6 veckor, ramsa?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Florax

6 veckor, ramsa?

Inlägg av Florax »

Hej :)
Jag håller på och läser annas bok och tycker det shn kuren låter alldeles utmärkt
Jag har en liten pojke som är snart 7 veckor gammal, problemet är att han sover och äter precis när han vill, jag ska snart börja med schema så vi få lite ordning på dagar och nätter, på nätterna brukar han vakna 3-4 ggr, vilket är jobbigt, han verkar inte var speciellt hungrig utan vill bara ha bröstet för att somna om, han har luft i magen och jag märker att han trycker och trycker och därför vaknar mitt natten...napp fungerar inte vilket jag egentligen är tacksam för :)
Han sover på rygg men har börjat lägga honom på mage nu (startade idag), han gör motstånd och tycker det är hemskt så det tar sin lilla tid för honom att somna. Min fråga är, vad kör man instället för ramsan? jag läste precis "Mycket små barn, under tre månader, söker bara ansiktet till rösten, blir förvirrade och ska inte ramsas! De ska i stället vänjas vid omväxlande "icke-personliga" ljud och tystnad. "
Vad kan jag då göra... vilka ljud kan jag använda mig av?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor

Re: 6 veckor, ramsa?

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen,
och grattis till lilla pyret. :D

Har du larm?
Hjälper du liten att slappna av med tillrättaläggnde och solfjäder eller buff i rumpan ?

Jag började smyga in ramsan vid 3 månaders ålder, dvs vid läggning sa jag ramsan tyst när jag lämnade rummet. Buffringen var huvudverktyget däremot, då vi föredrog buffring framför vagning.

Vad gäller ljud, vill husdjur som helt: dammsug, plock disk, lyssna på mysig, flytta möbler :wink: - dvs vanliga vardags ljud. Jag brukade klampa runt lite extra högt och sjunga för mig själv eller sätta på radion. Livet fortgår och allt är som det ska är budskapet till liten. Mamma finns här, sov du gott i godan ro.

Kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Florax

Inlägg av Florax »

tack :)
Jag har buffat och det verkar han gilla, solfjädret har jag också använt, men han föredrar att jag på buffar på lilla rumpan, sen har jag tyst lämnat rummet utan att säga ett ord, førsta gången skrek han, vægrade somna om efter att jag hade slutat buffa, men andra gången låg han tyst och somnade. Andningslarm har jag inte men ska köpas så fort det bara går.
Sen när det gäller måltiderna så har jag en glupsk liten kille som äter gärna varannan timme! jag har försökt följa schemat när det gäller maten men han blir bara ledsen och gråter och gråter när han inte får mat varannan timme, då får han bröstet och somnar gärna, vilket jag också tänker se till att han slutar med, annars kommer han aldrig att somna utan bröstet i munnen :S
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej där,
ja buffning är mysigt vill jag lova och du gör helt rätt att backa så liten får somna själv. Han verkar ju ha fattat galoppen redan. :P

Ett tips är att kolla på forumet om du vill ha en secondhand larm, under Barnasaker säljs larm vidare från en liten till en annan.

Du skrev att du hade boken, om du menar barnaboken, läs då på om standardmodellen som är en vägledning till ett mat och sovschema som leder till mätta magar och pigga små. Hur man får i dom små liven tillräckligt mycket, proppis är lagom :D , och främjar att magen får vila lite tills det är dags för ett nytt mål. Läs gärna på, så finns vi här med svar på fler frågor när det behövs.

varm kram Tin

Florax

Inlägg av Florax »

tack :) har bara SHN boken men tänker så klart köpa barnaboken :D
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Florax och varmt välkommen till forumet :D

Kanon att du införskaffar Barnaboken :thumbsup:

Standardmodellen som Tin :heart: tog upp är mycket utförligt beskriven i BB. Det finns även en mer kortfattad sammanfattning här pâ forumet inne bland favoriterna, ta en titt pâ SM-kompendiet.

