Hej
Jag har en liten tjej på snart 3 månader. Redan i graviditetsvecka 32 upptäckte man att hon avvek 25% på tillväxtkurvan. Fram till förlossningen var vi på Danderyds Sjukhus flera gånger i veckan och gjorde ultraljud och CTG-kurvor, vilka varje gång var normala. Jag blev igångsatt i vecka 39 pga brist på fostervatten. Förlossningen slutade i kejsarsnitt och ut kom en liten, men frisk och kry flicka på 2300 gram och 45 cm. Redan innan vi lämnade BB hade hon kommit upp i sin födelsevikt. Amningen fungerade bra från första stund.
När vi sedan kom hem och började gå till BVC så började man genast oroa sig för att hon inte gick upp enligt deras kurvor. Hon är väldigt, pigg, alert, stark och "med". Hennes allmäntillstånd är det verkligen inget fel på (de är alla överens om). Efter 2 veckor var hennes nacke stabil, efter 6 veckor var hon stark nog i benen att hon kunde bära upp sig själv och vid 10 veckor vände hon sig från rygg till mage. Hon är väldigt vaken och med i blicken, närvarande. Hon är vaken större delen av dagen, sover kanske 2-3 timmar och 10-12 på natten. Nu väger hon 3500 gram och är 54 cm lång. Hon har alltså på 12 veckor gått upp i snitt 100 gram/vecka och vuxit 9 cm.
På natten ammas hon 2-3 gånger och på dagen får hon prematurersättningen Enfalac utblandad i urpumpad bröstmjölk (ca 7 gånger/dag exkl. amningen på natten). Till en början så kräktes hon en hel del, särskilt när Enfalacen introducerades. Därav skickades vi på ultraljud av nedre magmunnen, vilken var fullt normal. Om en dryg vecka ska vi på ett nytt ultraljud, denna gång på hjärtat. Vi känner oss inte allt för oroliga med tanke på att man har tittat på hjärtat flera gånger i veckan under de sista graviditetsmånaderna, men vad vet vi. Vi ska dessutom träffa en dietist.
Vi skulle jättegärna vilja komma i kontakt med andra som har gått/ går igenom samma sak. Det är ganska påfrestande att hela tiden känna sig jagad av ett missnöjt BVC.
Hälsningar
Petra
Dålig tillväxt
Re: Dålig tillväxt
Hej Petra och varmt välkommen till forumet.
Det är enklare för oss att svara om du lägger in litens födelsedatum i din signatur.
Min lilla var också liten, vi gick på extra kontroller stup i kvarten, och hon låg 20% under om jag inte minns fel under graviditeten. Sen ville hon inte komma ut så hon överbakades till 42+1 så när hon väl kom ut vägde hon 3000g, hade hon fötts i vecka 39 som din lilla skulle hon vägt mycket mindre.
På BVC var det mycket oro, vår amning fungerade inte och hon gick ner ganska mycket i vikt men när hon väl klarat sig förbi den puckeln gick allt bra. BVC var orolig ganska länge men vi kom tillslut fram till tillsammans att så länge vår lilla följde "sin" viktkurva, även om det var under det normala, så var allt ok. Jag kände ju efter ett tag att liten mår bra, hon växer, hon är "med", hon är stark (precis som du beskriver) hon sover och äter, det går åt rätt håll.
Då kunde jag släppa oron som BVC skapade hos mig. Jag kände mig trygg jag känner mitt barn, sen att vi hade en massa extrakontroller på bvc med vägningar tog jag bara som en bonus för att bekräfta att allt är ok.
Det skadar ju inte liksom.
Idag är liten 2 år och ligger fortfarande lika mycket under normal kurvan men hon växer, äter, sover och leker mest hela tiden.
Någon röntgen av magmunnar eller hjärtan har vi inte gjort, men vår var ju inte riktigt så liten som er. Dietist har vi heller inte pratat med, men här på forumet finns massor med mattips att ta del av. Det du beskriver om din lilla låter ju som hon mår bra och växer. Att man kräks av flytande föda är supervanligt och brukar gå bort när man går över till smakisar.
Hon ligger definitivt i underkant på sömnen då en liten snart 3 månaders behöver 16 h sömn på ett dygn. Får hon sig mer sömn kommer hon orka äta ännu mer och växa ännu snabbare tänker jag.
Hur länge skall man ge prematurersättning? (där har jag ingen erfarenhet) Vi körde amning och vanlig NAN, jag tänker på att är man snart 3 månader slår stora hungern till snart och man vill ha MASSOR med mat, kanske dags att börja med vanlig ersättning som mättar lite bättre?
Framför allt tycker jag inte du ska bry dig om BVC´s jakt, vi är många som upplevt det samma. De vill väl men sprider ofta mer oro än nödvändigt. Fortsätt jobba fint med mat och sömn så kommer hon snart springa ikapp min lilla.
kram Tin
Det är enklare för oss att svara om du lägger in litens födelsedatum i din signatur.
