Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mmmm

Re: Lillebror

Inlägg av mmmm »

Ska börja med att säga stort TACK! till detta forum och alla som skrivit och svarat och hjälpt till.

Vi njuter av lugna sköna kvällar och att sova sova sova hela natten!! Storebror och lillebror har vant sig bra vid varandra. Har inte behövt ramsa, buffa eller göra någonting på säkert 2-3 veckor. Även fast lillebror alltid vaknar mellan 6-7 och pratar/bökar lite, så krävs det ingen insats av mig.
Han är lite som en snoozze :lol:
Imorgon blir han 6 månader :heart:

Han växer så det knakar och väger snart mer än storebror, som undrar lite vad det är för vild krabat vi fått. Lillebror både kryper och försöker ställa sig upp, röjer runt och låter ingenting stoppa honom. Jag som trodde vi hade barnsäkert....

Schemat fungerar superbra.

7 amning + gröt
9.15-10 sova
10.30 amning+ lunch (burkmat och banan)
12.15-13.45 sova
13.45 amning + mellanmål (gröt/välling/smörgås/yoghurt)
16.00-16.45 sova
16.45 amning + middag (egenmat + fruktpure)
18.40 gröt
19 sova

Har inte helt gett upp detta med välling än. Tog en paus på 2 veckor men provade idag igen att ge med pipmugg med stora hål och blandad med mangobananpure (som han brukar få på gröten). Jättegott var det. Fortsätter med gröt till kvällen, men kanske ger lite välling som mellanmål ibland. Är praktiskt tycker jag om det funkar med både gröt och välling. Särskilt när det börjar bli dags att sluta amma. Tänkte först trappa ner, men då slutade han nästan att kissa så fick trappa upp igen och övar nu på att få i honom lite vatten ibland.

Han sover fortfarande ute i vagnen (på rygg) på dagen alla sovpass.Vagnar alltid om han vaknar, funderar på att lägga honom inne med storebror så småningom. Vet inte riktigt när det är läge men kanske runt 7,8 månader?! Han borde förhoppningsvis klarar av att somna om själv även på dagen!

Återigen TACK för att vi får sova gott :D
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Strålande bra jobbat! =D> :D
mmmm skrev:Han växer så det knakar och väger snart mer än storebror, som undrar lite vad det är för vild krabat vi fått. Lillebror både kryper och försöker ställa sig upp, röjer runt och låter ingenting stoppa honom. Jag som trodde vi hade barnsäkert....
Hahaha, vet PRECIS vad du menar! :lol: Jag köpte en skumgummihjälm till min minsting för hon kände verkligen inte på sig att hon skulle välta :roll: Från det att hon började intressera sig för trappan så tog det två veckor innan hon kom på hur man klättrar... Så håll i hatten, för det går undan! :D 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mmmm

Inlägg av mmmm »

Nu har även lillebror fått en hjälm. Nöjd och glad utforskar han allt och lite till. Härligt. :lol:

Kvällarna har dock blivit lite bökiga sedan 3 dagar. Han kryper bort till motsatt hörn på sängen och ställer sig upp där och klagar blir arg och ledsen. Varför står jag här? (frågar han).
Jag går in lägger honom igen. Buffar lätt, en solfjäder och en mjuk ramsa. Han blir lugn, 5 sekunder senare står han där i hörnet igen! Så håller vi på en stund. Storebror muttrar och vill sova (har varit rejält sjuk med hög feber). Har buffat lillebror till sömns för att låta storebror få lugn och ro. Ikväll lite tuffare och gått ut och in några gånger och låtit honom vara vaken när jag lämnat rummet. Nu är det tyst 30 min efter läggning.

Har idag kortat ner em sömnen till ca 30 min. Ska kanske korta ner till 20 min och inte ha några extra sömnminuter under resten av dagen. Imorgon ställer vi ju om klockan så då kanske det rättar till sig ändå. Förlorar ju 1 timme. Har försökt att iaf lägga dem 15 min tidigare hela veckan och imorgon blir det 30 min tidigare. Hoppas vi hamnar i fas om ytterliggare en vecka.

Är det för mkt sömn på schemat (45, 1.5, 45) är det läge att korta ner till 20 min? Eller är det mer än fas (han övar ju på att ställa sig upp mot allt hela dagarna) ?
(Han är 6.5 mån snart).

:heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej mmm,

en liten fråga. Kan han sätta sig ner igen? Dvs kan han komma ner från stående? Min lilla hade samma problem och frågorna fanns där för att hon helt enkelt inte kom ner igen. Så vad gör man då, jo övar övar övar övar på att ta sig ner igen. På dagtid såklart. Så försvinner problemet fortare än kvickt. :)

Och varför ställer man sig i hörnet då? Jo för att man kan. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mmmm

Inlägg av mmmm »

Skulle behöva bolla lite tankar igen.
Lillebror har nu blivit 7 månader och trivs med livet. 11 kg tung, 6 tänder och 76cm lång. Kryper, står, sitter och gillar det mesta.
Äter bra och sover oftast bra.
Men han har fortsatt mani på att ställa sig upp mot allt. På dagen sover han ute i vagn men middagsömnen är inne i sängen då är det ofta inga problem (han kanske ställer sig någon gång bara).

