Alla barn har fnurror, Barnaboksbarn eller ej. Tricket tror jag är att behålla lugnet och inte införa en massa nya (o)vanor. Det är så lätt att vilja ställa allt till rätta och go bananas på schemat och införa nya rutiner. Numera försöker jag avvakta några dagar och håller huvudet kallt under tiden, lättare sagt än gjort ibland.
Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma
-
SaraMilana
Re: Frågor om standardmodellen med 4-veckors Irma
Jag har nog ett par såna t-shirts också...
Alla barn har fnurror, Barnaboksbarn eller ej. Tricket tror jag är att behålla lugnet och inte införa en massa nya (o)vanor. Det är så lätt att vilja ställa allt till rätta och go bananas på schemat och införa nya rutiner. Numera försöker jag avvakta några dagar och håller huvudet kallt under tiden, lättare sagt än gjort ibland.

-
Irmasmamma
Tetz skrev:Been there, done that, got the t-shirtIrmasmamma skrev:Hmmm.....stora växlar är mitt mellannamn...!Har visst fått för mig att när nätterna väl sitter så ska varken sjukdom, tänder eller utvecklingsfaser kunna störa..... Har väl varit bortskämd med bra nätter så länge nu att det var på tiden att jag kom ner på jorden
![]()
8)
SaraMilana skrev:Jag har nog ett par såna t-shirts också...
Tack för att ni finns!!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
Hallåj!
Nu börjar lillan så smått må bättre, inte lika täppt längre, så nätterna blir bättre och bättre, puh! \:D/
Smakisarna går helt ok, hon är glad och intresserad men verkar inte ha fattat hur man ska svälja....femte dagen idag och jag tror fortfarande inte många milligram har gått ner i lilla magen, men vi kämpar på!
Nu när hon snart är fyra månader så vill vi börja använda ramsa som verktyg! Hur gör man?
Vi har sagt natt- och dagramsan en gång vid läggning nu i tre månader, så jag hoppas att vi redan etablerat dem hos henne, men hur gör man nu då?
När ramsan sen är införd som verktyg, är tanken att man aldrig mer ska buffa då?
Kram!

Nu börjar lillan så smått må bättre, inte lika täppt längre, så nätterna blir bättre och bättre, puh! \:D/
Smakisarna går helt ok, hon är glad och intresserad men verkar inte ha fattat hur man ska svälja....femte dagen idag och jag tror fortfarande inte många milligram har gått ner i lilla magen, men vi kämpar på!
Nu när hon snart är fyra månader så vill vi börja använda ramsa som verktyg! Hur gör man?
Vi har sagt natt- och dagramsan en gång vid läggning nu i tre månader, så jag hoppas att vi redan etablerat dem hos henne, men hur gör man nu då?
När ramsan sen är införd som verktyg, är tanken att man aldrig mer ska buffa då?
Kram!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
SaraMilana
Hej! 
Jag upplevde att det tog ett tag innan poletten trillade ner att man faktiskt blir mätt av skedarna som åker in i munnen, då ökade portionsstorlekarna.
Läs på och kör så det ryker! 

Vad skönt! Här börjar vi också blir friska igen, såå skönt.Irmasmamma skrev:Nu börjar lillan så smått må bättre, inte lika täppt längre, så nätterna blir bättre och bättre, puh! \:D/
Ja, det är ju inte så lätt i början, när man inte riktigt vet vad som förväntas av en.Irmasmamma skrev:Smakisarna går helt ok, hon är glad och intresserad men verkar inte ha fattat hur man ska svälja....femte dagen idag och jag tror fortfarande inte många milligram har gått ner i lilla magen, men vi kämpar på!![]()
Det är helt enkelt bara att börja använda den!Irmasmamma skrev:Nu när hon snart är fyra månader så vill vi börja använda ramsa som verktyg! Hur gör man?![]()
Använd buffandet och/eller solfjädern som krisverktyg.Irmasmamma skrev:När ramsan sen är införd som verktyg, är tanken att man aldrig mer ska buffa då?
-
Irmasmamma
Tack för tipset, den sidan hade jag aldrig sett!SaraMilana skrev:Det är helt enkelt bara att börja använda den! Läs på och kör så det ryker!
