somn problem
somn problem
Hej,
Jag skulle uppskatta lite hjalp med min dotter Hannas sov vanor etc. (ursakta stavning, men bor i holland, och har inte svensk key-board)
Hon ar 11 veckor idag.
Vi hade en nagolunda bra rutin nar hon var 6-8 veckor, da hon fick mag-virus, och har haft diarre sedan dess. Alla rutiner skruttade forstass, sa kanns som vi har borjat om fran borjan igen. Hennes mage ar nu antligen lite battre, och jag kanner att vi maste fa bukt pa hennes sovande igen. Vi gar omkring som zombies hela dagarna, for hon haller oss vakna hela natterna. Hon vaknar oftast varannan timme.
Hennes dagliga schema ser ut ungefar sahar:
Vaknar 7 -mat och vaken 2h.
9-11 Sova
11-13.00 mat och vaken
1300-15.00 sova13-15.00 mat och vaken
17- 17.40 sova
17.40 - 20.00 mat och vaken
Sedan vaknar hon oftast vid 11-tiden
2-tiden
4-tiden
7.00-7.20
Vi matar henne nar hon vaknar, men efter det ar hon oftast klarvaken och det tar ca 1h att fa henne att sova igen. Efter 4 malet ar det oftast omojligt att fa henne att somna om.
Vi matar i morkt rum och pratar ej med henne.
Vart andra problem ar att hon inte kan somna sjalv. Jag beskyller mig sjalv, for vi lat henne somna pa oss fran borjan, eller vagnar tills som somnar. Jag kan absolut inte lagga henne utan att vagna.
Hon sover aven fortfarande i vagnen pga av detta.
Kanns som vi klantat till allt fran borjan, och hoppas verkligen att det inte ar for sent att fa bukt pa dessa tre svarigheter. Drommer om att fa sova i mer an 2 timmar i strack!
Hon ater ca 140-160 ml ersattning at ggn.
Skulle uppskatta all hjalp jag kan fa.
Med vanlig halsning
Dani
Jag skulle uppskatta lite hjalp med min dotter Hannas sov vanor etc. (ursakta stavning, men bor i holland, och har inte svensk key-board)
Hon ar 11 veckor idag.
Vi hade en nagolunda bra rutin nar hon var 6-8 veckor, da hon fick mag-virus, och har haft diarre sedan dess. Alla rutiner skruttade forstass, sa kanns som vi har borjat om fran borjan igen. Hennes mage ar nu antligen lite battre, och jag kanner att vi maste fa bukt pa hennes sovande igen. Vi gar omkring som zombies hela dagarna, for hon haller oss vakna hela natterna. Hon vaknar oftast varannan timme.
Hennes dagliga schema ser ut ungefar sahar:
9-11 Sova
11-13.00 mat och vaken
17- 17.40 sova
Sedan vaknar hon oftast vid 11-tiden
2-tiden
4-tiden
7.00-7.20
Vi matar henne nar hon vaknar, men efter det ar hon oftast klarvaken och det tar ca 1h att fa henne att sova igen. Efter 4 malet ar det oftast omojligt att fa henne att somna om.
Vart andra problem ar att hon inte kan somna sjalv. Jag beskyller mig sjalv, for vi lat henne somna pa oss fran borjan, eller vagnar tills som somnar. Jag kan absolut inte lagga henne utan att vagna.
Kanns som vi klantat till allt fran borjan, och hoppas verkligen att det inte ar for sent att fa bukt pa dessa tre svarigheter. Drommer om att fa sova i mer an 2 timmar i strack!
Skulle uppskatta all hjalp jag kan fa.
Med vanlig halsning
Dani
Dotters fodelsedatum: 120207
-
LilloppansMamma
Re: somn problem
Hej och välkommen till forumet!
Din lilla skrutta hör hemma på späda och små. Jag ber en admin att flytta dig dit. Där kommer du att få förträfflig hjälp.
LilloppansMamma
Din lilla skrutta hör hemma på späda och små. Jag ber en admin att flytta dig dit. Där kommer du att få förträfflig hjälp.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
Irmasmamma
Hej Dani och välkommen till forumet säger jag också!
Ser att din tråd har hamnat lite fel......i väntan på flytt svarar jag härinne istället! 8)
Stackars liten som varit så magsjuk.
Skönt att hon är bättre nu, du ska se att ni snart är på rätt köl med rutinerna igen!
