Det här med forskning...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Det här med forskning...

Inlägg av miar70 »

Forskning är nödvändigt, inte tu tal om annat. Men till och med forskare själva ifrågasätter forskningen ibland - vad syftet är med forskningen, vilka intressen som ligger bakom. Läste precis en krönika om LCHF-kost (som jag själv äter och mår synnerligen bra av :D ) och då fick jag nys om docent Ralf Sundberg, som skrivit en bok som heter "Forskningsfusket": http://www.bokus.com/bok/9789172412217/ ... industrin/

Så här står det om boken:

Det finns många mer eller mindre legitima skäl för att bedriva medicinsk forskning. Från ren nyfikenhet, önskan om att kunna avslöja sanningen, att göra akademisk karriär till att enbart tjäna mer pengar. Oavsett vilka skälen är, har författarna till vetenskapliga rapporter ett stort ansvar för fullständigheten och korrektheten i presentationen av resultaten. Som framgår av Ralf Sundbergs bok lever många forskare långt ifrån alltid upp till dessa krav. Ytterst få oberoende forskare orkar och vågar utmana folkhälsomyterna, menar han.

Forskningsfusket! Så blir du lurad av kost- och läkemedelsindustrin är en spännande, fascinerande och i grunden mycket upprörande läsning.

Ralf Sundberg är docent och privatpraktiserande kirurg vid Slottsstadens läkarhus i Malmö. Han har en internationellt välrenommerad forskarkarriär inom transplantationskirurgi bakom sig, ett område som på cellnivå har mycket med problematiken med diabetes och hjärt- och kärlsjukdom att göra. är docent och privatpraktiserande kirurg vid Slottsstadens läkarhus i Malmö.

Intressant, som sagt, och mycket tankeväckande. Jag tänker mig att magläge, shn-kur osv är lika kontroversiellt och svårt att få forskningsanslag till som forskning kring LCHF-kost...

Nån som läst boken?

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
olgis

Re: Det här med forskning...

Inlägg av olgis »

miar70 skrev:Nån som läst boken?
Nej det har jag inte. Men nu är den beställd härifrån:

Adlibris

Några få kronor billigare än Bokus. Fri frakt.

Det är bl.a. sådant här som vi antropologer gottar oss i, så jag har stött på "tänket" många gånger.

Tack för tipset! :heart:
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack själv, olgis, ska också beställa den från adlibris!

Som student på universitetet "nosar" jag bara lite på forskningsområdet, det närmaste jag själv kommer rent praktiskt är c-uppsatsskrivandet. Den forskning jag läst, och det blir ju en del genom åren om allt möjligt :roll: , motsäger ofta varandra beroende på vilken forskare som står bakom den och hur forskaren i fråga forskar. Såklart är det svårt att vara helt "blank" som forskare och utan förförståelse, kanske vill man redan när man inleder forskningen ha ett visst resultat..

Lite kritiskt tänkande, lite sunt förnuft och förståelsen för hur mycket det är pengarna som styr forskningen kan vara bra när man läser forskning. Tänk bara på hur länge vi levde i tron att jorden var platt :shock: och hur de som trodde nåt annat blev idiotförklarade. Dagens "fel" inom vetenskapen (LCHF, SHN, magläge osv...) kan vara morgondagens sanning inom densamma :wink: Kan vara värt att fundera på :wink: :D

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
emu

Inlägg av emu »

Har inte heller läst men det låter som en intressant bok. Har sett lite av forskning i praktiken inom ett helt annat ämne.

Man bör alltid fundera över var pengarna kommer ifrån, och sen finns det en inbyggd bias i att det är lättare att publicera positiva resultat än negativa. Studier som sponsras av företag direkt eller indirekt kan ju vara välgjorda men man kommer knappast höra nåt om dem när resultatet går åt fel håll.
Nelly f. 28 maj 2011
Cyan

Inlägg av Cyan »

Åh, den boken står på min läslista!

Jag kan varmt rekommendera denna ca 45 min långa föreläsning om samma ämne. Roligt och lättfattligt om hur forskning inom medicin/kost/hälsa går till. Efter att ha sett denna ser man på vissa tidningsrubriker på ett helt nytt sätt!

http://www.youtube.com/watch?v=y1RXvBveht0
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"