Hej

,
jag anar diverse vargar och lite svaj i attityden. Låt oss bena ut det.
tjugohundraelvabebis skrev:Dagtid är det inte några som helst problem för honom att vända rätt på sig och krångla armarna på plats. Det går som en dans.
Aha. =D> Med andra ord, han kan ju vända sig! Men träna på att vända sig under vakentid ändå.
tjugohundraelvabebis skrev:
Veckan som har varit har varit svår. Först besök i hemmet av en liten tjej som inte alls är lika van vid ljud och rörelse omkring sig så vi har fått lov att vara så tysta som det bara går att vara. Vid 02 på natten har sedan Freddy vaknat till då han ligger obekvämt och jag har lagt tillrätta och försökt att få honom att somna om. Det effektiva har fått läggas på hyllan för att få det så tyst som möjligt. Det har då tagit lång tid istället och vid 06 på morgonen har vi kunnat somna om.
Sedan följde några dagar och nätter på annan ort och då har det varit samma visa. Vi har varit försiktiga med att låta honom ljuda för mycket så att vi inte stör värdfolket.
Hm, det är lätt hänt attityden får sig en törn när man har gäster i huset eller ät bortrest då man plötsligt ska ramsa mitt i natten eller något annat verktyg och det känns som om liten väcker andra. Men vet du, tänk hur liten måste reagerat: plötsligt är det ett fasligt spring på litens rum, mamma är inte alls som vanligt, vad är det som står på. Är det något fara och färde? Då kan jag ju inte sova. Hjälp!
Jag tänker att det kan vara en god idé att inte resa bort eller ha nattliga besök tills vändningscirkusen är över så att ni kan hantera den med attityden på topp.
Med maten är det sisådär. Han äter gärna mosad banan och gröt med banan men allt annat som vi har introducerat spottar han bara ut och vägrar ta i munnen efter att ha smakat på.
Här har vi en ledtråd

. Om man inte får till maten är det svårt att få till sömnen. Jag tänker - lägg ner stor energi på att få till maten så löser sig många sovproblem av bara farten, kom ihåg, liten kan ju vända sig.
Är lite rädd att ge hemgjord gröt som hel måltid (även om det säkert skulle gå i) då den inte är berikad.
Jag gjorde hemkörd gröt från början, liten ville inte ha köpegröt. ett sätt att tillsätta järn är att ha i några matskedar välling i gröten eller basera gröten på hirs. Du kan också lägga på någon frukt på som innehåller järn, typ aprikos. Sen är det faktiskt inte hela världen att äta ett mål gröt utan "berikning" om de andra målen är varierade. Glöm inte en rejäl klick fett i gröten också.
Har du provat sötpotatis som smakis? Det brukar vara poppis. Fortsätt bara erbjuda, med glatt humör smakis på smakis, distrahera gärna liten med majskrokar i händerna. Tillslut trillar poletten ner hos liten.
Ska jag lägga tillrätta, buffa, backa och sedan solfjädra om han skriker upp sig utan att än han hunnit vända över till sida/rygg igen? Känns som att detta skulle vara det enda rätta för att ge honom möjlighet till trygghet för att sedan lugna ner sig och då få möjlighet att somna om på egen hand.
Absolut backa så mycket det går tänker jag, liten måste få chansen att klara det hela själv. Får man aldrig försöka så får man aldrig uppleva att det går, och då kan man få för sig att man behöver mamma för att vända sig.
En arg liten ska inte verktygas, som du märker blir liten bara ännu argare. Husljud eller musik är det enda som hjälper. Och kom ihåg, arg får man vara även om mamma och pappa helst inte vill att liten är det mitt i natten - då ska man ju sova.

Blir man ledsen ska man få hjälp att lugna ner sig, backa till solfjäder tex, låt liten bli sömntung och lämna rummet. Bättre att gå in en gång och göra det ordentligt än att springa ut och in.
Kan inte nog påpeka att attityden är allt. Tänk: liten kan vända sig, liten är mätt, liten ska sova på natten. Jag finns här och stöttar - men liten kan!
kram Tin