Får jag be dig att gå in under Kontrollpanelen - Profil - Signatur och skriva in din dotters födelsedatum i din signatur, så blir det lättare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder!
geniala SM-översikt)
Ett mer vanligt schema som brukar passa de flesta 2-månaders är 11-1,5-2-1,5. Dock kanske det ändå snart är dags för 3 månadersschema för lilltösen, så det är ju upp till er om ni vill ändra fler gånger....
Har ni becksvart i rummet?
Och hur gör ni när ni vagnar? Kolla in filmklippet där Anna visar här.
Det är viktigt att ni backar och slutar vagna direkt när liten lugnat sig, INNAN hon somnar. Hon behöver lära sig att somna själv, för att sedan också kunna somna OM själv!
Det kan också vara så att liten behöver bli mycket mera proppismätt.
Hur ser era mattider ut? Kan vara så att det behöver gå längre mellan målen för att det ska gå ner så mycket som möjligt!
Och sist men inte minst, känn inte att ni "klantat till allt från början"! Ni har gjort ert allra bästa, det är jag övertygad om, och ett elakt magvirus kom emellan. Snart får vi snurr på det hela igen ska ni se!
Och glöm inte att njuta av den lilla godingen också....!
Kolla gärna in den här länken: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Vi finns här om och när fler frågor uppkommer!

Ser att din tråd har hamnat lite fel......i väntan på flytt svarar jag härinne istället! 8)
Stackars liten som varit så magsjuk.
Får jag be dig att gå in under Kontrollpanelen - Profil - Signatur och skriva in din dotters födelsedatum i din signatur, så blir det lättare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder!
Schemat ser helt okej ut. Om jag räknat rätt innehåller det dock 20 min för lite sömn, och om jag ska vara petig så är inte 40 min något naturligt sömnrytmpass, så den tredje luren skulle med fördel kunna ändras till 45 min. Då blir det 11-2-2-45, vilket är ett klassiskt "piggis-schema" (se gärna TorsMammasdaninemes skrev: Hennes dagliga schema ser ut ungefar sahar:
9-11 Sova
11-13.00 mat och vaken
17- 17.40 sova
Ett mer vanligt schema som brukar passa de flesta 2-månaders är 11-1,5-2-1,5. Dock kanske det ändå snart är dags för 3 månadersschema för lilltösen, så det är ju upp till er om ni vill ändra fler gånger....
Börja med att göra morgon EXAKT samma tid varje dag (kl 7). Gärna med väckarklocka.daninemes skrev:Sedan vaknar hon oftast vid 11-tiden
2-tiden
4-tiden
7.00-7.20
Har ni becksvart i rummet?
Och hur gör ni när ni vagnar? Kolla in filmklippet där Anna visar här.
Det är viktigt att ni backar och slutar vagna direkt när liten lugnat sig, INNAN hon somnar. Hon behöver lära sig att somna själv, för att sedan också kunna somna OM själv!
Det kan också vara så att liten behöver bli mycket mera proppismätt.
Och sist men inte minst, känn inte att ni "klantat till allt från början"! Ni har gjort ert allra bästa, det är jag övertygad om, och ett elakt magvirus kom emellan. Snart får vi snurr på det hela igen ska ni se!
Och glöm inte att njuta av den lilla godingen också....!
Kolla gärna in den här länken: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!
Vi finns här om och när fler frågor uppkommer!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej och tusen tack for det snabba svaret.
Jag skall folja raden, och skall lagga stor vikt pa att fa vagnignen ratt, se till att hon ar hel-matt, och andra eftermiddags luren till 45min.
Jag undrar dock fortfarande, hur far vi bort natt-vakandet? Hon skall vall inte vakna sa ofta i denna alder? Skall vi fortsatta att ge henne mat nar hon vaknar vid 11 och 2 tiden? Och om inte, hur gar vi till vaga?
Min andra fraga ar..hur lar vi henne att somna sjalv? Skulle alska att kunna lagga henne i sangen och lata henne somna sjalv!
Min sista fraga ar..du namnde ett 3 manders schema..hur ser det ut?
Tack pa forhand, och trevlig helg.
mvh
Dani
Jag skall folja raden, och skall lagga stor vikt pa att fa vagnignen ratt, se till att hon ar hel-matt, och andra eftermiddags luren till 45min.