Fram tills nu har jag lagt ner lillan, pussat, ramsat vid sängen, släckt lampan och sen gått ut. Men nu ska jag alltså inte säga nåt vid sängen utan bara släcka och SEN ramsa på vägen ut?
Hoppas jag inte förvirrat liten med att ramsa vid sängen.... Bör jag i så fall till en början göra nån övergång med att både ramsa vid sängen och sen på vägen ut?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Nej dåIrmasmamma skrev:Hoppas jag inte förvirrat liten med att ramsa vid sängen....
Du behöver inte köra någon mellanvariant, utan släck och ramsa ut. Lugnt och tryggt och avsluta med att låta den fjärde versen vara bekräftande (om Irma fortfarande är tyst vill säga
Är du med på hur jag menar? Fråga annars
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Irmasmamma
Tack! Är absolut med!Tetz skrev:
Du behöver inte köra någon mellanvariant, utan släck och ramsa ut. Lugnt och tryggt och avsluta med att låta den fjärde versen vara bekräftande (om Irma fortfarande är tyst vill säga).
Är du med på hur jag menar? Fråga annars![]()
Är bara det att Irma inte brukar protestera vid läggning (aldrig på kvällen och på dagen bara nån enstaka gång i vagnen) och jag tänker snarare att hon kommer att börja ställa frågor om jag ändrar rutinerna och plötsligt släcker INNAN jag ramsat!
Men jag kanske är tvungen att göra så vid läggning ändå, för att kunna använda ramsan som verktyg vid ev. uppvak?!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Grejen är ju att ramsan ska funka utan att du går in i rummet, så då behöver du vänja henne vid att du säger den utanför dörren alternativt på väg ut.
Knepet för att få ramsan att VERKLIGEN fastna är att bekräftelseramsa utanför dörren, även om du behövt gå in och buffa/solfjädra. Ibland är det som att trycka igång en sirén genom att bekräftelseramsa, men den är ytterst nödvändigt för att ramsan ska få sista ordet.

Knepet för att få ramsan att VERKLIGEN fastna är att bekräftelseramsa utanför dörren, även om du behövt gå in och buffa/solfjädra. Ibland är det som att trycka igång en sirén genom att bekräftelseramsa, men den är ytterst nödvändigt för att ramsan ska få sista ordet.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Stirra dig inte blind pâ detaljerna, det är helheten som räknas. Visst har du läst om Attityden (Förhâllningssättet - det som avgör), tänker särskilt pâ följande:Irma skrev:Är bara det att Irma inte brukar protestera vid läggning (aldrig på kvällen och på dagen bara nån enstaka gång i vagnen) och jag tänker snarare att hon kommer att börja ställa frågor om jag ändrar rutinerna och plötsligt släcker INNAN jag ramsat!
Men jag kanske är tvungen att göra så vid läggning ändå, för att kunna använda ramsan som verktyg vid ev. uppvak?!![]()
Om du släcker lampan innan eller efter spelar ingen roll sâ länge du inte tror att Irmas sömn hänger pâ vilket sätt du släcker lampan pâ.
-
Irmasmamma
Sarisparis skrev: Stirra dig inte blind pâ detaljerna, det är helheten som räknas. Visst har du läst om Attityden (Förhâllningssättet - det som avgör), tänker särskilt pâ följande:
Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut
- om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv
! Absolutamente
![]()
Om du släcker lampan innan eller efter spelar ingen roll sâ länge du inte tror att Irmas sömn hänger pâ vilket sätt du släcker lampan pâ.See what I mean?
Jäklar vad jag har lätt att snöa in på de där förbaskade detaljerna!
Men voila - hon klarade att sova ändå!
Det är ju bra att lillan måste visa var skåpet ska stå - "På natten sover man, morsan! Oavsett vad du tror att du måste syssla med innan!"
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
Idag hände det konstigaste...
Var ute på promenad med lillan i vagnen under långluren. Brukar alltid sova i sängen/stillastående vagn annars, men det var så fint väder och jag ville testa om det funkade (hon somnade och sov i stllastående vagn i en halvtimme först...)
