Kvälls- och morgonkrångel -hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solon

Kvälls- och morgonkrångel -hjälp!

Inlägg av solon »

Hej!

Har kurat vår lilla 8-månaders älskling med stora framgångar men ändock lite problem nu. Går ganska bra på kvällen, men vaknar envist efter 45 minuter med gnäll och gnöl. Är egentligen "färdig" med kuren så därför höll jag en cool och avvaktande attityd först - inte störa för mycket. Men det resulterar i uppvarvning och ramsan får sedan svårt att ta. Började då agera med ramsa direkt då han vaknar till med bättre resultat, men han fortsätter att vakna till, gnöla och gnälla. Jag ger bekräftelse hellre för tidigt än för sent med resultat att det blir ju lite gnäll efter den. Ska jag ge ytterligare bekräftelse så att den alltid får absolut sista ordet? Hur ska vi få honom att inte vakna till på kvällen??

Sover sedan sött tills morgonen. Oftast till 6.30-7.30tiden. Vårt schema är dock natt: 20.15-08.30 (För innan kuren var kvällen sen och morgonen också). Har mycket svårt att få honom att somna om på morgonen, och mycket riktigt: han börjar vakna tidigare och tidigare...
Ramsar, lägger tillrätta en gång (för han har alltid hamnat med benen ut genom spjälorna) och skramlar på i köket. Somnar ev om efter drygt en timme - och då är det dags för väckning. Någon som kan tipsa mig om vad vi gör för fel?!

/Solon
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej!
Om han gnäller eller gnölar lite behöver du inte bekräfta nu när han är färrdigkurad. Ett barn som är kurad och klar behöver bara bekräftas om han/hon har varit riktigt ledsen.

Angående morgonen är nog mitt allra hetaste tips att tidigarelägga hela natten...! Isak hade först natt 19.30-7 men vaknade då ofta vid 6-tiden. Sen började vi lägga 19 och då dröjde det inte längre förrän han sov till 7. Annars är det nog bara att fortsätta som ni gör. Tycker det låter helt rätt. Det tar sin tid att få ordning på morgonen!!!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"