Är vi redo???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nero

Är vi redo???

Inlägg av Nero »

Hej!

Har en 5 månaders dotter som behöver lära sig somna om själv utan tutte!! Fram tills hon var 4 månader hade hon natt mellan 19-07 och åt kl 04, precis som vi bestämde oss för att det var dax att sova hela natten hände nåt. Hon började helt plötsligt vakna oftare och jag trodde då att hon var i en tillväxtperiod och skulle öka på mjölkproduktionen (vilket hänt tidigare) efter 3 nätter sov hon som vanligt i gen och vi bestämde att vänta till efter nyårsnatten med "kurandet" då vände det helt! vaknar till och från och är omöjlig att söva utan bröstet :cry: natten till onsdagen vaknade hon 1 gång i timmen, då släpade jag in en madrass till hennes rum och vaggade henne till sömns innan´ hon hann vakna till för mycket (vyssanlulltassar) Nästa natt togg pappan första passet, "sov" till 02 då hon fick mat, somnade om själv i sängen då låg jag inne hos henne och hon sov till 06. I natt var det värre igen, skrek sig hes vid 23 och fick bröstet, sen var det vak varje timme ibland kunde jag vagga henne till sömns ibland inte vid 05 hade jag fått nog och la henne i sin vagn utan protester somnade hon och sov till 7. Jag är helt slut mentalt och fysiskt, är vi redo att börja kura? Kan tillägga att lägga henne på kvällen är inga problem, somnar själv i sin säng men kan ändå inte somna om?!?!? Hennes dag ser ut så här.

07.00 Morgon, ammas (dock inte hungrig numera eftersom hon ÄTER hela natten)
8.30 - 9.45 sover
10.00 äter gröt
12-13 sover 40 min
13.30 äter matpure och fruktpure
15-17 sover ut i vagnen
17 ammas
18.00 badas
19.00 välling

sen ser natten ut som ett enda virrvarr! känner mig helt vilsen och hoppas det finns nån där ute som kan ge mig lite råd och stöd på vägen....

Undrar oxå om hon kan sova hela natten utan mat med tanke på att 7 målet uteblir pga all mat på natten, måste ju vända allt rätt igen, gör ajg det genom att INTE amma på natten?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dags för uppstyrning.
Ni har förvirrat den lilla totalt. Hon vaknade och undrade vad som gällde och då fick hon mat. Så nu tror hon ju att hon måste vakna för att få mat. Vilket hon får ibland och ibland inte.

Läs på ordentligt och genomför kuren. Hon måste få någon ordnig på vad som gäller och det som gäller är ju att på natten händer INGENTING! Eller hur!?!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nero

Inlägg av Nero »

Tack LO!
Behöver peppningen och "tillrättavisningen" :wink:
Det blir till att ta sig i kragen och genomföra detta! Det känns som om hon blir arg när hon vaknar på natten för hon VILL sova, men kan inte pga av förvirringen som hennes mor och far har gett henne :?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS
Glömde säga välkommen hit. :D

Schemat ser bra ut. Ingen mat på natten - då sover man :!:

Allt om kuren finns här på forumsidan.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nero skrev:Tack LO!
Behöver peppningen och "tillrättavisningen" :wink:
Det blir till att ta sig i kragen och genomföra detta! Det känns som om hon blir arg när hon vaknar på natten för hon VILL sova, men kan inte pga av förvirringen som hennes mor och far har gett henne :?
Skönt att läsa, då är ni ju på rätt spår. Klart att ni klarar detta!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nero

Inlägg av Nero »

Somnade i sin vagn när den stod STILLA!!! var inte helt lätt för hon började gnälla så fort den stannade, ruskade igen.... stilla.... ruskade igen....stilla somnade :D
Hon brukar alltid vakna 40min efter hon har somnat men inte i kväll :D :o
Känner mig lite pirrig inför hur natten kommer att bli men får ta det som det kommer......
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

:D Spännande, nero! Välkommen är du :lol:

Och ja, man bryter - vänder på dygnet - genom att sluta ge mat på natten. Det tar henne ändå flera dygn att fatta att hon faktiskt är hungrig på morgonkulan efter en hel natt utan mat :!: Hon "tror" först, och länge, att hon har ätit som vanligt :shock: :!:

Så ha tålamod, aptiten kommer :wink: Och på rätt plats, om man säger :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nero

Inlägg av Nero »

WOW!!!! :D

Vaknade till vid 22.45, jag satte igång och vagnade för fulla muggar och inom 5min var det tyst! Då gjorde jag misstaget att sekunden förtidigt sluta vagna! Hon ble arg som ett bi och vi fick henne inte lugn igen förrns 30 min senare :( 23.30 somnade hon i en stilla stående vagn...
HUAAA tänkte vi och stålsatte oss för en "tuff" natt
01 vaknade jag och kunde inte somna om för hon brukar ju vakna då! jag låg vaken till 02.30 innan hon vaknade till, studsade upp och drog MAX 5 ggr i vagnen sen kunde den stå still och hon somnade. Sen vaknade hon 03.45 och 05 då krävdes fler drag men MAX 10 ggr sen sov hon. Sen kunde vi inte söva om henne när hon vaknade 05.45, hon låg och pratade och "sjöng"
06.30 bestämde vi att nu var det morgon och gick båda till vagnen och tjoade och skrattade, tog upp henne och hon åt kopiösamängder :D Behöver jag säga att mina bröst var sprängfyllda :D

Så en haltimme tidigare gick vi upp idag men det känns superbra och den där haltimmen kan vi säkert "fixa" till senare
7.30 var hon trött (hade ju varit vaken sen 5.45) så hon fick sin 1 1/2 timmes vila då istället för vid halv nio, får rätta till det under dagen med en 15 minutare nånstans där det passar
Vad är fallgroparna och hur går vi vidare sen?

