Insomningen blir knasig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Hej. Jag sitter här på övervåningen och har precis lagt vår 9-månaders son. Det är natt 1 i kuren, så det ska bli spännande att se resultatet.

Vi har det kanske lite annorlunda än många andra. Grabben har somnat hur lätt som helst ända sedan har var 2 månader. Och idag när vi körde kuren och la honom på mage (ligger oftast på rygg) så blev han nog mest irriterad på mitt buffande, men han somnade lätt efter cirka 5 minuter.
Vårt problem, förutom de många uppvakningarna och de långa vakenperioderna på natten är att han i princip sen han var nyfödd alltid bara sovit halvtimmar på dagen. Att behöva väcka honom är inte direkt vanligt, även efter riktigt dåliga nätter så kan han vakna efter 30 minuter om man lägger honom vid lunchtid.
Så nu till min fråga: Hur får vi honom att sova så pass länge som 1,5 timme som vi satt upp som schema mellan 1230 -1400? Om han vaknar klockan 13:00 i vagnen, hur gör vi då? Han lär ju knappast somna om, och att sitta fastspänd skrikande i vagnen känns inte som ett alternativ.

Tips mottages gärna!
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D
Vad härligt att din son ska få börja sova hela nätter :thumbsup: :D
peteranna skrev:Vårt problem, förutom de många uppvakningarna och de långa vakenperioderna på natten är att han i princip sen han var nyfödd alltid bara sovit halvtimmar på dagen. Att behöva väcka honom är inte direkt vanligt, även efter riktigt dåliga nätter så kan han vakna efter 30 minuter om man lägger honom vid lunchtid.
Det här känner jag igen! Precis så hade vi det innan vi kurade vår lilla tös :roll: :) . Just att de vaknar efter 30 min skulle kunna skvallra om en mage som inte är helt mätt. Då kan man se till att ha en måltid så nära långluren som möjligt eftersom många små sover bättre på en mätt mage.
Norahsmamma skrev: Hur får vi honom att sova så pass länge som 1,5 timme som vi satt upp som schema mellan 1230 -1400? Om han vaknar klockan 13:00 i vagnen, hur gör vi då? Han lär ju knappast somna om, och att sitta fastspänd skrikande i vagnen känns inte som ett alternativ.
Jag skulle faktiskt bjuda en så stor kille på långluren i sängen. När man är så stor så sover man oftast bättre om man har lite rörelsefrihet. Min tjej har aldrig klarat att sova sina 1,5 timmar i vagnen, men i sängen sover hon gott. Men vare sig de sover i säng eller vagn så ska uppvaken hanteras på samma sätt som på natten (fast med dagramsa istället :wink: ). Tanken är ju att han ska lära sig schemat och det gör han ju bara om du talar om för honom hur schemat ser ut, dvs du talar om för honom att han ska somna om sååå skööönt om han vaknar upp innan luren är tänkt att ta slut.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av klockan »

Hej och välkommen hit :D

Jag lägger till litegrann här till det som Norahs mamma skrivit :D

:arrow: Att få barn att somna in/somna om på dagen är inget annorlunda mot att få dem att somna in/somna om på natten. Så det är exakt samma tänk ni anv er av :) som när det gäller uppvak etc nattetid. Så länge er son har förutsättningarna för sömn - dvs ett schema som är uträknat efter hans ålder, med tillräckliga intervaller mellan sömn och mat och ni styr skutan med säker hand så ska det inte behövas mer än så :)

De flesta barn har en skarv på 30-45 min då de gärna vaknar, och det är det ni ska hjälpa honom över. Ska han ta dagslurarna i vagn så är det vagning (buffning i sängen) som gäller dygn 1, sedan lämnar ni den sakta men säkert och låter ramsan ta över (även i vagnen alltså) under dygn 2-3.

Många tycker dock att det är omständligt att ta daglurarna i vagnen under kuren och väljer att köra i sängen till 100%, det är en smaksak. Man KAN få ta emot fler frågor om amn anv vagnen, men är man bara handfast och säker i sina svar så brukar det oxå sätta sig.

