Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tjugohundraelvabebis

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Tack för alla fina ord :-)

I natt sov han nästan hela natten. Kl 06 vaknade han och hade bajsat. Var tvungen att ta upp och byta blöjan. Annars får han sprickor och utslag direkt. Men det var avklarat på 3 minuter och sedan somnade han om och sov till kl 07 när jag tog upp honom.

Hur fixar man attityden på pappan?
Varje dag här hemma är något av en kamp.
"Hur vet man att det fungerar? Om det är så bra, hur kommer det sig att ingen annan vi känner gör så här?" säger han flera gånger om dagen.
I stort sett allt ska ifrågasättas.
Jag brukar säga att han får går ut och läsa här på forumet men det vill han inte göra för "här är ju alla frälsta så det är klart att de tycker att det är bra".
Förklarar då att självklart är alla frälsta här för att det faktiskt fungerar :wink:
Han vill helst att vi tar upp honom på natten när F vaknar.
Visst får han ta upp honom på natten om han vill det, men då är det han som får göra det varje natt tills F sover hela nätter av sig självt och det kan ju ta några år. Jag vill inte vara vaken på natten!

Jag bad honom läsa det jag läste på kvällen till gårdagen men han förstår inte. Han kan inte göra kopplingen som jag gjorde.

Jag har bett honom läsa BB men det vill han inte. Som att allt ska komma serverat till honom :evil:

Går det att stoppa ner honom i vagnen och få tyst på hans frågor också tro? :roll:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev:Tack för alla fina ord :-)

I natt sov han nästan hela natten. Kl 06 vaknade han och hade bajsat. Var tvungen att ta upp och byta blöjan. Annars får han sprickor och utslag direkt. Men det var avklarat på 3 minuter och sedan somnade han om och sov till kl 07 när jag tog upp honom.
Underbart! :D =D> Snyggt jobbat båda två! :thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Hur fixar man attityden på pappan?
Går det att stoppa ner honom i vagnen och få tyst på hans frågor också tro? :roll:
Haha, prova! :lol: :lol:
Nämen skämt åsido, kan ni inte sätta er ner i lugn och ro på kvällen när lillen somnat och prata igenom vad ni vill med ert gemensamma föräldraskap? Du kan fråga honom hur han skulle vilja gå till väga och lyssna på vad hans argument är. Så kanske ni kan läsa högt ur BB tillsammans? Det brukar min man och jag göra på kvällarna. Kanske fokusera på nåt annat än just sömnbiten för tillfället.....
Läs det underbara kapitlet om Forskaren, Arbetaren och Flörtisen som är högst aktuellt för lille Freddy just nu så kanske ni kan få le lite tillsammans och din man känna att den här filosofin handlar om så mycket mer än bara hur man lär de små att sova på natten. Och så kanske han blir mer intresserad!
Att han ska sitta och läsa BB själv med negativ inställning kanske inte ger så mycket eller vad tror du? Min man tycker att BB är jättebra men det blir inte av att han sätter sig och läser ändå! Man får hjälpa på traven lite ibland tror jag.... :wink:

Sen kanske ni kan läsa om Safarin och varför inte Synd om lilla barnet? Och sen utifrån det diskutera mer, och din man kan få en chans att förklara varför han vill göra på ett annat sätt och vad han tror att det skulle få för resultat osv....

Jag kanske är ute och cyklar, men så brukar iaf VI göra hemma när vi är oeniga om nåt, och oftast brukar det sluta med att vi inser att vi egentligen har samma åsikter, bara har pratat förbi varann med missförstånd osv!
Kan ju vara en början iaf? :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis

Irmasmamma skrev:
tjugohundraelvabebis skrev:Tack för alla fina ord :-)

