Katrinplommonpure jobbigt för magen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
elinkarlsson

Katrinplommonpure jobbigt för magen?

Inlägg av elinkarlsson »

Hej,
Lille Alton (4,5 mån) började med riktig mat för 3 veckor sedan och har hunnit prova mycket, både grönsaker och frukt är poppis. Häromdagen var han hård i magen för första gången och dagen efter kokade jag katrinplommonpuré eftersom det inte finns att köpa på vanlig affär här i Holland. Den åts med god aptit. Samma dag kom 3 monsterbajsar, det satte verkligen fart på magen.

Eftersom jag hade lite katrinplommonpuré över, blandade jag den med en halv banan och gav honom idag, fast han var normal i magen igen. Undrar om någon har erfarenheter med att det är jobbigt för magen? Han sov bara 45 minuter på em (i vanliga fall 1,5 tim) och låg och skrek i vagnen, kunde inte komma till ro efter det.. Sen när det var dags att amma kl 14:30 ville han inte ha mycket alls. Sen kräktes han puréblandad mjölk (3 tim efter han fått purén) och sen kom löst bajs med katrinplommonrester.

Undrar om jag gav honom för mycket puré på fm eller om det har med katrinplommona att göra? :?:

Jag lyckades sen hitta Hipp i Holland via internet och de har katrinplommon-päronpuré som jag beställt ifall han blir hård i magen igen. Nu vågar jag inte riktigt koka själv igen....

Någon som haft upplevt liknande konsekvenser?

Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Katrinplommonpure jobbigt för magen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. Jag har svårt att tänka mig att man kräks av katrinplommon pure, det har jag faktiskt inte hört förr. Men visst allt är möjligt.

Annars kan han ha fått en magbacill som gör att han kräks och har problem med magen. Blir han lös i magen och slemmig eller diaree är nog chansen att han har fått magbacill eller virus i magen. Har ni sempers magdroppar, jag rekommenderar er dem i så fall en tid. Brukar hjälpa små magar mycket effektivt.

Kolla upp det är ni snälla.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Tack för snabbt svar.. Semper är svenskt och finns tyvärr inte. Men jag ska kolla på deras webbsida vad som finns i dropparna.. kanske att det finns något liknande här? Kan stämma med virus, resten av familjen var magsjuka förra veckan. Men isåfall har det tagit lång tid innan han fick det, vi var sjuka påskdagen!
Får avvakta hur han mår när han vaknar efter luren nu.
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Virus, magvirus som vinterkräksjukan överlever i upp till 2 veckor på saker i hemmet. Så det är det nog kan jag tänka mig. :wink:

Sempersmagdroppar går att jämföra med typ Lactiplus (probiotika) som finns i hälsokosten. Jag körde med Lactiplus kapslar och hade på maten. En per dag räcker mer än väl. Jag ger än idag probiotika för 80% av immunförsvaret sker i tjocktarmen. Så ge probiotika.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Sen vill jag tillägga att den hemlagade katrinplommonpuren ÄR mycket mer laxerande än den köpta som innehåller mycket mer vatten, så har man en liten känslig mage så börjar man med lite gran och ökar försiktigt när man märker att det fungerar. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"