Det blev rörigt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kottensmamma

Det blev rörigt

Inlägg av kottensmamma »

Ja, livet vändes uppochner när kotten föddes. Vårt älskade efterlängtade barn kom till världen med kejsarsnitt 1 december. Redan födelsen var dramatisk då det blev ett halvakut snitt pga gravkomplikationer. Så vi fick ett 2011-barn istället för det beräknade 2012-barnet.

Det jobbiga är att han helst vill bli buren konstant, vill vara i min famn. Vagnen avskyr han så vi fick en bärsele av min syster. Där sover han sött men så kan man ju inte hålla på.

Det finns ett trauma i botten till varför jag ändå gått med på det, och det var att han slutade andas en kväll när han äntligen börjat sova i vaggan. Det hela slutade lyckligt men satte spår hos mig såklart. Läkarna sa att det iallafall inte var PSD, för då får man aldrig liv i dem igen. Vi fick med oss ett andningslarm som vi använder. Pga detta kan jag inte sova utan ligger hela tiden och lyssnar.
Jag vågar knappt lämna honom ensam sovande fast jag vet att jag måste bryta detta för min egen skull.

Jag behöver råd
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Det blev rörigt

Inlägg av Sarisparis »

Hej kottensmamma och varmt välkommen hit :D

Stort grattis till lille kotten :heart:

Jag förstâr helt och fullt att du har svârt att koppla av när lillen sover efter den incident du beskriver. Men nu har ni ju ett andningslarm och det gör all skillnad. Jag har använt larm till mina tvâ minsta och det gjorde verkligen all skillnad för min egen sömn. Med nummer ett var jag där konstant och petade lite, kände under näsan, ja du vet, bara för att kolla att han var ok. Med nummer tvâ och tre sâ räckte det att öppna ögonen och konstatera att den lilla lampan blinkade och att min lille bebis bevisligen mâdde bra. Vâra smâ har sovit i vârt sovrum de första mânaderna och jag gjorde i ordning vârt rum sâ att jag sâg larmet frân min säng, dâ kände jag att jag hade koll. Inte sâ att jag aldrig vaknade och var orolig, men jag behövde inte gâ upp och titta efter. Med tiden blev det en vana och jag kunde sova jag med.

Hur har ni det i övrigt? Har du nâgot hum om standardmodellen? Hur sover killen (eller hur har du tänkt att han ska sova :wink: ) - vagn, säng? Pâ mage?

Du kan börja med att kika pâ SM-kompendiet (standardmodellen) sâ tar vi det därifrân sen. Har du Barnaboken? Om inte sâ rekommenderar jag varmt att du införskaffar ett ex. Den kommer du att ha nytta av i mânga âr framöver.

:heart:
kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Just nu sover han i vagga och det verkar funka bra just nu men han är lättväckt emellanåt. Har inte hunnit gå igenom standardmodellen ännu då den första tiden varit så omtumlande och jag förstår inte alltid vad jag läser, oavsett text, och börjar ofta om från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen :heart:

Jag förstår att det är svårt att läsa och begrunda när man är jättetrött, men börja läs på länken du fick av Sarisparis så ni kommer igång :D :heart:

När det gäller Standardmodellen (och allt annat i livet också kanske :lol: ) så är det viktigt att inte hänga upp sig på detaljer. Det är även viktigt med lite tålamod. Börja med att försöka få till en schyst rytm, snarare än att stirra er blinda på klockan.

:arrow: Satsa på att mata ordentligt så lägger du grunden för att sömnen ska bli sammanhängande, och att han kan lära sig att somna på egen hand.

Vad har ni för typ av andningslarm :?: Är det ett sånt med sensorplatta under madrassen eller något ni fäster på hans kropp :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Har lagt texten i ett dokument i datorn så jag lätt ska kunna ta fram den. Funderar på att skriva ut istället och försöka görasom när jag pluggade och stryka under nyckelmeningar.

Kotten sover just nu i vagga jämte mig. Vaggan funkar bra, tror spjälsäng är alldeles för stor än. Andningslarmet sätts på kroppen. Dt är som sagt ett vi fick låna från sjukhuset. Kotten sover på rugg, gärna med knäna i vädret. Han har helt klart en egne stil.