Underbart! :D =D> Snyggt jobbat båda två! :thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Hur fixar man attityden på pappan?
Haha, prova! :lol: :lol:
Nämen skämt åsido, kan ni inte sätta er ner i lugn och ro på kvällen när lillen somnat och prata igenom vad ni vill med ert gemensamma föräldraskap? Du kan fråga honom hur han skulle vilja gå till väga och lyssna på vad hans argument är. Så kanske ni kan läsa högt ur BB tillsammans? Det brukar min man och jag göra på kvällarna. Kanske fokusera på nåt annat än just sömnbiten för tillfället.....
Läs det underbara kapitlet om Forskaren, Arbetaren och Flörtisen som är högst aktuellt för lille Freddy just nu så kanske ni kan få le lite tillsammans och din man känna att den här filosofin handlar om så mycket mer än bara hur man lär de små att sova på natten. Och så kanske han blir mer intresserad!
Att han ska sitta och läsa BB själv med negativ inställning kanske inte ger så mycket eller vad tror du? Min man tycker att BB är jättebra men det blir inte av att han sätter sig och läser ändå! Man får hjälpa på traven lite ibland tror jag.... :wink:

Sen kanske ni kan läsa om Safarin och varför inte Synd om lilla barnet? Och sen utifrån det diskutera mer, och din man kan få en chans att förklara varför han vill göra på ett annat sätt och vad han tror att det skulle få för resultat osv....

Jag kanske är ute och cyklar, men så brukar iaf VI göra hemma när vi är oeniga om nåt, och oftast brukar det sluta med att vi inser att vi egentligen har samma åsikter, bara har pratat förbi varann med missförstånd osv!
Kan ju vara en början iaf? :D

Tack för tipset!

I natt sov han hela natten. Känns så himla skönt!
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

tjugohundraelvabebis skrev: I natt sov han hela natten. Känns så himla skönt!
WOW! Underbart, grattis, fantastiskt jobbat, kram. Värt att firas! =D> \:D/ :heart:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
tjugohundraelvabebis

Ja oj vad det firades :-)
Idag med då han sov ytterligare en hel natt!

Men nu kommer jag här med en fråga igen :wink:
Jag lade honom för att sova. Han gnäller massor. Jag diskar i köket.
Plötsligt hör jag det fruktansvärda skriket som betyder gigantisk spya i vagnen.
Tar upp honom och han har lite svårt att andas. Tar med in i badrummet och torkar rent så gott det går och då kommer resten.
Tvivlar inte en sekund på att allt han ätit under kvällen kommit upp.
Han blir rentvättad, får ombyte och renbäddat i vagnen och somnar på två röda när jag lägger honom.

Nu vet jag ju att magen är tom och han bör därför bli hungrig.

Är det då fel av mig att ta upp honom för en slurk vid kl 22?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nej för en liten som precis satt hela nätter så tycker jag att det kan vara helt okej att göra precis som du föreslår. Det är ju viktigare att liten är mätt. Annars är det svårt att hitta attityden som förälder.
Sen kan man se det som att en gång är ingen gång. Hoppas ni slipper mer sånt. Kräkningar är inget roligt.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Glömde det viktigaste.... :oops:

GRATTIS och fint jobbat med nätterna =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
tjugohundraelvabebis

Nu har den lilla knasbollen kommit på att man kan vända sig från mage till rygg också, och det roar han sig med på nätterna.
Natten till igår vaknade han vid 03 och jag trodde det var pga hunger men efter två vagndrag tystnade han och då gick jag och lade mig igen. Hörde honom på morgonen strax efter 06 men då var det bara glatt joller och det lät jag vara. Han fick ligga kvar till kl 07. När jag då gick in för att ta upp honom möttes jag av världens leende. Han låg på rygg.
Natten till idag vaknade han också vid 03. Då såg jag att han hade vänt sig från mage till rygg och han var allt annat än nöjd.
Till slut fick jag lov att vända honom till rätta och stoppa om ordentligt. Byxor och strumpor hade han tagit av sig också :wink:

Så hur ska man göra när han vaknar på natten av att han lyckats vända sig och inte är nöjd alls med den nya sovställningen?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev:Hörde honom på morgonen strax efter 06 men då var det bara glatt joller och det lät jag vara. Han fick ligga kvar till kl 07. När jag då gick in för att ta upp honom möttes jag av världens leende.
:lol: :lol: Känns igen! Välkommen Vändningscirkus!
tjugohundraelvabebis

Tror att jag blir skvatt galen här när som helst :?

