Använder mig som napp???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lopita
Kontakt:

Re: Använder mig som napp???

Inlägg av lopita »

Min lilla prinsessa är en riktig liten tröttis! Har verkligen problem att hålla henne vaken vid matningarna!! Några tips?

Sen fortsätter hon varje gång med att envist bli ledsen/ifrågasätta varför hon ska sova? Hon fixar det själv efter ett tag men är det ok att inte göra ngt? Mer än då husljud tydligt utanför dörren och att vi pratar?

Men ofta vaknar hon bara efter ngn minut igen? Ska jag ta upp och mata igen eller ska jag bara låta henne vara? Hon vaknar ofta under sina sovpass? vad kan detta bero på?
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Min lilla prinsessa är en riktig liten tröttis! Har verkligen problem att hålla henne vaken vid matningarna!! Några tips?
Dra i bröstvårtan, kittla/picka under fötterna, byta ställning, ta upp och rapa, lägga på rygg på hårt underlag....
lopita skrev: Sen fortsätter hon varje gång med att envist bli ledsen/ifrågasätta varför hon ska sova? Hon fixar det själv efter ett tag men är det ok att inte göra ngt? Mer än då husljud tydligt utanför dörren och att vi pratar?
Om hon fixar det själv efter en stund hade iallafall jag tolkat det som att hon inte alls är speciellt ledsen, bara letar lite rätt sovställning eller liknande. :P
lopita skrev:Men ofta vaknar hon bara efter ngn minut igen? Ska jag ta upp och mata igen eller ska jag bara låta henne vara? Hon vaknar ofta under sina sovpass? vad kan detta bero på?
Jag hade inte tagit upp och matat igen, det förvirrar nog mer än det hjälper. Lägg istället mer krut på de "riktiga" matningarna!
Hon är ju två månader nu, så det kan vara så att ni är mitt uppe i en ökningsperiod, och att det är därför lillan har svårt att bli mätt. Runt två mån gjorde vi så att vi alltid efterjagade med ersättning/urpumpad mjölk efter amningen. Kan ju vara en lösning också om hon inte orkar suga från bröstet så länge.....

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Hej alla glada! Här är allt finfint och prinsessan blir 3 månader nästa vecka! Vi jobbar på enligt SM och njuter av livet:) Tänkte sätta 3 månaders schema nu och behöver lite tips kring det!
Nu ser dagen ut som följande:
7.30 morgon
9.00 sova 1,5 i vagnen när jag promenerar
10.30 vaknar och mat mellan (10.30-11)
12.30 sova 2
14.30 mat
16.30 sova 1,5
18 mat
19,30 godnatt
ammar oftast 01-02 och sen ngn gång mellan 04-05

Tänker att jag nu ska prova ge en liten slurk när jag lägger mig ca 23 så hon inte vill äta där vid 01-02? Utan bara vid 04! Kanske ställa kl lite innan eller bara se när hon vill ha för att sen utvärdera?
Hon är en väldigt trött dam och längre stunder vaken orkar hon oftst inte utan får verkligen ligga i för att hålla henne pigg!När det gäller 3 månadersschemat så tänkte jag så här:

7.30 morgon
9 sova 1,5
10.30 vakna (mat 10.30-11Beroende på hur hungrig)
12.30 sova 2
14.30mat
16.30 sova 20
17.30 vakna(mat 17.30-18 beroende på hur hungrig)
19.30 godnatt!
liten slurk ca 23 nu i en kort period
04.00 mat

vad tycker ni?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Hej alla glada! Här är allt finfint och prinsessan blir 3 månader nästa vecka! Vi jobbar på enligt SM och njuter av livet:)
Härligt!! :D =D>

lopita skrev:Tänker att jag nu ska prova ge en liten slurk när jag lägger mig ca 23 så hon inte vill äta där vid 01-02? Utan bara vid 04! Kanske ställa kl lite innan eller bara se när hon vill ha för att sen utvärdera?
Jag vet att många forumister gör så (vi har också provat en period) och det kan nog funka bra. Personligen gillar jag dock tanken på att de små ska få den längsta sammanhängande sömnen första delen av natten och sen ett litet nattmål mot slutet av natten för att klara sig hela vägen fram till morgonen. Jag hade nog satsat mer krut på dagarna, MASSOR av mat, magläge, frisk luft, social delaktighet, skratt och bus, och sett om inte första nattmålet föll bort av sig själv. Annars hade jag minikurat à la Trenätterskuren i andra delen av BB. Men det är jag det! :P
lopita skrev: 7.30 morgon
9 sova 1,5
10.30 vakna (mat 10.30-11Beroende på hur hungrig)
12.30 sova 2
14.30mat
16.30 sova 20
17.30 vakna(mat 17.30-18 beroende på hur hungrig)
19.30 godnatt!
liten slurk ca 23 nu i en kort period
04.00 mat