Det gick utmärkt, hon sov som en stock sina två timmar. Sedan väckte jag henne i ett köpcentrum (45 min innan mattiden) och hon var glad och hälsade glatt på min väninna och såg sig nyfiket omkring. Då kom några bekanta till min kompis förbi och hälsade, sa såklart hej till Irma och gullade lite som man ju gör med bebisar. Varpå hon blev JÄTTELEDSEN.
Hon såg livrädd ut, gallskrek, tårarna sprutade och hon var helt otröstlig. Det spelade ingen roll att jag höll henne mot mig, gick omkring och gungade henne/buffade rumpan, talade lugnande.
Jag har aldrig varit med om maken i hennes lilla liv. Hon är alltid så nöjd under vakentiden. På sin höjd nån irriterad protest i vagnen, eller lite rädd/ledsen när hon alltför snabbt hamnar i famnen på nån främling, men aldrig värre än att hon blir lugn så fort hon får komma till mig/se mig.
Detta var alltså det jobbigaste jag varit med om. Jag försökte utstråla lugn (och tror jag lyckades ganska bra), men var såklart jättestressad, särskilt eftersom vi var ute bland folk.
Hon skrek och skrek, tillslut sprang vi hem till min kompis som bodde i närheten, men inte ens där i lugn och ro slutade Irma gråta. Inte ens tutte funkade!!! Hon såg ut som om hon hade total dödsångest!!!
Hon skrek tills hon kräktes slem, lilla pluttan!
Jag har ju hört talas om att sånt här händer med pyttisar, men aldrig med standardmodellerade sådana!?! Efter kanske 15 min sång och gung i famnen lugnade hon ner sig och åt lite grann. Hon var dock helt skakis, och sen när min kompis bror kom hem så blev hon lika rädd igen och skrek i säkert tio min till.
Jag blir så himla förvirrad. Känns som om jag aldrig ska våga gå ut bland folk med henne igen
.
När vi gick hem sen var hon lika glad som vanligt och sov em-luren jättefint och kvällsläggningen gick perfekt...... Så himla skumt det hela.
Världens längsta inlägg blev det här, men jag vill bara höra om nån har nån liknande erfarenhet och nåt tips på hur jag kan förhindra att det händer igen?!?!?
Kram
Var ute på promenad med lillan i vagnen under långluren. Brukar alltid sova i sängen/stillastående vagn annars, men det var så fint väder och jag ville testa om det funkade (hon somnade och sov i stllastående vagn i en halvtimme först...)
Det gick utmärkt, hon sov som en stock sina två timmar. Sedan väckte jag henne i ett köpcentrum (45 min innan mattiden) och hon var glad och hälsade glatt på min väninna och såg sig nyfiket omkring. Då kom några bekanta till min kompis förbi och hälsade, sa såklart hej till Irma och gullade lite som man ju gör med bebisar. Varpå hon blev JÄTTELEDSEN.
Hon såg livrädd ut, gallskrek, tårarna sprutade och hon var helt otröstlig. Det spelade ingen roll att jag höll henne mot mig, gick omkring och gungade henne/buffade rumpan, talade lugnande.
Jag har aldrig varit med om maken i hennes lilla liv. Hon är alltid så nöjd under vakentiden. På sin höjd nån irriterad protest i vagnen, eller lite rädd/ledsen när hon alltför snabbt hamnar i famnen på nån främling, men aldrig värre än att hon blir lugn så fort hon får komma till mig/se mig.
Detta var alltså det jobbigaste jag varit med om. Jag försökte utstråla lugn (och tror jag lyckades ganska bra), men var såklart jättestressad, särskilt eftersom vi var ute bland folk.
Hon skrek och skrek, tillslut sprang vi hem till min kompis som bodde i närheten, men inte ens där i lugn och ro slutade Irma gråta. Inte ens tutte funkade!!! Hon såg ut som om hon hade total dödsångest!!!
Hon skrek tills hon kräktes slem, lilla pluttan!
Jag har ju hört talas om att sånt här händer med pyttisar, men aldrig med standardmodellerade sådana!?! Efter kanske 15 min sång och gung i famnen lugnade hon ner sig och åt lite grann. Hon var dock helt skakis, och sen när min kompis bror kom hem så blev hon lika rädd igen och skrek i säkert tio min till.