Bestämde oss för att bara vända honom snabbt som ögat och sedan ut ur rummet. Det fungerade inte.
Att bara vagna var inte heller någon succé.
Det som hjälper är att snabbt vända honom och sedan dra ett par snabba drag och så fort ut ur rummet.
Man kan slå sig i backen på att han vrålar som en stucken gris.
Spolar lite vatten eller passar på att tömma diskstället i köket.
Går in och lägger tillrätta och drar ytterligare ett par drag.

Två gånger varje natt får vi göra så här.
En gång mellan 02-03 och en gång mellan 05-06.

Två fina hela nätter fick vi innan det här satte igång.

På dagarna ligger han numer nästan bara på rygg så att han kommer på igen hur man ska vända sig till mage, för det fixade han ju för några veckor sedan alldeles utmärkt. Nu verkar han hela ha glömt av hur man gör.

Så hur gör vi för att få så fina nätter igen?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Ni kommer att få hela nätter igen snart, tro mig, vändningscirkusen brukar dra vidare lika plötsligt som den dök upp! :P

Till dess tycker jag ni har hittat en bra strategi, som ju uppenbarligen funkar där på natten. =D>
Angående dagarna så känner jag igen det där med att liten bara ligger nöjd på rygg och inte gör minsta ansats att vända sig... :roll: Här gjorde vi så att vi tränade lite mer aktivt på vändningarna, liten fick ligga i nedförsbacke, en spännande grej placerades snett bakom henne (oåtkomlig så länge hon låg på rygg). Sen fick liten ta tag i mitt finger och så hjälpte jag henne runt. När hon fattat grejen hjälpte jag till mindre och mindre för varje gång. :D

När ni inte övar vändningar skulle iallafall jag låta liten ligga på mage för att han ska få göra av med energi under dagen (så kanske det blir mindre gympa nattetid :wink: ).
Hur har ni det med utevistelsen? Gärna 2 ggr/dag och helst inte bara åka vagn, utan gärna upp och känna på träd och buskar, kanske kräla på ett liggunderlag om det är för blött och kallt på marken? :D

tjugohundraelvabebis

Vändningscirkusen fortsätter nattetid.

Dagtid är det inte några som helst problem för honom att vända rätt på sig och krångla armarna på plats. Det går som en dans.
Nattetid är det en helt annan femma. Han är trött och blir helt klart störd av allt krångel.

Veckan som har varit har varit svår. Först besök i hemmet av en liten tjej som inte alls är lika van vid ljud och rörelse omkring sig så vi har fått lov att vara så tysta som det bara går att vara.
Vid 02 på natten har sedan Freddy vaknat till då han ligger obekvämt och jag har lagt tillrätta och försökt att få honom att somna om. Det effektiva har fått läggas på hyllan för att få det så tyst som möjligt. Det har då tagit lång tid istället och vid 06 på morgonen har vi kunnat somna om.

Sedan följde några dagar och nätter på annan ort och då har det varit samma visa. Vi har varit försiktiga med att låta honom ljuda för mycket så att vi inte stör värdfolket.

Dessutom kom en förkylning, men den var bara jobbig något dygn innan den gav med sig.

I vagnen upptäckte vi mögel så den är kasserad. Första natten hemma igen lades han i spjälsängen. Trångt och ombonat men ändå vänder han sig och krånglar.
Väldigt många och långa uppvak.
Att buffas är han van vid och visst hjälper det men det tar ju inte lång stund först han är vaken och arg över att han inte ligger på mage.

Att han vänder sig på natten har pågått under ett par veckor och det behöver vi få ordning på snarast möjligen då det tär något enormt på krafterna när man dessutom fick smak på hur det är att få sova ett par hela ostörda nätter.

Känns som att det är dags att ändra i schemat också, men det går inte att genomföra mindre sömn dagtid först han sover bra på nätterna för han orkar inte vara vaken längre pass som det är nu.

