Kura eller inte? Dagskura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Hej!

Jag funderar på att kura min dotter på snart sex månader. Främst för att jag ser att hon lider av sömnbrist men också för att en vän till mig har kurat sitt barn med stor framgång. Saken är att min dotter sover helt ok på nätterna. Hon somnar ca 19.30, vaknar mellan 1-3 för mat (somnar fort om med hjälp av ) för att sedan vakna 5.30! Då vill hon absolut inte somna om. Hon använder napp.

Dagarna är dock värre. Hon vägrar att sova inomhus. Det tar mig en timme att få henne att somna för att sedan vakna efter ca 30 min. Hon gråter av förtvivlan och vill absolut inte ligga i sängen. Jag er att hon är supertrött och förstår inte. Vi måste ut med vagnen för att hon ska sova ordentligt (bärsele funkar också). Jag ser att hon vaknar till efter ca 20 min för att sedan somna om ifall vagnen är i rullning, annars vaknar hon. Sedan vaknar hon till igen efter en timme, somnar om ifall vagnen rullar. Jag måste gå tre långpromenader om dagen för att hon ska få tillräckligt med sömn! Dagar vi är hemma eller hos någon annan på besök innebär sömnbrist.

Jag har fått höra att vi har ett "lyxproblem" eftersom hon sover bra på nätterna. Men hon sover inga tolv timmar och hon sover inte ikapp det på dagarna. Min sambo är inte alls med på att kura, men jag är väldigt inriktad på det och har blivit erbjuden hjälp av min vän vars barn är kurat.

När jag läser "Sova hela natten" beskrivs barn med svårigheter att sova på nätterna. Är det rätt att kura min dotter fast hon sover ok på nätterna? Jag vill få henne att sova sammanhängande på dagarna och somna in utan gråt. Hon sover på rygg, kan det vara en faktor?

Tacksam för svar!
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Hejsan, varmt välkommen hit!

Härligt att du har ett barn som ändå sover två så pass sammanhängande pass på natten. Men tyvärr verkar liten långt ifrån komma upp till de 15 timmar en 6-månaders bäbis behöver. Dessutom är de sammanhängande sömnpassen av stor betydelse.

Jag tycker absolut att ni kan kura trots att liten sover ok på nätterna. SHN är ingen kur som bara passar familjer som är körda i botten och är på gränsen till sammanbrott. Jag skulle säga att metoden passar för mer eller mindre alla barn men kanske inte alla föräldrar. :shock:

Det viktiga som förälder innan man kurar är att fundera igenom om man kommer att klara av att "stå pall" när tålamodet sätts på prövning under kuren. Kan man tänka sig att leva småbarnsåren efter ett hårt schema, där mat och sovtider måste hållas till punkt och pricka?!? :shock:

SHN består dessutom av så mycket mer än bara en sovkur. SHN är en filosofi som präglar hela livet för familjerna som efterlever det. Man arbetar tillsammans med barnet med vardagliga sysslor redan från späd ålder, föräldrarna övergår från att vara "lekföräldrar" som spenderar dagarna i en dedikerad lekhörna till att istället släppa in barnen i de vuxnas domän med hushållsarbete, kreativa arbeten och riktigt jobb på agendan :D . Skratt och bus är viktiga ingredienser, mat i mängder efter ett bestämt schema. En rak och tydlig attityd, där föräldern guidar och leder barnet istället för att barnet sätter gränser och guidar föräldern.

Nappen ryker redan dag 1, likaså samsovning, rullande vagnar och andra sömnförstärare 8)

Känns det som att detta kan passa er i smaken?
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Tack för snabbt svar!

Jag kan absolut ställa upp på filosofin du beskriver. Jag tror att barn mår bra av tydliga rutiner, även om det innebär ett strikt schema.