vad tycker ni?
Om jag har räknat rätt så är sömntimmarna lite i överkant mot de 15,5 som rekommenderas för 3-4 månaders. En klassiker är ju annars 12-45-2-45. I TorsMammas SM-översikt finns även förslaget 11,5-1,5-2-20, som kanske liknar ditt lite mer. Ditt förslag kan säkert funka också, det vet du bara om ni provar :wink: , men det var den tanke jag fick när jag såg schemat! :D

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Tack för ditt svar! ja ska pröva att satsa på mera mat på dagarna för i natt åt hon först 03.30 så då behövde hon inget där vid 01!!

Ofta vaknar hon 7.15 så blir nog mer 11,5 timmars natt än 12!

Kan inte bara lägga 45min som första lur som det ser ut nu för hon är såååå trött! Vi är alltid ute och går 9-1030 så hon sover verkligen som en stock detta sovpasset!
Undrar om hon kommer klara att bara sova 20 min som sista lur? för det är verkligen en liten tröttis detta:)
vad tror du om dessa förslagen?
Och en dotter 15/12-2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Om jag vill ha sista luren som ett 45 min hur fördelar jag resten av dagen bäst då tycker du?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:ja ska pröva att satsa på mera mat på dagarna för i natt åt hon först 03.30 så då behövde hon inget där vid 01!!
Härligt!! =D> :D
lopita skrev:Ofta vaknar hon 7.15 så blir nog mer 11,5 timmars natt än 12!
lopita skrev:Kan inte bara lägga 45min som första lur som det ser ut nu för hon är såååå trött! Vi är alltid ute och går 9-1030 så hon sover verkligen som en stock detta sovpasset!
Det SKULLE ju kunna vara så att om hon sov hela 12-timmarsnatten så skulle hon inte vara lika trött på det första sovpasset....? :P Hur har ni det med mörkläggningen nu när våren nalkas? 8)
lopita skrev:Undrar om hon kommer klara att bara sova 20 min som sista lur? för det är verkligen en liten tröttis detta:)
vad tror du om dessa förslagen?
Om hon är en tvättäkta tröttis kan ni ju behålla 2-månadersschemat ett tag till.
Men om hon börjat signalera att hon behöver schemaändring genom att "strula" mer med sömnen, så kan det faktiskt vara så att hon egentligen inte är så trött som man kanske tror, utan bara behöver en omfördelning av sömntimmarna, samt hjälp att sova hela natten ut!? En tanke bara! (Ett klassiskt "tröttis" 3-4 månadersschema är ju dessutom faktiskt 12-45-2-45!) :D
Sen kan det ju ta ett tag för schemat att sätta sig också ska man minnas....så prova det du kommer fram till i 10 dagar innan du ändrar!

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Folie täcker rutorna så det är som vi lever i en bunker :lol:
Nä tycker att hon börjar strula lite så schemaändring står nog i lagom tid nu!

Tycker det är så skönt när hon sover 1,5 första passet eftersom vi är ute och går! Men jag kanske får gå till lunch istället då????? Känns bara som att det blir så lite sömn när man är van att hon sover så mycket, men det är ju dags att dra ner hon blir ju som sagt äldre :roll:
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Folie täcker rutorna så det är som vi lever i en bunker :lol:
:lol: Känns igen!! :lol:
lopita skrev:Tycker det är så skönt när hon sover 1,5 första passet eftersom vi är ute och går! Men jag kanske får gå till lunch istället då?????
Jag brukar gå ut på långprommis när lillan är vaken! Så får hon lite dagsljus och komma upp ur vagnen ibland och känna på träd och snö och annat skoj. Kanske vore nåt? :D

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Igår fyllde prinsessan 4 månader och detta firade vi med att införa 12 timmars natt :D Natten blev 5 gångers vagningar och dom 2 sista "passen" gnällde hon bara typ och då behövde jag bara dra 2 tag typ sen tystnade hon. De andra första var gallskrik i ca 45 mintuter kan jag tillägga. Hon är inte ledsen utan urförbannad! Hon skriker och vänder sig upp på sidan, är detta normalt? Men när hon lägger sig ner är hon sömntung och ligger med huvudet åt ett håll. Innan hon somnar riktigt vänder hon alltid huvudet framochtillbaka och ligger och pratar, typ beklagar sig med ööö, aaaa ooooo!!!!