Glöm inte att kuren är en process. De 11 dygnen behöver både sonen och ni för att allt ska sätta sig. Sen kan det ta upp till en månad innan det sitter.Och det går upp och ner :wink: .Trixet är att styra skutan med säker hand så att barnet vet var färden bär.
peteranna skrev:Om han vaknar klockan 13:00 i vagnen, hur gör vi då? Han lär ju knappast somna om, och att sitta fastspänd skrikande i vagnen känns inte som ett alternativ.
Precis på samma sätt som ni kommer att göra när/om han vaknar mitt i natten :D . Klart att ett skrikande barn som sitter fastspänd i en vagn inte är ett alternativ [-X , så vill väl ingen ha det... :wink: Kan ni er sak så kommer ni slippa det scenariot :) men fundera som sagt om ni ska kura i vagnen om det känns oklart...inga problems att återgå till dagslurar i vagn när kuren är genomförd :) men under själva görandet och den mest intensiva processen tyckte iaf JAG att det var skönt att slippa det ytterligare momentet som vagnen innebar. men det där är som sagt en smaksak...

Mitt bästa tips inför en god vila, dag som natt är mätt mage, frisk luft i lungorna, mkt bus och glädje och en trygg förälder som talar om vad det är som gäller.


Lycka till. Hör gärna av er igen om ni vill.Vi finns här!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Tack för tipsen! De har används under dagen.

Men detta har hittills gått över förväntan. Igår natt så sov han från 19:30 - 05:45, med två små knyst (inte skrik) vid 23-snåret. Helt otroligt, för vi hade ju inte ens börjat kuren på allvar, så jag gissar att det att vi la honom på mage och mörklade på ett bra sätt. Men så bra som han sov i natt har han aldrig gjort. Problemet var dock bara att jag aldrig fick honom att somna om mellan 05:45 och 07:15, och så här i efterhand borde jag buffat längre då för det kändes lite jobbigt när han skrek så pass länge.

Men dagen i övrigt har varit mycket bra, vi har gjort vissa justeringar i schemat, plus att det blir lite speciell helg att börja då det ju blir sommartid i natt. Men vi har nog bestämt oss för följande:
19-07 Sova 12 timmar
0715 Gröt.
09:30 - 10:00 sova 30 minuter
10:15 lite mellanmål (Frukt eller liknande)
12:30 Lunch.
13:00-14:30 sova 1h 30 minuter
15:15 Gröt.
17:15 Middag.
18:40 Gröt (vi har inte fått honom att gilla välling, han är komjölksallergisk och verkar inte vara förtjust i de mjölkfria varianterna)

Kan tillägga att han blev 9 månader idag.
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av klockan »

Hejhopp :D
härligt att höra att natt nr 1 gick fint. Den brukar oftast vara rätt hyfsad eftersom man anv buffningen och den gillar de flesta barn :) . Så jag hoppas att lugnet satt sig nu så att ni kan börja backa inatt och läta ramsan ta över. Bedömer du att du måste buffa så är det tillåtet, men testa och tänj på "gränserna" och se vart ni hamnar. F rom imogon dag skall lugnet helst vara etablerat så att ramsan kan få fäste till 100% f rom natt nr 3 (för er del: natten mot måndag).

Du märkte själv där tidigt imorse hur mkt han behöver dig/er, så var inte rädda för att ge dig/er till känna.Just nu måste han få svar på alla frågor som ställs. De 11 dgr kuren innebär behövs verkligen, både för barnet men även för föräldrarna. Det är mkt man ska deala med :wink: och det går upp och ner och man behöver oxå gå på nitar ibland för att kunna "göra om - göra rätt" :)

Schemat ser helt OK ut. Skulle dock bara vilja flagga för att första luren bör vara 20 min, INTE 30 min, då detta inte är en tidsintervall som känns skön i kroppen. Du har säkert läst i SHN-boken att man rek sovpass á 20 min, 45 min, 90 min, 2 tim etc och det är av en anledning, dvs att barnen åker upp och ner i sömn under dessa pass och efter 20 min är man rel lättväckt (det är ju bara en power nap inför den långa luren som kommer sen :wink: ). :arrow: Ev kanske ni kunde lägga långa luren lite tidigare än kl 13.00? 3 tim är ganska länge att vara vaken i ett kör för en del barn vid 9 mån (även om man har en lite nap innan det), AW rekommenderar 2-2.5 tim mellan lurarna. Fundera och justera sen efter uppföljningsveckan om ni tycker det behövs.