På dagarna är jag på bristningsgränsen då min dotter blir helt förtvivlad bara av tanken att sova. I morse vaknade hon 5.30 och var jättetrött redan vid kl.7. Jag gick ut med henne vid åtta. Hon sov i två omgångar, först 30 min, vaken i vagnen 1 timme för att sedan sova 40 min. Vid 13-tiden försökte jag söva henne hemma eftersom jag märkte att hon var trött. Det tog 30 minuter och vaknade efter 20 minuter och var helt förtvivlad och grät och grät. Det verkar som att hon är "rädd för vargen" på dagarna, men inte på nätterna. Hur kan det komma sig?

Det är mest för min dotters skull jag vill genomföra kuren. Jag ser att hon är trött på dagarna trots sina söta leenden. Tyvärr är min sambo inte med på tåget ännu. Jag funderar på att göra det när han är bortrest för att slippa hans invändningar de första skrikiga nätterna. Det jag är mest orolig för är att ta bort måltiden på natten. Lillan äter inte tillräckligt på dagen trots mina ivriga försök. Jag håller på hur länge som helst och trugar, men hon äter inte den rekommenderade 1000 ml. Hon kommer att gråta av dödsångest när ingen mat kommer på natten...

Jag är väldigt motiverad. Jag vill så gärna att Lillan ska tycka det är skönt och njutningsfullt att sova även på dagarna. Det blir 10 timmar på natten och 1,5 timmar på dagen som bäst när vi är hemma, mer om vi promenerar. Alldeles för lite...

/Elson
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Jag kan absolut ställa upp på filosofin du beskriver. Jag tror att barn mår bra av tydliga rutiner, även om det innebär ett strikt schema.
Härligt, då kanske SHN är något som skulle passa er ganska bra!

På dagarna är jag på bristningsgränsen då min dotter blir helt förtvivlad bara av tanken att sova. I morse vaknade hon 5.30 och var jättetrött redan vid kl.7. Jag gick ut med henne vid åtta. Hon sov i två omgångar, först 30 min, vaken i vagnen 1 timme för att sedan sova 40 min. Vid 13-tiden försökte jag söva henne hemma eftersom jag märkte att hon var trött. Det tog 30 minuter och vaknade efter 20 minuter och var helt förtvivlad och grät och grät. Det verkar som att hon är "rädd för vargen" på dagarna, men inte på nätterna. Hur kan det komma sig?
Svårt att svara på exakt varför hon verkar rädd på dagarna. Kanske hon är så extremt uttröttad på natten att hon somnar av ren utmattning? kanske ni gör något annorlunda på dagarna mot för nätterna som hon inte förstår/uppskattar? kanske har dina egna farhågor att hon inte kommer att sova smittat av sig på henne och hon därför inte sover.. svårt att säga helt enkelt men allt sådant kommer att lösa sig i och med en kur.
Det är mest för min dotters skull jag vill genomföra kuren. Jag ser att hon är trött på dagarna trots sina söta leenden. Tyvärr är min sambo inte med på tåget ännu. Jag funderar på att göra det när han är bortrest för att slippa hans invändningar de första skrikiga nätterna. Det jag är mest orolig för är att ta bort måltiden på natten. Lillan äter inte tillräckligt på dagen trots mina ivriga försök. Jag håller på hur länge som helst och trugar, men hon äter inte den rekommenderade 1000 ml. Hon kommer att gråta av dödsångest när ingen mat kommer på natten...
Ger du liten bröstmjölk eller ersättning? har du börjat introducera vanlig mat? välling? gröt? smakisar?
Jag är väldigt motiverad. Jag vill så gärna att Lillan ska tycka det är skönt och njutningsfullt att sova även på dagarna. Det blir 10 timmar på natten och 1,5 timmar på dagen som bäst när vi är hemma, mer om vi promenerar. Alldeles för lite...
Ja det är ganska lite, hon kommer garanterat att piggna på sig när hon får sova de timmar hon bör :D Efter några veckor kommer du att få ett glatt och piggt barn som säkerligen börjar äta mer och vara mer på alerten.