Med maten är det sisådär. Han äter gärna mosad banan och gröt med banan men allt annat som vi har introducerat spottar han bara ut och vägrar ta i munnen efter att ha smakat på.
Äggmjölken fick vi lägga ner då han även börjat få utslag av den.
Är lite rädd att ge hemgjord gröt som hel måltid (även om det säkert skulle gå i) då den inte är berikad.
Jag har inte hittat någon berikad köpegröt som är fri från mjölkprotein och soja.
Med andra ord, vi kämpar på så gott vi kan med maten.

Han är så slut på kvällarna att han stupar i säng. Hinner oftast somna redan när han äter sista kvällsmålet.

Ska jag sluta lägga honom tillrätta på natten och försöka lugna honom ändå? Det är svårt att komma till ro utan att buffas och kommer han över hela på rygg kommer jag inte åt lilla rumpan plus att han då är så hysterisk och bara flaxar samtidigt som han skriker för fulla muggar.

Ska jag lägga tillrätta, buffa, backa och sedan solfjädra om han skriker upp sig utan att än han hunnit vända över till sida/rygg igen? Känns som att detta skulle vara det enda rätta för att ge honom möjlighet till trygghet för att sedan lugna ner sig och då få möjlighet att somna om på egen hand.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej :D ,
jag anar diverse vargar och lite svaj i attityden. Låt oss bena ut det.
tjugohundraelvabebis skrev:Dagtid är det inte några som helst problem för honom att vända rätt på sig och krångla armarna på plats. Det går som en dans.
Aha. =D> Med andra ord, han kan ju vända sig! Men träna på att vända sig under vakentid ändå.
tjugohundraelvabebis skrev: Veckan som har varit har varit svår. Först besök i hemmet av en liten tjej som inte alls är lika van vid ljud och rörelse omkring sig så vi har fått lov att vara så tysta som det bara går att vara. Vid 02 på natten har sedan Freddy vaknat till då han ligger obekvämt och jag har lagt tillrätta och försökt att få honom att somna om. Det effektiva har fått läggas på hyllan för att få det så tyst som möjligt. Det har då tagit lång tid istället och vid 06 på morgonen har vi kunnat somna om.

Sedan följde några dagar och nätter på annan ort och då har det varit samma visa. Vi har varit försiktiga med att låta honom ljuda för mycket så att vi inte stör värdfolket.
Hm, det är lätt hänt attityden får sig en törn när man har gäster i huset eller ät bortrest då man plötsligt ska ramsa mitt i natten eller något annat verktyg och det känns som om liten väcker andra. Men vet du, tänk hur liten måste reagerat: plötsligt är det ett fasligt spring på litens rum, mamma är inte alls som vanligt, vad är det som står på. Är det något fara och färde? Då kan jag ju inte sova. Hjälp!
Jag tänker att det kan vara en god idé att inte resa bort eller ha nattliga besök tills vändningscirkusen är över så att ni kan hantera den med attityden på topp.
tjugohundraelvabebis skrev: Med maten är det sisådär. Han äter gärna mosad banan och gröt med banan men allt annat som vi har introducerat spottar han bara ut och vägrar ta i munnen efter att ha smakat på.
Här har vi en ledtråd :). Om man inte får till maten är det svårt att få till sömnen. Jag tänker - lägg ner stor energi på att få till maten så löser sig många sovproblem av bara farten, kom ihåg, liten kan ju vända sig.
tjugohundraelvabebis skrev: Är lite rädd att ge hemgjord gröt som hel måltid (även om det säkert skulle gå i) då den inte är berikad.
Jag gjorde hemkörd gröt från början, liten ville inte ha köpegröt. ett sätt att tillsätta järn är att ha i några matskedar välling i gröten eller basera gröten på hirs. Du kan också lägga på någon frukt på som innehåller järn, typ aprikos. Sen är det faktiskt inte hela världen att äta ett mål gröt utan "berikning" om de andra målen är varierade. Glöm inte en rejäl klick fett i gröten också.
Har du provat sötpotatis som smakis? Det brukar vara poppis. Fortsätt bara erbjuda, med glatt humör smakis på smakis, distrahera gärna liten med majskrokar i händerna. Tillslut trillar poletten ner hos liten. ;)
tjugohundraelvabebis skrev: Ska jag lägga tillrätta, buffa, backa och sedan solfjädra om han skriker upp sig utan att än han hunnit vända över till sida/rygg igen? Känns som att detta skulle vara det enda rätta för att ge honom möjlighet till trygghet för att sedan lugna ner sig och då få möjlighet att somna om på egen hand.
Absolut backa så mycket det går tänker jag, liten måste få chansen att klara det hela själv. Får man aldrig försöka så får man aldrig uppleva att det går, och då kan man få för sig att man behöver mamma för att vända sig. :shock:

