Första kurnatten genomförd
Första kurnatten genomförd
Har precis gått igenom första natten och halva första dagen. Är otroligt förvånad över hur bra det går. På natten sov han bättre än han brukar och nu på dagen har han accepterat att nappen är borta utan ett endaste litet gnäll. Så märkligt, men skönt. Detta på en 7 månaders pojke som ALDRIG sovit på mage eller utan napp.
Nu måste jag ställa in mig på att det kanske inte går lika lätt inatt så jag inte tappar modet då.
Det jag funderar över är hur länge jag ska vänta på att gå in till honom igen när han börjar skrika efter beskedet? Skriket är lite upp och ner och varken stegrande eller avtagande tycker jag. Det är svårt att avgöra. Någon som har ett tips?
En fråga till. Om han somnar en halvtimme försent på en dagslur, ska han ändå få hela luren eller ska man väcka honom på det klockslag som står i hans schema?
Nu måste jag ställa in mig på att det kanske inte går lika lätt inatt så jag inte tappar modet då.
Det jag funderar över är hur länge jag ska vänta på att gå in till honom igen när han börjar skrika efter beskedet? Skriket är lite upp och ner och varken stegrande eller avtagande tycker jag. Det är svårt att avgöra. Någon som har ett tips?
En fråga till. Om han somnar en halvtimme försent på en dagslur, ska han ändå få hela luren eller ska man väcka honom på det klockslag som står i hans schema?
hej
grattis vad kul att det gick bra
när man ska gå in tycker jag också är jättesvårt men jag försöker tänka att min son bara är arg trots att jag ibland faktiskt inte riktigt vet.
Nu är det ju bara andra natten så du ska väl gå in ganska fort ändå tror jag hoppas någon annan har ett bättre svar pådetta
Angående dagsluren såska han vakna när luren är slut enligt schemat alltså 45 min (om det är den tiden) efter att du la honom och inte 45 min efter att han sommnade. sen kan du ju ge en extra marginalkvart om du känner att han behöver det om han sommnade lite sent.
hoppas någon mer har bra svar
lycka till
grattis vad kul att det gick bra
när man ska gå in tycker jag också är jättesvårt men jag försöker tänka att min son bara är arg trots att jag ibland faktiskt inte riktigt vet.
Nu är det ju bara andra natten så du ska väl gå in ganska fort ändå tror jag hoppas någon annan har ett bättre svar pådetta
Angående dagsluren såska han vakna när luren är slut enligt schemat alltså 45 min (om det är den tiden) efter att du la honom och inte 45 min efter att han sommnade. sen kan du ju ge en extra marginalkvart om du känner att han behöver det om han sommnade lite sent.
hoppas någon mer har bra svar
lycka till
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Odla nu inga vargar inför fortsättningen utan odla Attityden av Självklarhet i stället
Man kan behöva ha Lathunden klistrad på näsan för pepp och läsa om och om igen - inte för att saker måste bli besvärliga utan för att man hela tiden upptäcker något "nytt" som stärker en under själva processen.
Nu under andra natten kommer du att kunna tolka hans frågor/protester/vad det nu är, mycket bättre, och du kommer att börja anpassa ramsans vara eller icke vara och HUR den i så fall ska vara, efter det. Det är fascinerande när man känner en dialog uppstå
Det går inte att säga en exakt tid som är lagom att gå in; Sova hela natten-kuren är en process, och saker går vidare hela tiden. Andra natten är det generellt sett inte meningen att man ska gå in alls - bara vid verklig storkris och DEN lär du inte missa, i så fall! Läs på, läs på
Vid lurarna ska du försöka få ihop tiden inom marginalkvarten. Är det t ex meningen att han ska sova 45 min men somnar först när det bara är 5 minuter kvar av luren enligt schemat, låter du honom sova en kvart till så han får ihop 20 min (exakt), vilket också är ett naturligt sömnrytmspass. En kvart hit eller dit (åt båda hållen alltså) rubbar inte schemat och du ska inte laborera med det nu alls utan hålla det så strikt som möjligt. Hela paketet polletter ska trilla ner, och det får man räkna med tar sin tid
Rapport emotses i morgon
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Andra natten
Tack för era svar!
