Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: Lillebror

Inlägg av Tetz »

Härligt! :D :thumbsup:

Jag tycker att det har gått jättefort att trappa upp portionerna :D Båda mina tjejer har bara tagit emot så mycket mat som de kan klara av, så jag har försökt följa dem. De har helt enkelt slutat gapa när det räcker med skedmat :wink:
mmmm skrev:Undrar även över detta med välling, när börja och varför står det 6 månader, är det bara risken att konkurrera ut amningen eller något annat också?!
Enbart amningspolitik. Samma välling är från fyra månader i andra länder :wink: Jag har i början blandat ut vällingen med ersättning, så lilla magen hänger med.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mmmm

Inlägg av mmmm »

Fortsätter att njuta av lugna tysta harmoniska kvällar. Något uppvak är det nästan alltid (oftast exakt 19.36, men han reder ut det själv på någon minut så det är inom felmarginalen).

Nattmål runt 4-5 tiden kvarstår. Hoppas att det ska falla bort av sig själv när ännu mer riktig mat är på plats. Målet är att han ska få flytta in till storebror 20 feburari (dryga 5 månader gammal). Håller tummarna för att 12h natten är på plats då :D

Tack för all hjälp!!!
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mmmm skrev:Fortsätter att njuta av lugna tysta harmoniska kvällar.
Lâter alldeles ljuvligt skönt. :D
mmmm skrev:Håller tummarna för att 12h natten är på plats då :D
Jag sätter en (stor) slant. 8)

:heart:
mmmm

Inlägg av mmmm »

Efter några uppvak och gnölande igår kväll kom han till ro vid 20.30 tiden igår och hör och häpna så vakande han inte förrän 6.15, lite bök och stök och så somnade han till och från.
6.45 blev det frukost.
Inget nattmål :lol: istället en maffig och rejäl frukost!!!
(Han var rejält trött på förmiddagen, somnade till i barnstolen mitt under gröten, fick bli en marginalhalvtimme första sovpasset).

Tror det kommer att variera lite nu framöver med nattmål ibland och ibland hel natt, men snart sitter nog 12h natten, tidigare än jag trodde.

Idag gick det ner en hel burk mat (palsternacka/morot) till middag + amning. Än så länge så slutar han aldrig att gapa, så mer mat hade säkert gått ner, men det blir väldigt mycket kräkande sen så det får gå på någon slags magkänsla när han är mätt. Brukar erbjuda bröstet som efterrätt men det är sällan intressant.

Ska bli spännande och se hur denna natten och kvällen blir.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt, så fint jobbat!! =D> =D> =D> Snart har ni de där lugna, tysta nätterna som i en liten ask. Min lilla höll också på lite fram och tillbaka ett litet tag innan hon bestämde sig för att på nätterna sover man. :D

Angående kräkningarna tyckte jag de slutade helt när vi gick över till bara riktig mat, så kanske det till och med kan bli bättre ifall han får så mycket han vill ha?

mmmm

Inlägg av mmmm »

Ett steg fram och två steg tillbaka.

Börjar med det positiva att kvällarna fortsätter att fungera bra, oftast iaf. :D

Men vad hände med natten? Plötsligt vaknar han och är hungrig 2.30. Nattmål vid 3 två nätter i rad. och då kan det tilläggas att han ätit mer än någonsin på dagen. Han är ju en jätte 4-5månader, 9kg och 70 cm. Han är också aktiv på dagen, tar sig upp i fyrfota krypställning och är han i en gåstol springer han fram...

Har väl fått någon slags dispans från BVC att ge honom mat och inte bara helamma + ersättning tills han är 6 månader. Men blir ändå lite nojig över att han äter så mycket mat och ändå inte tycks bli mätt.

Igår såg dagen ut som följer:

7 amning + hel portion gröt
10 amning + hel banan , katrinplommon + 3 isbitar egengjord palsternackspure
14 amning + hel portion gröt
16.45 amning + 1/2 stor barnamatsburk Hipp risgröt med grönsaker
18.30 150 ml ersättning/välling (50/50)

(Vid amningen upplever jag att han får i sig rätt mycket svårt att uppskatta, men han "klunkar" i sig glupskt :P )

Någon som får några tankar? Det är helt ok att han äter på natten, jag blir bara förvånad över att han är så HUNGRIG, kan inte få i han mer mat på dagen känns det som!!Brukar det ligga någon ökningsperiod även runt 4 månader??