Gröt funkar ju precis lika bra på morgon och till kvällen som välling :) .Det körde jag med min nr 3 som VÄGRADE välling. Vi körde oxå mkt gröt till mellis, men ledsnar man kan man ju ge fruktpuré, mackor, yogurt el fil (om ni hittar mejeriprodukter som passar honom vill säga), banan etc.

Härligt att det verkar kännas så bra för er! För många barn så är det en stor förändring i positiv riktning bara det att få sova på mage i egen säng i kolsvart rum. Det upplevde vi med ett av våra barn.Sen blev själva verktygandet bara som grädden på moset.

Ha det gott! :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av klockan »

Ps. Skriv gärna in födelsedatum på sonen samt vilket datum ni började kura längst ner i din signatur, som Norahs mamma har gjort t ex (se ovan). Då blir det lättare att hänge med för oss som svarar :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Så nu har det gått några dagar, och tänkte sammanfatta status:

DYGN1
Natt 1 gick jättebra. Han sov som en stock och nån buffning var det inte tal om, han vaknade dock tidigt och försökte få honom att somna om i cirka 1,5h utan resultat. Däremot gick dagsovningarna riktigt bra.

DYGN2
Natt2 blev nästan som natt 1 igen från vår sida. Dels var det sommartidsomställning vilket ju ställer till det, dels ändrade vi lite från schemat från dygn 1 eftersom vi tyckte det inte var helt optimalt. Natt 2 blev annars väldigt bra, fick buffa en gång på natten och han vaknade sedan 30 minuter innan han skulle (vilket ju eg. var 1,5 timme innan) men det gick inte att göra något då han dels både satt sig upp (vilket han aldrig gjort förrut och dessutom gjort nr2...). Dagen gick kalasbra och han sov precis de minutrar han skulle på dagen, första turen i vagnen andra i sängen.

DYGN3. Här blev det ett litet genombrott. Han sov bra på natten som vanligt, men vaknade cirka 1,5 timme för tidigt som tidigare. Fick då gå in och buffa eftersom han absolut inte somnade om annars. Gjorde detta vid 3 tillfällen och tillslut så somnade han faktiskt om från 6:30 - 07:00 då vi väckte honom. Han var lagom arg på oss för att vi väckte honom då :shock: .
Dagsovningarna gick riktigt bra, men sov lite för kort första sovningen.

DYGN4: Här sov han hela natten för första gången. Ett litet pip mitt i natten och sedan en "PANG-ramsa" vid 06:25 på morgonen och han somnade genast om. Han vaknade sedan av sig själv 06:55 och låg och pratade och vi hämtade honom 07:00. Helt sjukt och svårt att fatta att han sov själv hela natten.

DYGN5: Nu började det bra, men slutade sämre, han fick nämligen hög feber. Kan bero på flera saker, dels sömnen, men även 4:e tanden som är på väg igenom. Det gjorde att det var omöjligt att hålla honom vaken på eftermiddagen och han fick en 5minuters sömn och somnade själv i barnstolen när vi åt (har aldrig hänt). Vi lade honom 15 minuter före sin tid, och var tvungen att kolla tempen på natten, men han somnade lätt om ändå. Men han sov mer oroligt i natt.
Första sovningen i vagnen på dagen gick hur bra som helst, inte ens ett pip när jag lägger ner honom (kör ingen vagning eller så, utan vi går ut och går en promenad där han först får sitta 10-15 minuter och sen lägger vi ner honom på hans sovtid). Febern var borta nu på morgonen för övrigt.