Tycker det låter strålande att du är så motiverad, för att lyckas med en kur är det faktiskt så att man måste vara extremt motiverad och uthållig. Det är ingen dans på rosor att kura utan blir några nätter med ganska dålig sömn. Avlastning är också viktigt. Du skriver att din man inte är helt med på tåget. Kan du lyckas motivera honom till att det är viktigt att ert barn sover? finns det någon annan som kan avlasta dig lite under själva kuren? ta barnet några timmar på dagen så att du får sova lite?

Lite tips innan kur:
1. Försök få mannen mer motiverad till SHN
2. Sätt ett datum om låt oss säga 1 vecka framåt då kuren skall starta
3. Läs på i SHN så du kan den till punkt och pricka
4. Skriv upp ett önskeschema
5. Introducera minst två mål vanlig mat om dagen (gröt, välling, smakisar)

När ovanstående punkter är 100 % på plats är du redo för kur :mrgreen:

Schemat är av yttersta vikt och det är dumt att börja kura innan man har ett riktigt bra schema då man sen inte kan ändra på det förrän efter 2 veckor. Dessutom är det vanskligt att ändra fram och tillbaka då barnet får svårare att lära sig tiderna... :shock:

Skriv gärna upp ett schema som du tycker verkar bra så kan vi sen hjälpa dig att få det 100 %-igt. Basera schemat på de rekommendationer som ges i SHN. Där finns även några fina exempel du kan använda som mall. Kom ihåg att familjens övriga tider också kan behöva tas med i beräkningen. 14 timmar skall in på schemat och en 6-månaders behöver sova 3 gånger per dag.

Återkom gärna med ett schema så kikar vi vidare på det!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Hon får ersättning och har börjat med smakisar. Jag tänkte börja vid valborg då min sambo är borta (då är Lillan knappt 7 mån). Jag har både min mamma och en kompis vars bar är kurat som hjälp och avlastning. Ska givetvis fortsätta min övertalningskampanj här hemma.

Jag återkommer med ett schema. Några frågor först: Är det 15 timmar sömn som gäller för en 7 månaders? Hur ska man tänka när man gör schemat? Ska följa den rytm jag tycker mig se funkar för Lillan. Ska även läsa boken igen.

Tack så mycket för hjälpen!

/Elson
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Låter strålande!

14 1/2 timmars sömn per dygn för en bäbis som är 7-8 månader gammal.

Vissa drar ner från tre sömnlurar per dag till två när barnen börjar bli kring 8 månader. Funderar lite om det kanske är bättre att planera in för två lurar direkt så att du inte behöver ändra schemat nästan på en gång.. Du får fundera lite på det..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Hej igen!

Nu har jag fått med mig mannen! Han är fortfarande skeptisk, men gör det mest för min skull... Vi tänkte göra det redan i påsk. Han är egentligen den mest saklige av oss och borde ta de två första nätterna, men han kommer inte hinna läsa hela boken. Så egentligen kanske jag ska köra själv och han tar lillan på dagarna så att jag får sova.

Eftersom hon då är sex månader ganska så exakt när vi kurar är frågan om vad du tror vad gäller antalet lurar. 15 h totalt eller hur? Tror du att det är bäst att köra på tre lurar eller två?

Det är dagarna som är utmaningen snarare än nätterna. Igår var hon så trött efter att ha sovit väldigt dåligt på dagen. Hon vaknade efter exakt 20 min varje gång, gråtandes både vid insomning och uppvak. Det är hemskt att se henne så trött. Ska processen samt förutsättningarna på dagarna vara de samma som på nätterna? Buffning, mörkt rum etc? Vi kommer säkert få henne att sova men är oroliga för att hon kommer att vakna innan luren ska vara slut. Ger sig allt detta genom att kura?