Min lilla Astrid har varit sååååå glad nu på morgonen och tacka för det när man ÄNTLIGEN fått sova som man ska! :wink:
Tack LO för du gav mig en spark i rätt riktning :D
Och tack Anna för din standard modell som gjorde våra första veckor tillsamman tll en "enkel" match och för SHN-kuren, ser fram emot att så småningom få sova gott jag med :D

Nette och Astrid
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och härlig läsning! Bra jobbat.

Fallgroparna...
:arrow: Fastna inte med vagning/buffning, så att hon somnar innan ni slutar och sedan inte kan somna själv i alla fall.

:arrow: Håll tiderna från och med nu. Ge henne marginalkvart på befintliga lurar om det behövs. Det går också att lägga en halvtimme tidigare p kvällen utan att det stör schemat - kan till och med få barnet att sova längre på morgonen.

:arrow: Tänk framåt och inte bakåt. Skulle det bli trassel så fundera inte så mycket på hur hon gjort tidigare utan svara tydligt på hennes frågor genom i första hand ramsa och sedan vagning om det är kris.

Det här kommer att gå fint, hon vet ju hur man gör och hon vill ju sova... Och ni vill ju att hon ska sova och ni vill sova själva - då är det ju det som gäller :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nero

Inlägg av Nero »

Jag glömde ju en viktig sak!!!!! :oops:
Jag får henne inte att ligga kvar på mage längre, hon tyckte jätte mycket om det i början men nu vänder hon sig alltid om och vill även bli nattad på det viset för då somnar hon genast, läggar jag henne på mage blir det en kamp och dit vill vi ju inte komma!
Men inte ska väl det spela nån roll för resultat av kuren? :o
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låt henne somna som hon vill och tycker. När hon sovit i tio minuter (inte tjugo) går du in och vänder henne till mage. Då sover hon längre och bättre :idea: och märker inte att du är där.
Nero

Inlägg av Nero »

Andra natten avverkad! :)
Sov från 19 - 03 utan att vakna!!!!! :o
Sen vaknade hon 03 - sov 03.03
Vakna 4.20 - sov 4.24
Vakna 5.20 - sov 5.25
Vaknade 5.45 och ville inte somna om men nu fick hon ligga och prata, sjunga och gnälla till 6.50 När vi gick in och sa godmorgon :D
Får inte riktigt ramsan att funka men det kommer säkert, känns som hon blir "argare" av den men det ger ju med sig. Lyckades få henne nu 8.30 att somna till den i sin säng, dock efter mycket om och men men ändå!
I natt ska jag verkligen försöka att bara ramsa och inte ta i vagnen mer än i nödfall. Det SKA gå :D
Känner mig riktigt utsövd idag, hennes aptit igår var strålande och hennes blöja väger inte längre ett kilo när hon kommer upp på morgonen :D

fortsättning följer...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen Nero! Barnet var i alla fall redo för en kur :wink: :lol: ! Det är härligt att läsa om lättnad och sömn för barn och om utsövda mammor - en oslagbar kombination. Bra gjort :thumbsup: !
Nero

Inlägg av Nero »

Måste fråga en sak till! Nu vid morgonluren vaknade hon redan efter 20min vilket jag förstå är ganska vanligt när man börjar kura, problemet kom när jag skulle söva om! Väntade med att gå in, hon prata och gnällde om vart annat, sen började hon skrika upp sig, då stod jag kvar utanför dörren och ramsade x4 men det var som och väcka en björn som sover! :( Det spelade sen ingen roll hur mycket jag ramsade hon lugnade inte ner sig förrns jag sjöng en vaggvisa som jag brukar sjunga titt som tätt (Brahms vaggvisa)
Den fick jag sjunga x antal gånger. Var detta helt galet gjort? (hon blir ju som besatt om jag lägger henne på mage så buffa och fjädra funkar ju inte tyvärr)
SKa jag nu 3:e natten sjunga istället om det funkar bätte än ramsa?
Kan det vara läga att pröva ha henne liggandes på sidan om det funkar bättre än mage? (har funkat tidigare)
Känner mig lite nervös nu inför natten efter det som hände nu på dagen.
Hoppas nån kan väglade mig ...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, ändra inte nu. Mitt i kuren. Strängt förbjudet! Hur ska hon kunna lära sig vad som gäller om du blandar och ger ur olika burkar :?: :lol:

:D Vaggvisan är fin och den kan du reservera för dagen men då bara en gång. Det är inte underhållning hon ska ha, när hon ska sova. Vare sig du ramsar eller sjunger, håll dig till det vid samma tillfälle dag/natt efter dag/natt. Och bara med fyra "verser" :!:

:D Bestäm dig inte för att hon "vägrar" magläget; hon har bara inte fått korn på det än, säkert för att hon känner din oro och ditt eget mostånd. Tillrättaläggandet är rätt magiskt, eftersom det signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör, dvs det är dags att sova så skönt och ligga still. Så genomför det, distinkt och sakligt och tydligt och tyst, vid varje läggning. Sedan kan hon ligga som hon vill, men framhärda vid läggning :!: Snart trillar polletten ner och hon rätar själv ut benen när du lägger upp armarna, till exempel. Då är du framme :wink:

På med Attityden nu igen, annars binder du ris åt både din egen rygg och hennes lilla söta :shock: Läs på och peppa dig, du är ju så duktig :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"