Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Intervall-powergår och joggar nu 3 dagar, 35-45 min, i veckan med lite styrkeövningar på köksgolvet efteråt. Friskispass varje onsdag, promenader eller cykelturer däremellan om tillfälle ges.

Så här äter jag.....

7.30 gröt på 3/4 dl havregryn, 1/2 dl kokosflingor, 2 msk linfrön och 2 msk pumpakärnoroch solrosfrön en halv matsked jordnötssmör eller kokosolja i det, lite kanel och ev havremjölk samt en kopp kaffe

9.30 en näve cashewnötter bch en halv banan eller ett ägg

12.30 lunch, 1 näve protein från fisk eller ägg, 1 handflata grönsaker och en näve kolhydrater från baljväxter eller rotfrukter, lite extra fett från olivolja eller avocado. Strösslar med nötter eller frön ibland.

14.30 1 näve nötter och kanske en ruta mörk choklad till kaffet

17.30 middag, som lunchen

19.30 te och lite mandlar eller två skivor finn crisp med smör.

Sedan satsningen på mat och motion (start i januari) har jag tappat 6 kg på vågen och 8 cm runt midja och rumpa! :D

Äter inte: ris, pasta och potatis, halvfabrikat och undviker vetemjöl och socker i det längsta. Äter smör och lite turkisk yoghurt ibland annars inga mjölkprodukter.
Funkar för mig!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Hej,

Jag var på boxpasset i måndags och det var så roligt. Helt nytt pass med mycket fler och roliga övningar två och två. Tog nog ut mig fullständigt, skönt men jag är fortfarande trött i kroppen så det är lugna dagar som gäller just nu.

Men jag har anmält mig till en kurs på FoS - löpning för nybörjare. Man får inte ha sprungit mer än 3 km så det är verkligen för oss som inte kan springa. Fyra träffar är det och dessutom kostar det inte en spänn, man behöver bara vara medlem och det är jag ju.

Ska bli ruskigt spännande med löpningen, tänk om jag lär mig springa och tänk om jag tycker att det är så där härligt som det ser ut när Anders springer. Vilken lycka. Eller så upptäcker jag att det verkligen inte är något för mig och så är det bra med det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Vad kul Susan! En sån kurs skulle jag vilja gå!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Ja den kommer verkligen som en skänk från ovan för jag kan träna det mesta men just springandet får jag inte till. Förmodligen beror det på den enorma latheten som jag hyser inom mig, den är tidvis otroligt svår att övervinna.

Tror jag har sprungit max 3 km totalt i mitt liv så det kommer bli en härlig utmaning för instruktörerna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Träning 2012!

Inlägg av Stilla »

SusanD skrev:Ja den kommer verkligen som en skänk från ovan för jag kan träna det mesta men just springandet får jag inte till. Förmodligen beror det på den enorma latheten som jag hyser inom mig, den är tidvis otroligt svår att övervinna.

Tror jag har sprungit max 3 km totalt i mitt liv så det kommer bli en härlig utmaning för instruktörerna.
Å, det finns fler än jag... Snälla Susan, kan du rapportera här så kanske jag kan lära mig på distans :D (Springkurs på distans låter verkligen som nåt för lata! ) 3 km är helt oöverstigligt för mig...
/Stilla
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Abolut så ska jag dela med mig av allt jag får lära mig! Tänk om jag kan lära mig springa, det vore helt fantastiskt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Låter härligt Susan. Skönt att du är frisk :)

Jenny, jag äter ganska lika som du. Lite mer kolhydrater och mjölkprodukter. Och grattis till minskade mått, fantastiska resultat =D>

Linda, efter ett bodyrockpass äter jag som efter ett styrkepass, protein+kolhydrat. Ibland lämnar jag kolhydraten.
Mellanmål:

Keso/kesella och frukt/ bär och/eller hemmagjord mysli
Knäckebröd med makrill/avocado/ägg
Hemmagjord proteinmuffins/kaka/kex/bar och några hemmagjorda energi/proteinbollar
Proteinshake och frukt, nötter
Hemmagjord lowcarb bröd med ost/skinka
Finncrisp med jordnötssmör, ett ägg

Det var några exempel.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Tilda: Jag kikade på Zwow. WOW!

Jag vart så j*kla inspirerad, så i detta nu är sambon och köper hopprep, kettelbells, fria vikter, matta. Tror det kommer att bli ett utmärkt komplement till att kondtionsträningen. Gjorde några övningar hemma igår och Loppan skulle också såklart göra. :shock: Det blir nog inte sötare än när en 15 månaders skall göra som mamma och ålar omkring på golvet och slänger med ben lite hit och dit. :mrgreen: Tack för tipset Tilda!

Nu tränar vi så gott vi kan resten av veckan, så vill jag se många fina rapporter på söndag! :wink:

ps tack kära ni för era grattis till jobbet!

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Löpskola!

här är en länk för den som är intresserad, nybörjare ska tilläggas. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas att du fortfarande mâr bra SusanD, ha inte för brâttom med att "ta igen" det som inte blivit gjort.

Kul att höra vad ni äter, tjejer. :D Själv har jag ingen särskild kosthâllning alls, men jag har märkt att jag mer och mer skippar allt som är halvfabrikat i mataffären och numera köper mer alternativ mat, via lokala bondgârdar osv. Ett bra första steg, kanske blir det nâgot mer längre fram. Jag har även mer eller mindre slutat sockerknarka (hade ALLTID choklad hemma förut och frossade när barnen sov :roll: :oops: ) och kan nu tycka att saker och ting är för söta, har aldrig hänt förut. :wink:

Den här veckan har varit fantastisk, jag GILLAR verkligen att springa. Tvâ kvällar har jag dragit ut i skogen när maken kommit hem. Sâ skönt att avsluta dagen med lite stretching framför en solnedgângsprydd liten sjö.