Vi har även noterat sömnen dygn för dygn och tror det är nåt sånt här:
D1: 12h 35min
D2: 12h 25min
D3: 12h 40 min
D4: 13h 40min

Så än så länge har det gått otroligt mycket över förväntan på alla sätt! :mrgreen: :mrgreen:
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av Manfred10 »

Det verkar ju gå strålande det här! :mrgreen:

Vad upplever ni själva är största skillnaden i ert eget tillvägagångssätt? Alltså hur hanterade ni hans uppvak tidigare då han bara sov 30 minuter, hur gick läggningarna till osv? Kort och gott, hur och var upplever ni de största skillnaderna ert handlande under kurandet jämfört med "hur ni gjorde före kuren". Vore intressant att höra eftersom sonen tycks svara så bra och uppskatta ert SHN-arbete med honom.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Flera anledningar:
-Han sover på mage! Det gör jättestor skillnad känns det som. Tidigare var det på rygg.
- Vi plockar inte upp honom på natten när han skriker/gråter/låter utan han vet att han ska sova kvar i sin säng.

Men i natt kom ett återfall big time. Hans feber fortsatte och vi var lite osäkra på hur han mådde, och han vaknade väldigt mycket under natten, så efter väldigt många uppvak tog vi upp honom för att kolla tempen, ge alvedon och sen fick vi inte honom att somna om riktigt länge. Enda sättet var att på ett sätt frångå principen "På natten händer ingenting" till att köra "skratt innan natten". Så vi fick honom från att gråta till att skratta några minuter och sen lägga honom. Då somnade han om efter 2-3 minuter. Och hans två trötta föräldrar också.

Förhoppningsvis är han feberfri idag och då går vi till 100% tillbaka till vårt tidigare sätt.
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Hej! Skulle vilja ha ett akut råd inför kvällen.

NAtten i natt var som sagt bedrövlig och det var vårt eget fel, men det blev svårt när han hade hög feber kände vi och man vill på nåt sätt ha mer koll då. Därför har dagsovningarna också gått åt h-e idag. Han ville inte alls sova sin eftermiddagslur i sängen utan grät jättemycket vilket han aldrig brukar göra i sin säng, han är helt uppenbart helt förvirrad. Ramsan gör honom bara mer ledsen och förvirrad känns det som

Så vi tänkte börja om från dygn1 igen, för att han ska känna sig trygg igen. Är det en "bra" lösning? Eller ska vi fortsätta och bara se senaste dygnet som ett stort kryss i protokollet?

Vad säger ni?
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av klockan »

Jag hade helt klart sett senaste natten/dygnet som ett stort undantag :) och tutat vidare.

Sjukdom ställer ofta till med lite strul, och det är väl inte så konstigt? Nu vet ni mer om vad som ev väntar medan han är fortsatt dålig, se hur ni kan navigera i det så det blir så bra som möjligt. Ni vet hur ni ska anv verktygen och Attityden :thumbsup:

Febernedsättande, vatten etc där det behövs, inget mer med det ju :) De sakerna klarar man av med barnet i sängen och då spelar det enl mig inte så stor roll förutsatt att man gör det på ett självklart sätt. Ni fick ju honom att somna om igen gnm att anv ett sätt han lärt sig att känna igen =D> :D

Sjukdom blir lite undantagstillstånd på det sättet dvs att man kanske måste titta till barnet mer ofta (men bara för den skullen behöver inte vargarna följa med in...), och sen får man komma upp på banan igen. Ni verkar ju ha en fin attityd och allt verkar ha gått lugn till hittills.
peteranna skrev:Han ville inte alls sova sin eftermiddagslur i sängen utan grät jättemycket vilket han aldrig brukar göra i sin säng, han är helt uppenbart helt förvirrad. Ramsan gör honom bara mer ledsen och förvirrad känns det som
Ja, jag tänker som så att det blev det avsteg från det nya som han säkerligen hade börjat ta till sig. Vad gäller egentligen? Så, som jag skrev ovan, hur kan ni navigera i detta så att ni ändå förmedlar lugn och säkerhet? Det blir ju själva knäckfrågan på ngt sätt...

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av peteranna »

Vi fortsatte kuren och det har för det mesta fungerat riktigt bra. Han har nu sovit flera nätter helt i sträck, dock inte riktigt sina 12 h, utan kanske 11:30 totalt, men vi är ändå trots det riktigt nöjda.