Din lille kille är för liten för att kuras (frân 4 mânader och bara om lillen fâr annat än bröstmjölk/ersättning, det krävs en riktigt mätt mage för att sova tolv timmar i sträck :wink: ). Nu när du ändâ har SHN-boken sâ tycker jag att du ska läsa Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Dessa kapitel är suveräna "attitydbyggare" och gör att man inte sâ lätt fastnar i snutt och dutt och tröst-träsket när allt barnet vill är att fâ sova.

Med standardmodellen :heart: ger du ditt barn alla förutsättningar för att mâ sâ bra som möjligt och fâ sâ mycket sammanhängande nattsömn som möjligt även som liten skrutt.
Grundtanken är att förlägga allt stâhej till dagen och att hâlla natten mörk och tyst och lite trâkig. Pâ natten sover man, är budskapet, även om man som liten plutt kan behöva en extra tankning eller tvâ.

Läs pâ om standardmodellsmâlen (mat och vakentid) och satsa pâ att fâ in minst fyra per dag. En bra tumregel att ha i huvudet är att satsa pâ tvâ timmar vaken följ av tvâ timmar sömn.

Som sagt av Tin, vi finns här om du har frâgor. Hoppas att du ska trivas här pâ forumet! :D

:heart:
Florax

Inlägg av Florax »

hej igen :)

Nu har jag försökt hålla mig till SM i några dagar, kan säga att idag är det första dagen jag har lyckats få honom att sova enligt schemat, jag buffar och gör det jag ska utan att ta upp honom och det verkar fungera, iblanbd kan han ligga och gnälla/ gråta i 30 sek- 1 minut innan jag går in irummet igen.. gör jag rätt eller ska jag vänta lite till?
Idag ska jag lägga honom i egen säng.. det är första gången han får sova ensam på natten.. eller ensam och ensam, jag kommer att ligga i samma rum. Problemet är att lillen har ofta vaknat mitt i natten (2-4 ggr :S )av att han har luft i magen och måste fisa/rapa, då störs hela nattsömnen, så tyvärr har det inte fungerat för oss :S några tips?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
Florax skrev:Nu har jag försökt hålla mig till SM i några dagar, kan säga att idag är det första dagen jag har lyckats få honom att sova enligt schemat, jag buffar och gör det jag ska utan att ta upp honom och det verkar fungera, iblanbd kan han ligga och gnälla/ gråta i 30 sek- 1 minut innan jag går in irummet igen.. gör jag rätt eller ska jag vänta lite till?
Toppen att han börjar fatta galoppen! :D Det tar ju en liten stund för de riktigt små att förstå att det nu är mamma/pappa som leder och fördelar arbetet på hemmaplan :wink:

Hur länge du ska vänta med att gå in beror på HUR han låter. Om det bara gnälls och pratas så kan man gott få hålla på ifred, men om han låter LEDSEN så behöver du lugna omedelbart. Det tar lite tid att lära sig att lyssna av rätt och lära dig hans olika läten, så jobba lugnt och metodiskt :D
Florax skrev:av att han har luft i magen och måste fisa/rapa, då störs hela nattsömnen, så tyvärr har det inte fungerat för oss :S några tips?
Se till att rapa honom ordentligt när han har ätit (och några gånger under matningen) så minimerar du risken att han får ner en massa luft som stör. Annars så är detta något som kommer att försvinna inom några veckor i takt med att lilla kroppen utvecklas och han lär sig att känna igen känslan av att det sitter en fis på tvären :lol: Bara du är där och visar att allt är som det ska, och att du står för beskyddet så lär han sig att det inte är farligt.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej :heart:,
ett tips är också att höja huvudändan på sängen/vagnen lite under natten, då verkar raparna hitta ut lättare. Sen är det ju som Tetz säger, det växer bort ganska snart. :)

kram Tin :heart:

Florax

Inlägg av Florax »