När vi gick hem sen var hon lika glad som vanligt och sov em-luren jättefint och kvällsläggningen gick perfekt...... Så himla skumt det hela.
Världens längsta inlägg blev det här, men jag vill bara höra om nån har nån liknande erfarenhet och nåt tips på hur jag kan förhindra att det händer igen?!?!?
Kram
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
SaraMilana
Stella blev jätteledsen ibland när hon var i Irmas ålder när det dök upp främlingar som skulle hålla i henne (eller farmor som hon inte sett på två veckor). Jag tyckte det försvann nånstans kring fem månader, då var hon polare med alla och livet lekte. Sen kom och gick åttamånadersångesten och nu vid snart nio månader är hon bli lite blyg och avvaktande i början mot alla som inte är mamma och pappa.
Lugnet och attityden är ju som du skriver svår att få till i ett shoppingcentrum fullt med folk, även om det nog är lösningen till problemet. #-o Händer det igen, så skulle jag försöka avleda. Typ kolla in nån spännande spegel eller gör roliga grimaser.
Hur har det gått sedan i söndags, har det hänt igen?

Lugnet och attityden är ju som du skriver svår att få till i ett shoppingcentrum fullt med folk, även om det nog är lösningen till problemet. #-o Händer det igen, så skulle jag försöka avleda. Typ kolla in nån spännande spegel eller gör roliga grimaser.
Hur har det gått sedan i söndags, har det hänt igen?
-
Irmasmamma
Tack SaraMilana!
Ja, avleda är väl the shit antar jag.....blev så ställd i helgen när det hände bara...herregud
Det har inte hänt igen, tack och lov, men hon är helt klart mer skeptisk till främlingar nu än för nån vecka sen. Hon kan vara nöjd nån minut hos nån icke-mammaellerpappa, men sen är det som att hon plötsligt inser vad som hänt och ledsenläppen kommer fram och tårarna börjar rinna.....det är så hjärtskärande!
Hon är också mer missnöjd i största allmänhet för tillfället tycker jag.....
Ensamleken som förut utan problem kunde pågå i en halvtimme har nu reducerats till max tio min. Till och med den sociala delaktigheten har blivit mindre poppis!
Just nu verkar det roligaste vara att ge henne odelad uppmärksamhet och sjunga sånger och leka tittut
Känns som jag hamnat i gästspel-i-separat-barnvärld-fällan....
Hoppas verkligen att det är en snart övergående fas!!
Har några frågor om ramsan också:
Vi har kört igång nu och det funkar bra tycker jag! Har inte behövt buffa eller solfjädra sen vi införde ramsan för en knapp vecka sen!
Har ramsat ut med fyra verser vid varje läggning (trots inga protester från lillan) och använt ramsan som verktyg vid ledsna uppvak 2 ggr!
Det jag undrar är om tanken alltid är att man ska ramsa x4? Om hon blir tyst på en vers, ska jag ändå köra fyra gånger eller bara bekräftelseramsa en gång till?
Och sen har jag inte riktigt fattat det här med pangramsa....
Exakt vad är det för något och när används den?
Tycker mig ha läst något på kurforum om att man kan pangramsa vid tidiga uppvak, även om de inte är ledsna....? Är det bara en vers då? Gäller det kanske bara kurbarn?
Vore kul att veta, eftersom lillan ofta vaknar till på natten eller morgonen och klagar lite grann, men brukar somna om av sig själv efter en stund. Om man kan pangramsa då kanske hon somnar om fortare? Eller finns det risk för ramsträsk då....?
Sista frågan: vi sover i samma rum som lillan, men hon har som en egen vrå med mörkläggningsgardiner runt. Kan vi ramsa från vår säng eller bör vi gå ut?

Ja, avleda är väl the shit antar jag.....blev så ställd i helgen när det hände bara...herregud
Det har inte hänt igen, tack och lov, men hon är helt klart mer skeptisk till främlingar nu än för nån vecka sen. Hon kan vara nöjd nån minut hos nån icke-mammaellerpappa, men sen är det som att hon plötsligt inser vad som hänt och ledsenläppen kommer fram och tårarna börjar rinna.....det är så hjärtskärande!
Hon är också mer missnöjd i största allmänhet för tillfället tycker jag.....