Mâ: löpning 45 min + 3 x10 armövningar pâ en bänk (triceps)
To: löpning 30 min
Sö: löpning 40 min + 3 x 15 armövningar pâ en bänk (triceps)

Inga plankor :shock: :lol:

:heart:
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D
Denna veckans träning:
Mån Bodywork handsfree 20 min
Tis: Joggade 35 min + box 10 min
Tors: Bodywork breakdown 12 min (det SKVÄTTE svett!)+ några plankor
Fre: Cirkelträning 45 min
Lör: Motionscykel 1 tim

NU är jag PEPPAD!!! Det var ett jättebra PT-samtal i fredags som var en rejäl ögonöppnare för mig!
Jag tränar ju 5 pass i veckan och har gjort det länge, men ändå blir jag tjockare... :shock:
De förklarade HUR viktigt det är med mellanmål. Så viktigt att det troligen är det som hämmar alltihop för mig! :shock: Jag skulle i princip lika gärna hoppa över själva passen om jag inte äter något efteråt! Hoppla! Den var jag inte beredd på! :shock:
Min matdagbok har granskats, lunch och middag var bra, till frukost ville de att jag lade till 1 ägg. Så var det mellanmål. 1 skulle in på förmiddagen. Om jag tränat efter frukost (som jag ofta gör) skulle jag ta något av: smoothie/keso med bär eller nötter/knäckebröd med ägg eller makrill. Om jag inte tränade på f.m skulle jag ta en frukt (det gör jag ju aldrig annars).
Till mellanmål på e.m fick jag en lång lista med förslag som alla var sunda och nyttiga.
De tror att det är det här det mesta hänger på för min del. Sedan skulle jag in med mer styrka.
Jag fick ett 6 veckors-schema jag ska köra nu från imorgon. 5 pass/vecka, sedan ska jag byta. (så Tilda, du är ju HELT rätt ute som gör så!)

1 pass poweryoga
1 pass löpning 45-60 min (längre än jag normalt sett är ute)60-70% av max, vilket innebär att man ska kunna jogga och prata samtidigt.
1 pass stavgång i skidbacken 4 gånger upp och ner, 1 tim.
2 pass cirkelträning enl. ett schema hon gjort:

Enbensknäböj med fot på stol 15 per ben
Höftlyft 15 st
Armhävningar 10 st
Situps 15 st
Pulshöjare kosackdans 1 min
Tricepsdips på stol 15 st.
Ryggresning 15 st.
Axelpress 15 st
Sidoplanka 8 per sida
Pulshöjare höga knän 1 min.
3 varv kör man detta, och jag gjorde ett pass i fredags för att känna på det, och det tog 45 min.

Jag har vägt och mätt mig, och hoppas kunna få lite resultat framöver! Jag är otroligt inspirerad och peppad! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Vad härligt anna :) Det blir bra det här. Mera styrka och mera mat låter jättebra :) Och variation. Jag har nu två månader tränat mest bodyrock, med lite jogging och styrka ibland. Nu blir det fokus på tung styrka, mest hemma men försöker en gång i veckan komma iväg till gymmet. Något bodyrockpass i veckan blir det nog och jogging när jag känner för det.

Denna vecka 5 pass:

Må: bodyrock 20 min+mage 10 min
Ti: bodyrock 10 min+zwow 10 min+mage 10 min
Ons: bodyrock 12 min+ mage 15 min
Fre: bodyrock 15 min+mage 5 min
Sö: styrka helkropp på gym 1,5 timme
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Träning 2012!

Inlägg av Fauve »

Wow Anna, vad mkt du tränar. Lycka till nu!

Själv har jag inte tränat alls. Inget.
Har haft det stressigt och bestämde på torsdagskvällen att det får bli en träningsfri vecka, har ingen tid över alls. Blev bara mer stressad av att aldrig hinna träna.

Saknar träningen dock så nu är jag peppad inför nästa vecka!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej alla duktiga!

Sarisparis- härligt att höra att du tycker om löpningen. Låter ju underbart att stretcha vid en sjö! Själv får jag nöja mig med utsikten av svettiga gymgorillor (sagt med en glimt i ögat!). :shock: :mrgreen:

anna- gott att höra att du är peppad! Tuta och kör! :wink:

Här har veckan gått fint:
  • Må- spinning medelpass 55 min+ löpning 5 km
  • Ons- crosstrainer 15 min+ löpning 1 mil
  • Lör- gympa medelpass+ löpning 5 km
Ner på vågen! - 6,2 kilo sen nyår. Yej!

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofies mor »

Hej! :D
Jag har varit dålig på att rapportera de senaste veckorna. Nu senaste veckan blev det tre pass. 20 min PW, 12 min bodyrock, och så en dryg timmes promenad. Veckan innan blev det inget alls, jag hade fullt upp med att baka och ordna födelsedagskalas.. :roll: Och ytterligare en vecka tidigare körde jag 30 min styrka, samt en timmes promenad.

Jag blir väldigt inspirerad av er alla! Fast jag har svårt att faktiskt komma igång ordentligt själv.. :oops: Men jag jobbar på det!! 8)
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"