får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av SaraMilana »

Hittade den! \:D/ Reseguiden!
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tuuuuusen tack saramilana!!!! :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
Vi har rest massor så jag tänkte dela med mig.

Liggkorgar man får är ganska små och även om vår lilla fick plats så var där ingen ventilation som oftast vilket betyder att liten vaknar sjöblöt av svett. Men ingen fara på taket för liggkorgplatser har gott om plats vid fötterna så liten kan sova där med kudde och filt. Eller i mammas famn.
Våran liten hade inte sovit i min famn sedan hon var 6 veckor när vi åkte till nya zeeland vid 11 månader. Hm sov ändå på golvet varvat i min famn (till min stora förvåning), sovtider får man strunta i - det blir som det blir. Men mattiderna och framförallt attityden kan man hålla på.

Jag upplevde dock att tidsomställningen inte tog mer än 3 dagar (som allt annat) för liten trots att Aukland ju är 12 timmar före. Samma när vi flög tillbaka.

Så resa blev lättare än vi trott, liten tyckte det var sååååå spännande i flygplanet. Och vi höll,oss coola och projicerade en massa trygghet trots att sovet blev lite sent och kort. :)

Ha en underbar resa, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
xstephx

Inlägg av xstephx »

Underbart tin! Tack att du delade med dig! Ja samma här, min lilla sover max 20min i min famn när de nu händer:)
Men måste man alltså boka dom där säterna där framme innan, mer utrymme där lixom?

:heart:
wolfgang född 2011-09-03
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen, jo vi sa till om det när vi bokade, men olika bolag verkar funkar på olika sätt.
Ibland vill dom att man säger til vid incheckning istället.
Jag brukar ta det säkra före det osäkra och ringa till bolaget och "säga till" en extra gång så har man gjort allt man kan. Vi har aldrig blivit utan korg.

Och förresten, de flesta bolag serverar barnmat med det kan vara lite märklig ålder på burkmaten de har att erbjuda. Vi fick 6 månaders mat till en 11 månaders. Så ta med eget, oavsett om du kör mat eller välling. (vet inte hur gammal din liten är)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
xstephx

Inlägg av xstephx »

Hey hey!! Det var jätte länge senjag skrev här :D
Hoppas alla mår bra och deras små! :heart:

Min lilla har varit duktig och fått den sömn och mat man behöver, men nu är frågan om han får för mycket sömn.
I 3 månaders tid sover han 10-11tim( 19-5.15, längsta 6) han har verkligen aldrig sovit 12 tim, kanske EN gång i sitt liv typ.

Vi har prövat att byta så han går o lägger sig 20.00, så vi iaf får sova liite längre, till 7, men han är som en väckarklocka vid 6. Fast han vaknar tidigare än 6, så plockar vi ALDRIG upp honom, han får ligga o prata.

Tänkte ju nu ändra schemat får såg att han behöver bara 13-14timmar sömn.
Men vet inte hurr jag kan lägga upp det, för de verkar ju som om han behöver mkt mindre sömn på dagen, eller :?:

Hans sovschema ser ut så här nu:

6 vaknar
8 sova 1.5tim
12 sova 30-45 (då är vi ute från huset redan och han kan bara sova i vagnen max 40min)
15.45 sova (-"- samma som förra luren)
Han brukar hänga med mig till träningen och då lämnar vi hemmet kl 11, när kan jag lägga första luren :?:

Vi har ju 3 lurar nu, men de verkar som det vore bättre med 2.

Tack så mycket fina ni! :heart:

Ha en fin helg!!
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej xstephx :D

Ja, de allra flesta 9 mânaders har gâtt över till tvâ lurar, vissa redan vid 7 mânader. Men det finns tröttmössar som har den tredje luren kvar längre, vissa över âret :shock: :lol: .

Som du beskriver läget hos er sâ tror jag att tvâ lurar skulle bli bra. Ert schema är väldigt olika de scheman jag haft till mina killar, vi har alltid haft lângluren efter lunch. Men hade jag lâtit barnen styra sâ hade det blivit lânglur pâ förmiddagen, där har jag alltid fâtt väcka. Grejen hos oss var att om det sovs för mycket pâ förmiddagen sâ sovs det hackigt och för lite resten av dagen och sâ blev det övertrött lagom till kvällen. :?

Vad tror du om att lägga om schemat ganska sâ rejält? Jag gillar verkligen att ha lângluren mitt pâ dagen, det ger en jämnare sömnfördelning och sâ har man schemastommen pâ plats direkt och lângluren kan ju vara kvar i flera âr sen. Jag kom att betrakta förmiddagsluren som en sömnslurk bara för att klara sig fram till det "riktiga sovet" efter lunch. T ex 11 + 45 + 2.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Tacck för ditt svar Sarisparis! :D

Ja det är samma här, han kan lätt sova 1.5 timme på förmiddagen.
Varför jag har lång där är för att jag ej vill känna mig låst hemma hela dagen, för om han ska ha lång lur på em kan jag ej göra nått innan dess.
Vi är oftast borta från 11-17 på massa äventyr o han kan inte sova i vagnen :(
Jag känner ju att jag skulle kunna göra mkt för att han får sova 12tim på natten o vi längre på morgonen men så tråkigt att vara fast hemma på dagen, men let give it a try såå ser vi om det ändras :) jag kollar gärna dina scheman! :D

Ledsen men jag förstår ej de där 11+45+2 :oops:

Kram :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

11-45-2 betyder 11-timmarsnatt, 45 min förmiddagslur och 2 timmars eftermiddagslur. 