Så var andra natten genomförd. Jag slapp fundera på hur länge jag skulle vänta med att gå in för han sov hela natten. Från 19:37 (7 min nattning, ganska glad) till 07:06, då han låg och pratade lite till vi tog upp honom kvart över 7. Helt otroligt att det går så bra!
Nu ska vi kämpa på med dagslurarna som inte har gått enligt plan. Av tre lurar kortade han ner en och hoppade över en, men det får vi jobba på med.
Nu funderar vi på att skaffa andningslarm, men jag undrar om det är större risk nu, på mage, när han är så pass gammal än det var innan, på rygg, när han var liten. Då hade vi ju inget larm. Funderar lite.
Så var andra natten genomförd. Jag slapp fundera på hur länge jag skulle vänta med att gå in för han sov hela natten. Från 19:37 (7 min nattning, ganska glad) till 07:06, då han låg och pratade lite till vi tog upp honom kvart över 7. Helt otroligt att det går så bra!
Nu ska vi kämpa på med dagslurarna som inte har gått enligt plan. Av tre lurar kortade han ner en och hoppade över en, men det får vi jobba på med.
Nu funderar vi på att skaffa andningslarm, men jag undrar om det är större risk nu, på mage, när han är så pass gammal än det var innan, på rygg, när han var liten. Då hade vi ju inget larm. Funderar lite.
-
annawahlgren
Så hyr eller köp ett larm
Förlåt om jag en glädjedag som denna kommer med mindre trevliga påpekanden
Håll tiderna så gott det någonsin går (med marginalkvart) på dagarna och ändra ingenting nu.
Tredje natten
Tredje natten tog pappan över. Tog lite längre tid innan han somnade och det var en mycket ledsnare bebis, men sedan sov han till 6 på morgonen. Somnade om igen vid 7:10 till 7:30, då vi stormade in under glada tillrop och väckte honom. Det uppskattades inte.
Dagslurarna fungerar inte alls än. Han hinner inte somna och så vaknar han för tidigt. Men, men, bara nätterna fungerar är jag nöjd. Mycket nöjd.
Dagslurarna fungerar inte alls än. Han hinner inte somna och så vaknar han för tidigt. Men, men, bara nätterna fungerar är jag nöjd. Mycket nöjd.
-
annawahlgren
Det är mycket han ska lära sig nu. Det mesta som är nytt (som pappa här) ställer till initial förvirring. Helt i sin ordning även om det inte är kul alla gånger, för någon. Men det går fort förbi
Det är nu det gamla mönstret bryts. Det blir under uppföljningsveckan det sätter sig. Och det blir under de två följande veckorna det stabiliseras permanent.
Så inte ha för bråttom nu och för Guds och lilla barnets skull, misströsta inte
Dagslurarna kan krängla ett tag - en eller två lurar, en eller två veckor, det händer och hämder ofta. Men håller ni tiderna sätter de sig plötsligt och lilla barnet blir sin egen, pålitliga klocka. Då kan ni börja planera tillvaron på allvar
fjärde natten
Så var fjärde natten genomförd till allas belåtenhet. Vi tycker dock inte att ramsan tar än, han bara ger upp till slut och somnar oavsett ramsande eller ej. Kanske för att vi inte har behövt ramsa på natten.
Har en liten fråga. Blir inte huvudet snett när han ligger på samma sida hela tidet, eller när blir det så hårt att det inte påverkas?
Ska iväg och titta på andningslarm idag.
Tack för sömnen Anna!
Har en liten fråga. Blir inte huvudet snett när han ligger på samma sida hela tidet, eller när blir det så hårt att det inte påverkas?
Ska iväg och titta på andningslarm idag.
Tack för sömnen Anna!
-
annawahlgren
Öva upp ramsan bättre
Nej, är han sju månader påverkas inte huvudformen. De små barn som ligger på rygg från start och hela tiden, får däremot lätt såkallad plattskalle, och den går inte tillbaka efter sex månader.
Jag skulle tro att han lättvindigt vänder på huvudet i den goda sömnen på mage, när han nu faktiskt kan. Bekymra dig inte,
Mer förtroende för lilla barnet