ramsa på dagen och vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emb

ramsa på dagen och vargtimmen

Inlägg av emb »

Min dotter sover utomhus på dagen och ofta vaknar hon ännu upp efter ca 45min. Jag brukar ramsa direkt hon vaknar, vilket gör att hon somnar om. Nu läste jag att man inte borde ramsa då barnen sover utomhus i vagn?! Varför? Gör jag fel?

En fråga ännu gällande vargtimmen. Tjejen vaknar ibland upp kring 5. Jag brukar ramsa direkt hon börjar gråta. Innan kan hon prata lite för sig själv. Borde jag ramsa direkt hon börjar prata/böka eller skall jag vänta tills hon fått nog och börjar gny/gnälla/gråta? Ofta får hon en glad men bestämd ramsa. Hon bökar och har sig i sängen, gråter lite - tystnar, bökar, pratar, gråter, tystnar osv.. - tillslut somnar hon. Borde jag bekräfta henne i vargtimmen?? Det är svårt att veta när jag skall bekräfta eftersom hon hela tiden låter väldigt lite.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej emb :D
Är inte 100% säker men gissar att det du läst om ramsa gäller då man är ute och promenerar. Är vagnen i rörelse räcker det som både påminnelse och bekräftelse "du kan lugnt sova vidare så passar jag klockan" :D Låter utmärkt så som du gör :D

Ang ramsning i vargtimman så brukar jag avvakta vid ljud FÖRE 04 och därefter ge kraftfull ramsa vid första pip. Struntar i bekräftelseramsa om dottern somnar om direkt. I annat fall får man gå lite på känn och våga experimenetra lite för att hitta det som fungerar :!: Att vara återhållsam med alla varianter av verktyg är dock att rekommendera, för att citera AW: "på natten händer ingenting". Om man ramsar för mycket blir det ju dubbla budskap till barnet :?

Lycka till :D
maria1984

Inlägg av maria1984 »

jag kanske skulle pangramsa men sen inte göra mer, hon verkar ju faktiskt inte ledsen
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
emb

Inlägg av emb »

Tack för svar.
Ibland känns det som om bekräftelseraman stör. Men jag skall lyssna och bekräfta då det verkar behövas.

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"