Jag undrar dock fortfarande, hur far vi bort natt-vakandet? Hon skall vall inte vakna sa ofta i denna alder? Skall vi fortsatta att ge henne mat nar hon vaknar vid 11 och 2 tiden? Och om inte, hur gar vi till vaga?
Min andra fraga ar..hur lar vi henne att somna sjalv? Skulle alska att kunna lagga henne i sangen och lata henne somna sjalv!
Min sista fraga ar..du namnde ett 3 manders schema..hur ser det ut?
Tack pa forhand, och trevlig helg.
mvh
Dani
-
Irmasmamma
Hej igen!
(Det är dagens sammanlagda matintag som ger en god nattsömn, alltså inte bara det liten får i sig på kvällskvisten!
)
.
Ett 3-4månadersschema som brukar gillas av de flesta pyttisar är 12-45-2-45 (12-timmarsnatt, 45 min på fm, 2 h middagslur och 45 min på em.)
Förresten, jag glömde att fråga om du har Barnaboken? Om inte tycker jag att du ska skaffa den snarast.....det är därifrån vi utgår med alla våra råd! 8)
Trevlig helg själv!
Nätterna brukar oftast ordna upp sig av sig själva när dagarna ordnat upp sig. Jag undrar igen hur era mattider ser ut? De brukar vara betydande för att liten ska få i sig så mycket mat som möjligt för att sedan kunna sova gott på natten...daninemes skrev:Jag undrar dock fortfarande, hur far vi bort natt-vakandet? Hon skall vall inte vakna sa ofta i denna alder? Skall vi fortsatta att ge henne mat nar hon vaknar vid 11 och 2 tiden? Och om inte, hur gar vi till vaga?
När man vagnar (eller buffar) så är det som jag nämnde, väldigt viktigt att man slutar innan liten somnar. Liten ska lugnas men inte sövas av verktygen. Själva insomnandet måste liten ta hand om själv, för att inte sedan vakna och undra var mamma som vagnade så skönt tog vägen!? På så sätt lär sig liten att somna och somna om själv. Precis som du ser i videoklippet jag länkade till så är det korta svar på litens frågor som gäller. Ingen mysvagning så länge liten behagardaninemes skrev:Min andra fraga ar..hur lar vi henne att somna sjalv? Skulle alska att kunna lagga henne i sangen och lata henne somna sjalv!
Det finns förslag på scheman för olika åldrar i länken med SM-översikten jag skickade!daninemes skrev:Min sista fraga ar..du namnde ett 3 manders schema..hur ser det ut?
Förresten, jag glömde att fråga om du har Barnaboken? Om inte tycker jag att du ska skaffa den snarast.....det är därifrån vi utgår med alla våra råd! 8)
Trevlig helg själv!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
En fråga till: sover liten på mage med larm?

Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej igen,
oK, jag forstar. Tror att det ar vagnandet vi maste fa in snitsen pa
Ja hon sover pa mage med larm.
Jag har barnboken, sa ska se till att lasa ordentligt.
Hon ater ca 160-180ml 4 ggr om dagen. Pa natten ater hon mindre- ca. 120 per gg.
Later det som att hon far tillrackligt i sig?
Tack igen
Dani
oK, jag forstar. Tror att det ar vagnandet vi maste fa in snitsen pa
Ja hon sover pa mage med larm.
Hon ater ca 160-180ml 4 ggr om dagen. Pa natten ater hon mindre- ca. 120 per gg.
Later det som att hon far tillrackligt i sig?
Tack igen
Dani
-
Irmasmamma
Toppen!daninemes skrev: oK, jag forstar. Tror att det ar vagnandet vi maste fa in snitsen pa
:thumbsup:daninemes skrev:Ja hon sover pa mage med larm.
Låter som att hon får i sig i minsta laget på dagen tycker jag....och att det är därför hon behöver äta så mycket på natten. Hon äter 4 ggr per dag skriver du....har ni ingen nattslurk en halvtimme innan sänggåendet?daninemes skrev:Hon ater ca 160-180ml 4 ggr om dagen. Pa natten ater hon mindre- ca. 120 per gg.
Later det som att hon far tillrackligt i sig?i
Kan du skriva vilka tider hon har sina måltider så kanske det finns några små tips att ge för att hon ska få i sig ÄNNU mer.