Undrar även över NAN2 pro fick med mig "fel" hem och såg att den var från 6 månader och inte 4. Vågar jag använda den? Och vad är skillnaden mot vanlig NAN2.

Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag upplevde också att det blev HUNGRIGT runt fyra månader. Nattmålet kunde ibland bli lite tidigare, men så länge det inte läggs till ett nattmål så har jag inte brytt mig så mycket 8) För oss låg nattmålet någonstans mellan 02.30 och 04.30, och helt plötsligt sov hon över det själv.
mmmm skrev:Har väl fått någon slags dispans från BVC att ge honom mat och inte bara helamma + ersättning tills han är 6 månader. Men blir ändå lite nojig över att han äter så mycket mat och ändå inte tycks bli mätt.
Med tanke på den vikten han har :heart: så blir jag inte ett dugg förvånad att han äter som en häst :D Testa att blanda i osaltat smör i maten (även i gröten) och se om det mättar mer.
mmmm skrev:Undrar även över NAN2 pro fick med mig "fel" hem och såg att den var från 6 månader och inte 4. Vågar jag använda den? Och vad är skillnaden mot vanlig NAN2.
Man har precis anpassat åldersrekommendationerna på ersättningarna till amningsråden... Tanken är den "nya" NAN2 ska användas som komplement när barnet börjat äta riktig mat. För er del tror jag att det är helt lugnt att använda den förpackning du köpt hem. Här kan du läsa mer:
http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutri ... r_for_nan/

I "Pro" har man tillsatt aktiv bakteriekultur som är bra för magen. Dock inte lika bra för plånboken, för den är rätt dyr :wink:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mmmm

Inlägg av mmmm »

Nu har vi klivit några steg framåt igen.
Sammantaget blir det ju faktiskt bara bättre och bättre. Men när man är mitt uppe i det kan det vara svårt att se.

Nu är det knappt några uppvak alls på kvällen. Och han skriker inte första minuten som jag lägger honom. Tyst ligger han, nöjd, mätt suger på tummen och somnar glad. Härligt.

Några superhungriga dagar följdes av mätta och sedan normalhungriga. Nattmål vid 4, och inatt 5.45 (lite sent nattmål, men han klarar sig inte till 7 ännu). Han har lätt för att somna om (även fast han gärna jollrar och tackar för maten en stund).

Siktar fortfarande på hel natt vid 20 februari (ska resa bort vecka 7). Och när vi kommer hem önskar jag att han får flytta in till storebror!! (Storebror som för övrigt varje dag deklarerar att "E tycker om O mycket") Härligt med syskonkärlek!!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

mmmm skrev:Nu har vi klivit några steg framåt igen.
Sammantaget blir det ju faktiskt bara bättre och bättre. Men när man är mitt uppe i det kan det vara svårt att se.

Nu är det knappt några uppvak alls på kvällen. Och han skriker inte första minuten som jag lägger honom. Tyst ligger han, nöjd, mätt suger på tummen och somnar glad. Härligt.
Härligt, fint jobbat!! =D> =D> =D>

Ett tips är att läsa hela din tråd från början, då ser du vilka framsteg ni gjort på kort tid!

mmmm

Inlägg av mmmm »

Inatt gäller det! Är nervös men hoppas på det bästa.

Lillebror hade en del hungriga dagar och nätter för en vecka sedan. Började då med bara välling som kvällslurk och lite smör i gröten och vips så sov han nästan hela natten.
Inatt vaknade han 6.23 men somnade om själv och frukost kl 7. Äntligen!

Har varit bortresta i 10 dagar men kom hem idag och läggningen var lite bökig, ny säng och nytt rum tillsammans med storebror.

Har även börjat justera sömnen på dagen lite till 45min 1,5h och 45 min.

Kommer säkert ligga och lyssna halva natten efter skrik och bök, men njuter av att de små härliga goa barnen ligger och sover i samma rum.

och Hoppas hoppas hoppas på en riktigt bra natt :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Försök sova gott nu och glöm inte att avlägga rapport! :D
mmmm

Inlägg av mmmm »

2 nätter har förflutit.

