Få sova en hel natt - är det en dröm ?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
aa

Få sova en hel natt - är det en dröm ?!

Inlägg av aa »

Hjälp!

Tröttaste trött ber jag nu om er hjälp. Har en liten kille som inte riktigt vill som jag...
Mitt första barn sov alltid som en sten men var svår att lägga. När hon väl tog flaska och fick välling vid 6 mån blev hon äntligen mätt ordentligt körde vi 5 min metoden. Funkade bra och hon är fortfarande lätt att lägga vid 3 års ålder. Ett föredömme!

Lillkillen nu 10 veckor håller låda hela kvällarna, blir han mätt ? Vet ej men han tar ej så mycket tillägg om jag prövar det heller.

Försöker köra dagarna enl standardmdellen men han är svår att hålla vaken. Vi kliver upp mellan 6 och 7, han äter vi sköter och gullar men han orkar inte mer än 1h, sedan sover han ellan 1 och 3 h, äter sköts och leker, sedan orkar han i max 1,5h sover i ca 2h, äter sköts och leker lagar mat mm orkar i 1,5h sedan vill han sova igen men vaknar lätt och är gnällig. Vill ligga vid brösten men bara snutta....
Kan sova 4h på daen om han får, men ej på natten, vaknar och äter, äter för mycket och skriker är ledsen mm

Frågor- Ska jag vagna redan när ja lägger på kvällen ?
Funkar det fast han är så liten ?
Är han tillräckligt mätt? Mjäkar då jag vet att mjölken kanske inte är 100%
Verkar inte vilja ligga på magen - how to do ?

lite ostrukturerad men tacksam för all hjälp!
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Andra kanske kan komma med mer konkreta råd men jag svarar på rubriken och svaret är att ja, sömnen och de hela nätterna kommer!

Våra två barn verkar ha kommit i omvänd ordning.
Den första var vaken massor de ca tre första månaderna innan vi kurade ordentligt. Nr 2 sov väldigt bra på nätterna redan från start "förutom" att han så klart ville ha lite mat.

Båda sover nu gott om nätterna även fast de var så olika i början.
Men sömnen satte sig inte hela natten innan kurning vid 3/4 månader.

Men som sagt så kan det gå alldeles lysande oavsett vilket sömnmönster barnet hade dess innan!
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vill bidra med råd utifrån egna erfarenheter samt det jag lärt via forumet :D

:arrow: Du skriver "försöker" om standardmodellen. Så gjorde vi med men det är dömt att misslyckas. Fick massor med välbehövligt (men snällt :twisted: ) skäll på forumet då jag skrev detsamma :lol: Standardmodellen GENOMFÖR man, med beslutsamhet och alla trix man kan komma på. Har tillbringat timtals i badrummet med lillan på skötbordet (enda sättet att hålla henne vaken) och jag själv med en bok eller telefon i handen.

Det kan ta tid men successivt kommer sonen din att orka vara vaken.

:arrow: Du skriver vidare om vad sonen "vill" och inte vill. Han är så liten så det är ditt jobb att visa honom hur man lever i denna världen. Du har all möjlighet att visa honom hur trevligt det är att vara vaken och hur skönt det är att sova :D

:arrow: Låt honom inte ligga och snutta vid bröstet, när man äter så äter man.

:arrow: Jag trodde inte heller att Leia "ville" sova på magen men hennes frågor kom ju av att jag lade henne då VI tyckte var bra, inte när hon var så trött så hon redan halvsov i famnen. Lägg på mage (med larm såklart) :!:

:arrow: Fick rådet att inte spika schema direkt utan noga anteckna Leias rytm först. Med det menas inte att hon skall varva mat och sömn helt planlöst :!: Se till att ha en vakentid innehållandes både mat, umgänge och delaktighet och lägg därefter att sova (gärna ute). Notera hur länge sonen sover varje gång och använd det då du gör ett schema.

:arrow: det är för tidigt med "hel" natt, sikta på 8 timmar istället. Vagna vid behov på natten (inte till sömns utan korta omgångar).

:arrow: om du vill ge ersättning så vill jag varmt rekommendera "Dr Browns" flaskor.

:arrow: lästips:http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=334

Önskar dig all lycka :D
Senast redigerad av Nancy den ons 11 jan 2006, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. glömde ju att säga välkommen till forumet :!: :D ds.
aa

Inlägg av aa »

Hej och tack för era svar. En helvetes natt har det varit i natt. Mellan 9 och 6 har han ammat 5 ggr. 3 åringen vaknar på morgonen och är på dåligt humör, vi bråkar och tillslut kommer tårarna, jag är nu för trött och det går ju ut över henne. Känner mig som en urusel mamma.
Lillkillen sover skönt i sin vagn och kan altså sova i den i upp till 4h på dagen. Gärna på fm.

Siktar inte på att få sova en hel natt ännu såklart men ett par timmar i stöten skulle vara skönt och framförallt slippa amma honom till sömns var kväll.
Har ni förslag på schema ? Han är trött TRÖTT efter en timme, inte ens när jag går omkring med honom i ett varuhus med massa lampor mm håller han sig vaken. Somnar även på skötbordet.

TACK!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Patrik :D Härligt att höa ifrån dig igen, och med så goda nyheter :lol: Pris och beröm :lol: :lol:

:D Tack, Nancy Drew :D Så rätt, så vackert :D

:D Kära aa, förstår att du är dödstrött, men så länge han (du, vill säga) ammar en massa gånger på natten kan du ju inte få hela nätter, och inte lilla älsklingen heller. Så sluta med det, om det är hela nätter du vill ha :!: Det är inte snällt - mot lilla barnet - att tala om en "helvetes natt" när det faktiskt är du, inte han, som bestämmer hur det ska vara :cry: och borde kunna bevaka såväl lilla barnets som dina egna intressen här :idea:

Så sluta klaga, sluta känna dig som en usel mamma (det gör väl ingen människa glad :?: :!: ) och ta tag i saken :!: :!: :!:

Börja med att låta dig inspireras av "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (finns både i Barnaboken och här bland introduktionerna) och ta dig en rejäl funderare, fatta Beslutet och Agera :idea: Annars är det risk att jag grälar ännu mer :evil: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"