Jag har haft precis samma tankar som du angående att man blir "låst" hemma med långluren mitt på dagen.
Lillan började sova sämre i vagnen för någon månad sen och då "gav vi upp" och tänkte att hon blivit för stor, fast hon eg har ganska långt kvar innan hon nått samma längd som vagnen. Så vi ville också ha ett schema med långluren på fm, men insåg att det passade oss föräldrar bättre än det faktiskt passade Irma :roll: 
Resesäng är ju ett alternativ (som jag vet att du vet :wink:) men den är ju svår att använda ute på stan eller på träningen t.ex. 

Vi gjorde helt enkelt så att vi minikurade vagnen i 3 dagar hemma, så nu sovs alla långlurar i vagnen och vi blir hur flexibla som helst. 

Kanske nåt för er? Finns det nåt sätt ni kan ordna så att lilleman får ligga på mage i vagnen också? Det kan ju lösa en del! 

Om du kikar in på "Barnasaker" så vet jag att det finns trådar om vagnsovning och hur folk har löst det på olika smarta sätt! :D

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
xstephx

Inlägg av xstephx »

Heeey irmas mamma!!! :heart:

Aaaha haha tack! Det va så enkelt!

Vi har inte använt vagnen hemma sens han va 4 månader(6månader sen), bara när vi e ute o han sover 30min.
Vagnen vi har är för liten för honom att sova länge i, han är så stor, alltså liggdelen.. men tror du sittdelen kommer funka om man kan dra ned den till hel liggläge?
Menar du att vi ska köra fm luren i vagnen hemma oxå så han blir van att sova i den?
När irma sover i vagnen, är ni stilla då eller kan hon sova länge medans ni promenerar?

:heart: :heart: :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vi använder sittdelen i fullt liggläge, ja. Jag har lagt på en extra 1,5 cm tjock madrass för att täcka ev skarvar och som man kan bädda runt.
Sen har jag sytt en vagnsarg , på tips av SaraMilana :heart: (du hittar länkar till bilder i ett av hennes inlägg mitt på sidan) för att det ska bli mer avskärmat. Har köpt en lös sele som jag sätter fast Irma i, med spännet på ryggen.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Jamen toppen, då ska jag hämta sittdelen o se om den går i liggläge:D

Vart hittade ni den tunna madrassen?
Jag ska pröva att bara lägga över en filt o se om de funkar, känns så tråkigt att man måste bygga o dona för att lillen ska kunna sova länge i vagnen. Vänner till mig som inte kör aw, har inge som helst prob att deras lille sover i vagnen länge och på rygg o sen sover hela natten. Det måste ju funka lixom.
Många ggr jag kollar till w på kvällen sover han på sidan eller rygg,, så de kanske går, ska pröva:)

Jag har köpt en sele på babyland, de kanske e samma, men knäppningen har jag fram, kanske jag satt den fel, hahahah.
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

xstephx skrev: Vart hittade ni den tunna madrassen?
Vi råkade ha en hemma som jag skar till.... Men tror det kan finnas på välsorterade tygaffärer också! Eller på skumplast.se eller vad den heter...
xstephx skrev:Jag ska pröva att bara lägga över en filt o se om de funkar, känns så tråkigt att man måste bygga o dona för att lillen ska kunna sova länge i vagnen.
Många ggr jag kollar till w på kvällen sover han på sidan eller rygg,, så de kanske går, ska pröva:)
Det kommer funka! Har du bara Attityden så går allt! :P
Själv tycker jag att det är ganska mysigt att pyssla och fixa för att göra det optimalt för liten....men det är jag det!! :D
xsteph skrev: Vänner till mig som inte kör aw, har inge som helst prob att deras lille sover i vagnen länge och på rygg o sen sover hela natten.
Om du frågar de flesta icke-aw:are så tror jag det är rätt ovanligt... Jag har också såna vänner, MEN deras små behöver rullande vagn och "hela natten" för dem är kanske 10 timmar med entimmeslånga läggningar. Så jag meckar hellre lite isåfall! :wink:
xstephx skrev:Jag har köpt en sele på babyland, de kanske e samma, men knäppningen har jag fram, kanske jag satt den fel, hahahah.
Vår är från Brio om jag minns rätt, går att sätta åt båda håll! (är antagligen gjord för att ha spännet på magen, men vem bryr sej...? :P)

xstephx

Inlägg av xstephx »

Nu har jag bytt, den gick ned till liggläga, yay! Men taket till inte hålla sig kvar uppe, så måste sätta fast den med nått:D
Jag använde liggdelens tunna madrass, funkade jätte bra, haha.

Haha ja du och saramilana är grymt pyssliga av er, dock inte jag, haha! Tur att såna som ni finns ändå :heart:

Nu är jag taggad, lillkorven ska sova gott i vagnen idag!

Men om han nu vaknar kl 7, sova kl 9(45min) sen kl 14 (2tim lur) sen 20.00 natti?
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

xstephx skrev:Nu har jag bytt, den gick ned till liggläga, yay! Men taket till inte hålla sig kvar uppe, så måste sätta fast den med nått:D
Jag använde liggdelens tunna madrass, funkade jätte bra, haha.
Perfekt!! :D :thumbsup:
xstephx skrev:Nu är jag taggad, lillkorven ska sova gott i vagnen idag!

Härligt!! :D Helt rätt Attityd! =D> Kom ihåg att förändringar brukar ta 3 dagar (plus uppföljningsvecka) för att sitta på plats, så ge inte upp om det inte går perfekt första dagen bara!
xstephx skrev:Men om han nu vaknar kl 7, sova kl 9(45min) sen kl 14 (2tim lur) sen 20.00 natti?
Har ingen egen erfarenhet av 9-11 mån-schema (än :wink:)...men i mina öron låter det lite långt med 4h15min mellan fm- och långlur....kanske senarelägga fmlur något?

Eller vad säger ni andra?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"