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hej,
OK tiderna ar foljande:
7.00 - 140-160ml
9.0 - 140-160ml
11 - 140-160ml
15.00 -140-160ml
17.30 140-160ml
22.00 120ml
2.00 120ml
4.00 120ml
Tack igen
mvh
Dani
OK tiderna ar foljande:
7.00 - 140-160ml
9.0 - 140-160ml
11 - 140-160ml
15.00 -140-160ml
17.30 140-160ml
22.00 120ml
2.00 120ml
4.00 120ml
Tack igen
mvh
Dani
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej daninemes och välkommen säger jag med
Jag tror att ni skulle fâ upp matintaget om ni styrde upp mattiderna lite mer. Som det ser ut nu sâ blir det nästan snutt och dutt dâ hon äter typ varannan timme. Här är ett schemaförslag dâ jag lagt mâlen med 3-4 timmars mellanrum:
07.00 Mâl enligt standardmodellen (SM) : mat inom timmen + umgänge, passiv social delaktighet
08.30 Sova 45 min
10.30 SM
12.00 Sova 2 tim
14.00 SM
16.00 Sova 45 min
17.30 SM
18.30 Kvällsslurk
19.00 Godnatt!
Alla mâl är standardmodellsmâl: förrätt, huvudrätt, efterrätt samt kaffe och kaka. Alltsâ att du erbjuder mat flera gânger. Sätt dig själv i rollen som en väldigt trevlig kypare pâ en bra restaurang.
Hâll den total mattiden till högst en timme. Genom att sprida ut mâltiderna bättre över dagen sâ fâr du upp aptiten och hon vill och orkar äta mer. Och äter man ordentligt sâ har man kommit en bra bit pâ väg till att sova ordentligt. Efter maten vâr man vara med i det som händer, men magen fâr vara i fred.
Superbra att du har Barnaboken och att dottern fâr sova pâ mage med larm. :thumbsup:

Jag tror att ni skulle fâ upp matintaget om ni styrde upp mattiderna lite mer. Som det ser ut nu sâ blir det nästan snutt och dutt dâ hon äter typ varannan timme. Här är ett schemaförslag dâ jag lagt mâlen med 3-4 timmars mellanrum:
07.00 Mâl enligt standardmodellen (SM) : mat inom timmen + umgänge, passiv social delaktighet
08.30 Sova 45 min
10.30 SM
12.00 Sova 2 tim
14.00 SM
16.00 Sova 45 min
17.30 SM
18.30 Kvällsslurk
19.00 Godnatt!
Alla mâl är standardmodellsmâl: förrätt, huvudrätt, efterrätt samt kaffe och kaka. Alltsâ att du erbjuder mat flera gânger. Sätt dig själv i rollen som en väldigt trevlig kypare pâ en bra restaurang.
Superbra att du har Barnaboken och att dottern fâr sova pâ mage med larm. :thumbsup:
-
Irmasmamma
daninemes skrev:Hej,
OK tiderna ar foljande:
7.00 - 140-160ml
9.0 - 140-160ml
11 - 140-160ml
15.00 -140-160ml
17.30 140-160ml
22.00 120ml
2.00 120ml
4.00 120ml
Aha!
Måltiderna ligger för tätt, liten hinner inte bli tillräckligt hungrig emellan - äter mindre - blir hungrigare på natten!
Det bör vara minst 3 max 4 timmar emellan (start på) målen för att lilla magen ska hinna bli lagom hungrig till nästa mål. Nattslurken, som mest är tänkt som en sängfösare, kan (bör?) komma tätare inpå.
Vad sägs om mattider i stil med 07, 11, 15, 18.30 (Nattslurk 19.30)? Då slår jag vad om att det kommer att gå ner mer än 140-160 ml!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
Ojdå, Sarisparis
hann visst före! Hon utgick i sitt förslag ifrån att ni skulle ha tolvtimmarsnatt (3-4 månadersschema), vilket ni kanske faktiskt skulle kunna börja med redan nu. Då kanske det tar ett tag innan liten "växer i" schemat, men annars måste ni byta nu för att snart byta igen......
Vad säger ni andra om det?

Vad säger ni andra om det?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Fundera pâ hur ni vill ha det hemma hos er, snickra ihop ett fint schema och kör sen pâ det.
Tack sa hemskt mycket for alla rad!
Jag skall genast satta igang med att fixa nytt schema etc.
Will keep you posted.
HALL TUMMARNA!
Mvh
Dani
Jag skall genast satta igang med att fixa nytt schema etc.
Will keep you posted.
HALL TUMMARNA!
Mvh
Dani