Nu ikväll har hon skrikigt i 50 min innan hon nu äntligen blev tyst och jag passar på att skriva emellan. Mannen min har inget tålamod med detta avvänjande av nattmål så jag tycker det är bättre att jag tar det, så tar han henne på morgonen istället så jag kan sova lite efter hon fått mat!!!

Känner att jag har attityden och inga vargar i sikte men är det berkligen normalt att hon blir så här arg så hon gallskriker????
Och en dotter 15/12-2011
lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Glömde tillägga hur vår dag ser ut:
7.30 bröstet
9.15 sova 45 min
10.30 bröst +NAN 100-120 ml
12 sova 2 tim
14 bröstet + NAN 100-120 ml
16 sova 45 min
17 NAN 135 ml
1845 ammas innan läggdags
19.30 godnatt

Tänkte börja med lite smakportioner, har ni gjort det vid 4 månader?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

En kort fråga bara: Vad och hur mycket äter damen? :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Oj, nu skrev vi visst samtidigt! :P Jag skulle avråda från att slopa nattmålet om inte lillan börjat äta vanlig mat än! Kolla in Mer mat åt småfolket! och kör igång redan imorrn tycker jag! :D
Vänta sedan tills liten äter rejält med riktig mat innan du kurar bort nattmålet tycker jag!

lopita
Kontakt:

Inlägg av lopita »

Okej men som nätterna var nu innan natten igår då hon inte fick ngn mat så kunde hon helt plötsligt vakna 2-3 gånger och gny/skrika så då amma jag henne men hon tog då bara och åt i typ 5-10min, så särskilt hungrig kan hon ju inte ha varit? För som det sett ut innan så kan hon vissa nätter bara ätit en gång iband?

Hon ligger i vagn nu men vanligtvis i sin spjälsäng, ska jag strunta i detta nu och när hon vaknar i natt ta upp direkt och ge mat menar du? Kommer hon inte bli förvirrad då??? Att jag typ tvekat och ändrat mig?

Ska hon i denna ålder fortfarande ha mat så fort hon vaknar eller ska jag avvakta om se om hon somnar om? Som nyfödd är det ju vid minsta pip menar jag!

Men oavsett så undrar jag varför honskriker så hysteriskt för hon är ju inte hungrig nu när jag lägger henne?
Och en dotter 15/12-2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

lopita skrev:Okej men som nätterna var nu innan natten igår då hon inte fick ngn mat så kunde hon helt plötsligt vakna 2-3 gånger och gny/skrika så då amma jag henne men hon tog då bara och åt i typ 5-10min, så särskilt hungrig kan hon ju inte ha varit? För som det sett ut innan så kan hon vissa nätter bara ätit en gång iband?

Hon ligger i vagn nu men vanligtvis i sin spjälsäng, ska jag strunta i detta nu och när hon vaknar i natt ta upp direkt och ge mat menar du? Kommer hon inte bli förvirrad då??? Att jag typ tvekat och ändrat mig?

Ska hon i denna ålder fortfarande ha mat så fort hon vaknar eller ska jag avvakta om se om hon somnar om? Som nyfödd är det ju vid minsta pip menar jag!
Ett nattmål borde absolut räcka tills liten äter vanlig mat. Hos oss gjorde vi så att JAG bestämde vilken tid det skulle ske, och det funkade bäst för oss. (Vet att det funkat bra för andra att mata när liten vaknar upp själv, men jag märkte att om jag gjorde så blev det bara pannkaka med fler och fler uppvak på konstiga tider. :shock:
Vi har också natt 19.30-07.30 och jag valde att lägga nattmålet 04.00. Då hade jag väckarklocka och vid alla andra uppvak tog jag inte upp lillan. Var hon ledsen så buffade/solfjädrade jag, men var hon arg så körde vi bara på husljud (typ puffa med kudden och "sovandas" ljudligt... )
lopita skrev:Men oavsett så undrar jag varför honskriker så hysteriskt för hon är ju inte hungrig nu när jag lägger henne?
Runt fyra månader så brukar de flesta bli VRÅLhungriga, så det skulle mycket väl kunna vara så att hon inte får i sig tillräckligt under hela dagen och därför är missnöjd när hon ska sova (även om hon inte hunnit bli vrålhungrig menar jag....)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"