Vad som dock har seglat upp som orosmoment är att han har fått svårt att somna, han har lärt sig att både sätta sig upp och resa sig upp på några dagar här i sängen, och så fort vi lägger honom och säger ramsan så sätter han sig upp först och sen ställer sig upp och är jätteledsen. Vi väntar först och ser om han lägger sig, men icke, utan vi lägger tillbaka honom och börjar om.

Det här är vi väldigt ovana med då han alltid somnat lätt, riktigt lätt, och i sin egen säng. Därför är vi som två stora frågetecken och känner oss tvivlande, vi vill ju inte att han ska somna jätteledsen varje gång, det är inte alls kul, framförallt inte när man startade utan det, och även de första 7-8 dygnen var det aldrig något problem.

Tips, förslag? Vi känner ju att vi på halvt måste börja med buffning igen, det känns inte som att ramsan biter, plus att det blir problem när han kan resa sig upp men inte riktigt kan sätta sig igen själv (inte med avsikt i alla fall)
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Svårt att sova länge på dagen

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va härligt att det verkar gå så bra för er, 11 1/2 timme är ju faktiskt väldigt nära ert mål på 12 timmar.. Något jag tycker ni verkligen skall ta till er och glädja er åt. Ni har gjort ett strålande jobb för ert lille barn som får sova så mycket =D>

Ok just nu har ni några små fnurror, men det är absolut inget som inte går att lösa. Fnurror kommer och går i och med utvecklingsfaser, tänder och sjukdomar. Man får helt enkelt acceptera att det ser ut så ibland och då sätta upp en extra säker attityd av självklarhet och efter några dagar/veckor går det över.
Vad som dock har seglat upp som orosmoment är att han har fått svårt att somna
Sonen har fått svårare att somna in, kanske inte så konstigt när han börjar känna sig mer och mer utsövd tänker jag.. :D
Dessutom verkar han ha börjat lära sig några nya tricks
han har lärt sig att både sätta sig upp och resa sig upp på några dagar här i sängen, och så fort vi lägger honom och säger ramsan så sätter han sig upp först och sen ställer sig upp och är jätteledsen. Vi väntar först och ser om han lägger sig, men icke, utan vi lägger tillbaka honom och börjar om.
När barn lär sig nya saker vill de ofta öva på dessa dygnet runt och hela tiden. När nyhetens behag har lagt sig en smula brukar de åtminstone öva mindre på natten och endast öva under vakentiden. Det ni kan göra för att hjälpa barnet att komma igenom detta snabbare är att öva grovmotoriska övningar flera gånger under dagen. Öva att sitta, ligga, ställa sig, vända sig stå sitta om och om igen så att den lille behärskar rörelserna. Det finns även fina favorittrådar om just detta..
Tips, förslag? Vi känner ju att vi på halvt måste börja med buffning igen, det känns inte som att ramsan biter, plus att det blir problem när han kan resa sig upp men inte riktigt kan sätta sig igen själv (inte med avsikt i alla fall)
Ni ska INTE börja buffa, ni ska INTE börja vagna och ni ska INTe börja solfjädra :D Hoppas jag var riktigt tydlig, dessa verktyg är till för verklig kris, ångest panik hysteri. Ett barn som gnäller, gråter lite eller står upp i sängen för att öva benböj :shock: behöver inte buffas. Ni har gjort ett strålande arbete och ramsan har visst tagit, annars skulle inte barnet sova sina 11 1/2 timmar per natt. Han är inne i en utvecklande fas som måste passeras och under tiden han är inne i den slits han av ångest och en stark drift att utöva de nya rörelserna.

Ni kan snabbt gå in, lägga tillrätta och gå ut med en ramsa. Gå sedan och lägg er. Märker ni efter en stund att barnet börjar ställa oroande frågor så ger ni på nytt en ramsa.