/Motiverad
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Nu har jag fått med mig mannen! Han är fortfarande skeptisk, men gör det mest för min skull... Vi tänkte göra det redan i påsk. Han är egentligen den mest saklige av oss och borde ta de två första nätterna, men han kommer inte hinna läsa hela boken. Så egentligen kanske jag ska köra själv och han tar lillan på dagarna så att jag får sova.
Men du, det låter strålande. Bra jobb!!! detta kommer att löna sig i längden. Altlså att du lägger lite extra krut på att få alla inblandade positiva till SHN. Bearbeta honom successivt, ge honom små uppgifter att lösa. T.ex. be honom att skriva upp ett schema över passande hushållsysslor för barnet som du sedan lägger in i schemat? något lätt som han kommer att klara men ändå får honom engagerad.
Eftersom hon då är sex månader ganska så exakt när vi kurar är frågan om vad du tror vad gäller antalet lurar. 15 h totalt eller hur? Tror du att det är bäst att köra på tre lurar eller två?

15 timmar och 3 lurar om hon bara är 6 månader vid kurstart.
Det är dagarna som är utmaningen snarare än nätterna. Igår var hon så trött efter att ha sovit väldigt dåligt på dagen. Hon vaknade efter exakt 20 min varje gång, gråtandes både vid insomning och uppvak. Det är hemskt att se henne så trött.
Bekymdra dig inte så mycket över att saker inte fungerar nu, när du börjat kura kommer allt rörande sömnen successivt att lösa sig. Dagssömn, nattsömn, bortasömn, insomnande, uppvak på natten etc etc. Allt löser sig vid en god kur!

Lägg istället ditt krut på att läsa in dig ordentligt så du kan boken utan och innan och börja spåna på schemat.
Ska processen samt förutsättningarna på dagarna vara de samma som på nätterna? Buffning, mörkt rum etc? Vi kommer säkert få henne att sova men är oroliga för att hon kommer att vakna innan luren ska vara slut. Ger sig allt detta genom att kura?
När du lägger för natten eller lägger för dagen spelar väldigt liten roll. Du gör nästan samma sak. På kvällen kanske du har en något längre nattningsrutin med bok, välling, bad etc. medan du på dagen har en kortare variant med lite vatten, en sång, ny blöja, bus och skratt och sen ner i säng.

Verktygen:
ramsa, buffa, vagna, solfjädra är samma för dag och natt.

Kom ihåg att både napp och nattmat försvinner i och med kurdag 1. Även rullande vagnar är ett minne blott :D För en så liten plutt som en 6-månaders glöms nappen bort på bara ett dygn. Värre är det för dom som kurar vid 1-2 års ålder.. då kan man få kämpa lite mer med nappen..

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Hej igen!

Jag har några fler frågor. Anna nämner i boken att dagslurarna görs med fördel på mage, utomhus i vagnen. Liggdelen är för liten och sittdelen går inte hela vägen ner till fullt liggläge. Finns det någon risk med att köra dagskurarna på exakt samma ställe, den nya spjälsängen, som på nätterna? Det inne bär att vi inte kommer att lämna hemmet särskilt mycket i början.. Bara ut i vaket tillstånd...

Lillan (som faktiskt heter Ella :D ) sover på rygg. Anna hävdar att de små sover bättre på mage. Är det läge att lägga henne på mage helt plötsligt? Hon gillar inte att ligga på mage särskilt länge när vi övar på dagarna... Hon vänder sig till rygg direkt. Jag vet egemtligen inte om hon är en rygg- eller magsovare då hon inte fick chansen att "välja". Vi la henne på rygg från allra första början med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Är det dumt att chansa med att ändra sovställning? Om hon fortsättningsvis ska sova på rygg kan vi ju anvnda sittdelen till dagslurarna.

