får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av videunge »

HEj

Mer mat :wink: Varför inte mosa potatis, majs, ärtor osv med smör på. Det står man sig bättre på i längden. Jag tror liten är hungrig helt enkelt. :roll: :lol:
Så han äter ju upp huset lixom, haha! Blir runerad! Haha.
:lol: känner igen det där....

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
xstephx

Inlägg av xstephx »

Okey, men då blir det gröt innan fförsta luren och sen potatismos innan andra luren! :D
Ska pröva det imorgon!
Taaaack massor vidunge!!

Jag återkommer om resultatet, haha!
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nu är vi nyfikna :P

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Råkade trycka utkast på meddelandet, men hittar inte utkast nu!! Vet någon?
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Haha ja det går bättre nu, han vaknar ibland men somnar om själv igen snabbt!

Men nu har vi haft besök från usa, o vi tänkte att wolfgang kan sova i vårt rum så får gästen sova i hans(vi har en gäst säng där oxå).. jag kan ju säga så här, kommer aldrig göra om det!!
Han störde sig så mkt när vi rörde oss så han vakna flera ggr, efter 2 nätter vi la tillbax honom i sitt rum(inatt) vaknade vid 1 av gallskrik(han gråter aldrig så längre) som inte gick att f stopp på, kanske mardrömmar eller nått, efter 1 tim somnade han om, men sov bara till 6.30. Nu får man börja om lite från början, men de måste gå garanterat :) fortare.

Ohh btw, jag skrev några frågor om barnvakt o så, om nån vill dela med sig :D

Och en till fråga oxå, håller ni er alltid hemma efter lillens bedtime? Om ni båda är bortbjuden o ska ta med lillen, hur gör ni då? Vi va på konsert i lördags o han somnade 2tim efter den riktiga tiden.

Kraam
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

xstephx skrev:
Ohh btw, jag skrev några frågor om barnvakt o så, om nån vill dela med sig :D
Jag håller på och "lär upp" min syrra och svärmor så att de kan vara barnvakter. Det är de som är mest öppna för det sätt vi vill ha det på (t.ex. väljer jag inte min egen kära mor eftersom hon tveklöst skulle plocka upp lillan om hon vaknade och var ledsen).

Det bästa tänker jag, är att barnvakten är med "omlott" nån timme först (så att lillan vänjer sig vid personen/rösten) och sen lägger vi och drar iväg efter det. OM det blir uppvak så får barnvakten köra hårt på husljud först och främst, i värsta fall buffa/solfjädra, och om lillan råkar somna om av det istället för att bara bli lugn så tänker jag att en gång är ingen gång :P
Eftersom jag helammar så behövs jag alltid precis innan läggdags fortfarande, men sen tänker jag att man gör på liknande sätt, men att barnvakten även får sköta läggningen!
xstephx skrev:
Och en till fråga oxå, håller ni er alltid hemma efter lillens bedtime? Om ni båda är bortbjuden o ska ta med lillen, hur gör ni då? Vi va på konsert i lördags o han somnade 2tim efter den riktiga tiden.
Tja....det där är ju olika hur det funkar.....vi har försökt efterlikna kvällsrutinerna så långt som möjligt på det andra stället, och sen lagt lillan i vagnen för natten. Sen har vi rullat hem några timmar senare (då har hon vaknat till i vagnen) och sen kört nattamning innan övergången till spjälisen hemma (lite tidigare än vanligt).

Måste man åka bil så vet jag att många har med resesäng, och när det är dags att åka hem så bär man ut liten genom mörklagt hus, in i bilen med så lite prat och intryck som möjligt, sen in hemma i redan mörklagt hus.

Såg du förresten att vi skrivit i mammagruppstråden om ny träff nästa vecka?! :D

Glad Alla hjärtans dag!

:heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
xstephx

Inlägg av xstephx »

tack för ditt svar Irmasmamma!
Jag har typ ingen som skulle kunna göra detta:/
Min pappa är blödig o skulle ta upp honom på nolltid!
Jag o min man va på dejt förra veckan o då satt pappa barnvakt(men w vaknade aldrig)

Hur gammal är din lille? Tack för dina råd! När växer de där me att man måste ha bäcksvart i rummet och om man är på besök o ska hem att man inte behöver be dom att släcka hela huset pga av att man ska ut i bilen/t banan? Att dom inte är lika känsliga? Vet ej hur ja ska förklara hur jag menar
måste berätta att Jag känner mig väldigt låst hemma, pga han kan bara sova i vagnen i MAX 40min när han egentligen ska sova 1.5tim. Så ja är låst hemma till andra luren är slut, DÅ kan vi kan vi gå på stan eller annat, är de bara jag som känner så här?
:shock:

Hoppas ni fattar vad jag menar!
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

När vi är borta på kvällen har vi med resesängen och gör precis som vanligt med tider och allt. När det är dags att åka hem väcker vi, klär på ytterkläder och sätter i bilstolen. Dock så släcker vi inte ner hemma hos gästerna, men vi brukar ta ut henne det sista vi gör så att inte alla börjar snacka med henne. :) När vi kommer hem behövs det ju också lite ledljus, men det första vi gör är att gå upp och lägga henne i sin säng. Oftast somnar hon utan vidare krusiduller, för på natten sover man ju. ;)

Jag känner mig också rätt låst, då långluren sovs bäst i säng. Ska vi hem till någon brukar jag ta med resesängen. Nu har jag dock gett mig 17 på att det ska gå att sova långlur i vagn (sittvagn) så jag har sytt en sarg runt fotdelen och en mörkläggningsgardin, så nu är det bara att öva, öva, öva. :)

xstephx

Inlägg av xstephx »

ahhh ja det låter bra!
hhaha då är det ej bara vi som har problem med vagnen och sömnen. så synd ändå, han sov ju där jämt förut ju.. hehe
JO, resesängen behöver ju en extra maddrass, vart kan man hitta en sån??

du är så rolig, grymt envis! hahah

tack saramilana!
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Haha, envis är bara förnamnet ska du veta... :lol:

När man sover på mage behöver det ju inte vara lika mjukt som för ryggsovare, så vi använder bara den tunna madrassen som hör till resesängen. Men annars tror jag det är standardmått på barnsängar, i alla fall är vår resesäng exakt lika stor som vår spjälsäng, så en madrass från tex IKEA skulle fungera bra.

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!
Jag har en extra madrass i min resesäng, tycker att den som följde med var lite väl hård... :roll: Men här har Bellan tips på hur man kan fixa till madrassen bättre själv.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=675

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

En sak till 8) Vi har babytravel resesäng och de sängarna är lite större än en IKEA-spjälsäng så sån madrass passar inte. Du kan ju oxå att köpa skumgummi i olika tjocklekar på en tygaffär så kan man klippa till och klä in en egen madrass om du inte har ett sånt liggunderlag som Bellan skriver om. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
xstephx

Inlägg av xstephx »

Jo sant sara, men jag kan lägga en filt under lakanet!:)
Måste köpa en resesäng dock!
Tack för linken jenny!! :D

Vi ses på tisdag då!! Kuul!! :D
Sara, vart ska vi va och vilken tid?? :)
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

När du ska köpa resesäng, kolla så att den får plats (ihopfälld) under vagnen. Vår resesäng är supersmidig (Brio, tror jag), men är någon centimeter för stor så den måste bäras separat, superirriterande.

Angående tisdagsträffen så har emu bjudit hem oss till sig, hoppas du fått adress och annan info av henne!

xstephx

Inlägg av xstephx »

Tjoo!

Nu har jag kämpat med hans tidiga morgon, men han vaknar alltid mellan 6-6.30 och han lägger sig 19.30.
Du emu tipsade ju att jag skulle börja dra ner sista luren till 20min ist för 45, men ingen resultat alls.
Nu blir ju han schema:
Han vaknar efter 6, men tar ej upp honom innan 7:00
Om han inte somnar om blir hans första lur 9:00 annars är de 9.30
Sova 1.5tim.
13.00 sova 1.5tim
16.30 sova 20min
19.15-19.30 natti!

Jag är verkligen sämst på att göra ett schema för honom:/ jag har följt Lizzie's schema och de har funkat jätte bra tills nu!
wolfgang född 2011-09-03
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"