LCHF-tråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Manfred10

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: Jag har ett bra boktips.

Råsmart familj av Ulrika Hoffer. Och här kommer lite blodsockervänligt påskgodis.

Dessa och fler bra recept får man om man prenumererar på hennes nyhetsbrev.

VARSÅGOD, påskgodiset som får kroppen att jubla!

Här kommer hela sex recept på syndigt gott (och sunt!) påskgodis som får både smaklökar och resten av kroppen att jubla!

Kokosbollar
2 dl riven kokos

1 dl dadlar

2 msk kokosolja

lite ekologiskt vaniljpulver

lite vatten

Mixa alla ingredienser i en matberedare på hög fart. Rulla smeten till små fina vita bollar. Smakar ljuvligt. Bjud, dela, njut!

Påskgul mjukglass

250 gram fryst mango

1 näve cashewnötter (eller 1/2 avokado)

2-3 msk vassleprotein (gärna med vaniljsmak) eller 1 ägg

Lite kokande vatten

Kör nötter, protein och mango på hög hastighet i en mixer, tillsätt lite kokande vatten medan du kör, så blir den som mjukglass i konsistensen. Skeda upp i skålar, dekorera med gojibär och glöm sliskiga påskharar och Karamellkungar!

Pekanrutor - min favorit!

1,5 dl pekannötter

1 dl dadlar

1 msk kokosolja

lite ekologiskt vaniljpulver (eller kanel)

Kör nötterna i en matberedare, så att de bli finmalda. Därefter även dadlar, kokosfett och krydda. Kör vidare och tillsätt eventuellt lite vatten så att "degen" håller ihop. Platta ut mellan bakplåtspapper, skär i rutor och dekorera med en pekannöt. Förvara kallt. Enjoy!

Chokladmousse

½ avokado

10 cashewnötter

2 msk kakao

1 msk honung

1 dl vatten

ev 1-2 dadlar

Kör allt i en mixer tills du har en fluffig och slät mousse. Kokos och banan på toppen! 
Påskhare, släng dig i väggen!

Mintkulor

100 gram dadlar

2 msk kokosfett

1-2 msk torkad mynta

2 msk kakao

Mixa i en matberedare. Tålamod krävs, det ska bli en homogen massa. Rulla i små, små kulor ställ i kylen. Njut till påskkaffet! (Dessa är rätt häftiga för blodsockret, då de inte innehåller några nötter, men de är ändå tusen gånger bättre än vingummi och skumgodis!)

Tamarirostade mandlar

Dränk en näve mandlar i tamari (finfintyp av soja)
Låt dem ligga där i ett par timmar, rör gärna runt då och då. 
Rosta i stekpanna, på medelvärme, tills mandlarna är torra!
 Muuums!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: :heart: :heart:
Tack så jätte mycket! :thumbsup:

Jag har nog dom flesta ingredienser hemma också :mrgreen:, imorgon blir det baka av :wink:

Tack Jenny!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Wow, vilka bra recept!! Här ska bakas! :D Tack Manfred10! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vill bara rapportera att jag gjorde Manfred10:s kokosbollar i förrgår och de blev SUPERGODA!! :P

Tack för receptet! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänk bara på att de inte är LCHF direkt. FÖr mycket fruktsocker för det. :wink:

Njut lagom! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Inte LCHF men RÅSMARTA! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

DADLAR belastar ju blodsockret men innehåller mycket fibrer och andra nyttiga ämnen blandar man dem dessutom med bra fettsyror blir inte belastningen lika hård på blodsockret.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Manfred10 skrev:Inte LCHF men RÅSMARTA! :wink:
:thumbsup:

ABsolut och ok för barn kan jag tycka!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

TorsMamma skrev:Tänk bara på att de inte är LCHF direkt. FÖr mycket fruktsocker för det. :wink:
Tack för tipset! Men jag kör inte LCHF....jag vill bara undvika vitt mjöl och vitt socker (som är det bästa jag vet :P ) och söker med ljus och lykta efter saker som inte innehåller det, men är goda på riktigt ändå! :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Irmasmamma skrev:
TorsMamma skrev:Tänk bara på att de inte är LCHF direkt. FÖr mycket fruktsocker för det. :wink:
Tack för tipset! Men jag kör inte LCHF....jag vill bara undvika vitt mjöl och vitt socker (som är det bästa jag vet :P ) och söker med ljus och lykta efter saker som inte innehåller det, men är goda på riktigt ändå! :wink:
Det är det bästa jag vet med. Och när jag slutade så fastnade jag för mjölksocker och fruktsocker istälet. Alla gör liksom samma. Lite som för en alkis och säga jag dricker inte starksprit, håller mig till vin och öl. Funkar för vissa men långt ifrån för alla.

Jag måste även hålla mig lite borta från sötningsmedel i perioder. :cry:
Tor 2006

Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tänkte blåsa liv i denna gamla tråd igen :)
Ni som äter LCHF, vad ger ni för mat till era barn?
När mina har varit små (under året) så har jag försökt utesluta mjöl och snabba kolhydrater. Har gett mycket sötpotatis, rotfrukter och liknande tillsammans med fett och protein.
Står nu inför matinvänjning med min lilla femmånaders (som jag ännu knappt får i nån pure). Några mattips till halvårsbarn i lchf-anda? :)

Här äter stora killen och pappan hellre quinoa än ris och pasta medan jag äter strikt lchf. :)

Jag kan dela med mig av ett gott recept.

Lägg 1 påse fryst spenat i en ugnsform och tina upp i ugn. Riv över valfri mängd av valfri ost (jag brukar ha hushåll och ganska mycket). Bryn kycklingfileer eller lårfile och lägg på. Gör en sås på grädde och grönsaksbuöjong, så mycket man vill ha. Kan oxå blanda i philadelphia, det gjorde jag en gång när jag inte hade tillräckligt med grädde. Häll såsen i formen och kör in i ugnen tills kycklingen är klar. Servera bara som det är, med sallad, eller quinoa :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mari

Inlägg av mari »

Spontant tycker jag att avocado är mycket bra för halvårsbarn(sorgligt länge sen jag hade så små barn och lär dröja med barnbarn). Avocado innehåller många bra fetter.
Nya rön är också att ekologiskt kallpressat kokosfett är mycket bra. Det kan man ge teskedsvis till lite vad som helst.

Blomkålspuree älgfärs sötpotatis smothie med grönt, bär, frukt och kokosfett kan jag tänka mig är halvårs mat som går hem.

Hoppas du får flera svar.
Jag kör inte riktigt lchf i mitt liv. Men är noga med ren mat och att de djur jag äter inte ska ha lidit därav ekologiskt kött i mindre mängder eftersom det är dyrt.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag äter ganska strikt LCHF och försöker att ge min supersparris vad jag kallar för näringsriktig mat. Det betyder att det är bara tomma kalorier i mjöl, socker, vitt ris osv... Men typ mina pannkakor är kanon gräddas som pannkaka eller plättar. Gör en laddning och har i frysen till frukost med hemlagad sylt.

15 STORA ägg
3 dl bovetemjöl
1 L gammaldags mjölk
kanske 1 tsk vaniljpulver

Mixar i mixer eller med stavmixer och gräddar i kokosolja.

Min son är långt under medelkurvan så han får liberal kost, men vad jag kallar för så artegen näringsrik som möjligt, med fullfeta produkter.
Tor 2006

Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Åå det måste testas! Bovetemjöl, varför har jag inte tänkt på det? :) blir det likt "vanliga" pannkakor. För min sön älskar det. Å plus att utan gluten kan jag ju snart ge det till liten med :) superb :)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"