/Ellas mamma
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

Gomorgon!
Anna nämner i boken att dagslurarna görs med fördel på mage, utomhus i vagnen. Liggdelen är för liten och sittdelen går inte hela vägen ner till fullt liggläge. Finns det någon risk med att köra dagskurarna på exakt samma ställe, den nya spjälsängen, som på nätterna? Det inne bär att vi inte kommer att lämna hemmet särskilt mycket i början.. Bara ut i vaket tillstånd...
Inga problem alls att ha alla lurar i spjälsäng. Helt allvarligt så tycker jag faktiskt att det är en fördel. Så många föräldrar som får problem med att barnen inte uppskattar att sova långa sovpass fastspända/på rygg/i liten vagn etc etc och som ändå får flytta in barnen efter en-två månader. Visst ni kommer att få ha en förälder hemma under sovpassen men om ni planerar bra så finns ändå många timmar under dagen då ni faktiskt hinner iväg på events. Dessutom är det bara cirka 2 månader innan ni tar bort eftermiddagsluren vilket kommer att innebär att ni har från kl 14 till kl 19 på er att hitta på saker (om ni kör ett standardschema vill säga).
Lillan (som faktiskt heter Ella :D ) sover på rygg. Anna hävdar att de små sover bättre på mage. Är det läge att lägga henne på mage helt plötsligt? Hon gillar inte att ligga på mage särskilt länge när vi övar på dagarna... Hon vänder sig till rygg direkt. Jag vet egemtligen inte om hon är en rygg- eller magsovare då hon inte fick chansen att "välja". Vi la henne på rygg från allra första början med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Är det dumt att chansa med att ändra sovställning? Om hon fortsättningsvis ska sova på rygg kan vi ju anvnda sittdelen till dagslurarna.
Inom SHN förespråkar vi starkt magläget då det är den naturliga sovställningen för små knåddar. Många föräldrar och däribland jag själv blir förvånade hur snabbt de små börjar uppskatta att bli lagda i just den ställningen och sedan börjar bli riktigt ilskna om de hamnar på rygg och sen inte lyckas vända tillbaka sig till magläge. Jag var själv skeptisk till just detta men fick snabbt inse att jag min son helt klart föredrog magläget. Men självklart blir det endel gastande första gången man lägger ner barnet i den ovana ställningen. Barnet förstår ju absolut inte vad som sker, där är det viktgt att man som förälder inte backar eller visar sig osäker.

Känner du dig otrygg med magläget så införskaffa ett larm och installera i sängen INNAN du startar kuren.

In short:
* kör du gladeligen alla lurar inomhus i säng
* välj med fördel magläge, svårt att buffa och solfjädra dessutom på en ryggsovare

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Ok. Köpte larm på nätet igår. Hur länge måste lurarna vara hemma? Är det under själva kuren? När kan man ta lurarna ute på rygg i vagnen? Måste de alltid sova på mage nu?

/Ellas mamma
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Elson! :lol:

Lurarna skall ske på samma ställe hela kuren ut+ uppföljningsvecka. 3+7 dagar alltså. :wink:

Kruxet med magläget är att när de små får korn på det så vill de helst sova långa pass på magen. Att lägga Ella på rygg i vagn på långvilan KAN medföra att hon inte sover luren ut. Men för det kortare vilorna så kan det funka att sova på rygg i vagnen. Jag brukar tjata om att jag tycker att man bjuder på en sng på långvilorna. Här tar vi med oss en reseseäng så vi kan vila hos andra. Jag ångrar att jag inte köpt babybjörns resesäng. Den är hiskeligt dyr men såå smidig. Nu har vi en traditionell resesäng och visst det är lite klumpigt att ta med sig den- men min Loppa skall sova så gott som hon förtjänar. Nästa barn skall definitivt få babybjörns resesäng. ( och nej jag är inte sponsrad av babybjörn :mrgreen: )

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Nat »

alla lurar på samma sätt genom hela kuren och uppföljningsveckan plus lite till om kuren ff inte satt sig. Det märker du genom att lurar fortfarande strular eller att vargtimmarna krånglar. När allt fungerar är det fritt fram att låta en barnvakt lägga barnet, låta barnet sova i vagn istället för säng någon lur ibland. MEN man måste låta barnet styra och känna av vad det specifika barnet klarar. Alla barn som är säkra sovare och sover super bra natt efter natt lur efter lur kan inte för den sakens skull sova vart som helst. Det är väldigt varierande hur pass "flexibla" barnen är. Kanske kommer det att fungera super bra för er att ta vissa lurar i vagn och vissa hemma men det är inte säkert.