En arg liten ska inte verktygas, som du märker blir liten bara ännu argare. Husljud eller musik är det enda som hjälper. Och kom ihåg, arg får man vara även om mamma och pappa helst inte vill att liten är det mitt i natten - då ska man ju sova. :)
Blir man ledsen ska man få hjälp att lugna ner sig, backa till solfjäder tex, låt liten bli sömntung och lämna rummet. Bättre att gå in en gång och göra det ordentligt än att springa ut och in.

Kan inte nog påpeka att attityden är allt. Tänk: liten kan vända sig, liten är mätt, liten ska sova på natten. Jag finns här och stöttar - men liten kan!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag skriver under på kloka Tins :heart: svar... Attityden är allt!! :mrgreen:

Vill bara tillägga att vi bara kör hemgjord gröt här, jag berikar den själv med järn genom att mixa ner paltbröd i havregrynen.

Sen är det superviktigt med den fysiska aktiveten dagtid, inte bara för att öva vändningar utan för att liten ska vara riktigt "skidbacketrött" och sova skönt hela natten... :D
Och mörkläggningen? (Har jag säkert frågat förut... :oops: ) Bäcksvart ska det vara! Man ska inte se handen framför sig!

tjugohundraelvabebis

Attityden är jag faktiskt helt säker att den finns på sin plats :-)
Var så extremt taggad över att få komma hem och köra på som jag gjorde innan vändningar och besök plus resa.
Tider och miljöer kan jag ju kontrollera. Värre är det med sovställningar och mat. Jag kan alltid erbjuda men om han tar det och äter är ju en annan femma :wink:

Med diverse allergier känner jag mig ganska begränsad så det blir mest att jag erbjuder sådant jag vet att han äter och sedan försöker smyga in nya smaker via de bekanta.
Har kikat på paltbröd då det verkar vara en god idé att kunna blanda i lite sådant i gröten men han är mjölkallergiker och paltbröd innehöll mjölk :-(
Han har redan niferex droppar på recept då alla prematurfödda får det men fytinsyran i havregrynet kanske hämnar upptaget? Iaf om man ska lyssna på vad BVC säger. Jag sade till sköterskan att jag blötte upp det ett dygn innan och att jag serverade aprikospuré och banan till men tydligen skulle inte det räcka så jag "fick" absolut inte ge gröt som helt mål utan det skulle bara vara smakis med ersättning som bas i alla mål.

Har provat diverse puréer men det mesta spottas ut och han får kraftiga kväljningar så det lilla han får i sig kommer upp igen.
Svårigheter att gå upp i vikt har han redan (får ständigt höra att han är mager och revbenen syns) så det är ju enklast då att servera det han gillar och äter med aptit.
Äppelgröt på rispuffar och lite kanel var en hit. Det gillade han massor, men näringsmässigt är det väl ingen höjdare.

Märker mer och mer att ersättningen inte mättar tillräckligt men om jag ger av det han tycker om så ratar han ersättningen och går tydligen miste om viktiga näringsämnen.
Svårt det där och det känns lite som en rävsax men vi tragglar på tills vi har varit till barnmedicin vilket blir nu på torsdag.

I natt blev det endast en vändning och det var otroligt tacksamt när det var över och han sov inom 2 minuter :D
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"