Var gärna ute mycket på dagen, sol och frisk luft gör barnet tröttare, låt barnet röra sig riktigt mycket under dagen och avsluta gärna med ett bad i baljan där han får plaska sig riktigt trött. :D

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
peteranna
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 23 mar 2012, 21:02

Insomningen blir knasig

Inlägg av peteranna »

Vi började för 4 veckor sedan och har nu en grabb som sover hela natten, och kanske att vi någon gång var 3:e dag måste gå in och rätta till honom då han på nåt sätt lagt sig dubbelvikt uppochner i ett hörn eller liknande, han somnar då om på en gång. Men i övrigt så sover han hela natten vilket är helt fantastiskt. Men vi har ett litet problem, och detä r att han har fått mycket svårare att somna på dagsovningarna. Han är ganska ledsen, trots att vi gör som vi brukar, både i vagnen och i sängen. Å andra sidan känns han väldigt klängig just för tillfället, så det kanske är orsaken. Det kan ju också vara att han inte är tillräckligt trött. Det är ganska trist för vi är väldigt vana att ha en son som somnar väldigt enkelt.

Men vårt schema ser ut så här om jag kommer ihåg allt rätt:

19:15-07:15 sova 12h
09:30 - 10:15 sova 45m
13:00-14:30 sova 1,5h

Det är totalt 14h 15 minuter, men han vaknar nästan alltid vid klockan 7, och sover sällan 1,5 h på em, utan snarre 1-1:30. Totalt har han nog senaste veckan sovit mellan 13:20-13:45 per dygn, han når aldrig riktigt upp i 14.

Men vad vi märker är att det är svårare att få honom att somna på dagen, (ibland även på natten), och dessutom att han är extremt trött från säkert 17:30-18 fram till läggning.

Vi kanske ska skjuta på sovningarna? Köra 10-10:45 och 13:30-15:00?

Nån som har förslag och tips?
Melker Född 2011-06-24
Började kur vid 9 månader
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Insomningen blir knasig

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Jag sammanfogade dina trådar, då vi håller oss till en och samma tråd gällande samma barn. Dock fick jag dem i fel ordning ( suck, jag och teknik :roll: :lol: ). Men här är ditt senaste inlägg:
peteranna skrev:
Vi började för 4 veckor sedan och har nu en grabb som sover hela natten, och kanske att vi någon gång var 3:e dag måste gå in och rätta till honom då han på nåt sätt lagt sig dubbelvikt uppochner i ett hörn eller liknande, han somnar då om på en gång. Men i övrigt så sover han hela natten vilket är helt fantastiskt. Men vi har ett litet problem, och detä r att han har fått mycket svårare att somna på dagsovningarna. Han är ganska ledsen, trots att vi gör som vi brukar, både i vagnen och i sängen. Å andra sidan känns han väldigt klängig just för tillfället, så det kanske är orsaken. Det kan ju också vara att han inte är tillräckligt trött. Det är ganska trist för vi är väldigt vana att ha en son som somnar väldigt enkelt.

Men vårt schema ser ut så här om jag kommer ihåg allt rätt:

19:15-07:15 sova 12h
09:30 - 10:15 sova 45m
13:00-14:30 sova 1,5h

Det är totalt 14h 15 minuter, men han vaknar nästan alltid vid klockan 7, och sover sällan 1,5 h på em, utan snarre 1-1:30. Totalt har han nog senaste veckan sovit mellan 13:20-13:45 per dygn, han når aldrig riktigt upp i 14.

Men vad vi märker är att det är svårare att få honom att somna på dagen, (ibland även på natten), och dessutom att han är extremt trött från säkert 17:30-18 fram till läggning.

Vi kanske ska skjuta på sovningarna? Köra 10-10:45 och 13:30-15:00?

Nån som har förslag och tips?
Hur står det till med maten? Hur är måltiderna placerade? det kan göra under att möblera om maten lite så att de kommer närmre inpå lurarna. Jag hade nog inte personligen skjutit på lurarna. Det kan medföra att man får en liten som blir övertrötta och sådana vill vi inte ha. :wink: :lol: Vilorna tycker jag får en fin rytm om man har vakenpass på 2-2,5 timma ( undantaget är ju innan läggning). Det KAN vara så att han börjar att vilja korta av fm.luren. Kika in denna oumbärliga hjälpreda:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Vad gör NI när han vaknar för tidigt på vilorna?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"