Min pojke är snart 6 mån gammal, jag måste erkänna att jag har försökt kura honom, men jag var inte riktig säker på hur d skulle gå.... Så jag har kört det delvis, jag har buffrat när han var mindre men sen slutade han gilla det och istället blev han rasande när jag buffrade, så jag lät honom lugna ner sig själv och det fungerade, så fort jag körde ramsam blevhan återigen förbannad och grät hysterisk... Så jag slutade med det också. Nuförtiden lägger jag ner honom, han ligger och snackar Med sig själv eller gnäller några minuter innan han somnar aöldeles själv.. D kan ta allt fr 5 minuter till 20, och han har lärt sig att när jag har lagt honom så kommer han inte upp igen förrän han har somnat och vaknat.
På nätterna är det lite svårare, jag har först nu startat ge honom enhel portion gröt på kvällarna, i hopp om att han skulle sova hela natten, normalt så vaknade han 2-3 ggr /natt och ville ha mat, så jag har ammat... För en vecka sen bestämde jag mig för att ta bort i alla fall ena nattmålet, och när han vaknade runt 1 och gnällde efter mat så var jag där och buffarde.... Vilket resulterade i att han vaknade helt och var arg och ledsen... Jag var tvungen att amma då för att han skulle lugna ner sig och somna igen, andra gången han gnällde efter mat, runt 3 så lät jag honom gnälla i kanske 30 minuter, han gnäller lite och sen somnar han om ett par minuter..och så gnäller han igen osv, 30 min senare sov han... till kl 6!
Jag lägger honom runt 20-21 men han vaknar till runt 1 då han skulle ha mat, han gnäller i några minuter och somnar om... Ibland håller han på sådär i en hel timme innan han äntligen somnar för att vakna 2 timmar senare, då får han mjölk och sover till kl 7-8
Jg måste säga att jag känner mig frestad att ge mat kl 1, när han gnäller, för jag vet att han kommer att somna direkt och vakna om några timmar.... Jag försöker köpa några timmars sömn! Att inte amma på natten skulle ha varit en bra sak, så jag kan vila ordentligt men istället så ligger jag vaken när han kör sin gnälltimme! Och sen tar d mig kanske 30 min att somna om...
Jag tänker starta med schema så dagarna blir mer strukturerade, vad tycker ni?

7 :30 vakna 
08:00 mat
9:30- 10:30 sova
11:30 mat
12:00-14:00 sova
15:15 fruktpure amma
16:30 - 17:30 sova
18:30 gröt
19:30 - 20:00 bad
20:00-20:30 amma
20:45 lägger honom, bukar somna mellan 21-21:15
Nattmål mellan  01:30 och 03:00 matar när han vaknar
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax

Inlägg av Florax »

Min pojke är snart 6 mån gammal, jag måste erkänna att jag har försökt kura honom, men jag var inte riktig säker på hur d skulle gå.... Så jag har kört det delvis, jag har buffrat när han var mindre men sen slutade han gilla det och istället blev han rasande när jag buffrade, så jag lät honom lugna ner sig själv och det fungerade, så fort jag körde ramsam blevhan återigen förbannad och grät hysterisk... Så jag slutade med det också. Nuförtiden lägger jag ner honom, han ligger och snackar Med sig själv eller gnäller några minuter innan han somnar aöldeles själv.. D kan ta allt fr 5 minuter till 20, och han har lärt sig att när jag har lagt honom så kommer han inte upp igen förrän han har somnat och vaknat.
På nätterna är det lite svårare, jag har först nu startat ge honom enhel portion gröt på kvällarna, i hopp om att han skulle sova hela natten, normalt så vaknade han 2-3 ggr /natt och ville ha mat, så jag har ammat... För en vecka sen bestämde jag mig för att ta bort i alla fall ena nattmålet, och när han vaknade runt 1 och gnällde efter mat så var jag där och buffarde.... Vilket resulterade i att han vaknade helt och var arg och ledsen... Jag var tvungen att amma då för att han skulle lugna ner sig och somna igen, andra gången han gnällde efter mat, runt 3 så lät jag honom gnälla i kanske 30 minuter, han gnäller lite och sen somnar han om ett par minuter..och så gnäller han igen osv, 30 min senare sov han... till kl 6!
Jag lägger honom runt 20-21 men han vaknar till runt 1 då han skulle ha mat, han gnäller i några minuter och somnar om... Ibland håller han på sådär i en hel timme innan han äntligen somnar för att vakna 2 timmar senare, då får han mjölk och sover till kl 7-8
Jg måste säga att jag känner mig frestad att ge mat kl 1, när han gnäller, för jag vet att han kommer att somna direkt och vakna om några timmar.... Jag försöker köpa några timmars sömn! Att inte amma på natten skulle ha varit en bra sak, så jag kan vila ordentligt men istället så ligger jag vaken när han kör sin gnälltimme! Och sen tar d mig kanske 30 min att somna om...
Jag tänker starta med schema så dagarna blir mer strukturerade, vad tycker ni?

