Superdunderkur

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
inger
Kontakt:

Superdunderkur

Inlägg av inger »

Efter att ha varit frisk i åratal har jag drabbats av ena förkylningen efter den andra.
Det är viss själslig stress som beror på saker jag inte riktigt kan gå in på på ett öppet forum.

I morgon har jag bestämt mig för att jobba i allafall. 07:30 vill jag då vara i fin form. Har någon recept på super kur. Genomförkyld men rösten är tillbaka. Jag har vitaminer, linfröolja redan ätit 1000 mg c whiskey någon starksprit honung agavesirap hemma.

Jag har inte skrattat på länge men gråtit mycket. Nu vill jag komma i balans.
Tips någon.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fauve

Re: Superdunderkur

Inlägg av Fauve »

Låter jobbigt :(
Har ingen dunderkur men lite tips:
- Ingefärste med honung. Koka färsk ingefära i vatten tills det blir lagom starkt. Ta i honung efteråt.
- Andas saltvattenånga. Gamla sättet med handduk över kastrull med uppkokt vatten. 5-10 min.
- Bästa tipset sist. Värm händer och fötter med hårtork, speciellt handflator och under fötterna. Massera samtidigt ganska hårt. Värm så mkt du kan, det ska brännas. Du ska helst börja svettas då rensas kroppen ordentligt. Om du har någon som kan värma ryggen åt dig så värm uppifrån och ner och massera.

Österländsk traditionell medicin :) Hårtork kanske är en lite modernare variant :D

Krya på dig!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tack Fauve :heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar

oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej!

Har två tips. Det ena är att ta salt vatten i näsborrarna. Antingen kör du med pipetter som finns färdiga på Apoteket eller så investerar du i en s.k. nässöljningskanna som finns på hälsokosten. FÖlj instruktionerna noga, vattnet får inte bli för salt för då svider det som bara den! Det rensar upp och tar bort bakterier och skräp. Jag brukar ta till det så fort jag känner minsta lilla antydan till förkylning, det brukar hjälpa.

Det andra tipset är frigörande andning. Du har uppenbarligen spänningar i kroppen som stör så det är ett skönt sätt att rensa systemet på. Du ska andas in och sedan med en gång andas ut igen. Ligg ner på en madrass och blunda. Ta djupa andetag, du ska inte hyperventilera. Du kommer att känna efter ett tag att du kommer in i en bra rytm. Kroppen blir "bombarderad" med syre så spänningarna släpper. Du ska hålla på i åtminstone 20 minuter.

Lycka till och krya på dig!

Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag säger...

Behåll ingefäran men skippa socker och kolhydrater som gynnar inflammationer. Tillsätt minst 1000 mg c-vitamin på morgonen och 30-60 mg zink till natten (OBS! till natten!!!)

Sen äter jag aloevera gel sen 6 mån tillbaka och är friskare denna vinter än jag varit på många många år.

Sist. Probiotika, för tarmen. Lactiplus från hälsokosten rekommenderas. HÖG dos. 80% av immunförsvaret tillverkas i tjocktarmen. En fungerande mage är därför a och o.

Lite Omega-3 till det för att inte gynna inflammationer är kaka på moset.

JO; det viktigaste D-vitamin!!!! Jag har ätit 8000 IE denna vinter. Men du kan i alla fall ta MINST 4000 IE några veckor tills solen har lyst på dig ordentligt.

KRAM och krya på dig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
En klassiker som inte skall glömmas är vitlöken..
Jag brukar koka upp vatten lägga i färsk ingefära, 1 msk honung och pressa i 5 klyftor vitlök. Så sveper man saligheten och lägger sig varmt. Det smakar ju för vidrigt men om någon timme brukar förkylningen svettas ut :)
Och en hälsning från grannlandet i öster - Gå i bastun och ta en vodka! Det fungerar faktiskt :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag har ingen dunderkur bara sådär, men för något år sedan fick jag, som du, förkylning på förkylning och var i total obalans både mentalt och fysiskt. (Jag är dessutom sångerska och totalt beroende av att vara frisk.) Då gick jag till en ayurvedisk konsult för att få en analys av min kroppstyp och fick kostråd och även andra livsstilsråd för att komma i balans igen.
Det var lite pyssel men det har hjälpt mig SÅ mycket. Inte bara för kroppen utan också själen. :D

Ett långt tag åt jag strikt enligt min konsults råd, men har kunnat gå ifrån det mer och mer i takt med att jag återvunnit balansen, men nu vet jag direkt vad jag ska undvika om jag känner att trötthet/förkylningar/stress m.m kommer smygande....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tack allihopa för spännande råd.

Frigörande andning och öka c-vitaminintaget så som Torsmamma beskrev gör jag på en gång och tar probiotika och D, därför att allt detta har jag hemma.
Ska läsa den här tråden noga. Tack allihopa. :heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"