Förlossning? Läs denna!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Bellan

Re: Förlossning? Läs denna!

Inlägg av Bellan »

Luvisen, som jag uppfattade det hade biverkningarn att göra med att personalen får i sig det hela tiden när lustgasen kommer ut i rummet (vilket den alltid gör). Eller så har jag fattat det heeelt fel.

Men otäckt att dom inte säger nått om biverkningarna av epidural... Ja, det är väl som du skrev förut. Han måste hålla sig själv informerad för sin egen skull.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag uppfattade också det som att det var personalen det handlade om. Det var huvudvärk och andra biverkningar.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo, det talade omprrsonalen men också om mammorna och bebisarna. Iaf det inslaget jag såg.... :?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ok, nu har jag läst mer. Nu kommer jag ihåg hur jag menade fr början. Att det visar sig att lustgas kan innebära skador på foster hos personal då. Men varför använda ngt som kan ge missfall eller missbildningar?? Även om det "bara" är på personal... Men det låter också knäppt i mina öron...Hur bra kan det vara om det kan orsaka sådana skador hos personal?

Det var mer så jag menade.

Sen det här med att man forts att köra på med epidural när man vet att den innebär stora risker för patienten finner jag bara dumt. Avslappningsövningarna vet jag iofs inte om de hjälper men det är iaf inte farligt då jag antar att de inte innebär att de tillför ngt kemiskt eller håller på med instrument...

Sedan vore det inte fel om en del personal gjorde lite avslappningsövn... :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Sedan vore det inte fel om en del personal gjorde lite avslappningsövn...
:D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag trådkapar här med ett inlägg om cytotec...
Det är så otäckt att höra det här om läkarkåren. När ska man kunna lita på läkare, sköterskor och vården när sånt här får hända? Vems bästa tänker dom på, har dom någon moral alls? Att "utbildade" inte sätter gränser, inte gör det bästa för patienten och inte följer viktiga regler är otäckt!
Men det är ju bra att det kommer fram i media i alla fall.
Vinklade historier i media känner vi ju till, eller hur? :wink: Vill bara berätta att jag tyvärr blev tvungen att erbjudas denna medicin efter mitt nyliga missfall. Jag tackade nej och fick ett annat preparat utan vidare utfrågningar. Fick erfteråt höra andra sidan av historien om magsårsmedicinen. Jag slapp skrapning men blev heller inte ombedd att åka hem och göra jobbet själv med medicinen. De ville ha mig kvar för observation och jag kände att jag kunde lika på min läkare och sköterska som jag hade på sjukhuset. Missfall särskilt sådana i vecka 12 och framåt (KAN VARA) smärtsamma och är oftast blodrika. Tänker på en av kvinnorna i sveriges radios program om nerblodat badrum. Så var det lite för mig oxå, jag blödde mycket och hade ont, det som kommer ut är inte så trevligt att titta på men det är ju ändå en graviditet som ska ut och det känns och märks. :( Min livmoder skötte det mesta av jobbet själv, men läkaren fick avsluta det hela och sen kunde min livmoder tacksamt sluta jobba. Jag hade inte velat påskynda det hela genom att åka hem och ta en tablett, jag var tacksam över läkarens insats med tången. Men det som finns därinne måste ut på ett eller annat sätt, med eller utan medikamenter eller skrapning (som jag slapp). Tydligt är väl ändå att bättre information hade behövts i ett sådant fall som ovan. Man måste ju få veta vad man har att vänta sig vad som faktiskt kommer att hända, ett foster ska ut och med det mycket blod och hinnor osv. En skrapning kan ju vara en risk i sig som alla ingrepp kan vara. Så jag vill nog ändå tro att läkarkåren vet vad de talar om när de talar om fördelen med cytotec vid missfall. Huruvida det ska användas för att påskynda förlossningar eller inte, lägger jag ner min röst. Värksvaga förlossningar är ju ett kapitel för sig och visst kan det bli kris, barnet måste ut! Men det bästa är ju att kroppen får jobba som den ska på naturlig väg så länge barnet mår bra. Efter ett missfall är det ju ändå ett sår som ska läka ihop i magen, rester som kan finnas kvar i livmodern måste ut för att den ska kunna läka.... Ta en tablett eller skrapa det är frågan...... mer information krävs tydligen i alla fall till patienterna. Men jag tackade nej i alla fall och tog den "mindre effektiva" pillret. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"