7 :30 vakna 
08:00 mat
9:30- 10:30 sova
11:30 mat
12:00-14:00 sova
15:15 fruktpure amma
16:30 - 17:30 sova
18:30 gröt
19:30 - 20:00 bad
20:00-20:30 amma
20:45 lägger honom, bukar somna mellan 21-21:15
Nattmål mellan  01:30 och 03:00 matar när han vaknar
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Först och främst undrar jag vad lillkillen äter? Småfolk runt halvåret har nästan ingen botten, de kan äta massor! Amning står man sig inte på så länge, utan vi snackar riktig mat med en rejäl klick smör i. :D

Schemat ser ok ut tycker jag. Dock kan du gott införa 12-timmarsnatt, det kan han ha kvar läääänge framöver. Ett typiskt schema skulle kunna se ut såhär:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Florax

Inlägg av Florax »

Hej :D han äter morotspure eller grönsakspure (burk) eller så mosar jag lite banan, på kvällen äter han 1 dl risgröt med banan och majs ( nestle) tänker börja med riktig matnär ham blir 6 mån, några förslag? Jag tänkte koka kycklin med potatis och grönsaker, köra allt i mixern till en fin pure...
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Ta en titt inne på "Mat, mage och barnakropp", vettja! Där finns massor av tips och recept :D

När liten var yngre brukade jag ångkoka och puréa massa olika saker och frysa in i iskuber. Sen kunde jag tina upp och kombinera rätter som jag ville och tillsätta kryddor och örter. 

T.ex:

Kyckling
Lax
Kött
Linser
Bönor

Potatis (tillsätt palsternacka för att kunna frysa)
Ris
Sötpotatis
Quinoa
Hirs
Bovete
Pasta (har vi skippat dock eftersom jag inte vill ge så mkt gluten)

Morötter
Broccoli
Blomkål
Ärtor
Haricots verts

Dessa grejor kan man kombinera ihop massor av fina rätter på! Och sen i med rejält med olja eller smör, pimpa med örter, lök, vitlök, curry, tomatpuré, grädde.....ja, vad som faller liten på läppen :P

Och glöm inte att laga maten tillsammans med liten! :wink: Kräver lite tålamod och organisation, men det har du igen tusenfalt i längden!
Ha det så skoj!! \:D/

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Florax

Inlägg av Florax »

Har följt schemat du postade.. Lillenn låg i sängen kl 8, men somnade 45 min senare, när han normalt brukar somna.. Buffade ett par ggr men tyckte d inte var nödvändigt för han låg där snällt och snackade med sig själv.. Långa samtal blev det :D gan somnade kvart i nio... Hur ska jag få honom att somna när han ska? Buffar gör jag när han inte somnar o gråter men vad gör man när han ligger snällt och bara snackar med sig själv?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"