Min lilla var också liten, vi gick på extra kontroller stup i kvarten, och hon låg 20% under om jag inte minns fel under graviditeten. Sen ville hon inte komma ut så hon överbakades till 42+1 så när hon väl kom ut vägde hon 3000g, hade hon fötts i vecka 39 som din lilla skulle hon vägt mycket mindre.
På BVC var det mycket oro, vår amning fungerade inte och hon gick ner ganska mycket i vikt men när hon väl klarat sig förbi den puckeln gick allt bra. BVC var orolig ganska länge men vi kom tillslut fram till tillsammans att så länge vår lilla följde "sin" viktkurva, även om det var under det normala, så var allt ok. Jag kände ju efter ett tag att liten mår bra, hon växer, hon är "med", hon är stark (precis som du beskriver) hon sover och äter, det går åt rätt håll.
Då kunde jag släppa oron som BVC skapade hos mig. Jag kände mig trygg jag känner mitt barn, sen att vi hade en massa extrakontroller på bvc med vägningar tog jag bara som en bonus för att bekräfta att allt är ok.
Idag är liten 2 år och ligger fortfarande lika mycket under normal kurvan men hon växer, äter, sover och leker mest hela tiden.
Någon röntgen av magmunnar eller hjärtan har vi inte gjort, men vår var ju inte riktigt så liten som er. Dietist har vi heller inte pratat med, men här på forumet finns massor med mattips att ta del av. Det du beskriver om din lilla låter ju som hon mår bra och växer. Att man kräks av flytande föda är supervanligt och brukar gå bort när man går över till smakisar.
Hon ligger definitivt i underkant på sömnen då en liten snart 3 månaders behöver 16 h sömn på ett dygn. Får hon sig mer sömn kommer hon orka äta ännu mer och växa ännu snabbare tänker jag.
Hur länge skall man ge prematurersättning? (där har jag ingen erfarenhet) Vi körde amning och vanlig NAN, jag tänker på att är man snart 3 månader slår stora hungern till snart och man vill ha MASSOR med mat, kanske dags att börja med vanlig ersättning som mättar lite bättre?
Framför allt tycker jag inte du ska bry dig om BVC´s jakt, vi är många som upplevt det samma. De vill väl men sprider ofta mer oro än nödvändigt. Fortsätt jobba fint med mat och sömn så kommer hon snart springa ikapp min lilla.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Stort tack för ditt svar Tim. Allt som lugnar gör mig glad.
Idag fick vi ytterligare ett tillägg, Calogen, som är ännu mer energi, mer fett
Så vi får se. Jag ska dessutom ta och tvätta hennes tunga som har en hel del svamp. Kanske kan det vara det som gör att hon tycker att det gör ont att äta och därav tappar aptiten.
Än en gång, stort tack för ditt svar.
Petra
Idag fick vi ytterligare ett tillägg, Calogen, som är ännu mer energi, mer fett
Än en gång, stort tack för ditt svar.
Petra
Dotter född 2011-12-30
Hej Petra
,
vi finns alltid här på forumet och vår sammanlagda erfarenhet är till för alla. Så du är så välkommen.
Vad gäller torsk, det kan faktiskt göra ont eller åtminstone störa liten i matandet. Behandlar du det? Du kan blanda hemma genom att lösa upp 1/2 tsk bikarbonat i 1 dl vatten och gnugga på tungan (och ibland insidan på kinden) med en tops. Och gnugga verkligen, försök få bort det vita. Vichyvatten som de rekommenderar på BVC funkar inte lika bra tycker jag.
Gör detta efter varje matning, glöm inte på nappar och bröstvårtor också.
Ger det inte med sig kan man få starkare medel på BVC.
Sen undrar jag lite: hur ofta äter liten? Det kan också vara så att det är för tätt mellan målen, då hinner man inte riktigt få upp aptit och man snuttar mest hela dagen, mellan 3-4 timmar ska det vara mellan varje mål. Då får magen vila och aptiten ökar.
Och vad bra att liten får i sig mer fett.
Mätt och trind mage vill alla bebisar ha.
kram Tin
vi finns alltid här på forumet och vår sammanlagda erfarenhet är till för alla. Så du är så välkommen.
Vad gäller torsk, det kan faktiskt göra ont eller åtminstone störa liten i matandet. Behandlar du det? Du kan blanda hemma genom att lösa upp 1/2 tsk bikarbonat i 1 dl vatten och gnugga på tungan (och ibland insidan på kinden) med en tops. Och gnugga verkligen, försök få bort det vita. Vichyvatten som de rekommenderar på BVC funkar inte lika bra tycker jag.
Gör detta efter varje matning, glöm inte på nappar och bröstvårtor också.
Sen undrar jag lite: hur ofta äter liten? Det kan också vara så att det är för tätt mellan målen, då hinner man inte riktigt få upp aptit och man snuttar mest hela dagen, mellan 3-4 timmar ska det vara mellan varje mål. Då får magen vila och aptiten ökar.
Och vad bra att liten får i sig mer fett.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)