För vår del har det alltid fungerat väldigt bra med barnvakter som lagt lillen att sova. Så länge förutsättningar är goda och rutinen ser likadan ut och barnvakten säger ramsan med säker attityd, ja då sover lillen glatt och gott. MEN han vill inte sova fastspänd på rygg i vagn. Han somnar inte och somnar han så vaknar han igen efter 20-30 minuter och vill INTE somna om. Vi har alltså inte möjligheten att någonsin ta lurar i vagn utan tar istället med resesäng eller planerar så att vi är hemma till lunchluren och drar iväg kl 14 och är hemma till läggning för natten kl 19. Det fungerar alldeles utmärkt och de flesta man besöker har dessutom en resesäng ståendes som man kan låna :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Elson
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 19:50

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Elson »

Ok, förstår vikten av att läsa av vad som funkar för barnet när väl lurarna satt sig. Sitter och spånar lite på schema. Jag har introducerat mat för lillan men hon äter inte tillräckligt ännu för att bli mätt. Hon äter sig mätt på ersättningen. Ska man promt köra på fast föda eller går det att efter den fasta födan ge ersättning för att säkerställa att hon är mätt?

Prel schema:
7.30 Godmorgon
7.40 Frukost
Välling? Hon har fått gröt, men äter väldigt lite. Stänger munnen, vänder bort. Välling har vi ännu inte testat. Om jättehungrig efter natten kanske ersättning är bäst?
9.30 Mellis Gröt/ersättning
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch Riktig mat och puré till efterrätt
13.00-14.30 Sova
15.00 Mellis Gröt/välling/ersättning
17.00-17.45 Sova
18.00 Middag Riktig mat/puré
18.30-19.15 Bad+kvällsbus
19.15 kvällsslurk välling/ersättning
19.40 Godnatt

/Ellas mamma
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen säger jag oxå! :D

Skriv gärna in dotterns födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina inlägg.

Kör på med fast föda så länge magen hänger med och ge gärna plommonpuré för att underlätta för magen. Du kan visst fylla på med ersättning efter maten för att säkerställa att hon är mätt, men tids nog fasas den ut när den fasta födan ökar i mängd.

Schemat är högst personligt/familjärt och måste passa för er, men jag har petat lite här och där och lämnat några kommentarer i fet stil. 8)

7.30 Godmorgon
7.40 Frukost
Välling? Hon har fått gröt, men äter väldigt lite. Stänger munnen, vänder bort. Välling har vi ännu inte testat. Om jättehungrig efter natten kanske ersättning är bäst? Om hon är hungrig efter natten äter hon nog det som bjuds :wink: tror mer fast föda bör komma med i stället för mer ersättning.... Välling och gröt är samma sak bara olika konsistens, testa välling om du tror det funkar bättre.
9.30 Mellis Gröt/ersättning. Jag skulle satsa på att lägga mellisen 30 minuter tidigare eller skjuta på lunchen 30 min så hon hinner få upp aptiten. Ger du välling till frukost kan jag tycka att det blir kaka på kaka med gröt igen, kanska testa fruktpuré eller en smoothie i stället?
10.00-10.45 Sova
11.30 Lunch Riktig mat och puré till efterrätt
13.00-14.30 Sova
15.00 Mellis Gröt/välling/ersättning kolla upp lite hur det blir för er med maten, gröt/vällingmål bör inte vara mer än 3 per dag.
17.00-17.45 Sova Tycker att sista luren ligger lite väl nära inpå natten, kanske kan du justera 30 min bakåt? även tidigarelägga långluren 30 min?
18.00 Middag Riktig mat/puré
18.30-19.15 Bad+kvällsbus
19.15 kvällsslurk välling/ersättning
19.40 Godnatt 19.30?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"