Amningen strular och det kämpar vi med. Det liksom andningshändelsen troddes bero på den tidiga och snabba förlossningen.
Tetz

Inlägg av Tetz »

kottensmamma skrev:Amningen strular och det kämpar vi med. Det liksom andningshändelsen troddes bero på den tidiga och snabba förlossningen.
Jag tycker att du nu i början endast ska bry dig om att få ordning på maten, så din lille blir ordentligt mätt vid varje matning :D Innan det är ordnat går det inte att få ordning på hans sovande. Du behöver alltså inte känna att du måste ta tag i allt på en gång, utan börja i den änden.
kottensmamma skrev:Kotten sover just nu i vagga jämte mig. Vaggan funkar bra, tror spjälsäng är alldeles för stor än. Andningslarmet sätts på kroppen. Dt är som sagt ett vi fick låna från sjukhuset. Kotten sover på rugg, gärna med knäna i vädret. Han har helt klart en egne stil.
Om någon månad eller två så kommer han att vara mer rörlig och då är det svårt med ett andningslarm som sitter på kroppen. Risken för fellarm ökar då.

Jag kan verkligen rekommendera ett larm där en sensorplatta läggs under hans madrass (exempelvis BabySense, kolla http://www.andningslarm.se). Larmet funkar endast i stillastående miljö, så då behöver ni ha er bebis i vagn eller spjälsäng. Man kan lägga ett ihoprullat badlakan eller en kudde i sängen, för att göra den lite trängre.

Men som sagt, det kan ni fundera på sen. Börja med maten :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Tack Tez för dina goda råd, ska köpa ett sånt larm snarast.

Känns jobbigt med amningen, vet inte riktigt vad det beror på.
Har köpt hem Luzernte som jag tvingar i mig. Det luktar verkligen gyttja. Kottens routreflex funkade inte när han föddes,kan den komma senare? Annars får jag fortsätta hjälpa honom me han har svårt att få bra tag tror jag. Försökte med amningsnapp men den viker upp sig över hans luftvägar så det gör jag inte om.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kanske kan du ta kontakt med Amningsmottagningen på ditt sjukhus? Där finns det erfarna kvinnor som kan se om han får bra tag etc.

Via BVC kan du få kontakt med kurator om du känner att du mår dåligt och behöver reda ut tankarna :heart:

Routreflex... Vad är det? 8-[

kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Ja, så har det gått en massa tid igen. kotten växer och börjar så smått äta bättre. Fast först en sväng inlagda på sjukhus då han gick ner i vikt, plutten. Där ville de prompt att jag skulle börja med ersättning vilket jag inte alls kände för. Så med kämpande med "intensivamning" som innebär ersättning varanna timme, bröstmjölk varannan timme och så smått verkar det ha kommit igång. På natten äter vi såklart inte varannan timme, jag ids faktiskt inte väcka honom när han sover så gott. Ja minsann, mer mat har gett bättre sömn :) Kotten sover just nu mellan 21 och 04-05.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Skönt att det börjar ordna upp sig! Jag vet inte om det fortfarande aktuellt, men kanske det här kan vara bra läsning: Kombinera intensivamning med standardmodellen.

kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Har börjat kika lite på SHN. Mest i förebyggande syfte just nu då kotten ju sover ganska bra på nätterna.

Funderar på det där med buffning. Jag brukar buffa rumpan rätt mjukt men med bestämd rytm när han ska sova och han verkar känna sig trygg med det och somnar ganska fort (tar max några minuter) Räknas det som buffning? Kan ju vara bra att komma ihåg vid behov tänkte jag.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det det går ut på är ju att lugna på plats och det verkar du ju göra eller? :wink: MEn här kan man titta på hur Anna gör

Videoklipp

Det finns mycket bra att hämta i SHN även om man inte behöver kura. Till exempel kapitlet om safarin tycker jag säger mycket om vad det handlar om.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
kottensmamma

Inlägg av kottensmamma »

Ja det görs i spjälsängen (som kotten nu har flyttat till) Men han ligger inte helt på mage mer på sida om ni förstår hur jag menar.

När jag tittade på filmklippet kändes det lite hårdhänt men det kanske bara jag som är extra känslig med tanke på allt som hänt. Jag håller hela handflatan på kottens rumpa hela tiden medan jag buffar (och sjunger trollmors vaggvisa som ju passar bra både med buffet och längden :) )

En sån här har vi också köpt http://babykul.se/sakerhet/andningslarm ... ningslarm/
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag buffar också med hela handflatan på bebisrumpan :D Det ska absolut inte vara hårdhänt, utan "endast" betryggande. Huvudsaken är att man LUGNAR och inte tröstar eller rent av söver barnet.

Är du med på hur jag menar :?: :D

Toppen att ni köpt ett andningslarm! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"