På kvällen har vi dock en del diskussioner. Han ställer sig, jag lägger, hans ställer sig och klagar på livet och jag lägger honom ned, om och om igen!! Efter ca 15-45 min sover han (typ hela natten, ibland är han lite morgonpigg men då ställer han sig inte upp utan ligger och pratar). Oftast är det mest klagan från hans sida ibland lite prat, ibland arg och lite ledsen. Han tycker det är så skönt när jag lägger honom, suger så gott på tummen, men kan sedan bara inte låta bli att ställa sig igen :) .

Idag har han klarat att ta sig ned från stående dagtid vid några tillfällen. Än så länge lägger jag honom ned buffar lite ramsar och går ut. Tänker att det är ingen vits att göra annat så länge han inte vet hur man tar sig ned. Tror ni han lär sig att lägga sig ned själv och somna själv (snart?) ? Är han för pigg? Ska jag bara avvakta ? (har låtit det hålla på ca 1 månad nu)

Han sover 45min, 1.5h , 20min och 12 natt (fast det blir snarare 11.5 timmar natt). Håller det noga på sovtiderna och det blir ingen extra sömn! Tycker det känns tidigt med bara 2 lurar (storebror var/är en "tröttis" och sov betydligt mer!!) Någon som har erfarenhet av en "piggis" vanor!!?

(Tycker att det är helt ok att han ställer sig upp och han är ju inte vidare uppjagad eller så. Men vill inte hamna i att det ska bli struligt på riktigt. )

videunge

Inlägg av videunge »

Härligt med pigga krabater :wink:
Jag tänker så här. Dels, trötta ut honom på dagen. Ut och kryp/ ståträna, så ni klarar av träningen på rätt sida dagen. Träna ochså på att sätta sig. Sikta på det berömda tillståndet " skidbacketrött".

Sen tänker jag att kan man ställa sig så kan man också ta sig ner. Håller man på och går in och buffar så lär sig liten att om jag ställer mig upp så kommer mamma. Hänger du med? Hjälp bara till vid ledsen. och då i första hand husljud tänker jag. Vad tror du om det?

Schemat du har är ganska klassiskt för en 7 mån. Det finns dom som byter till två lurar men det får man känna av.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mmmm

Inlägg av mmmm »

Tack för svar!!

Tror också att det börjar bli lite till en dålig vana detta att ställa sig. Har totalt sett varit bättre de senaste 4 kvällarna. Första kvällen somnade han utan ett knyst vilket inte hänt på länge. Är visst något magiskt med att skriva här tänkte jag :lol:

Försöker trötta ut honom på dagen, egentligen är han bara liggande på skötbordet vid blöjbyte och sitter i stolen när han äter, annars röjer han runt. Ikväll/em var vi iväg hos vänner då blir han trött. Gnällde lite i 10 min men orkade inte med att ställa sig upp en endaste gång och somnade på egen hand. :D

Har försökt att minska ned på min närvaro, går som du skrev bara in vid ledsen (och har nu oftast hittat honom på rygg, han har alltså iaf kommit ned själv). På morgonen har han en stund ensamlek i sängen när vi gör frukost så han kan öva sig just i sängen på att ta sig upp och ned själv.

En av kvällarna hade han dock inte kommit till ro 45 min efter läggning och då blev det typ buffning till sömns. (Tycker synd om storebror när klockan närmar sig 20 och han försöker sova sedan 30 min, de delar rum).

Tror att vi är på väg åt rätt håll ändå, efter att tänkt till lite och börjat styra upp lite mer innan det drar iväg åt "fel" håll.

Är ändå helt klart bättre än tidigare så tror att det börjar gå och rätt håll
mmmm

Inlägg av mmmm »

Tack för svar!!

Tror också att det börjar bli lite till en dålig vana detta att ställa sig. Har totalt sett varit bättre de senaste 4 kvällarna. Första kvällen somnade han utan ett knyst vilket inte hänt på länge. Är visst något magiskt med att skriva här tänkte jag :lol:

Försöker trötta ut honom på dagen, egentligen är han bara liggande på skötbordet vid blöjbyte och sitter i stolen när han äter, annars röjer han runt. Ikväll/em var vi iväg hos vänner då blir han trött. Gnällde lite i 10 min men orkade inte med att ställa sig upp en endaste gång och somnade på egen hand. :D

Har försökt att minska ned på min närvaro, går som du skrev bara in vid ledsen (och har nu oftast hittat honom på rygg, han har alltså iaf kommit ned själv). På morgonen har han en stund ensamlek i sängen när vi gör frukost så han kan öva sig just i sängen på att ta sig upp och ned själv.

En av kvällarna hade han dock inte kommit till ro 45 min efter läggning och då blev det typ buffning till sömns. (Tycker synd om storebror när klockan närmar sig 20 och han försöker sova sedan 30 min, de delar rum).

Tror att vi är på väg åt rätt håll ändå, efter att tänkt till lite och börjat styra upp lite mer innan det drar iväg åt "fel" håll.

Är ändå helt klart bättre än tidigare så tror att det börjar gå och rätt håll
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tycker att det låter som att ni jobbar på väldigt fint här! :D =D>

Trevlig helg på er! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"