Första var lite bökig, lillebror kände inte riktigt igen sig i sängen efter att vi varit bortresta, tog en stund innan han somnade.
Storebror hade bra tålamod med honom. (E ska vara tyst och sova, mamma tar han om J,muttrade han).
Blev ett nattmål vid 4.30 men alla somnade om.

Inatt var det knäpptyst från 19 till 6.30, frukost 6.50. Känns härligt! :lol:
(Storebror tyckte dock att lillebror kunde flytta tillbaka till mamma och pappa efter första natten. Men snart har han vant sig.)

Har dock lite problem med kvällslurken. Ibland slukar han flaskan med glädje, ibland är det total stopp oftast är det knepigt att få honom att äta ur flaskan. Igår kväll fick det bli extra gröt med fruktpure istället.
Någon som har bra tips på om man kan smaksätta vällingen med något ( och sedan trappa ner det söta när gradvis).
Kan man blanda med 4mån päronjuice eller någon smoothie, tips??

Lillebror är nu 5 mån och 1 vecka och det finns väl ingen färdig smaksatt välling för 6 månaders??

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

mmmm skrev:E ska vara tyst och sova, mamma tar han om J,muttrade han
:lol: De är ju för härliga, de små!
mmmm skrev:Inatt var det knäpptyst från 19 till 6.30, frukost 6.50.
Fint jobbat! =D>
mmmm skrev:Har dock lite problem med kvällslurken. Ibland slukar han flaskan med glädje, ibland är det total stopp oftast är det knepigt att få honom att äta ur flaskan. Igår kväll fick det bli extra gröt med fruktpure istället.
Någon som har bra tips på om man kan smaksätta vällingen med något ( och sedan trappa ner det söta när gradvis).
Kan man blanda med 4mån päronjuice eller någon smoothie, tips??
Lillebror är nu 5 mån och 1 vecka och det finns väl ingen färdig smaksatt välling för 6 månaders??
Jag upplever att de gånger det har varit svårt med nattslurken är de gånger jag väntat lite för länge. När man är trött och vill sova är det ju pest och kolera när någon kommer och börjar truga med flaskan.

Jag tycker det känns lite dumt att hålla på och söta maten, men det är ju upp till var och en. Tror inte det finns smaksatt välling, men jag är inte så insatt i vällingdjungeln. Däremot är det ju inget som säger att man måste dricka välling som nattslurk! Här äts det gröt. Eller macka med smör på. Banan är också mumsigt. :D

mmmm

Inlägg av mmmm »

Fortsättning följer. En natt med amningen och sedan två utan nattmål.
Har gett upp vällingen för tillfället. Mumsig gröt med extra lyx i form av köpt mango banan puré och smör är supergott!
Han äter nu 3 port. Gröt per dag vilket är helt ok. Men har någon tips på mättande mellanmål? (istället för gröt). Vilken ålder kan man prova t.ex. Turkisk yoghurt. Eller vad är mättande och bra?

Lillebror vaknar oftast runt 6.15 bökar och stökar lite somnar om från och till. Idag somnade han om till 7.10. Låter det hela vara och hoppas att inte storebror blir alltför störd.
Har ändrat schemat lite så vi äter alla måltider samtidigt hela familjen. Vad mycket mer tid vi har nu, härligt!

Frukost (amning + gröt) 7
Sova 9.15-10
Lunch (amning, egen puré + banan) 10.15-11
Sova 12.15-13.45
Mellanmål (amning + gröt) 14
Sova 16-16.45
Middag (amning/flaska om jag lyckas få han att äta ur flaska igen + burkmat) 17
Kvällsmat 18.40 gröt
19 Godnatt!!! :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

mmmm skrev:Har ändrat schemat lite så vi äter alla måltider samtidigt hela familjen. Vad mycket mer tid vi har nu, härligt!
Samma här :D Mindre att planera och så ger det en skön gemenskap :heart:
mmmm skrev:Lillebror vaknar oftast runt 6.15 bökar och stökar lite somnar om från och till. Idag somnade han om till 7.10.
Jag håller med dig, jag hade inte heller gjort nåt om det inte blir ledset eller så. Den där sista halvtimmen-timmen på natten ser jag som lite finlir, och nåt som brukar rätta till sig :D
mmmm skrev:har någon tips på mättande mellanmål? (istället för gröt).
Avokado? :D Bra fetter och mättande.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"