaktighet, bus och annat, hon förflyttar sig runt i långsamt tempo, mest bakåt men precis börjat ta små krypsteg framåt :D

Vi använder ramsa och på kvällen brukar min man buffa henne lugn.

Men hon vaknar ca 23 o är hungrig, en gång till på natten, ibland ett, ibland två eller tre, och sedan igen allt mellan 5 och 7...
Härom kvällen vaknade storasyster kl 21 och 21.30, då väcktes lillasyster som kom på att hon var hungrig, hon åt rejält och sov sedan till kl ett.

sista vägningen på bvc hade hennes kurva planats ut både vikten o längden, hon mår ju bra men behöver mer mat och bättre nattsömn, jag vet bara inte hur???
Jag har schemat men när hon inte vill äta kommer det av sig lite. just nu försöker jag få i henne så mycket som möjligt.
Ja inte så att jag försöker tvinga henne såklart men så att hon får mycket möjligheter att bli mätt under dagen. När hon vaknar på natten äter hon och somnar sen direkt, förutom om klockan är halv sju, då tycker hon att det är morgon, så hennes dag startar oftast då, helt omöjligt att få henne att somna om känns det som.

Ja jag kommer inte riktigt helt i fas helt enkelt och undrar om någon har lite tips och råd till mig?

Tack på förhand!
Mvh LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D
LAMY skrev:Här går det snabbt framåt med lillasyster i familjen! Efter en tuff period där storasyster inte sovit i sin egen säng och lillasysters vagn burits upp och ner för trappan varje kväll är vi nu äntligen på rätt bana igen, storasyster sover i sin egen säng precis som hon brukar och hela familjen mår bättre :D
SNYGGT JOBBAT! =D>

:arrow: Nu sover hon 12 + 45 + 2 + 45. Det är för mycket för de flesta sexmånaders. Självklart beror det på om man är en tröttis eller piggis, och det kan ju vara lite svårt att veta om det är maten och/eller sömtimmarna som ställer till det. Men jag hade nog vågat dra ner långluren till 1,5.

:arrow: Vad kör ni för gröt? Mina har diggat fruktgröt som man köper i mataffären. Riktig gröt har de gillat först när de blivit större.

Sedan är alla knep tillåtna för att få i de här små mat... 8) Otaliga gånger har jag doppat skeden med mat i fruktpuré, och då brukar det ätas. Jag har givit mat med sötpotatis eller majs eftersom båda mina barn har gillat de söta smakerna (och mamman är en sockergris också :wink: ).

:?: På ditt schema ser jag inte tiderna för lunch och middag. När serveras det?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LAMY

Inlägg av LAMY »

Tack!
Banangröt serveras här och som sagt hon gillar allt jag erbjuder med försmak åt det söta, katrinplommon verkar godast, men som i dag gav jag gröt på förmiddagen och efter kanske 4 skedar blev det stopp, jag stoppade glatt in en sked till när hon gapade av annan anledning men då blev hon jätteledsen...
Sen provade jag att amma istället för hon behövde ju mat för att kunna sova middag, fick truga lite men fick i henne en slurk ialla fall.
Idag vaknade hon halv 7 och jag minns inte riktigt men jag tror det blev ca 7 hon åt från ena bröstet, sen blev det fruktpuré ca kl 8, 2-3 skedar.
Hon sov 8.50-9.20
sen bara trött trött trött
gröten serverades kl 11 och amning en stund senare.
nu har hon sovit sen 11.45

Mattiderna är tänkta (men följs inte jättenoga eftersom allt kommit lite snett)
7.30 amma + fruktpuré när vi äter frukost vid 8
lunch 11.30 (vet inte om det behövs mat mellan frukost och lunch?)
mellis 14.30
middag 17.30
nattslurk 19
övriga familjen äter efter dessa tider men lillasyster äter lite olika eftersom hon ibland inte vill ha, ibland känns det som en kamp och det vill jag inte!

Ja det kan ju vara så med sömnen, just nu sover hon ju inte så mycket som hon behöver på natten och är därmed trött på dagen och sover då gott på middagen, men det ena ger ju det andra.
Funderar då på ditt förslag att dra ner det till 1,5 timme om jag inte istället kan köra 12 - 45 -2 - 20? eller kvittar det?

puha det är inte lätt med dom små envisa älsklingarna :heart:

Jag vet att attityden spelar stor roll men det är svårt att ha en attityd att det är självklart att man ska sova när man inte fått i mat o vise versa...

Tack så länge, jag klurar vidare o tar tacksamt emot fler tips!
Mvh LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Tetz

Inlägg av Tetz »

LAMY skrev:Funderar då på ditt förslag att dra ner det till 1,5 timme om jag inte istället kan köra 12 - 45 -2 - 20? eller kvittar det?
Absolut! Kör på det som du tror passar henne bäst :D

Tänk också på att ge henne skedmat innan hon blir för trött. Att träna på att äta en halvtimme innan man ska sova kan vara lite svårt. Dock vill man ju ha lunchen nära inpå långluren som möjligt för att undvika skarvar eller att luren tar slut för tidigt pga. hunger, så jag har gjort ett mellanting:

Frukost 07.00, Lunch (matpuré) 10.30, Välling 11.30 och därefter långlur. (Dock noga med att hon somnar själv och inte sövs av vällingen. Jag tänker att du kanske kan byta ut vällingen mot amning? Jag hade detta som en lite nödlösning för att komma runt skarvandet, och det föll bort sedan när vi fått ordning på allt. Marginalerna växer ju parallellt med att barnet blir större, så om några månader kommer det att gå bra att äta trots att man inte är superpigg.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LAMY

Inlägg av LAMY »

Tack :D
nu fick jag lite ny inspiration och matar vidare!
Trevlig helg!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"