Vi har kört igång nu och det funkar bra tycker jag! Har inte behövt buffa eller solfjädra sen vi införde ramsan för en knapp vecka sen!
Det jag undrar är om tanken alltid är att man ska ramsa x4? Om hon blir tyst på en vers, ska jag ändå köra fyra gånger eller bara bekräftelseramsa en gång till?
Och sen har jag inte riktigt fattat det här med pangramsa....
Vore kul att veta, eftersom lillan ofta vaknar till på natten eller morgonen och klagar lite grann, men brukar somna om av sig själv efter en stund. Om man kan pangramsa då kanske hon somnar om fortare? Eller finns det risk för ramsträsk då....?
Sista frågan: vi sover i samma rum som lillan, men hon har som en egen vrå med mörkläggningsgardiner runt. Kan vi ramsa från vår säng eller bör vi gå ut?
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Hejsan Irmasmamma
Väldiga protester på just bekräftelseramsan, men glöm inte att bekräfta tills du litar på att ramsan sitter.
kram och kärlek från Tin
Härligt. =D>Vi har kört igång nu och det funkar bra tycker jag! Har inte behövt buffa eller solfjädra sen vi införde ramsan för en knapp vecka sen!Har ramsat ut med fyra verser vid varje läggning (trots inga protester från lillan) och använt ramsan som verktyg vid ledsna uppvak 2 ggr!
![]()
Jajamensan, mitt lilla troll är inte ledsen alls vid läggning numera men hon får alltid en trygg ramsa x4 utanför dörren efter hon stoppats i säng. Bekräftelseramsan kommer du kunna släppa när ramsan sitter, den finns mest till för att cementera kopplingen ramsan och sömn för de små, och ibland är det som att trycka på ett brandlarm.Det jag undrar är om tanken alltid är att man ska ramsa x4? Om hon blir tyst på en vers, ska jag ändå köra fyra gånger eller bara bekräftelseramsa en gång till?![]()
Pangramsa är ett verktyg vid tidiga uppvak, dvs på morgonkvisten. Då river man av en ramsa x1 vid minsta pip och sen inget mer. Krävs det ytterligare hjälp för att liten skall somna om tills det är morgon är husljud eller musik bra verktyg. Det får inte bli nån konversation eller underhållning på morgonen då vaknar liten upp för mycket i min smak. Skjutsa som rätt in i sömnen igen med en blixtsnabb ramsa: Det är fortfarande natt! Då sover man!Och sen har jag inte riktigt fattat det här med pangramsa....Exakt vad är det för något och när används den?
Tycker mig ha läst något på kurforum om att man kan pangramsa vid tidiga uppvak, även om de inte är ledsna....? Är det bara en vers då? Gäller det kanske bara kurbarn?
Våran lilla har alltid haft ett eget rum så jag behövde aldrig ta ställning till det, men när det gäller pangramsa skall den ju ske blixtsnabbt så då hinner man inte ut tänker jag. Jag skulle pang ramsat från sängen, men det är jag det.Sista frågan: vi sover i samma rum som lillan, men hon har som en egen vrå med mörkläggningsgardiner runt. Kan vi ramsa från vår säng eller bör vi gå ut?![]()
kram och kärlek från Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
-
Irmasmamma
Tack Tin!!
Är inte bekräftelseramsan bara 4:e versen på den vanliga ramsan?
Jag vill inte ramsa för tidigt!

Är nog lite trög, men jag fattar noll!Tin skrev: Jajamensan, mitt lilla troll är inte ledsen alls vid läggning numera men hon får alltid en trygg ramsa x4 utanför dörren efter hon stoppats i säng. Bekräftelseramsan kommer du kunna släppa när ramsan sitter, den finns mest till för att cementera kopplingen ramsan och sömn för de små, och ibland är det som att trycka på ett brandlarm.Väldiga protester på just bekräftelseramsan, men glöm inte att bekräfta tills du litar på att ramsan sitter.
Räknas stånk (när hon är uppenbart vaken) som minsta pip eller krävs det klagoljud?Tin skrev:Pangramsa är ett verktyg vid tidiga uppvak, dvs på morgonkvisten. Då river man av en ramsa x1 vid minsta pip och sen inget mer.
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof