Hej igen!
Fint att det går framåt

=D> Vi har också haft bekymmer med envisa skarvar. Lösningen är verkligen mat så vi kikar lite närmre på hur ni har det.
dinmorsa skrev:Jag lurar fortfarande lite på detta med "skarvarna". Läggningen inne går bättre för varje dag tycker jag men han vaknar alltid före "utsatt tid".
Kan jag lägga in ett extra mellanmål i schemat? I så fall skulle hans tider se ut såhär:
07.00 Godmorgon + grötfrukost
09-09.45 fm-lur
10.00 mellis (banan t ex?)
12.00 lunch (burk+frukt)
12.30-14 middagslur
15.00 mellis (välling?)
18.00 middag (som lunch)
18.45 kvällslurk
19.00 Godnatt
Dessa tider hade vi före kuren och de funkade bra då tyckte jag. Men kanske blir det för mycket och för tätt. Men kanske sover han bättre med mättare mage under middagsluren?
Jag skulle inte lägga in ett extra mellanmål på förmiddagen, det förstör bara aptiten. Vet inte hur det är med er, men min tjej börjar dippa i aptit om man jämför med hur hon åt vid 6 månader. 4 mål mat+ nattslurk är verkligen att rekommendera. Men jag gillar starkt tänket om att flytta maten närmre lunchluren. Det har gjort susen för min superskarvare

Tycker att det är vanskligt att ge förslag på schema, men om jag nu ändå gör det

så
Typ:
07.00 Godmorgon!
07.00 Ersättning/välling
08.00 Käka gröt, medan ni äter frukost.
(Vill lägga in en parantes här. Jag har nu en liten matkrånglare ( eller ja, hon berättar helt enkelt vissa saker för mig, typ äter gärna mer själv, gärna mer "rena" smaker, inte riktigt lika mycket etc) Därför har jag nu en tid vänt på ordningen . dvs gröt först och ersättning som topping på morgonen. )
9-9.45 Sova
11.30 (alt 11.45) lunch + toppa med välling inom halvtimman
12.30-14.00 Sova (Kanske lite för långt vakenpass i mitt tycke, sedan förra luren, men funkar det så kör ni på det. Problemet blir att det blir tajt med mattiderna)
15.00 Mellis- gröt?Youghurt+ macka?etc. Här toppar jag inte med välling, har märkt att det påverkar middagsaptiten negativt. Så behöver det ju inte vara för er
18.00 Middag (här blir det bara 3 timmar mellan matpassen, funkar för oss här hemma eftersom mellanmålet har minskat i omfång så att säga)
18.45 Nattslurk (något tight på maten, men upplever ni att han har aptit på välling så kör på det)
19.00 Godnatt!
Ett annat alternativ om vi ska peta i sovtiderna är:
07.00 Godmorgon+ersättning/välling
08.00 Gröt
9-9.45 Sova
11.00 Lunch+toppa med välling
12.00-13.30 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt
Det är ni som gör upp ett schema som passar er son. Det kan finnas alla möjliga varianter, se bara några exempel i SHN-boken. Där finns några exempel som är extremt individanpassade. Därför kan varken jag, eller någon annan, säga att så här skall ni justera schemat. Men ibland är det skönt att få lite input på schemat och det är ju inga större förändringar. Kom ihåg att det tar 3+7 dagar att införa en förändring innan man ärligt kan utvärdera.

LilloppansMamma