Grattis till tjejen som börjar vilja påverka sin omgivning!
Jag känner så väl igen det, men det var ca 4 år sedan så jag är lite ringrostig. Roligt är det att bläddra tillbaka i minnet dock!
Något som fick mig att njuta mer av min 1 och 2-åring var att läsa Barnabokens kapitel om de åldrana. Det finns ett om 2-åringen som är helt fantastiskt. Läs det och njut!

Kasta ned och påverka.
Visst är det fantastiskt. Man är en del av världen, och man kan påverka den! Både var skeden hamnar, och vad mamma gör! Underbart att efter en lång tid av att betrakta, också kunna agera och få STORA resultat.
Vi gjorde inget alls specifikt med detta, förutom att leka mycket med det. Hängde en storklosssak från barnstolen i snöre, ett grovt snöre med ca 30 stora klossar i olika färger trädda på (Åhléns). Sonen drog med möta upp - och kastade. Kunde sedan dra upp själv! Till och med mer kul än skeden faktiskt, även om den måste testas den med förstås. Liksom tallrik, och glas och annat man kan få tag i. Hur ska man veta vad som händer om man inte provar?
När klossleksaken inte var så rolig installerade jag en annan grej - kattleksak. Det var en liten mus på som satt på ett långt gummisnöre. När man kastade hårt pep den. (Vi har katter också och de förgyllde denna lek.) Hur kul som helst.
Så skulle jag göra om jag hade en ettåring nu med. Försök bortse från vårt vuxna perspektiv om kladd och hygien. Här kan du och dottern upptäcka saker ihop. Följ barnets fascination och försök ersätta den med något mer lämpligt som till och med är roligare.

Stoppa i munnen.
Här har Anna säkert skrivit en massa bra, slå upp i Barnaboken, där brukar finnas att hämta.
Jag är själv en rätt kladdig person men hade svårt för slickande på golv, slickande på fågelbord (som sedan lyftes upp), ätande av sand i kattlåda mm. Skräcken för bacilluskerna sitter också i mig.
Min väninna var mer cool och blev min vägvisare. Hennes barn var nästan lika orala som min och åt närapå lika mycket jord. Hon lät det ske, plockade lugnt ur stenar som kunde fastna i halsen, torkade med en ganska skitig trasa bort det som gick - och gick vidare.
Jag gjorde som hon, men passade också på att lära sonen att skölja och spotta. Mycket kul, och en hel del spottande också förstås, men stillade i alla fall min noja för kattbajs mm.
Sen kan man alltid visa vad annat kul man kan göra med grus, sand och jord förstås, men jag tror det är svårt att undvika smakperioden. Den verkar behövas.

Matlagning och smakning
Men här har du ju ultimata situationen där avsmakning kan ske!
Potatis: Borsta dem först, skala sedan och låt henne njuta. Borstade skal ingen fara, jättebra att hon hjälper till genom att smaka av.
Att hon inte gör det som vi vuxna anser är själva matlagningen, det får man se som egenforskningen. Man kan lita på att barn vill lära, och att deras vägar till lärandet är de rätta.
Vill hon vara med vid matlagningen, och närmar hon sig denna härliga människokonst genom avsmakning, så är det ju helbra. Tacka och ta emot. BRA att du smakar av. Kan du smaka på detta också? Passa på att öka hennes smaksensationer med allt möjligt, lökar av olika slag, starka saker som selleri och annat.
Jaså? Du tyckte inte om vitlök? OK, vill du skära istället, eller lägga i stekpannan? Kasta dit kanske?
Vi hade och har oääääändligt dräll här hemma. Men matlagningslusten hos sonen är livaktig, och det är det viktigaste. Ibland när jag har mindre tålamod blir det av med yllekläderna, på med stort förkläde både på honom och mig, torktrasa klar under pallen, och så JEHUUU sätter vi igång. Efteråt geensam sopning förstås, sonen med egen, mindre sop som till och ed är bättre än min, så han får sopa under skåpen.
Ordna så att dottern kan experimentera. Så att det funkar för dig att hon dräller och smakar av. Och så att avsmakningarna blir en bra måltid! Vid matbordet behöver man bara prisas för all den goda maten man varit med om att laga. Mätt är man redan efter allt jobb, förstås.